۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
2 عامل اساسی افت قیمت مسکن

مجید جلیل‌سرقلعه نایب

بازار مسکن از ابتدای سال 92 تا کنون با افزایش حبابی قیمت ها مواجه شده بود و هم اکنون فضای روانی حاکم بر بازار موجب از بین رفتن بخش قابل توجهی از این حباب شده است و این موضوع امیدواری درباره آینده بازار مسکن را افزایش داده است.

اما دو عامل اساسی را می توان در افت قیمت ها در هفته های اخیر موثر دانست که یکی از آنها فرا رسیدن فصل پایین و پایان فصل اجاره مسکن است که این موضوع تقاضا را در بازار کاهش می دهد. نکته دیگر این است که تحویل مسکن مهر در پایان دولت دهم که تقریبا دو ماه قبل بود شدت یافت و این موضوع نیز عرضه را در بازار افزایش داد و از افزایش اختلاف میان نمودار عرضه و تقاضا کم کرد و این موضوع نیز نقش موثری در از بین رفتن حباب قیمت مسکن داشت.

این دو عامل موجب شده است که در ماه های اخیر شاهد افت قیمت در حوزه مسکن باشیم و به نظر بنده این موضوع ادامه دارد چرا که تقاضا نسبت به رهن و اجاره کم شده است. البته هم اکنون بازار مسکن ثبات قیمتی ندارد این افت و کاهش قیمت به نظر بنده تا زمانی ادامه دارد که قیمت ها به ثبات برسد.

هم اکنون رکود در بازار مسکن وجود دارد و شاهد کاهش قیمت ها نیستیم. هم اکنون فصل رهن و اجاره تمام و رکود در بازار ایجاد شده است و مسکن هم حبابی رشد کرده و دچار رکود شده است و با توجه به این که خرید و فروش انجام نمی شود این رکود ادامه دارد.

برای مقابله با مشکل مسکن و از بین رفتن رکود در بازار یک راهکار اساسی و البته بلند مدت وجود دارد و آن هم اتخاذ سیاست های ساختمان سازی همچون مسکن مهر و به روز بودن سیاست های دولت است. البته آقای آخوندی گفته است جهت حمایت از اقشار کم درآمد عرضه ساختمان های ارزان ادامه پیدا می کند و این موضوع می تواند به حل مشکل مسکن کمک کند.

اما باید به این نکته توجه داشت که ما نباید عرضه را در بازار مسکن کاهش دهیم و اگر عرضه را کم کنیم و تقاضا افزایش یابد شاهد جهش قیمت ها هستیم.

در این بین نباید از نقش تاثیر گذار بخش خصوصی نیز غافل شد و باید مشوق هایی برای انبوه سازان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن داشته باشیم و این راهکار نیز می تواند به برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کمک کند. اگر آمار تقاضا در کشور از عرضه بالاتر برود مطمئن باشید که همان افزایش قیمت ها را شاهد هستیم.

اگر بخواهیم روند طبیعی را در پیش بگیریم و در بازار مسکن به مشکلی رو به رو نشویم سالیانه به دو میلیون مسکن احتیاج داریم و البته این آمار برای 10 سال آینده است و این در شرایطی است که هم اکنون تولید ما تقریبا نصف این آمار است.

یک موضوع دیگر که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم این است که در کنار نوسان قیمت مسکن و اجاره بها هم اکنون دانشجویانی که برای ادامه تحصیل باید به دنبال اجاره مسکن باشند نیز با مشکلات اساسی رو به رو هستند و ضروری است که دانشگاه ها و وزارت علوم و دانشگاه آزاد برنامه خوبی برای حمایت از این دانشجویان ارائه کنند که متاسفانه هم اکنون روند خاصی برای این موضوع وجود ندارد.

*نایب رئیس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    22 1
    این آپارتمانهای خالی رو یک فکری بکنید براش. ما حدود 40 درصد تورم داریم اما افزایش قیمت 90 درصدی در بخش مسکن.
  • شیرازی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    29 0
    من نمیدونم این امار مسؤلین از کجا میاد ،منظور از افت قیمت رو متوجه نمیشم ،من مجبور شدم به خاطر افزایش اجاره بها وناتوانی در پرداخت به یکی از دهات اطراف شیراز نقل مکان کنم ،بله به خاطر اینکه هر چی داشتیم واسه مسکن مهر دادیم وبعد از گذشت سه چهار سال هنوز هیچ خبری نیست میگن دزدی شده والا ما, هم که خبر نداریم یکی به داد یک کارگر بدبخت که بادوتا بچه مجبوره با حقوق ۷۰۰ تومنی ۷۰۰ تومن اجاره بده برسه یکی صداشو بشنوه
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 0
    فصل پایین و پایان فصل اجاره مسکن است
  • یک مستاجر IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 15
    با سیاست های وزیر مسکن دولت اقای روحانی مردم نباید انتظار کاهش قیمت داشته باشند مضاف اینکه ایشان در مجلس صحبت و حمایت از ساخت مسکن ارزان قیمت داشتند اما تا الان چنین چیزی تحقق نیافته است امیدوارم ایشان در جهت حمایت از سرمایه دار ها قدم برندارد
    • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      2 0
      ربطی به این دولت نداره آقای مستاجر . من خودمم کارگرم و مستاجر . هم خونم استیجاریه هم مغازم .خدارو شکر به اندازه تلاشم هم روزی دارم . والله این خرابی هایی که دولت قبلی زده تا 10 سال دیگه رفو نمیشه . دولت آقای روحانی هم اگه بد عمل کنه نتیجش 5 سال دیگه معلوم میشه . نه همین الان .که انشاءالله خوب عمل می کنه . از قدیم گفتن جوجه رو آخر پاییز میشمرن . شما وایستا آخر پاییز بشه بعد بنداز گردن یه رییس جمهور جدید
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 0
    کجایش از بین رفته دیماه سال 91 قیمت زمین در تبریز 1700 بود و امسال 3800 شده کجای این قیمتها پایین آمده در ولیعص تا 5 میلیون و نیم میلیون هم میرسد این در حالی که سال قبل همین موقع نهایتا 2/700 میلیون بود؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 0
    کجا کاهش قیمت حاجی جان. در رشت خانه 50-60 متری کمتر از 90میلیون نیست. 12ماه است که همین قیمت مانده و از سال گذشته تقریبا 50 درصد گرانتر شده. در بخش مسکن اشفته ترین حالت است و استانداردی برای تعیین قیمت نیست.
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    25 2
    مسکن مهر هیچ عرضه موثری در سطح شهر تهران نداره و فقط تقاضای حاشیه نشین ها رو پوشش میده. اجاره مسکن هم وقتی در فروش رکود حاکم میشه افزایش پیدا میکنه. این آقاچجوری نایب رییس مسکن شده؟
  • بی نام US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    14 4
    یکی از عوامل مهم کاهش قیمت مسکن تا حد 10 در صد در شهرهای بزرگ و تهران کاهش قیمت دلار است
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    خارج شدن بانک ها و نهاد های دولتی ازاحتکار ملک وبردن پول این نهاد ها بطرف ارز وسکه عامل کاهش قیمت مسکن وکاهش ارزش پول ملی شده است. یعنی دولت وشبه دولت ها با احتکار موجب گرانی و بی ارزش شدن پول ملی می شوند. تا فدرت مالی سازمان خود را زیاد کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    قیمت مسکن بسیار بالاست بطوریکه سرمایه گذاری مسکن در کشورهای خارجی ارزانتر از داخل شده وداره یک اپیدمی و جایگزین میشه برای بیرون رفت از این وضعیت مسئولین فکری کنند
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    آيابهتر نيست بجاي ايجاد جو رواني وركود بازار مسكن كه منجر به ركود صنايع وابسته به اين صنعت ودرنهايت ركود اقتصادي با توجه به شرايط كشور به فكر چاره ازطريق مطالعات علمي وآكادميك باشند آيا با نوشتن چند مقاله ومصاحبه وايجاد ابهام درمردم مشكل حل خواهد شد
  • رامین IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 1
    تنها قیمت مسکن بالا نیست قیمت یک بستنی هم دو برابر شده اتفاقا کسانی که در مسکن سرمایه گزاری کردن و مسکنها خریدن امروز فقط میبینند فقط یک سوم توانسته اند ارزش پولشان را حفظ کنند امروز سرمایه گزاری بر روی مسکن اشتباه ترین شکل سرمایه گزاریست چون با توجه با افزایش قیمت مسکن در سه سال گذشته متوجه میشود قیمت مسکن در این سه سال سه برابر شده ولی قیمتها تورم واقعی پندین برابر این هستش بهتر بجای سرمایه گزاری و نگهداری مسکن پولها را به صنعت بیاوریم باید یزی ساخت تا رشد داشت والا نگهداری که نشد تولید با اینکار قیمت مسکن کاهش چون یک بسته سرمایه گزاری دیگر نخواهد بود هرچند امروز نیست بدترین نوع سرمایه گزاری هست دوم اینکه اقتصاد کشور با ساختن شکوفا شده و ارزش پول کشور بالا رفته و همه از سود آن لذت خواهند ب
  • محمد یوسفی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    1 0
    اگه خسته نمیشید و به خودتون زحمت بدید برید به چند تا بنگاه سر بزنید قیمت ها دستت میاد اقای کارشناس مسکن ! اگر هم نمیتونی روزنامه همشهری برات بگیریم و برات بفرستم تا از قسمت نیازمندیهای روزنامه همشهری قیمت ها دستت بیاد اقای کارشناس !!! انگار ایشون توی این مملکت زندگی نمیکنن . البته از قدیم گفتن سیر از گرسنه هیچ خبرندارد . تا بوده همین بوده ما مردم بدبخت باید از بدبختی بمیریم تا اقایون باورکنن . بابا موردیم از خوشی از بس همه چی ارزون شده !!!!!!!!!!!!!!!