۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

کلید دولت یازدهم بالاخره یکی از چندین قفلی که تولید خودرو را به مخاطره انداخته بود، باز کرد. به این ترتیب میزان پیش پرداخت برای واردات کالا و خدمات که در دولت دهم از 10 درصد به 130 درصد معادل ریالی رسیده بود، با دستور بانک مرکزی به 30 درصد کاهش یافت.


بانک مرکزی در پی اجرای مصوبه هیات‌وزیران اعلام کرد: از این پس میزان پیش دریافت برای واردات کالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی‌ حداکثر به میزان 30‌ درصد معادل ریالی اقلام و مواد ثبت سفارش شده خواهد بود. افزایش شدید و ناگهانی میزان مبلغ گشایش اعتبار یکی از مشکلات بزرگ خودروسازان برای واردات مواد اولیه مورد نیاز آنها بود، به این ترتیب به نظر می‌رسد با اجرای این مصوبه بخشی از مشکلات خودروسازان در تولید مرتفع شود. در همین زمینه دبیر انجمن قطعه سازان کاهش نرخ گشایش ال.سی را نشانه ای امیدبخش برای بهبود شرایط مالی خودروسازان می‌داند و می‌گوید: امیدواریم بانک‌ها نیز با همین سرعتی که دولت مصوبه پیشین را لغو و اصلاح کرده است عمل کنند و برای تولیدکنندگان مانع تراشی نکنند. 


ساسان قربانی در ادامه با تاکید بر اینکه این تصمیم می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های نقدینگی در شرکت‌هایی را که برای تولید به تامین مواد اولیه نیازمند هستند رفع کند، می‌گوید: اما نباید فراموش کنیم که تا مشاهده تاثیر کاهش گشایش ال.سی بر تولید و رسیدن آن به چرخه تولید چیزی حدود 3 تا 4 ماه زمان می‌برد، این زمانی است که طی آن سفارش‌های جدید به دست خودروسازان یا قطعه سازان می‌رسد. 
کاهش هزینه گشایش ال.سی بار زیادی را از دوش خودروسازان برمی دارد و حالا آنها می‌توانند مواد اولیه موردنیازشان برای تولید را با محدودیت‌های کمتری تامین کنند، اما آیا این کاهش مبلغ گشایش ال.سی می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد؟ 
ساسان قربانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: این حرکت اگر با رفع تحریم همراه شود می‌تواند طی یک سال آینده در قیمت تمام شده نیز تاثیرگذار باشد، زیرا تمام مشکلات تولید در حال حاضر به گشایش ال.سی ختم نمی‌شود. قربانی تاکید کرد در کوتاه‌مدت نمی‌توان اثر کاهش نرخ ال.سی را بر قیمت‌ها مشاهده کرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلال مرکزی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    464 6
    هزینه اقدامات اشتباه مسولین قبلی را کی پرداخت میکند، آیا آن افراد نباید بخاطر ایجاد عدم ثبات اقتصادی و ایجاد دلسردی در مردم دادگاهی شوند؟
    • رضا A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      216 0
      هفته پیش به ایران خودرو مراجعه کردم و قیمت 206 تیپ 5 رو پرسیدم: 36.700. اما امروز در کمال تعجب گفتند 38.600 !!!! علتش را هم آپشن طلایی اعلام کردند! یعنی یک جعبه کمک های اولیه + یک سنسور دنده عقب + یک چادر + یورو 4 میشه 2 میلیون تومان !!!!
    • hosseinh A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      70 0
      نميشه. اگر اينطور بشه كه پاي خيلي ها مياد وسط.
    • دلال مرکزی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      35 0
      یکی بیاد بگه برای چی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده درصدی از قیمت خودرو را میگیرد؟ اگر حمایت از مصرف کننده است که نتنها نباید پولی بگیرد بلکه باید پولی هم بدهد تا خودرو یا هر کالایی ارزانتر به دست مصرف کننده برسد نه انکه خودش گرانترش کند. بعد این پول صرف چه کاری میشود؟ چرا هیچکی جرات نمیکنه بگه؟
    • سايه IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      34 0
      فقط دلار وطلا پايين اومده واز ارزان شدن سايرچيزهاخبرى نيس.قيمت مسكن هم كه افت كرده از خريدوفروشش هيچ خبرى نيس.پارسال كه همين دلارگرون شدنرخ همه چيزبطور متحدبالارفت.واقعاكه عجب مردمانى هستيم ما
    • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      10 0
      جو گرفته شمارو دلال مركزي . اتفاق چنداني نيفتاده . فقط نوع پرداخت عوض شده. تازه واسه قشر سرمايه دار . نه مردمي كه به پرايد هم دسترسي ندارن.
  • رضا IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    183 1
    حالا ببینیم باز خودروسازها بهونشون چیه؟
    • مصطفی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      52 0
      رضا جان همین کارا می کنند که آه مردم باعث ورشکستگی شون میشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    153 0
    صنعت خودرو سازی در ایران تبدیل به یک بیمار که دچار مرگ مغزی گشته اما اطرافیان هنوز امیدوار هستن و زندگی نباتی خویش را با کمک دستگاه ادامه میدهد شده است . رانتهای فراوان مانند حقوق و عوارض گمرکی بالا و انحصار بازار خودرو نیز نتوانسته که این صنعت بیمار را نجات دهد رقابت و ضد انحصاری عمل کردن موجب رشد و شکوفایی میگردد ترس از بیکار شدن کارگران و دست اندرکاران این صنعت دلیل انحصار موجود و ظلم به مصرف کننده ایرانی میباشد تولیدکننده و فروشنده ای که میداند انحصاری میتواند عمل کند توقع رشد و کیفیت از او بنظرم مانند دخیل بستن به امامزاده تقلبی میباشد....
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    73 0
    حالا ما بگیم و خبر نشون نده!!!! دوباره همون تولیدات و به قولی همون آشو همون کاسه !!! کاش بجای اینهمه زحمت فکری اساسی به حال هم تولید کننده و هم مصرف کننده میکردن. بخصوص الان که تولید هم کم شده و میشد سیاست جدید و البته درستی در پیش گرفت.... جالبه در نهایت هم میگن اگر رفع تحریم شود در یکسال آینده در قیمت تمام شده تاثیر گذاره!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    85 16
    روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    منظور از باز شدن قفل، افزایش 15 درصدی اخیر قیمت خودروست ؟!
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    115 5
    پس باید شاهد کاهش قیمت باشیم!!!! البته اگه آقایون خودروساز اجازه بدن!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    29 0
    آقا کدام مواد اولیه!؟؟ خودرو های ما تماماً از خارج وارد می شوند و مونتاژ می شوند. بهتر است بگویید مصوبه ای که جلوی ورود تمام قطعات پازل خودرو را گرفته بود و نه مواد اولیه!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    36 1
    همین قفلی که باز شد رو بزنین به درب خودروسازی تا همه یه نفس راحت بکشن.
  • امين د IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    48 0
    كاش نوشته بوديد يكي از قفلهاي توليد خودرو بي كيفيت باز شد
  • 555 IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    56 0
    راه توسعه واردات خودرو است..... هزینه ای که در درازمدت پراید با مرگ رمیر بالا به اقتصاد زده و میزنه بیشتر است.....
  • ایران A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    34 0
    من میخوام از مدیران دو خودرو ساز کشور بپرسم که شما وقتی یه ماشین رو به مردم کشورت تحویل میدی چه چیزی رو در نظر می گیری1-به کیفیت فک میکنی؟2- رو طراحی ماشین ساخته شده کار کردین3- واسه ماشین پرمصرفی(بنرین) که ساختید برنامه ای داشتید با وجود تحریم ها4- اصلا استراتژی شما چند ساله ست؟5-کی میخواید رو پای خودتون وایسید و از دولت کمک نگیرید؟6-و و و و و و و......................راستی ثروت بهتر است یا جان انسانها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • wnrd IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    50 0
    تنها راه حل منطقي آزاد كردن واردات وعدم دريافت تعرفه گمركيست وانتظار از دولت روحاني برداشت تعرفه است چون صد سال ديگه هم خودروسازان داخلي مستقل از خارج نخواهند شد