چهارشنبه دوم مهر ۱۳۵۹ روزنامه کیهان تمام صفحه نخست خود را به تیتر مطالبی اختصاص داد که مربوط به حمله عراق به ایران و دفاع ایرانیان از کشورشان بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تهدید به بستن تنگه هرمز، پاسخ امام به نامه نیروهای انقلاب اسلامی از سنگر، سرنگونی ۴۵ میگ عراقی در خاک ایران، هشدار ستاد مشترک ارتش به یگان های خارجی مستقر در خلیج فارس، پیام آیات عظام به ملت عراق و ایران و .... از جمله تیتر هایی بودند که در این روز بر صفحه نخست روزنامه کیهان نقش بستند.

وزارت بازرگانی هم دو روز پس از آغاز جنگ عراق با ایران اطلاعیه‌ای را صادر کرده و از مردم خواسته بیش از اندازه خرید نکنند، چون ارزاق عمومی فراوان است.

آیت الله شهاب الدین اشراقی هم با خبرنگار کیهان در قم مصاحبه‌ای انجام داده که در صفحه ۱۴ روزنامه منتشر شده است. آیت الله اشراقی در این مصاحبه گفته که «قران کریم در داستان طالوت از مبارزه کسانی که برای باز پس گرفتن وطن خویش از بیگانگان کوشش داشتند به قتال فی سبیل الله تعبیر می کند.»

رئیس جمهور وقت ایران ابوالحسن بنی‌صدر هم اعلام کرده که در صورت حمایت کشورهای دیگر از عراق، ایران تنگه هرمز را بر روی کشتی‌های جهان می‌بندد.

روزنامه کیهان 33 سال پیش

صفحه نخست روزنامه کیهان روز 2 مهر 1359

بخش عمده صفحه سه روزنامه این روز به گزارش خبرنگار کیهان از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یک مهر اختصاص یافته است. جلسه‌ای که در ابتدای آن هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، گزارشی از حضورش در ستاد عملیات جنگ‌های غرب کشور داده و خبری را که تلویزیون اسراییل اعلام کرده برای نمایندگان خوانده است. در این خبر اعلام شده که ارتش عراق، جنگنده‌‌های این کشور را برای مصون ماندن از حمله نیروی هوایی ایران در خاک اردن مستقر کرده است.

در این روز همچنین از سوی دولت محمدجواد تندگویان به عنوان وزیر نفت و موسی خیر به عنوان وزیر مشاور سر پرست سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.

تیمسار فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش هم در مصاحبه‌ای آخرین تحولات جنگی ایران و عراق را تشریح کرده و گفته که به صورت گسترده‌ای در زمین، هوا و دریا با ارتش عراق درگیر هستیم.

صفحه گزارش روز این روزنامه هم به آمادگی‌های اولیه در برابر تجاوزات دشمن پرداخته است. در این گزارش علائم صوتی وضعیت‌های زرد، قرمز و سفید به همراه روش‌های مقابله با مسومیت گاز، سوختگی و ...برای مخاطبان تشریح شده است.

سقوط ۴۵ میگ نیروی هوایی عراق، اسارت ۴ خلبان عراقی در شهرهای تبریز ، دزفول و کرمانشاه و تصرف ۲۳ تانک و زره پوش عراقی از دیگر خبرهای این روز است.

در پایین صفحه نخست روزنامه هم این جمله نقش بسته است:«امت شهید پرور: شایعه سازی، احتکار، کار ضد انقلاب است. دشمنان اسلام را بشناسید.»

اما در صفحه ۱۱ این روزنامه درکنار خبرهایی که باز هم به جنگ مربوط می‌شود، خبر کوتاهی درباره بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم ملی جمهوری دموکراتیک خلق کره چاپ شده است. در این خبر آمده است: «اگر در برابر سوریه و چین به حق خود می‌رسیدیم، اگر آن همه موقعیت را در برابر سوریه از دست نمی‌دادیم و یا آن برد درخشان را به مساوی تاسف‌بار در برابر چین مبدل نمی‌کردیم، امروز این دیدار چیزی جز یک تشریفات نبود که آن تشریفات را نیز رهبری تیم ملی برپا می‌کرد و معلوم می‌داشت که باید از کره شکست بخوریم یا پیروز شویم. زیرا در چنان صورتی گاهی شکست بهتر از پیروزی می‌شد. با از دست رفتن آن موقعیت‌های طلایی اینک به جایی رسیده‌ایم که حتی در معرض حذف قرار گرفته‌ایم. اگر ما از کره شمالی شکست بخوریم کار ما این خواهد شد که چمدان‌ها راببندیم و با جامی وداع کنیم که در اثر پیروزی‌های متعدد در آن به نوعی به نام ایران چسبیده بوده است...» 

از سوی دیگر در این صفحه اطلاعیه شماره ۲ وزارت نیرو در رابطه با مقررات خاموشی نیز چاپ شده است. خبری نوستالژیک که حتما خیلی‌ها را به یاد شب‌های تاریک آن سال‌ها می‌اندازد: «پیرو اطلاعیه شماره ۱ در مورد رعایت مقررات خاموشی به منظور مقابله با خطرات حمله هوایی توجه برادران و خواهران ارجمند را به نکات زیر جلب می‌نماید: 
۱- تا اطلاع مجدد مقررات خاموشی را کماکان رعایت نمایید. 
۲- در مناطق حساس که ضروری تشخیص داده شود و روشنایی اماکن عمومی آن هنوز برقرار باشد به طور منطقه‌ای خاموشی کامل داده خواهد شد. 
۳- هر لحظه که ضرورت ایجاب نماید این امکان وجود دارد که در ظرف چند دقیقه خاموشی سراسری در تمام مناطق ایجاد گردد.
۴- خاموشی معابر و خیابان‌ها بر طبق برنامه و اولویت‌های پیش می‌رود و ضمن تشکر از توجه شما به اطلاع می‌رساند که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.» 

اما در صفحه اخبار جهان این شماره کیهان، خبر یک به درخواست ایران از شوری سابق، برای قطع فروش اسلحه به عراق اختصاص دارد. در این خبر می‌خوانیم که سفیر وقت ایران محمد مکری از نماینده برژنف خواسته که صدور اسلحه شوروی به عراق قطع شود. طرف روسی هم ادعا کرده که شوروی در این جنگ بی‌طرف است. در حالی که در همین خبر به نقل از روزنامه هاآرتص چاپ بیت‌المقدس آمده که شوروی آماده است تا موشک‌های زمین به زمین به عراق بدهد. 

در صفحه آخر این روزنامه هم جنگ همچنان حرف اول را می‌زند. بالای صفحه طرحی چاپ شده که در آن نقشه ایران کشیده شده که از میان آن مشتی تحت عنوان امت و ارتش جمهوری اسلامی بیرون آمده و جلوی بمب‌ها و موشک‌هایی که عراق (که به صورت یک گرگ و پنجه‌های خونینی که آستینش طرح پرچم آمریکاست) به سوی ایران انداخته ایستاده است.

 «اعلام آمادگی اقشار مختلف مردم برای جنگ با عراق» یکی دیگر از خبرهایی است که در این صفحه توجه را جلب می‌کند: «به دنبال حمله ناجوانمردانه مزدوران بعث عراق به پایگاه‌های و فرودگاه‌های ایران تلگراف‌هایی از سوی احزاب، جمعیت‌ها و اقشار مختلف مردم به منظور اعلام آمادگی جهت دفاع از کشور و مبارزه با رژیم دست نشانده عراق صادر شد. 

در این رابطه علاوه بر گروه‌ها و سازمان‌هایی که پیش از این اسامی آنها انتشار یافته است گروه‌های زیر نیز آمادگی خود را برای مبارزه با رژیم بعث عراق اعلام کرده‌اند: پرسنل پایگاه دریایی رشت، جوانان بخش لشت نشاء رشت، پرسنل اداره کل حفاظت محیط استان گیلان، اعضای انجمن اسلامی اداره کل کشاورزی، دانشجویان مسلمان شیراز، گروه‌های کثیری از مردم لرستان، کارکنان اداره کل ارشاد ملی و کارکنان خبرگزاری پارس کرمانشاه، فدائیان اسلام و گروه مبارزه با مواد مخدر دامغان، مردم روستاهای بوشهر، کارکنان شهرداری و اعضای دادگاه‌های انقلاب اسلامی و پاسداران مستقر در اهواز، کانون مرکزی شورهای اسلامی شرکت ملی حفاری ایران، افراد بسیج مستضعفین یاسوج، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کارخانجات، دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی یزد، کارگران موسسه تولید و پخش پوشاک سنندج، اهالی بخش‌های تابعه فسا. 
همچنین مردم اهواز نیز ضمن یک راهپیمایی وسیع آمادگی خود را برای رفتن به مرز به منظور دفاع از وطن و دست‌آوردهای انقلاب اسلامی اعلام داشتند.»

 شمار ۱۱۱۰۱ کیهان، در کنار درج تغییر و تحولاتی که نشان می‌دهد موضوع جنگ روزبه‌روز در حال جدی‌تر شدن است، خبر از واکنش مردم و اقشار مختلف جامعه نسبت به این اتفاق دارد. واکنش مردمی که با دست خالی تصمیم گرفتند نگذارند حتی یک وجب از خاک کشورشان به دست بیگانه بیفتد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =