۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
بحران سوریه تمام می‌شود؟

مشکلات سوریه فراتر از مسئله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در بحران این کشور است. فارغ از اینکه چه گروهی از این سلاح‌ها استفاده کرده باشد، تصویب این قطعنامه نمی‌تواند به حل مشکل سوریه به صورت ریشه‌ای و اساسی کمک نماید.


جدا ازاینکه قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه که مورد قبول سوریه و آمریکا نیز هست چه بندهایی دارد و کشورهای عضو شورای امنیت روی چه نکاتی به توافق رسیده‌اند و اینکه آیا در صورت عدم تعهد سوریه به مفاد این قطعنامه آیا به این کشور حمله نظامی خواهد شد یا نه، باید گفت که تصویب این قطعنامه کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد. مشکلات سوریه فراتر از مسئله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در بحران این کشور است. فارغ از اینکه چه گروهی از این سلاح‌ها استفاده کرده باشد، تصویب این قطعنامه نمی‌تواند به حل مشکل سوریه به صورت ریشه‌ای و اساسی کمک نماید. این مشکلات عبارتند از:

1 - دخالت‌های خارجی: تا زمانی که سیل دخالت‌های خارجی از سوی کشورهای غربی همچون ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه و متحدان آنها به سوریه ادامه داشته باشد و دست از حمایت نیروهای مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برندارند، نمی‌توان امید به این داشت که بحران حاکم براین کشور حل شود. این کمک‌های خارجی شامل حمایت‌های مالی، کمک‌های تسلیحاتی، بسیج وآموزش نیروها و... می‌شود. دخالت‌های گاه و بیگاه دولت‌های خارجی در سوریه به عمق بحران می‌افزاید و مانع از این می‌شود که دولت بشار اسد و مخالفان با رویکردی مثبت و سازنده پای میز مذاکره بیایند و اختلافات و مشکلات را کنار بگذارند و به توافقی که حامی حقوق مردم سوریه باشد دست یابند.

2 -حضور گروه‌های تندرو: گروه‌های تندرو و افراطی نزدیک به القاعده، جریان‌های سلفی و تکفیری حضور گسترده و فعالی در سوریه دارند. این گروه‌ها از یکسو با دولت سوریه می‌جنگند و از سوی دیگر با نیروهای مخالف دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه. به‌طوری که حتی ایالات متحده آمریکا و دولت‌های اروپایی نیز فعالیت این گروه‌ها را یکی از موانع دستیابی به صلح در سوریه دانسته‌اند و حتی زمانی به دلیل حضور این گروه‌ها روند ارسال سلاح به مخالفان را متوقف کردند چراکه معتقد بودند این سلاح‌ها به دست گروه‌های نزدیک به القاعده و جریان‌های تکفیری می‌افتد و ممکن است از این سلاح‌ها برای تهدید منافع غربی‌ها در منطقه خاورمیانه استفاده نمایند. این گروه‌ها به دلیل داشتن عقاید افراطی بزرگ‌ترین چالش برای دستیابی به صلح در سوریه هستند و از طرف دیگر تهدیدی برای امنیت خاورمیانه نیز به‌حساب می‌آیند. در مجموع باید گفت تا زمانی که مشکلات فوق‌الذکر حل نشوند، تصویب قطعنامه‌هایی از این دست نمی‌تواند کمکی به حل بحران سوریه نماید. مشکل سوریه نه از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت حل می‌شود و نه از طریق حمله نظامی، بلکه تنها راه‌حل بحران سوریه در گرو برگزاری انتخاباتی است که در آن همه مردم سوریه حضور داشته باشند و دولتی روی کار بیاید که منتخب مردم باشد و بتواند بر مشکلات و معضلات جامعه سوریه فائق‌ آید.

منبع : تهران امروز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    مشکل مهم دیگری که ظاهرا فراموش شده ذکر شود، وجود دیکتاتور جنایتکاری به نام بشار اسد است.