ایسنا نوشت:

جواد محقق که گفته بود، شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش از سروده شدن توسط شهریار در دیوان شاعر دیگری آمده است، عنوان کرد، شاعر مورد نظرش مفتون همدانی نبوده است.

در پی اظهارنظرهایی در رابطه با پیدا شدن منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار، جواد محقق گفت: منظور من نه شعر مفتون همدانی بوده است و نه صهبا؛ بلکه شاعر دیگری منظورم است. البته شاعران دیگری هم هستند که شعرهای این‌گونه دارند.

او درباره‌ی این‌که شاعر مورد نظرش کیست، گفت: من حالا چیزی نمی‌گویم. شما هم بگذارید آقایان حرف‌های‌شان را بزنند و بعد من هم حرف‌هایم را می‌زنم.

محقق همچنین با اشاره به مفتون همدانی گفت: این شاعر همشهری من است؛ اما منظور من این شاعر نیست.

این در حالی است که امروز (سوم مهر) محمد طاهری خسروشاهی، پژوهشگر ادبی در دانشگاه تبریز، با ارائه سند، منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار را شعری از مفتون همدانی معرفی کرد.

او با بیان این‌که شهریار در این غزل به استقبال شعری از «مفتون همدانی» رفته، آن را «اقتباس ادبی» خواند و گفت: مقایسه این دو سروده نشان می‌دهد که شعر مفتون همدانی «طفلی نارس» بود که قریحه کم‌نظیر شهریار و قدرت ادبی بی‌نظیر او، آن را به «جوانی برومند و بارور» تبدیل کرده است.

همچنین هادی بهجت تبریزی، فرزند مرحوم محمدحسین تبریزی (شهریار)، با اشاره به استقبال شهریار از یک غزل حافظ در شعر «علی ای همای رحمت»، در عین حال می‌گوید، شعر شهریار گویا شباهت‌هایی با شعر یک شاعر همدانی دارد و پدرش در زمان حیات از این شباهت مطلع بوده است.

در پی صحبت‌های جواد محقق که در مراسم بزرگداشت شهریار گفته بود، شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش‌ از شهریار در دیوان شاعر دیگری آمده است، مفتون امینی - شاعر و از دوستان محمدحسین شهریار - هم این موضوع را تأیید کرد و گفت، شعری را در این وزن و مضمون در دیوان شاعر دیگری دیده که احتمالا ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی بوده است.

او با بیان این‌که این سرقت ادبی نیست، گفت: این موضوع به این معنی است که شعر «علی ای همای رحمت» کاملا از شهریار نیست. یعنی اگر شعر شاعر قبلی نبود، امروز شعر «علی ای همای رحمت» شهریار هم نبود و از این نظر، شاعر پیش از او نسبت به شهریار فضل تقدم دارد.

در این بین که جواد محقق گفت، به درخواست پژوهشگران تبریزی قول داده تا فعلا در این‌باره صحبت نکند، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، گفت: شبهه‌افکنی در تعلق شعر ولایی «علی ای همای رحمت» به استاد ملک سخن، شهریار، عملی ناجوانمردانه است.

محمدعلی مجاهدی هم با اشاره به موضوع «توارد» در ادبیات گفت: نمی‌توانیم بگوییم شهریار و دیگر شاعرانی که احیانا چند بیت از شعرشان شبیه شعر دیگر شاعران است، سارق ادبی‌اند.

از زمان طرح این موضوع در رسانه‌ها از شاعرانی همچون صهبا و ژولیده نیشابوری نیز به عنوان شاعرانی یاد شد که شعرشان منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار بوده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    75 3
    کاری داره دو تا شعر و با هم بذارید مردم مقایسه کنن.
    • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      13 11
      جناب استاد "جواد محقق" برای مطرح کردن خودتون راه خوبی رو انتخاب نکردید.
    • شیرازی A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      6 4
      دست بردارید یعنی چی حتما فردا گیر میدیدین به حافظ برا بعضی افراد از بین بردن آثار بزرگان شده راه ارتزاقشون
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      3 10
      مردم مقايسه کنن؟ مگه انتخاباته .... اين يه کار تخصصيه ...
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    85 9
    خوب فردوسی هم دیوانش رو از دقیقی توسی اقتباس کرده و منشا اولیه شاهنامه اشعار دقیقی توسی بوده
    • یکی از هزاران A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      7 12
      نه فقط فردوسی بلکه بسیاری از شاعران این زمین در زمانی که ادب پارسی سرزمین ایران داشت تحت استیلای عربها و ترکها نابود میشد (یعنی هم اکنون ما مثل لبنانیها ، فلسطینیها ، بابلیها ، مصریها و عثمانیها و خیلی از اقوام دیگر عرب یا ترک بودیم ) با دلسوزی و خودجوش سعی در زنده نگاهداشتن آن نمودند ، کسی که توانست تا آخر کار را به پیش ببرد و نه فقط ادب پارسی بلکه فرهنگ و اندیشه نیک پارسایان را به رمز و راز جاودانه کند (رمز و رازی که بسیاری از آن تاکنون نهفته و همچون گنجی برای فرزندان نژاد آریایی (پارسیان) حفظ شده است ) کسی نبود جز استاد فرزانه سخن دانشمند پارسی گوی فردوسی توسی ، این مرد انقدر بزرگوار بود که برای دقیقی توسی به شرحی که خودش بیان کرده نیز جایی در شاهنامه درنظر گرفت ، نامش بلند و جاودان باد
  • رند تبریزی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    39 9
    در همان جلسه از جناب محقق بنده صراحتا پرسش نمودم و ایشان نام شاعر مورد نظرشان را با کمال بزرگواری فرمودند لذا بزودی در فالب مقاله ای نتیجه پژوهش را به اطللاع عموم خواهم رساند
    • عارف IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      6 2
      بنده شاهد این پرسش و پاسخ بودم علیرغم عصبانیت عده ای از دوستان اذری جناب رند تبریزی با متانت سوال نمودند و جناب محقق هم با ارامش پاسخ دادند لذا بی صبرانه منتظر مقاله پژوهشی جناب رندتبریزی هستیم همراه با صداقت-اسناد-
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    19 6
    ماجراي فردوسي و دقيقي فرق مي کند. فردوسي دقيقا شعرهاي دقيقي را مشخص کرده و متمايز از اشعار خود آنها را آورده و تصريح کرده
  • علی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    39 18
    این بار نوبت تخریب استاد شهریاره؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    19 9
    شعر شهریار که حرف نداره ولی انصافا کپی رایتش را باید داد به مفتون همدانی-وزن و قافیه همان است و آن یکی هم لطیف و پرمعنی می باشد
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    13 19
    غزلیات مفتون همدانی اما خیلی فرق داره
  • 555 IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    17 26
    حالا که چی.....
  • مهران تبریزلی A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    16 1
    بعد میایم میگیم چرا عرب ها ابوعلی سینا رو مال خودشون می دونن!!!مگه نه ؟
  • اعظم IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    11 7
    شهریار شاعر قرن دوم نیست که این شبهه ها وارد باشد شاعر معاصر است با زبان خودش قرائت شده در زمان زندگی اش بحث شده شهریار شاعری نیست به خاطر یک غزل حتی درباره علی (ع) شخصیت علمی خود را زیر سئوال ببرد.
  • مرتضی A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    29 31
    همه به شهریار افتخار می کنند ماهم دنبال تخریب.آیا واقعا نظیر شهریار در چن قرن اخیر آمده
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    4 5
    توارد ادبي است يا حداكثر مي توان گفت اقتباس ادبي است ايرادي ندارد و چيزي از شان شاعر شيرين سخن فارسي و آذري كم نمي كند؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 5
    آقا این بحث بی فایده است. هر زمان شاعر مورد نظر را معرفی کردند و سند ارائه نمودند، می توان قضاوت کرد. حالا نمی دانم منظور آقای محقق از این جو سازی چیست !؟
  • mohsen A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 3
    در مورد این اقتباس از استاد غزل سعدی چرا چیزی نمیگید: شیخ اجل سعدی : برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن شهریار: برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    4 7
    آقای محقق : ماهواره ناسا که 37 سال پیش پرتاب شده بود از منظومه شمسی خارج شد وبه منظومه دیگری رفت شما هم بر قبرستون مرده ها را بشمار
  • علی A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    3 5
    بابا شعر به خدا از مفتون همدانی است
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    5 2
    من 2 تا پرسش برام پیش اومده! 1-چرا موقعی که استاد شهریار این شعر رو سرود کسی دم نزد؟ 2-یعنی تو خواب این شعر بهش الهام شده دروغ هست؟ خواهشا کسانی که موافق این متن هستند پاسخ بدهند.
  • قدیر A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    1 1
    باسلام امروز عید قدیر است . و مهم نیست که شعر از کیست مهم این است که علی (ع ) ، علی است . و توجه به همه شعر ها که ذکر شده نشان دهند عمق ارادت این عزیزان به مولایمان علی (ع) است . جانم فدایش که همای رحمت است . و از عزیزی که این مسئله را مطرح کرده خواهش میکنم که شعر و شاعر مورد نظرش را بفرماید .
  • حامد ابی1 A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 1
    استاد من شهریار عاشق شعراشم
  • يا خدا خود آ A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 0
    متشكر كه حقيقت و بيان فرموديد. به هر حال تلخ يا شيرين, حقيقت بايد معلوم بشه..