ایسنا نوشت:

عضوهیات مدیره جمعیت مامایی ایران با اشاره به اینکه برای کشوری چون ایران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اینکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزیل و حائز رتبه اول در منطقه در زمینه سزارین باشد، ناراحت‌ کننده است، تاکید کرد: این در حالی است که 50 هزار مامای تربیت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق حاضر به ارائه خدمت‌ هستند.

فرحناز محمدی‌سعادت  به سیاست کلان توسعه جمعیت کشور اشاره و اظهارکرد: این موضوع به صورت کاملا کارشناسی شده، سیاست‌گذاری شده است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این سیاست قابل اجرا نخواهد بود مگر با فرهنگ‌سازی صحیح، عنوان کرد: ماماها همواره در امر فرهنگ‌سازی گام اول را برداشته‌اند، همان‌گونه که در دهه‌های گذشته در کاهش جمعیت هم گام اول را برداشتند.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های جمعیتی نیازمند مشاوره‌ قوی و کارآمد است، بر ضرورت کاستن از آمار سزارین تاکید کرد و گفت: کاهش آمار سزارین به افزایش نرخ باروری کمک می‌کند و تا زمانی که نرخ باروری را افزایش ندهیم نباید منتظر افزایش جمعیت باشیم.

ایران، رتبه اول منطقه و دوم دنیا در سزارین
محمدی‌سعادت ادامه داد: برای کشوری چون ایران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اینکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزیل و حائز رتبه اول در منطقه در زمینه سزارین باشد، ناراحت‌کننده است. این در حالی است که 50 هزار مامای تربیت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق حاضر به ارائه خدمت‌اند.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر فرهنگ‌ عامه برای کاهش آمار سزارین در کشور عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا، سیستمی پیاده کرده‌اند که برای هر زن از سه ماه پیش از تصمیم‌ به بارداری یک ماما با وی همراه می‌شود و به او مشاوره می‌دهد و حتی نوع زایمان وی را نیز ماما مشخص می‌کند.

وی افزود: درصد بسیار بالایی از زنان ایرانی با توجه به نژادی که دارند می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند. متاسفانه این فرهنگ بین مردم که خودشان مستقیم به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کنند و مایل هستند در بیمارستان خصوصی زایمان کنند، جا افتاده است و باید تغییر کند.

محمدی سعادت با بیان اینکه متاسفانه صد درصد آمار زایمان‌ها در بیمارستان‌های خصوصی، سزارین است، گفت: اگر سیاست کلان مملکت مبنی بر افزایش جمعیت است باید نرخ باروری را بالا ببریم. انجام سزارین‌های غیرضروری علاوه بر کاهش نرخ باروری زنان و تحمیل عوارضی بر آن‌ها، جز «جنایت» نام دیگری ندارد.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    22 1
    چرا انقدر افزایش جمعیت افزایش جمعیت می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/مگه تو همین خبر ان لاین در گفتگو با رییس مرکز جمعیت ایشان نگفتن بگیم تعدیل جمعیت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ افزایش جمعیت حتی گفتنش مو به تن آدم سیخ میکنه و یاد هند می افتیم . اما تعدیل جمعیت یعنی نه کاهش نه افزایش. یعنی تعادل . ما رشد منفی هم نداریم که اینقدر بی محابا از افزایش جمعیت سخن می گویید بلکه مراد تعدیل جمعیت است.
  • ت.ج A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    12 0
    خیلی بیشتر در آمار دادن باید دقت کرد. من چندین نفر می شناسم در بیمارستان خصوصی انجام شده است. پس 100 درصد نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    15 12
    جالبه که مادران آمریکایی بچه شون رو تو خونه به روش طبیعی بدنیا می آورند ولی مادران ایرانی در بیمارستان به روش سزارین!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      5 23
      دلیلش اینه که در آمریکا هزینه سزارین بسیار بالاست و بیمه ها تقبل نمیکنند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    19 8
    سزارین خیلی بهتره دردی که مادر موقع زایما طبیعی تحمل میکنه وحشتناکه لطفا کسانی که تجربه این درد رو ندارن نظر ندن. در کشورهای دیگه از جمله آمریکه علت اینکه زایمان ها بیشتر طبیعی هست اینه که بیمه قبول نمیکه و سزارین هزیبه بالایی براشون داره
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      8 13
      درد زایمان قابل تحمله و زودگذر خصوصاً اگه قبل از بارداری آدم ورزش کنه و بدنش ورزیده باشه. ولی ناراحتی های ناشی از سزارین و افتادگی مثانه و ... تا آخر عمر میمونه. چشم و همچشمی و دهن بینی تو فرهنگ ماست.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    17 1
    رتبه جهانی مصرف مواد مخدر رو هم منتشر کن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    3 13
    چرا انقد وضعیت معیشتی ماماها باید بد باشه ماماها هم باید سزارین کنند
    • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      15 0
      چرا مگر ماما متخصص زنان است که سزارین کند؟خیلی از آنها حتی مراقبتهای بارداری هم ازشان بر نمی آید و داروی اشتباه به مادر باردار می دهند. یک زایمان طبیعی را نمی توانند به درستی به مادر کمک کنند و همه اش فحش می دهند حالا انتظار دارند که سزارین هم بکنند؟چه حرفها!!
  • سي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    31 1
    اگه رفتار ماما ها با مريض ها درست بود مردم رقبت ميكردن طبيعي زايمان كنن، سر زايمان فحاشي ميكنند، بيمار رو مي زنند! بهتر فرهنگ سازي تو خود جامعه ي مامايي اول صورت بگيره.
    • یک خانم A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      24 1
      دقیقا همینطوره. بغضی از ماماها واقعا بد اخلاقن. من اشتباه کردم طبیعی زایمان کردم. در یک بیمارستان دولتی. نمیدونید ماماهای اونجا چه بلایی سرم اوردند. در آمریکا و بقیه کشورها سیستم زایمان بدون درد دارند. شوهر زن بالای سرش حاضر است. اینجا هیچ کس را راه نمی دهند و ماماهای بی تربیت به خانمهایی که درد میکشند می گویند خانم میخواستی پول بدی بری سزارین کنی. با کسی که درد می کشد بسیار غیرانسانی و وحشیانه برخورد می کنند. درد زایمان یک طرف رفتار بد ماماها یک طرف دیگر.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    10 0
    احسنت.
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 4
    خوب اونجا سزارین ممنوعه مگر در شرایطی که دکتر تجویز کنه که زایمان طبیعی برای مادر خطرناکه