۰ نفر
۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۸
استقامت دلار گران/ پرونده

هفته ای که با افت قیمت ارز در اثر جو مثبت روانی آغاز شده بود بعد از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی با آشفتگی به پایان رسید.

 علی پاکزاد: ابتدای هفته جاری با انتشار اخبار مثبت در رابطه با سفر هیات ایرانی به نیویورک و تغییر فضای تهاجمی علیه ایران، کاهش 70 تومانی قیمت دلار در بازار رخ داد. (اینجا)

اخبار بعدی نیز حاکی از خوش بینی مردم و فعالان بازار ارز به چشم انداز بازار است، خوش بینی ای که منجر به کاهش بیشتر قیمت و باقی ماندن قیمت دلار در سطح 2900 تومان شد. (اینجا)

تثبیت نسبی قیمت ارز طی روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته با توجه به موج اخباری که از نشست های مثبت میان تیم ایران و طرفهای اروپایی و آمریکایی به گوش می رسید ادامه یافت، این وضعیت به شدت تقاضای بازار را تحت تاثیر قرارداد، به گفته صرافی های معتبر افت قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر ناشی از کاهش تقاضا بوده است که خود این افراد در تعبیر وضعیت عنوان می کنند دیگر کسی دلار پس انداز نمی کند.

اما در ابتدای روز سه شنبه ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی در نشست صبحانه اتاق بازرگانی گفت: قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست. الان قیمت نرخ دلار کف خود در بازار رسیده است و اگر از این رقم پایین‌تر بیاید منطقی نیست.(اینجا)

این اظهار نظر با واکنش منتقدان مواجه شد، دبیرکل اسبق بورس در انتقاد از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را حبابی دانست و اظهار نظر وی را ناهماهنگ با وظایف اش ارزیابی کرد.

صبح روز چهارشنبه خبر دیگری به نقل از غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی منتشر شد که در آن  به نقل از وی آمده بود: کاهش نرخ دلار طی روزهای اخیر عمدتاً بخاطر انتظاراتی بوده که در مردم ایجاد شده است. در حال حاضر که نرخ دلار در بازار آزاد به 2900 تومان رسیده در حقیقت می توان گفت که این نرخ واقعی شده و 2900 تومان نرخ بازار است.(اینجا)

اما بازار با توجه به اخبار مربوط به مذاکرات در نیویورک و نوع اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی از خود واکنش نشان داد و قیمت ها در روز چهارشنبه سیر صعودی پیدا کرد، افزایش 180 تومانی قیمت دلار، افزایش قیمت سکه را نیز به دنبال داشت. (اینجا)

روز چهارشنبه محمدباقر نوبخت معاون اقتصادی رئیس جمهور تلاش کرد با توجیه سخنان رئیس کل آرامش را به بازار برگرداند، وی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: "دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، همان‌طور که باید نسبت به افزایش‌ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش‌ها هم که ممکن است در مقطعی باشد حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم. بازگرداندن ثبات به اقتصاد را از سیاست‌های مهم دولت است. صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم". ولی حداقل در روز چهارشنبه بازار به این مسئله واکنشی نشان نداد و قیمت در سطح 3060 باقی ماند.

در نهایت بازار ارز در شرایطی به آخرین روز معاملات خود طی هفته جاری رسید که لقمه صبحانه رئیس کل بانک مرکزی گلوگیرش شده است.

با توجه به تحولات بازار ارز، منطقی به نظر می رسد طی روزهای آتی دوباره قیمت ارز اندکی کاهش پیدا کند ولی در صورتی که رئیس کل بانک مرکزی بخواهد بر نحوه تعامل رسانه ای خود و سخن گفتن از جایگاه یک کارشناس عدول نکند و متناسب با جایگاه رئیس کلی بانک مرکزی سخن نگوید، شرایط بازار ارز طی ماههای اتی می تواند به آشفتگی دوران ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی باشد.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 74
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    505 4
    به نظر میرسه چند سالیه شدیم بازیچه
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      43 92
      آقا زودتر دلار رو بیارید پایین همه چی گرون شده تور اروپا چند برابر شده ماشین خارجی که اصلا اسمشو نیاریم بهتره بی ام دبلیو 150 میلیونی شده 500 میلیلون لپ تاب و گوشی هم که دیگه نمیشه ماه به ماه عوض کرد
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    همه دوست داريم قيمت پايين بياد اما فقط يك طرف قضيه رو ميبينيم در حالي كه درآمد نفتي كه تغير نكرده و اگر فرض كنيم با دلار 3000 تومني بودجه امسال تامين ميشه كاهش بيش از اندازه دلار يعني اينكه آخر سال بايد ارز را با قيمت بالاتر فروخت تا بودجه دولت تامين شود براي مثال اگر دولتي با يك ميليارد دلار درآمد بودجه 3000 هزار ميليارد توماني نياز داشته اگر الان دلار را به 2000 بفرشه آخر سال بايد قيمت دلار را به 4000 برسونه تا بودجه اش تامين بشه... سال قبل هم فروختن ارزون دلار در ابتداي سال باعث شد براي تامين كسري بودجه دلار در آخر سال به حدود 4000 برسد در حالي كه با ميانگين حدود 2600 ميشد كل سال رو سپري كرد.... البته با حل تحريمها كه ان شا ا.. بزودي اتفاق بيفته درآمد نفت بالاتر ميره و دلار ارزونتر ميشه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      چرا باید بودجه مملکت رو بر اساس دلار 3000 تومن ببندند؟
    • amir A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      8 سال مردم سختی کشیدن صداشون در نیومد. درسته از اقتصاد چیز زیادی نمیدونم ولی اینکه گفته میشه با پایین اومدن قیمت دلار به صادر کننده ضرر میرسه واقعا مسخرست پس مردم چی میشن؟؟ 8 سال از عمرمون رفت منتظر شدیم دلار پایین بیاد که انگار خیال خام بوده و بس
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      34 63
      بحث صادر كننده وارد كننده با اين همه فشاري كه به مردم اومده مطرح نيست. منم دوست دارم دلار بشه 1000 تومن! اما وقتي درآمد نفت در اثر تحريمها به كمتر از 30 ميليارد در سال رسيده - با توجه به كاهش صادرات نقت تا زير يك ميليون بشكه- اگه دلار 1000 باشه فقط 40 ميليارد دلار ارز بايد فروخته بشه تا يارانه هاي 75 ميليون ايراني پرداخت بشه! ا حقوقها و بودجه عمراني به كنار- اگه راه حل كوتاه مدت سراغ داريد منفي بديد ولي راه حلتون رو هم بنويسيد. در نظر داشته باشيد پارسال با دلار 4000 تومني داشتن كشور رو اداره ميكردن الان با 3000 تومني و انشا الله با كاهش تحريمها با دلار پايين تر!
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      26 77
      امیرخان از این هشت سالی که میگه عمرت رفت 5 سالش دلار زیر 1250 بوده که عمرت رفته! یعنی اساس بدبختی تولید ایران اون دلارهای ارزان بوده! ضمنا این که می گویند دلار گران فقط به درد صادرات می خورد حرف مفت است! اگه یکم تو بازار باشی می بینی که الان چندوقته که تولید داخل داره رونق می گیره!قبلا این مجلات کالای منزل رو باز می کردی 95 درصد اجناس ساخت چین بود الان رسید به 30 درصد.چرا چون جنس چینی خیلی ارزون تر از تولید داخل در می آمد چون جنس چینی رو اگه با دلار 1200 تومن حساب کنی واقعا مفت بود.اصلا هیچکدوم از این بازاری ها دیگه سراغ جنس ایرانی نمی آمدن چون مردم جنس مفت رو می خریدن! یعین جنس ما با دلار گران تر توان رقابت تو کشور خودمان را حداقل پیدا می کنه صادرات که هیچ!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      153 7
      وقتی دلار یکشبه از 1000 تومن میشه 3500 تومن چون به نفع بانک مرکزی هست هیچکس ناراحت نمیشه
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      74 4
      بودجه رو با دلار 2477 تومن بستن نه با 3000 تومنی.
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      73 8
      واقعا مشخص هست عده ای منافعشون گیر هست که دلار نیاد پایین.از کجا معلوم همین افرادی که از اندک میان از گران ماندن دلار طرفداری میکنند و خودشون رو مقابل مردم میذارن همون افرادی نباشن که چند روز پیش گفتن دلار نباید بیاد پایین!!!!!!!جای تاسف داره که هنوز عده ای هستن که دشمن مردم فقط دنبال گران تر شدن و ضربه به مردم هستن.به امید روزی که دلار به 1000 تومن برسه..خاتمی یادت به خیر
    • سینا A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      60 4
      عزیزم بودجه دولت با دلار 2400 بسته شده بنابراین قیمت 3000 یعنی در آمد مازاد که تو چاله های نامعلوم یعنی جیب بعضی ها ریخته میشه بنابراین دولت وظیفه داره با شفافیت دلار رو به قیمت واقعی و در دست رس همه قرار بده .
    • علی اصغر-محموداباد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      46 2
      برادر عزیز به نظر شما دولت باید از طریق فروختن دلار به مردم بودجه خودشو تامین کنه؟مگه تصویب نشده که ارز دولتی باید 2200 باشه؟پس الان که دولت داره به 3200 میفروشه ایا مابه تفاوتش به جیب مردم میره که مردم باید گرونیشو تحمل کنند؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      19 3
      در بودجه دلار بر مبنای 2477 بسته شده
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      23 8
      امیر خان 8 سال مردم سختی کشیدن صداشون در نیومد ولی الان سه ماهه دولت اومده و دلار رو 20 درصد اورده پایین همه صداشون در اومده!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      11 2
      از دولت میخوایم تا جایی که میتونه بازا ارز رو کنترل کنه چرا که کلید حل تورمه اما باید در نظر داشت که رقم 2450 دلار در بودجه امسال با احتساب 38 درصد افزایش حاملهای انرژی و فروش یک میلیون بشکه نفت در روز هست که اولی با این وضع تورم فقط باعث فشار بیشتر برمردم میشه و دومی هم ظاهرا به کمتر از یک میلیون رسیده و البته بودجه امسال از همان ابتدا کسری حتی تا 50 درصد داشت
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      15 7
      چرا اینقدر دعوا میکنین اگه تحریمها برداشته بشه که تا اینجا هم روندش امیدوارکننده بوده دلار برمیگرده به زیر 2500 شک نکنید. تا همین جا هم برای همین دلار از 3600 شد 3000 تومن و به امید خدا ادامه هم پیدا میکنه
    • مهران CA ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 2
      شماخودت هم متوجه شدي چي گفتي!ببين چندتامنفي دادن بعني اينكه تجديدنظركن .قيمت بالاي دلارشايد باعث كمترشدن كسري بودجه بشه امادرطولاني مدت به ضرراقتصادهست دوست من
    • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      0 2
      خوب شد شما رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیستی با این سوادت!
  • حسین طاهرپور IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    خواهش مکنم دولت وعواملش بخصوص رییس بانک مرکزی نسبت به قیمت دلار صحبت نکنند هر وقت رییس بانک مرکزی در این مورد صحبت کرده قیمت دلار تغییر فاهش داشته است. نکند میخواهید کسری بودجه را با قیمت دلار ازاد جبران کنید.که نگران کاهش قیمت دلار می شوید.
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      41 3
      یقیناً همینطوره
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      39 3
      حتما همین طور هست شک نکن
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 1
      شما شک نکن که بخشی از بودجه کشور از طریق دلار 3000 تامین میشه بحث ضرر تجار هم به نظر میرسه منطقی نیست چون تجار اجناسو با ارز مبادله ای وارد میکنند نه دلار 3000 تومنی! البته یک حسن دیگه ای داره این دلار 3000 اونم اینه که میشه بخشی از نقدینگی جامعه را کاهش داد که فکر میکنم این مسئله را بانک مرکزی در نظر گرفته تا بتونه تورم را کنترل کنه!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    64 2
    موافقم. علی رغم اینکه طی 2 سال اخیر با افزایش قیمت ارز و تورم وضعیت بدی در اقتصاد پیداشده بود اما استدلال همه مردم این بود که بیشتر این افزایش قیمت جنبه روانی دارد و بالاخره روزی قیمت دلار حداقل نه به قیمت قبل بلکه به قیمت متعادلی برمیگردد.اما الان متاسفانه ما با مشکل جدی تری مواجه هستیم.اصرار بانک مرکزی و دولت بر تثبی قیمت دلار بالا 3000تومان (حتی با وجود شکسته شدن جو های روانی که میتوانست قیمت را تا محدده 2000 تا 2500 نگه دارد) قطعا بیشاز پیش باعث فشار بر گرده مردم خواهد شد.افزایش قیمت چند برابری اقلام ضروری مورد مصرف خانوار که همگی افزایش حدودا 3 برابری را داشته و همچنان وعده افزایششان داده میشود جامعه را با خطر از هم گسیختگی مواجه خواهد کرد چون توان پرداخت حقوق متناسب با تورم وجود ندارد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    مثل اینکه با کاهش ارزش دلار منفعت بعضی اقایون کم خواهد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    54 34
    آقای علی پاکزاد بازار ارز آشفته نیست 3 ماه که قیمت در حدود 3000 تومنه واین خوبه بیخود خوانندگان رو گمراه نکنید
    • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      43 19
      نوسان سیصد تومانی آشفته نیست !!!!!!!!!! اینقدر ارز بالارفته که اینگونه حرف میزنیم کشورهای دیگه درصد واحد پولیشون با دلار نوسان میکنه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      47 1
      خبر آنلاين لطفا اين مسئله ور از بعد اقتصادي بررسي كنيد كه كاهش قيمت ارز با توجه به درآمد نفتي و بودجه كشور تا چقدر ميتونه پايين بياد؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      60 7
      ان شا ا... با كاهش تحريمها و افزايش فروش نفت قيمت پايين تر هم مياد
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      41 3
      نسبت به قبل خوبه اما توقعات خيلي از اين دولت بيشتره
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    78 1
    آقا همش زیر سر جمشد بسم الله س :) ..راستی کسی ازش خبر نداره؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    38 2
    بجای این پرونده بازیها،دلایل وزیر اقتصاد را جویا شوید.
  • محمد رضا IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    63 7
    کلن ملت ساده ای داریم این چند روز بعضی رو زیاد جو گرفته بود...
  • حمید DE ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    91 5
    ما فکر می کردیم با تغییر مدیریت های کلان کشور مضع معیشت قراره بهتر بشه. انگار خوش خیالیی بیشتر نبود.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    13 32
    نق زدن اصلا کار خوبی نیست.مرد و مردونه سوالاتتان را بپرسید و پاسخ بگیرید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    14 32
    به نظر بنده مهم اینست که نرخ ارز ثابت باشد و برای مدت زیادی تغییر نکند این تنها راهی است که باعث حذف تقاضای کاذب از قبیل پس انداز و دلال بازی می شود وگرنه حتی با کاهش نرخ ارز امیدی به کاهش قیمت ها با شیب موازی نیست و همچنان این تغییرات باعث قوت گرفتن دلالی میشود به همین دلیل بنده نظر رییس بانک مرکزی را درست میدانم
    • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      4 2
      دلار بیا پایین این بساط ها هم جمه میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    88 2
    چرا هیچ مسئولی از افزایش 300% ناراحت نیست اما از کاهش 20 درصدی ناراحت می شوند. مطمئن باشید که سود آقایان در این است که دلار کمتر از 3000 نباشد و دیدند که دلار داره کاهش پیدا میکنه و ممکن است به قیمت رسمی برسد و دست رانتخواران از تفاوت قیمتها کوتاه بشود فوری با مصاحبه ای جلویش را گرفتند. اگر فردی بتواند از بانک مرکزی 1.000.000 دلار بگیرد و آنرا در بازار بفروش برساند و یا با آن دلار ها واردات داشته و با قیمت آزاد محاسبه و بفروش برساند سودی معادل 600 میلیون تومان فقط از طریق این تفاوت بدست می آورد. حال چه کسانی می توانند از بانک مرکزی 10000000 دلار بگیرند . معلوم است . حتی اگر به من بدون تشریفات هم بدهند چون مبلغ 2.500.000.000 ندارم نمی توانم بخرم. یعنی طرف باید هم خر پول باشد و هم نفوی .
  • جواد A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    87 0
    نه اینکه در مقابل بالا رفتن دلار خیلی حساسید!!!!!!!!وقتی دلار بالا میره میگن دست ما نیست دست بازاره وقتی دلار پائین میاد میگتن دست ماست نباید پائین بیاد این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    45 0
    بعضیا فکر میکنن تنها راه جبران کسری بودجه از طریق دلار (که گرونیش خیلی چیزای دیگه رو هم گرون میکنه) و قبض آب و برق و خلاصه از جیب مردمه! در حالیکه الان شرکتا و سازمانای بزرگی هستن که اتفاقن از همین گرونی دلار سود کلانی هم میبرن که یا مالیات نمیدن یا مالیاتشون در مقایسه با درآمدشون بسیار ناچیزه!!!! این تنها یکیشه و در بخشهای دیگه میشه از سهم برخی کم کرد و ازین قبیل
  • پوریا IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    34 1
    خوب همین که دلارا از خونه ها ریخت تو بازار کافی بود.دیوار کجه باید از نو ساخته بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    46 2
    دولت جدید بازی جدیدی رو شروع کرده : از یک طرف میخواد با برداشتن تحریمها دلار وارد کشور بکنه و اونو با قیمت پایین فقط به کارخانه دارها برای واردات مواد اولیه بده و از طرف دیگه قیمت دلار رو در بازار بالا نگه داره تا ریال مورد نیازش برای بودجه رو از طریق فروش دلار به قیمت بالاتر به سرمایه دارهایی که میخواهند کالای لوکس وارد کنن رو تامین کنه ... این وسط فقط مردم عادی ضرر میکنن که باید جنس بی کیفیت ایرانی رو بخرن و از خرید جنس خارجی با کیفیت محروم بشن !!!! یک موبایل ساده که تا قبل از گران شدن دلار 300 هزار تومان بود حالا یک میلیون تومانه
  • علیرضا IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    44 3
    آقای سیف محترم ، اگر کمی به عقب برمی گشتید و صحبتهای غیر کارشناسانه و غیر اقتصادی آقای بهمنی رو مرور می کردید که چگونه باعث سرسام آور شدن نرخ ارز شد شاید اینگونه بی محابا صحبت از به کف رسیدن نرخ دلار نمی کردید.تجربه نشان داده برخی اوقات سکوت مسولان نتیجه بهتری در بازار دارد تا ارائه صحبتهای غیر کارشناسانه وظیفه اصلی شما حفظ وحراست از ارزش پول ملی است اما به نظر میر سد شما بیشتر از ریئس کل بانک مرکزی آمریکا نگران پایین آمدن دلار هستید...لطفا اجازه دهید با پایین آمدن قیمتها مردم شیرینی انتخابات 24 خرداد را لمس کنند.
  • امینی IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    32 3
    طبق اظهار نظر مسئولین محترم نزدیک به 20میلیارد دلار با توجیهات مختلف اقتصادی شخصی دراختیار اقشار مختلف مردم میباشد حال اگر این رقم که قابل توجه اقتصادی است به هر دلیل ازجمله شرایط موجود وارد چرخه اقتصادی شود ایا مقدارزیادی ازمشکلات ارزی دولت رادراین برهه حل نمی کند که ریئس بانک مرکزی اینگونه سئوالات تردید برانگیز رابرای دومین بار دریکماهه اخیر مطرح میکند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    40 3
    نرخ 3000 تومنی دلار زمانی منطقیه که با درآمد مردمم بخونه!! الان کم نیستن افرادی که به امید ارزونتر شدن خرید بعضی چیزای مورد نیازشون رو که به نرخ فعلی توانایی خریدشو ندارن عقب انداختن!! اگه بما به بازار آزاده پس انحصار گرایی هم باید برداشته بشه!! از یه طرف دولت واردات برخی چیزارو محدود میکنه یا تعرفه ی سنگین میبنده از طرفی هم میگه دلار ارزون بشه این شرکتا ضرر میکنن!!!!!!!
  • حسین A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    51 1
    ما به آقای روحانی رای دادیم که جلو کارهای اشتباهی که احمدی نژاد و تیم بی تجربه اش می کرد گرفته شود و کشور به آرامش و ثبات برسد اگه آقای روحانی و تیم باتجربه اش بخواهند همان اشتباهات را تکرار کنند پس چه چیزی تغییر کرده است؟آقای روحانی قول داده بودند که ارزش پول ملی را بالا ببرند نه این که برای کسری بودجه دولت همچنان بازار ارز و طلا را آشفته کنند. روحانی این چند روز اخیر پایین تر از انتظارات ظاهر شده روحانی جان کمتر از قبل مچکریم مواظب باش
  • روحي IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    25 1
    رييس كل بايد حافظ پول ملي باشد .به نظر نميرسد ايشان اينكاره باشند
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    25 0
    در شگفتیم که چرا بانک مرکزی نگران بنز سوارها است . سرمایدارانی که در تولیدی که ارزش صادرات داشته باشند ارزنی سهم ندارند و با صادراتی که خودشان فقط نقش واسطه ای را دارند و اکثرشان از حجم نقدینگی حسابهایشان در تعجب هستند . برای نمونه زعفران را فله ای صادر می کنند با 1/8 قیمت واقعی آن ، چون دانش بسته بندی را نمی دانند خلاقیتی هم ندارند فقط ژست می گیرند که ما صادر کننده ایم آخر چرا عدالت در اقتصاد ما رعایت نمی شود چرا تو کت بانکداران غول ما نمی رود بابا با کار و خلاقیت هم می شود افزایش سرمایه داد نه با تحت فشار قراردادن دولتها و مردم . چرا کسی نمی تواند حریف آنان شود ؟ چرا ؟
  • شهروند IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    19 2
    متاسفانه رئیس کل بانک مرکزی نتوانست منافع مشتریان صنعتی و بازرگانان و سوداگران را نادیده بگیرد به قولی نمک گیر شده بود، اما وقتی برای دلار کف قیمت می گذارید یعنی انحصار طلبی در اقتصاد و این خلاف روح دموکراتیک اقتصاد آزاد است، در ثانی چنانچه امکان تعیین کف برای دلار وجود دارد به زعم ایشان سقف قیمت دلار چقدر است ؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    24 0
    بنظرم عزل آقای سیف از لحاظ روانی میتونه جنبه روانی مثبتی داشته باشه ، رئیس بانک مرکزی رو صرفاً نباید از بین مدیران بانکی انتخاب کرد ، رئیس بانک مرکری باید در عین داشتن تخصص بانکی در مسائل سیاسی نیز تخصص داشته باشه و بدونه هر حرفی را در هر جا و هر زمانی رسانه ای نکنه .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    10 10
    فعلا تا در وضعیت تحریم هستیم، پایین اومدن دلار به ضرر دولته. واقع بین باشید دوستان امیدوارم زودتر تحریم ها برداشته بشه
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    11 6
    شما هم جای این دولت بودید همین کار را میکردید. هزینه این بدنه سنگین فقط از راه فروش دلار تامین میشود
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    12 3
    بابا دلار اصلا بشه 10000 تومن درامداهم اخه به اندیا میره بالا یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همش میگن صادرات و تولید مگه تو ای 8 سال با این همه وارادات تولید کننده ای هم مونده؟؟؟؟
  • علیرضا A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    23 1
    اقتصاد دلال محور وضعش از این بهتر نمی شود وای به حال مردمی که بعضی از اقا زاده ها هم جزو این دلال ها هستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    25 0
    حقوق ها رو به دلار بدهید بعد هر نرخی برای دلار اعلام کنید مشکلی نیست
  • سینا A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    23 1
    به نظر من اقتصاد دانانی که به آقای احمدی نژاد نامه نوشتن به آفای رو حانی هم نامه بنویسن و از خطرات این تفکر جناب سیف که یک بانکدار هست و به سود فکر میکنه هشدار بدهند . چرا که همه مردم میدونند بدلیل نوع تولیدات داخلی که شدیدا به واردات وابسته است دلار بالا نه تنها به تولید کننده داخلی کمک نمیکنه بلکه لطمه هم واردمیکنه دلار گران فقط در دولتی که سیستم قابل فسادی داره فساد رو بیشتر میکنه مثل دولت قبل ما به یک آقای (( ظریف اقتصادی )) نیاز داریم به یک معمار اقتصادی در این زمینه نیاز داریم . سیف نشون داد بدرد این کار نمیخوره چن کلا تفکرش بانکیه تا اقتصادی
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    26 1
    واقعا جای تاسف داره.باید به رئیس جمهور بگن زودتر برگرد بیا . بیا ببین هنوز 2ماه نشده اظهارنظرهای نسنجیده چطور بازارو ریخته بهم.مگه قرار نبود نرخ ذلار تو بازار تعیین بشه؟پس چی شد؟شما که کلی از دولت قبل به خاطر این کارا انتقاد میکردید.
  • مهدی A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    24 0
    هر چقدر رئیس جمهور با تدبیر صحبت میکنند تا اوضاع بازار و فشاری که بر مردم وارد شده کم شود اما متاسفانه هنوز افرادی هستند که بدون لحظه ای درنگ و تامل صحبت میکنند که موجب آشفتگی بازار و زندگی مردم میشوند.واقعا به این افراد چه میشود گفت که کارهای به سختی انجام میشود را خراب میکنند
  • محمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    4 0
    یک سوال دولت قبل که زیان و بدهی بانک مرکزی رو تو مجمع با سود حبابی افزایش نرخ ارز بست و صلوات فرستادن الان که ارزش این یک تکه کاغذ پایین آمده آن بدهی دوباره تو صورتهای مالی بانک مرکزی تاثیر میگذارد؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 0
    مگه داشت بالا میرفت خواستن جلوشوبگیرن اینا از 10سال پیش برنامه ریزی شده بود عمرا اگه پایین بیاد یعنی اگه بزارن
  • يوسف A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    13 0
    ١/. دلار در بودجه به نرخ مبادله اى يعنى ٢٤٧٠ ميباشد ٢-واردكننده قانوني به نرخ مبادله اي ارز دريافت ميكند٣- صادر كننده بايد پس از صادرات ، ارز حاصل را به بانك مركزى تحويل داده ومعادل ان ريال به نرخ مبادله اى دريافت نمايد٤- بانك مركزى نيز طبق قانون حق فروش ارز به نرخ بازار ندارد كه فرضا دلار را به نرخ بازار در يك روال قانونى به فروش رسانده و حداقل دل مردم خوش بأشد كه اين پول به خزانه واريز شد٤-نگرانى بانك مركزى از كاهش قيمت ارز تا حد نرخ مبادله اى چيست ؟
  • وحید IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    26 0
    شک نکنید که دکترروحانی بمحض مراجعث ازنیویورک سیف را برکنارخواهندکرد چون زحمات اعتمادسازی بین رییس جمهورومردم را بربادداد. آقای سیف: همه مردم ایران بیصبرانه منتظر پایین آمدن نرخ دلار هستنداونوقت شما؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    4 11
    چقدر عجولید هنوز چیزی نگذشته مثل اینکه دلار 4 تومان را فراموش کردین مگر این خرابکاری 8 ساله میشه یک روزه درست بشه صبر کنید اقا صبر باید کم کم این سیستم تمیز بشه از الودگی ها ....
  • نیما IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    20 1
    این یعنی اوج احترام به نظام سرمایه داری و عدم توجه به اکثریت مستضعف
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    9 0
    حالا به قول ایشان الان منطقی نیس بیاد پایین!!! اگه گفتگوهای ایران و غرب به حل مسئله ی هسته ای و تحریما منجر بشه اونوقت چی؟ بازم میتونید بگید هدف ما تثبیت نرخ ارزه و باید 3000 تومن بمونه؟؟!! پس تو این شرایط حرف از تثبیت نرخ ارز درست نیس بهرحال نگاه بلند مدتی وجود نداره!! البته منظورم همین فردا نیس، دست کم 6 ماه آینده رو میگم (سال 93)
  • علی اهوازی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 0
    واقعا شما فکر میکنید عوض شدن رییس جمهور تاثیری برروند زندگی مردم داشته باشه؟ امیدوارم به بایین امدن قیمت دلار و طلا یا چند کلمه حرف قشنگ دلخوش نباشید.خودتون یکم فکر کنید متوجه میشید اشکال کار ما مردم ایران چیه
  • مجید IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 0
    جناب سیف دست دلالها رو باز گذاشت ، و بهشون این اطمینانو داد که دلار پایین نمیاد
  • روحيه A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    8 0
    آقاي روحاني ، اگر قراره با سخنان وقت و بي وقت و بي موقع مديرانت وضع ارز و دلار همين مقدار باشه ، بي تعارف ديگر احتياجي به رفع تحريم ها و تعامل با دنيا نياز نيست ، چون اين رويه مديرانت چوب دو سر .....
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    20 0
    ساده نباشید ! طرف ریال کم آورده !! پول یارانه هارو از محل بالا بردن دلار میخواد بده ! همون کاری که دکتر مدیریت جهانی کرد !!!
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    3 2
    جناب سيف اگر بگويم. به درد كابينه اقاي روحاني نمي خوريد ناراحت نشويد چون مامور خراب كردن اوضاع هسيتيد مردم ديگر تحمل افرادي مثل شما را ندارند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    4 1
    دلار را به نرخ ازاد میفروشند و به عنوان یارانه به مردم میدهند باید این روش بازنگری بشه از بین رفتن ارزش پول و تورم تا کی؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    3 0
    عجب ملت خوش باور وجوگیری است این ملت ایران ؟؟؟؟ فکر کنیم ببینیم از کی انتظار داریم ؟کجا انتظار داریم؟واصلا میشه از بعضی ها انتظار داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    2 2
    در آينده نه چندان دور دلار تك نرخي2500 ميشه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      3 4
      مطمئن باشید اگر بگدارند به زیر 1000که قیمت واقعی است میرسد
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    4 0
    نگران نباشید درست میشه