رسانه‌های اجتماعی، هویت کاربران، مرز اعتماد و مشارکت جمعی

کتاب «رسانه‌های اجتماعی، ابعاد و ظرفیت‌ها» به اهتمام حسین بصیریان‌جهرمی و با مقدمه دکتر حسین افخمی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتاب «رسانه‌های اجتماعی، ابعاد و ظرفیت‌ها» را دربردارنده 10 مقاله نقش و اهمیت رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

افخمی در مقدمه کتاب نوشته است: «کتاب پیش رو با هدف آشنا کردن خوانندگان فارسی زبان با نقش، اهمیت و کارکرد رسانه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با این موضوع را از اندیشمندان و دانش‌پژوهان در خود جای داده است. این تلاش بنیادی جمعی از علاقه‌مندان می‌تواند گامی موثر در بسط ادبیات نظری رسانه‌های اجتماعی (به طورخاص) و در زمینه رسانه‌های جدید به طور (عام) به شمار رود. هر چند درک آثار مطلوب یا کژکارکرد‌های رسانه‌های اجتماعی که پرسش مشترک و مورد علاقه کاربران، کارگزاران و پژوهشگران این حوزه است، مطالعات بومی، منطقه‌ای، تطبیقی و جداگانه‌ای را می‌طلبد و باید به آن نیز در جای خود اهتمام ورزید.»

در کتاب «رسانه‌های اجتماعی، ابعاد و ظرفیت‌ها» از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از گونه‌های پر مخاطب و جذاب رسانه در سال‌های اخیر نام برده شده است که استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این رسانه‌ها حتی در میان کاربران ایرانی نیز به رغم محدودیت‌های موجود در فضای مجازی غیرقابل انکار است.

«رسانه‌های اجتماعی، ابعاد و ظرفیت‌ها» از نویسندگان مختلف به موضوع‌های «پیشینه و پیدایش رسانه‌های اجتماعی»، «شبکه‌های اجتماعی مجازی در جامعه شبکه‌ای: زمینه‌ها، ویژگی‌ها و کاربرد‌ها»، «دگردیسی مفهوم قدرت و نقش پادقدرت در رسانه‌های اجتماعی»، «رسانه‌های اجتماعی و مشارکت اجتماعی»، «تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر خبرنگاری»، «هویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی»، «شبکه‌نگاری شبکه‌های اجتماعی مجازی: شیوه‌ها و رویه‌ها»، «گونه‌های در حال ظهور رسانه‌های شخصی»، «شکل‌گیری اجتماعی وب‌معنایی» و «ارتباطات چهره به چهره و الکترونیکی به منظور حفظ شبکه‌های اجتماعی» از جمله مقالات این کتاب است.

مقاله‌های این کتاب توسط حمید ضیایی‌پور، قدسی بیات، حسین بصیریان‌جهرمی، منصور ساعی، جواد افتاده، امید جهان‌شاهی، حبیب‌اله حبیبی‌فهیم، ابراهیم اسکندری‌پور، سارا مهدوی، شاهرخ اسکویی، عادله فیضی و ثریا خضرایی نوشته یا ترجمه شده است.

بنابراین گزارش، در چکیده مقاله «رسانه ­های اجتماعی و مشارکت اجتماعی» نوشته منصور ساعی و جواد افتاده می خوانیم:

«یکی از نقش­ های اصلی رسانه­ ها توسعه مشارکت اجتماعی در فرایندهای گوناگون است و مشارکت در گستره اجتماعی به دنبال توانمند­سازی مردم در تولید، توسعه و نقد فرایندها و تصمیم­گیری­ های گوناگون است. در رسانه­ های آفلاین، مانند رسانه­ های جمعی از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات نمود مشارکت اجتماعی یا توسعه همه جانبه آن بسیار کم­رنگ و محدود است و عموم نمی­ توانند در آن شرکت یا آن را لمس کنند، اما در فضای آنلاین، که رسانه­ های اجتماعی در آن ظهور کرده ­اند، مفهوم و ساختار مشارکت اجتماعی تحول یافته است. رسانه­ های اجتماعی فرصت­ هایی را برای مشارکت فردی در گستره و باز تولید عمومی فراهم می­ کند؛ زیرا رسانه ­های اجتماعی، رسانه­ های شخصی هستند و الگوی اصلی آنها بر اساس مشارکت کاربران در روندهای مختلف، از جمله تولید محتواست. سوال این است که رسانه­ های اجتماعی چگونه باعث توسعه مشارکت اجتماعی می­ شوند؟ در این مقاله مفاهیمی همچون تعاریف، انواع و ویژگی­ های رسانه­ های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و کاربردهای رسانه­ ها برای آن و نقش دولت­ ها بررسی می­ شود. همچنین، نتایج مطالعه موردی استفاده باراک اوباما از رسانه­ های اجتماعی انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 ارائه می­ شود.»

همچنین در چکیده مقاله «هویت کاربران در شبکه­ های اجتماعی مجازی؛ مرز اطمینان و نااطمینانی» نوشته قدسی بیات و حبیب الله حبیبی فهیم آمده است:

«هدف مقاله حاضر، فهم این مطلب است که کنش متقابل مجازی در فضای شبکه­ ها، هویت ایشان را از چه ویژگی برخودار می­ سازد؟ چه خصوصیتی از فضای شبکه های اجتماعی مجازی سبب ارائه خود غیرواقعی و هویت­ های چندگانه کاربران می­ شود؟ و امکان خلق هویت یا هویت مجازی چه رهاوردی می­ تواند برای کنش متقابل مجازی در فضای شبکه­ های اجتماعی مجازی به همراه داشته باشد؟

این مقاله درمی­ یابد که ویژگی­ های فرد محوری جمعی و اقتدار بی­ بدیل کنش­گر در فضای شبکه ­ها، انعطاف­ پذیری شبکه، هم­ کوشی کاربران، امکان گمنامی از یک سو و پویایی مفهوم هویت از سوی دیگر، سبب می­ شود که همه فرایندها از طریق کنش آگاهانه افراد و ضمن تعاملات مجازی به طور مداوم در حال ساخت و بازتولید خود باشند. هویت به شبکه ­ای افقی و هم سطح از انواع پاسخ­ ها لحظه­ ای، به کیستی فرد از خود بدل شده و در صورتی چهل تکه، خودمختاری و ارادی تعریف می­ شود. از این منظر، شکل­ گیری هویت­ های مجازی شبکه ای در عین حال که تصور می ­شود تهدید برای از دست رفتن امنیت، اعتماد فرد و بلاتکلیفی وی خواهد بود، می­ تواند زمینه بسط اختیار و اقتدار کاربر و بستر شکل­ گیری اعتماد جدیدی نیز باشند.»

این کتاب در 296 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =