۱ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
میکیس تئودوراکیس علیه جنگ

میکیس تئودوراکیس موسیقی‌دان سرشناس88 ساله یونان و از شخصیت‌های محبوب و تاثیرگذار داخلی این کشور در خصوص احتمال آغاز جنگ توسط آمریکا و کشورهای همپیمان غربی علیه سوریه واکنش نشان داده است.

محمود فاضلی

آقای میکیس تئودوراکیس(MikisTheodorakis)موسیقی‌دان سرشناس88 ساله یونان و از شخصیت‌های محبوب و تاثیرگذار داخلی این کشور در مصاحبه اخیر خود با روزنامه چپگرای «آوگی- Avgi» یونان در خصوص احتمال آغاز جنگ توسط آمریکا و کشورهای همپیمان غربی علیه سوریه اظهار داشت:«تاجران مرگ سیاه برای ارتقا بهبود سطح زندگی شهروندان خود دست به قتل عام دیگر ملت‌ها می‌زنند تا صنعت تولید سلاح آنان رونق بیشتری داشته باشد و از این راه درآمد بیشتری کسب کنند. در چند دهه اخیر نویسندگان سناریوهای جنگی آمریکا سازمان‌های اطلاعاتی این کشور و همپیمانانش بوده و این سناریوها از سوی آمریکا، اسرائیل، فرانسه، انگلیس و آلمان اجرا می‌شود که این قضیه در ارتباط با سوریه نیز مستثنی نیست. ارایه این سناریو از سوی نویسندگان و اجراکنندگان آنچنان مشابه است که آنان دیگر نمی‌توانند افکار عمومی جهان بلکه حتی افکار عمومی شهروندان خود را قانع کنند».
وی بعنوان یکی از مخالفین اقدام نظامی علیه سوریه تحت هر عنوان و بهانه‌ای تاکید دارد:«هدف مجریان سناریوی حمله به سوریه همانند گذشته قتل و عام ملت سوریه و تامین منافع مالی و نطامی قدرت‌های سلطه‌گر است و جهان نباید در مقابل اینگونه جنایات آشکار علیه بشریت ساکت بنشیند. در جریان یکی از سفرهایم به پاریس برای مداوای فرزندم مشاهده کردم که شماری از نیروهای ایرانی جنگ تحمیلی صدام در یکی از بیمارستان‌های فرانسه بستری شده‌اند. در این بیمارستان مجهز، ایرانیانی که بر اثر حمله شیمیایی شهید شده بودند، یک طرف و آنانی که بر اثر گازهای شیمیایی دچار سوختگی شده بودند در طرف دیگر در حال مداوا و بررسی‌های دقیق بودند و برخی از سازندگان مواد و سلاح‌های شیمیایی از طریق آزمایشگاه این بیمارستان از نتیجه تولیدات خود مطلع می‌شدند تا در جهت افزایش قدرت کشندگی آن‌ها اقدام کنند».
در یکی از دیدارهای خود با فرانسوا میتران رییس جمهوری وقت فرانسه در یونان، به وی گفتم که آیا بهتر نیست به جای فروش سلاح به دیگر کشورها، کتاب، وسایل آرامش زندگی، لوازم رفاهی، خودرو و فنآوری‌های مفید به آنها صادر کنید؟ میتران در پاسخ به سئوال من اعلام کرد که شرکت‌های تولید سلاح دارای درآمد بیشتری هستند و رفاه شهروندان ما از این طریق تامین می‌شود، ما انواع هواپیمای جنگی، تانک، توپ، زیردریایی و میلیون‌ها فشنگ به فروش می‌رسانیم و زندگی شهروندان ما با فعالیت این شرکت‌ها رونق می‌یابد. از میتران پرسیدم که آیا سلاح‌های شیمیایی هم بخشی از فهرست اقلام فروش‌های نظامی شما است که وی در این ارتباط سکوت کرده و تلویحا آن را تائید کرد. اقدام نظامی علیه کشورها باید با مجوز سازمان ملل و اجماع بین‌المللی آن هم در صورت ضروری و بندرت صورت گیرد. ولی ما در دهه‌های اخیر هرازگاهی شاهد حمله به کشوری هستیم و باید پرسید که پس نقش شورای امنیت این سازمان در این خصوص چیست؟
تئودوراکیس در سال 1925 در جزیره خیوس یونان بدنیا آمد. وی تحصیلاتش را در کنسرواتور آتن در رشته موسیقی به پایان رساند. وی از هنرمندانی است که از دوران جوانی، تحت مبارزات سیاسی خود با رژیم استبدادی یونان و در جنگ‌های داخلی آن کشور دستگیر و به زندان افتاد و سپس به خارج از یونان تبعید شد. آثار وی همواره دارای فلسفه سیاسی بوده است. وی در میان افکار عمومی کشورش دارای احترام بسیاری است. تبعید وی از سال 1947 تا سال 1961 به طول انجامید.
وی اولین موسیقی فیلم خود را در سال 1953 ساخت و در سال 1961 پس از سالها دوری از وطن به یونان بازگشت و به عنوان نماینده وارد پارلمان کشورش شد. با کودتای نظامیان و روی کار آمدن دولت استبدادی یونان مجدداتبعید (فرانسه) شد و در سال 1974 با پیروزی مردم به یونان بازگشت و مجددا به عنوان نماینده انتخاب شد. وی به مدت چهار سال و از سال‌های 1981 تا 1985 به عنوان نماینده در پارلمان حضور داشت.
تئودوراکیس در سال‌های اخیر تندترین موضع‌گیرها را نسبت به سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا و کشورهای غربی و اسرائیل در خاورمیانه داشته است. وی چندی پیش اعتراض خود را به برگزاری کنگره جهانی یهودیان در یونان صریحا اعلام داشت که البته این کنگره هرگز در یونان برگزار نشد. وی همچنین دولت سوسیالیست سابق یونان را به دلیل دعوت از نتانیاهو جهت سفر به کشورش و از جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه و لبنان مورد انتقاد قرار داد.
از دیدگاه وی «رژیم اسرائیل در این اواخر به جنایات بی‌سابقه‌ای بر علیه ملت لبنان و فلسطین دست زده و بیش از هر زمانی نزد افکار عمومی جهان بی‌اعتبار گشته است. اسرائیل با محاصره غزه ثابت کرد که لکه ننگینی در تاریخ است و لذا نیازی به توسعه روابط با چنین رژیمی وجود ندارد. دولت‌های یونان در گذشته همراه و هم عقیده با ملت یونان همیشه روابط خوب و دوستانه‌ای با جهان عرب و اسلامی داشته است و همواره مردم ما خواستار حل عادلانه مساله فلسطین بوده‌اند».از دیدگاه وی «تجاوز و تهاجم اسرائیل با حمایت همه جانبه آمریکا و در راستای تامین منافع این کشور صورت می‌گیرد و بر اساس همین سیاست تجاوزگرانه این رژیم دست به جنایاتی بی‌سابقهعلیه ملت‌های لبنان و فلسطین می‌زند».
تئودوراکیس که فشارهای اقتصادی علیه کشورش از سوی تروئیکا را «توطئه علیه مردم یونان» می‌داند در دو سال گذشته از منتقدین جدی سیاست‌های ریاضتی اقتصادی دولت این کشور بوده است. به اعتقاد وی سیاست‌های نظارتی و سختگیرانه از سوی صندوق بین‌الملی پول، بانک مرکزی اروپاوکمیسیون اروپامنجر به فقیرتر شدن جامعه یونان و نفوذ قدرت‌های خارجی در کشورش گردیده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    28 0
    موسیقی حکومت نظامی، زد، زوربا و ... اصن بطور کلی موسیقیش محشره
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    14 4
    عاشقشم اگه اون مي گه حمله به سوريه بده پس بده ديگه كسي نبايد حرف اضافه بزنه اون خيلي مي فهمه.
  • بی نام A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    3 20
    برو دادش این دیگه گیه درود بر امریکا
    • هوخشتره A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 0
      درود بر جوانمردي درود بر آزادي خواهي درود بر هنرمند آوانگارد درود بر راجر واترز و درود بر تئودوراكيس واي به حال ما مسلمانان كه اين به قول خودشان كفار از ما آزاده ترند
  • منصور CA ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    6 0
    موسیقیاش سراسر حماسی وانسانی هستن
  • جنگل های گیلان IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    2 0
    به یاد بیاریم مبارز و شاعر بزرگ از مملکت خدایان المپ - پاناگولیس رو که می گفت: آزادی وطن نداره! سخنان تئودوراکیس بسیار افشاگر وبا ارزش هستش! آیا واقعا آدمی هست که ذره ای انسانیت داشته باشه و تحت تاثیر قرار نگیره!!