۱ نفر
۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۳
درمان سرطان با ذره خدا

یک شرکت انگلیسی قصد دارد از فناوری به کار رفته برای کشف بوزون هیگز که به «ذره خدا» مشهور شده، در بهبود فناوری پرتودرمانی با پروتون برای درمان سرطان بهره ببرد.

مجید جویا: کشف ذره بوزون هیگز که به خاطر نقش آن در جرم‌دار شدن ذرات مادی به ذره خدا یا ذره الهی مشهور شده، مهم‌ترین خبر دنیای علم در سال 2012/1391 بود و اکنون یک شرکت انگلیسی قصد دارد از فناوری‌های به کار رفته در کشف این ذره برای بهبود پرتودرمانی جهت درمان سرطان استفاده کند. این کار مشترک منجر به شکستن هزینه پرتو درمانی با پروتون خواهد شد. پرتودهی با پروتون یک روش مورد استفاده در درمان سرطان است که در آن، پرتوهایی از ذرات را با دقت بالا به سمت تومورها شلیک می‌کنند. این روش در مقایسه با روش‌های درمانی دیگر، کمترین آسیب را به بافت‌های اطراف می‌زند.

شتاب‌گر بزرگ هادرونی، ال.اچ.سی بزرگ‌ترین آزمایش‎گاه فیزیک روی زمین است و پیشرفت‌های فن‌آوری آن امکان کوچک‌تر ساختن دستگاه‌های مورد نیاز برای شتاب دادن به پروتون‌ها را برای رسیدن به سرعت‌های مورد نیاز برای تخریب تومورها با خود به ارمغان آورده است.

به گزارش دیلی تلگراف، شرکت ادونسد آنکوتراپی، که با بخشی از سرن (آزمایشگاه هسته‌ای اروپا که ال.اچ.سی نیز جزئی از آن است) کار می‌کند تا این فناوری را برای استفاده در بیمارستان‌ها مناسب سازد، روز چهارشنبه توانست به طور کامل امتیاز استفاده از آن را در اختیار بگیرد.

این پیشرفت موجب می‌شود تا در هر سال هزاران بیمار بتوانند از فناوری پرتودهی پروتون بهره ببرند، فناوری‌ای که به نسبت درمان‌های استاندارد پرتودهی با استفاده از اشعه ایکس و دیگر انواع پرتودهی ذرات، زیان‌های جانبی بسیار کمتری برای بافت‌های سالم دارد. پرتودرمانی با پروتون، به خصوص زمانی مفید است که پای اندام‌های حیاتی بدن در میان باشند.

تاکنون شش بیمارستان در انگلیس برای خرید این دستگاه‌ها درخواست داده‌اند، هرچند برای شروع اولین این دستگاه‌ها باید تا سال 2016/1395 صبر کرد. در حال حاضر تنها یک مرکز پرتودهی پروتون در جهان وجود دارد که در برلین مستقر است، دلیلش هم این است که قیمت دستگاه‌های پرتودرمانی با پروتون بسیار بالا است. البته دو بیمارستان در امریکا هم قصد خرید این دستگاه را دارند. 

محصول این شرکت انگلیسی LIGHT نام دارد و تقریبا 26 میلیون پوند قیمت خواهد داشت، حال آن که دستگاه‌های موجود 100 میلیون پوند قیمت دارند. همچنین به گفته دکتر مایک سینکلر، مدیر عامل ادونسد آنکوتراپی، این دستگاه پیچیده‌تر از رقبای خود است:  «مهم‌ترین مزیت ابزار ما سرعتی است که با آن شما می‌توانید پرتو را حرکت دهید، که به این معنی است که سرعت رنگ‌آمیزی تومور توسط این دستگاه بسیار زیاد است. همچنین می‌توان قدرت پرتو را در بخش‌های متفاوت تومور تنظیم کرد و یا حرکت اندام‌ها را دنبال کرد. همه این پیشرفت‌ها به سالم نگه داشتن بافت اطراف کمک می‌کند».

هرچند به گفته دکتر سینکلیر تقاضا برای این ماشین هنوز افزایش چشمگیری نداشته، اما آن قدر خوب بوده که شرکت را به بررسی راه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولیدش واداشته است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    48 1
    امیدوارم درمان سرطان همین باشد...خدا کنه ایران هم این دستگاه بخره تا بیمارا مجبور نشن به خاج از ایران برن
  • میثم A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    21 2
    صدا و سیما یک حساسیتی بر روی این نوع واژگان اخترشناسی که با نام خدا ترکیب می شود، دارد. مثلا کهکشان " آی آو گاد" که کهکشان بسیار معروفی هست رو در یک از مستندهای علمی خود ترجمه کرده بود " کهکشان چشم" !!! دوست دارم ببینم "بوزون هیگز " رو چی ترجمه کرده است !!!
  • بی نام EU ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    4 0
    ساختن بی خود بی جهت انواع القاب به آدم ها، دانشمندان، و ... یکی از معدود هنرهایی کاذبی است که در ایران بسیار بسیار رواح دارد. سوء استفاده از اسامی خیلی خاص و القابی که چیزهایی داده می شود فقط در ایران دیده می شود. برای پر بازدید شدن هر خبر ایرانی جماعت دست بر هر نوع ایده ای می زند و فرقی نمی کند چه باشد. ساخت داروهای برای مقابله با سرطان از طریق فناوری شتاب دهنده ی ذرات! هیگز نیاز به شتاب دهنده ی بزرگتری داشت.
  • شفاعتی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    2 0
    فعالیت آب درمانی استاد حسن جلالیان از سال 1377 در ایران آغاز گردید و در سال 1381 از آیه الله خامنه ای در خصوص آب درمانی استفتاء نمودند ( اجازه گرفتند ) و درسال 1383 سایت آب درمانی شفاگر را تاسیس کردند.استاد حسن جلالیان دارای چندین تالیف در موضوعات مختلف و آب درمانی هستند و پزشک طب جدید نیستند و هیچ شعبه و نمایندگی در ایران و خارج از کشور ندارند. http://www.shafagar.com