آیت ا... آملی لاریجانی رؤسای کل دادگستری استانها و دادستان‌های سراسر کشور را موظف کرد فهرست اسامی و مشخصات افرادی را که به اتهام صدور چک بی‌محل تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محکوم شده‌اند را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال کنند تا اقدامات مناسب به منظور جلوگیری از افتتاح حساب جاری از سوی آنان و دریافت دسته چک صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، متن کامل بخشنامه رئیس قوه قضاییه به شرح زیر است:

رؤسای کل دادگستری استانها و دادستانهای سراسر کشور
نظر به توسعه فن‌آوری اطلاعات در قوه قضاییه و در اجرای ماده 21 اصلاحی قانون صدور چک که مقرر می‌دارد: «بانکها مکلفند کلیه حسابهای جاری اشخاصی را که بیش از یکبار چک بی‌محل صادر کرده و تعقیب آنها منتهی به صدور کیفرخواست شده باشد، بسته و تا سه سال بنام آنها حساب جاری دیگری باز ننمایند»، مقتضی است مراجع قضایی سراسر کشور ترتیبی اتخاذ نمایند تا فهرست و مشخصات افرادی که تعقیب آنها به اتهام صدور چک بی‌محل منتهی به صدور کیفرخواست شده است، از طریق سیستم مدیریت پرونده قضایی (CMS) به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال گردد. مرکز مزبور نیز موظف است پس از جمع آوری و پردازش مناسب اطلاعات، مشخصات کامل افراد را در اسرع وقت و به صورت برخط (آنلاین) به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.
نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه برعهده دادستان کل کشور می‌باشد.

صادق لاریجانی
رئیس قوه قضاییه

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    109 4
    یکم دیر نیست ؟؟؟؟ من فکر کردم همون 4-5 سال پیش باید این کار صورت میگرفت . بانکهایی که به این افراد دسته چک میدن باید به شدت مجازات بشن .
  • علی A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 2
    با سلام . این بخشنامه ها که پول برای طلبکار نمیشه ! ای کاش بخشنامه لغو زندان برای بدهکاران چک بامحل لغو شود .
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 1
    این حرکت باید بسرعت انجام شود من همین الان کسی را میشناسم چکهای برگشت خورده دارد . اما در چند بانک دیگر حساب جاری دارد و اتفاقا در اون حسابها پول که دارد هیچ با ان دسته چگها به راحتی در حال کار است.به نظر من اگر در یک بانک چکی برگشت خورد باید تمام حسابهای ان شخص مسدود . پولهایش غیر برداشت شود تا تکلیف چک برگشت خورده را روشن کنذ این کار میتونه جلوی سوء استفاده را بگیرد.
  • میثم A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 0
    این یعنی اینکه از نظارت و بازرسی و دقت و صحّت عمل سیستم بانکداری نا امید شده اند. و این خیلی خیلی بد هست که سیستم بانکداری نه تنها هنوز درس عبرت نگرفته است، بلکه کماکان به شدّت مستعد تخلفاتی از جنس اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی است که باید قوّه قضائیه 6 دانگ حواسش جمع باشد چرا که ظاهرا ساز و کارهای نظارتی سیستم بانکی کماکان قدیمی و خلل پذیر است. و این واقعیتی بس نگران کننده است.
  • مالباخته A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 0
    تا قانون جدی راه فرار و شونه خالی کردن از بار تعهدی چک دهنده را نبنده و مجازات و خسارات با تورم واقعی محاسبه نشه و در رسیدگی و اجرای حکم و زندان سختگیری نکنه و جلوی کش دادنهای قانونی بدهکار را نگیره اقتصاد از این هم بیشتر لطمه میخوره الان 5 ساله گرفتاره وصول طلبهام هستم و بعد کلی هزینه هنوز به طلبم نرسیدم و تازه ارزش پول و خسارت محاسبه شده بسیار پایین تر از ارزش واقعی پولم بعد از این همه سال میباشد. محاسبه خسارات بسیار دور از واقعیت است
  • سعید A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 3
    اولا این کارها برای ما که 120 میلیوت چک برگشتی روی دستمان داریم پول نمیشود. دوم اینکه آخر بانک چگونه از صدور کیفر خواست و صدور حکم یک مشتری خود باخبر می شود که بخواهد خبر آن را به ارگان دیگری گزارش کند؟ بانک فقط میداند که فلان چک برگشت خورده و به بانک برنگشته و اینکه این برنگشتن به دلیل کشته شدن ذینفع چک است یا فوت طبیعی یا سفر به آنتالیا یا بده بستان های دیگر بین صادرکننده چک بلامحل و ذینفع اصلاً در حیطه آگاهی بانک نیست!
  • saeedi IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    آیا به نظرشما بهتر نیست که سیستم مالی و بانکداری موردبرسی بیشتر قرارگیرد؟
  • پیمان A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 0
    قانون باید اینهایی که چک بلا محل میکشند راهی زندان کنه تا جلوی کلاهبرداری گرفته بشه