۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲

ایرنا نوشت:

روزنامه الشرق الاوسط روز سه شنبه نوشت: مغربی های مسلح وابسته به القاعده در سوریه اخیرا جنبشی به نام شام اسلام تشکیل داده اند.
این گزارش می افزاید، جنبش شام اسلام که از سوی مغربی های حاضر در سوریه به رهبری ابراهیم بن شقرون زندانی سابق مغربی در گوانتانامو تشکیل شده پیمان نامه ای را منتشر کرد که در آن اعتقادات و مواضع و رویکردهای این جنبش را نشان می دهد.
عبدالله الرامی محقق مغربی و کارشناس جنبش های اسلامی تاسیس جنبش مذکور را با اختلاف بین دولت اسلامی درعراق و شام و جبهة النصره مرتبط دانست و اظهار داشت: بعید نیست این جنبش جدید تلاش قانع کننده ای باشد برای تشکیل هسته مرکزی سلفی ها در مغرب که از تفرقه و جدایی در سطح رهبری رنج می برند.
این گزارش می افزاید، بن شقرون در افغانستان به سازمان القاعده پیوست و در پایان سال ۲۰۰۱ بازداشت و به زندان گوانتانامو فرستاده شد.
وی در سال ۲۰۰۴ به دلیل آنکه هیچ اتهامی علیه وی ثابت نشد، از زندان آزاد گردید و به مغرب رفت. سازمان امنیت مغرب در سال ۲۰۰۵ وی را به اتهام تلاش برای تاسیس یک سازمان جهادی به نام جنبش توحید و جهاد به همراه تعدادی از نیروهای سلفی مغربی در داخل و خارج از این کشور دستگیر و وی را به ۶ سال زندان محکوم کرد.
الرامی معتقد است جنبش جدید که تاسیس آن از سوی بن شقرون و از طریق یک نوار صوتی اعلام شده شاید ادامه طرحی است که دستگاه امنیتی مغرب به خاطر آن وی را در سال ۲۰۰۵ دستگیر کرد.
محقق مغربی گفت با اینکه نام این جنبش شام نامیده شده ولی اعضای این جنبش از اتباع مغرب هستند.
وی توضیح داد که جنبش جدید تلاش می کند مشروعیت خود را از حضورش در سوریه و نزدیکی به سازمان القاعده برای تشکیل هسته مرکزی و تشکیلات سلفی در مغرب به دست آورد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    20 8
    مبارک امریکا باشه. متحدان بیشتر، قدرت بیشتر.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    8 2
    تندرو ها در هیچ کجا دمکراسی که نخواهند اورد هیچ ، همه ی نمادهای تمدن انسانی را هم از بین خواهند برد ، ایا حقیقتا درک این موضوع اینقدر سخت است که عربستان و ترکیه و قطر و دیگر حامیان تروریست توان درک انرا ندارند ؟! یا به خاطر زیاده طلبی های خود حاضرند هر جنایتی را در هر جای جهان انجام دهند؟
    • حامد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      4 1
      داداش عربستان و ترکیه و قطر اینو درک میکنن، خیلی هم خوب درک میکنن. ولی تروریسم در سوریه فعلا به نفع اینهاست، پس ازش حمایت میکنن و اصلا به روی خودشون هم نمیارن که هر روز چه جنایاتی داره انجام میشه. یک عده احمق رو گیر آوردن و با وعده رفتن به بهشت اونها رو در سوریه جمع می کنن.
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    9 4
    عربستان و ترکیه و اسراییل و قطر و القاعده و طالبان قراره برای سوریه دمکراسی بیارند پس باشید و تماشا کنید دمکراسی کشورهای حامی تروریست را
  • ایمان IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    11 2
    اینها جیره خور سعودی های ملعون هستند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    9 3
    این بابا در گوانتانامو به امریکاییها قول همکاری داده تا آزاد بشه و شر درست کنه
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    4 4
    تندرو های ضد منطق در هیچ کجای جهان برای هیچ ملتی دمکراسی که نخواهند اورد هیچ ، همه ی نمادهای تمدن انسانی که تا انزمان در ان کشور وجود داشته را هم از بین خواهند برد ، ایا حقیقتا درک این موضوع اینقدر سخت است که عربستان و ترکیه و قطر و دیگر حامیان تروریست توان درک انرا ندارند ؟! یا به خاطر زیاده طلبی های خود حاضرند هر جنایتی را در هر جای جهان انجام دهند؟ ترکیه و القاعده , عربستان و اسراییل ، قطر و طالبان قراره برای سوریه دمکراسی بیارند !!! پس باشید و تماشا کنید دمکراسی کشورهای حامی تروریست را
  • باقرزاده! IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    2 1
    اينها مگر تندر و پرايدند كه تنرو باشنه.
  • صمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    4 1
    جاهليني مقدس كه تاريخ به خود نديده.مايه عذاب ملت هايند. ولي مايه آرامش وسواري حكومت ها فاسد
  • جاوید IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 10
    این گروهها را عددی نیستند در سوریه بعد از بشار اسد غربی ها و ترکیه و کشورهای خلیج اینها رو مجبور به ترک سوریه و یا نابود خواهند کرد سازمان های اطلاعاتی غرب به خوبی در سوریه اشراف دارند
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      7 0
      برو بابا. نه که همه رو از عراق بیرون کردند و هی هر روز هر روز بمب نمیترکه تو خیابونها!