اگر ایران و آمریکا بتوانند در این مدل کوچک به وزن کشی درست دست یابند و تعامل مثبت در چهار چوب بازی برد _ برد داشته باشند، می‌توان امیدوار بود در مدل بزرگ‌تر نیز به نتایج منطقی و قابل قبول برسند.

یک کار‌شناس مسایل بین المللی در مورد فضای ایجاد شده بین دولت‌های ایران و آمریکا پس از روی کارآمدن دولت یازدهم در ایران، گفت: آنچه در محیط بازی بین ایران و ایالات متحده آمریکا مشاهده می‌شود وجود سیگنال‌های ضعیف ولی امیدوارکننده برای عبور از گلوگاه تنگ بحران موجود بین دو کشور است.

به گزارش افکار نیوز؛ مهدی مطهرنیا، اظهار داشت: فضای به وجود آمده نشان دهنده این است که ایران و آمریکا واقف به فرصت به وجود آمده حاصل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که با رویکرد عقلانیت سیاسی در پی تعامل سازنده با جامعه بین المللی است، هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ایالات متحده آمریکا رهبری نو دموکرات که مشی خلاف نو محافظه کاران دارد، نیز فرصتی مناسب برای این فضای تازه است.

این کار‌شناس مسایل بین المللی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده از این فرصت به وجود آمده، امکان گذر از این گلوگاه تنگ کم می‌شود، تصریح کرد: ممکن است دولت‌های تند روی بعدی که در هر دو کشور امکان روی کار آمدن دارند در مقابل این سیگنال‌های امیدوار کننده بایستند و به نظر می‌رسد هر دو کشور به این موضوع واقف باشند.

مطهر نیا با بیان اینکه نباید سطح توقعات در مورد گذر از این گلوگاه بالا رود، عنوان کرد: اینکه تصور شود بعد از گذر از این گلوگاه بحران همه چیز به سرعت حل و فصل خواهد شد یک تحلیل غیر واقع بینانه است.

این استاد دانشگاه در مورد نقش تحولات سوریه در ایجاد این فضای جدید، اظهار داشت: سوریه مدلی کوچک از تقابل و تعامل بین ایران امریکاست.

وی ادامه داد: اگر ایران و آمریکا بتوانند در این مدل کوچک وزن کشی درست دست یابند و تعامل مثبت در چهار چوب بازی برد _ برد داشته باشند، می‌توان امیدوار بود در مدل بزرگ‌تر نیز به نتایج منطقی و قابل قبول برسند.

مطهر نیا افزود: اما اگر ایران و ایالات متحده در جهت تقابل در سوریه پیش روند، پیام دیگری برداشت خواهد شد.

این استاد روابط بین الملل با ذکر اینکه سوریه نه به واسطه حضور اسد و یا نیروهای مخالفش بلکه تنها به خاطر خود سوریه حائز اهمیت است، تصریح کرد: سوریه به مثابه یک میدان آزمایشی برای تمام تحلیل گران سیاسی است که تمام تحرکات موجود در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که می‌تواند هر دو رویکرد تعامل و تقابل بین نیروهای جامعه بین المللی را نمایش دهد.

وی درباره اینکه آیا افکار عمومی دو کشور آماده ورود رابطه به مرحله بالاتری هستند، عنوان کرد: افکار عمومی در هر کجای جهان در پی صلح و آرامش است و هرگز برای جنگ آماده نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گاهی نخبگان جامعه و توده‌های قدرت، افکار عمومی را به سمت جنگ خواهی هدایت می‌کنند و با استفاده از بازی‌های رسانه‌ای خواست خود را به جامعه تحمیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: افکار عمومی در ایران و امریکا  به تعامل مثبت بین دو کشور تمایل دارد.

مطهرنیا تصریح کرد: اما نکته مهم در ایجاد این تعامل این است که باید بر اساس احترام متقابل و فضا سازی مناسب صورت پذیرد تا برای افکار عمومی قابل قبول شود.

-----

www.afkarnews.ir/vdcftmd0jw6dvca.igiw.html

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    43 13
    افکار عمومی ایران که امادگیش رو دارن هیچ، میمیرن برای این اتفاق. افراد زیادی در ایران هستند که امریکا رو و اصولا هر کی با لهجه امریکایی صحبت کنه چون خدا میپرستند. و اما افکار عمومی امریکا، باید بگم من در سایت های مختلف کامنت ههاشون رو در واکنش به این اخبار خوندم. اکثر کاربران امریکایی از این اتفاق ناراحت هستند و اوباما رو به مسلمون بودن و پاچه خواری به اصطلاح "مسلمون های تروریست" متهم میکنن. در واقعا به همون اندازه ما اونها رو بزرگ میشماریم و بهشون احترام میزاریم اونها ما رو خوار میشمرند و بی احترامی میکنند. البته شاید نباید مردم امریکا و ایران رو سرزنش کرد. هر دو شدیدا تحت تاثیر تبلیغات منفی و مثبت هستند.
    • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      4 1
      دوست عزیز من نمی دونم شما از طریق چه سایت ها و منابعی به افکار عمومی آمریکا دسترسی داری ولی باید مطلع باشید که جامعه آمریکا جامعه ای فوق منکثره و البته در عمده موارد هم اساسا به مسائل سیاست خارجی اهمیتی نمی ده که بخواد در موردش موضعی داشته باشه... اما افکار عمومی در آمریکا به یک چیز اعتقاد داره ( دست کم در شرایط فعلی) خودداری از یک جنگ دیگه در خاورمیانه چه سوریه چه ایران چه هرجای دیگه... پس افکار عمومی آمریکا قطعا از حل مسالمت آمیز اختلافات با ایران حمایت می کنه ولو اینکه ممکنه با نظام سیاسی حاکم بر ایران و یا سیاست های ما مخالف باشن
  • سريش IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    81 2
    انشالله كه مرك بر امريكا كفتن تموم بشه تا روابط درست بشه مردم هم كم كم از دست تحريمها نفس راحت بكشند.
  • مرگ بر آمریکا A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    7 103
    امیدوار باش و از امیدواری بمیر چون رهبری فرمودند این ارتباط منوط به صلاحدید ایشان هست پس خفه شو و دهنت رو ببند
    • مرگ بر کلمه ی مرگ A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 1
      دقیقا ضرب المثل کاسه ی داغتر از اش اینجاست که خودش و نشون میده.
    • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 0
      با این ادبیات پراز پرخاش و سخیف و دور از ادب که شما حرف میزنید معلومه تعصب چشمان شما را کور کرده!ببین این سلفی ها و وهابیون به کجا رسیدند جز این بوده که خود را حق دانسته و تعصب را جایگزین عقل کردند
    • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 0
      ادبیات خیلی فشنگی داری، چرا اقلیت جامعه باید برای اکثریت تعیین تکلیف کنند؟!
    • سعید A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      10 0
      خودت رو به رهبری نچسبون! حرف زدنت بیشتر شبیه همون جنگ طلب های افراطی امریکا هست. ضمنا خبر جان لطفا همچین نظراتی رو نگذار!
    • سعید A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      6 0
      خودت رو به رهبری نچسبون! حرف زدنت بیشتر شبیه همون جنگ طلب های افراطی امریکا هست. ضمنا خبر جان لطفا همچین نظراتی رو نگذار!
    • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      10 0
      عجب وقتی کامنت گذاشتی 22:11:33 ولی گمونم وقت خوابت 8 شب باشه ها
    • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      10 0
      آقا این چه ادبیات کثیف و منزجرکننده ای... کی تو خبرآنلاین نشسته این کامنتای مهوع رو تائید می کنه؟
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 0
      بابا یکم آروم تر... نظرشو گفته. حالا غلط بوده یا درست بماند...
    • بنده ي خدا IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      1 3
      نرمش قهرمانانه......
    • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      5 0
      خبر آنلاین چطور این نظرات توهین آمیز را منتشر می کنی؟!
    • صاحب نظر A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      4 0
      سلام من خودم ولایی هستم ولی حضور افرادی مثل جنابعالی (خاله خرسه )است..پس حداقل به خاطر این تبلیغ منفی که کردی دیگه نظر نده..پاینده باد رهبری
    • یک رفیق قدیمی IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      7 0
      به تو چی میرسه شما هم بیهوده یاوه گویی نکن ای مرگ بر آمریکایی باهمین حرفهای مفت بعضی هاست که کشور زیر تحریم داشت کمر می شکست
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      8 0
      بی ادب
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      7 0
      بخورش
    • مطهرنیا A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      4 0
      دوستان بزرگوار خواهشمند است در برخورد با هموطن عزیزمان جناب آقای مرگ بر آمریکا رعایت ادب و احترام را رعایت فرمایند. من ضمن عذرخواهی از دوستان عزیز تمامی کامنت هایی را که حاوی ناسزای سیاسی ؛ اما نه فحش باشد؛ تایید می کنم. بیش از همه برای خود می گویم: باید بیاموزیم و تمرین کنیم که سخن مخالف را بشنویم و با صبوری و منطق پاسخ دهیم. سپاس من نثار همه ی شما؛ جناب مرگ بر امریکای عزیز اگر به واقع بر این باورید که برای دفاع از انقلاب ملت بزرگ ایران و منافع ملی مردممان مرگ من لازم است ؛ و خدای احد و واحد بر آن واقف است؛ امید دارم دعای شما اجابت شود.
  • ازاد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    5 13
    مطهرنيا سابقش چيه ؟ چه كاره بوده ؟
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    46 0
    بعید اسرائیل با رابطه دوستانه بین ایران و آمریکا موافق باشه و در این بین حتما سنگ اندازی خواهد کرد.
  • ملت ایران A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    43 1
    34 سال تنش کافیست ...باید ابتدا با اراده برای حل مشکلات فی ما بین قدم برداشت و مسایل را به نفع دو کشور بدون دخالت مخرب هیچ کشور دیگری حل نمود....به امید برقراری ارتباط توام با احترام و منافع مشترک
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    43 2
    از داخل کسایی نمیزارند این کار صورت بگیره چون آنرا مخالف آرمان های انقلاب می دانند
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      7 0
      کسانی که از این ور نمیزارن خیلی ضعیفتر از کسانی هستند که از اون ور نمیزارن. باور کن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    4 0
    از داخل و از خارج ارتباط واقعى و صحيح و بصورت برد برد ايران و امريكا ، كاسه و كوزه بسيارى از دلالان بين المللى بازارهاى سياه ، كشورهاى كوچولوى منطقه ، و كشورهاى باج گير و سوء استفاده چى و كشورهاى فرصت طلب و منفعت جو را جمع خواهد كرد . اين كشورها بترتيب زيان ميبينند ١- اسراييل ٢- امارات ٣- عربستان ٤- تركيه ٥- چين ٦- روسيه ٧- هندوستان ٨- انگلستان ٩- بعضى از كشورهاى اتحاديه اوروپا ١٠- قطر ١١- بعضى كشورهاى افريقايي ١٢- كانادا ١٣- كره شمالى وووووووو
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    6 0
    مردم ایران سالهاست منتظر پایان دشمنیها هستند
  • مطهرنیا A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    8 0
    دوستان بزرگوار خواهشمند است در برخورد با هموطن عزیزمان جناب آقای مرگ بر آمریکا رعایت ادب و احترام را رعایت فرمایند. من ضمن عذرخواهی از دوستان عزیز تمامی کامنت هایی را که حاوی ناسزای سیاسی ؛ اما نه فحش باشد؛ تایید می کنم. بیش از همه برای خود می گویم: باید بیاموزیم و تمرین کنیم که سخن مخالف را بشنویم و با صبوری و منطق پاسخ دهیم. سپاس من نثار همه ی شما؛ جناب مرگ بر امریکای عزیز اگر به واقع بر این باورید که برای دفاع از انقلاب ملت بزرگ ایران و منافع ملی مردممان مرگ من لازم است ؛ و خدای احد و واحد بر آن واقف است؛ امید دارم دعای شما اجابت شود.