پس از واقعه کودتای سوم اسفند 1299، سردار سپه که آن موقع وزیر جنگ بود اما در واقع سکان کشور بدست او بود تلاش کرد تا خود را هر چه زودتر اسما نیز به راس قدرت برساند.

از این رو کابینه‌های سید ضیاء و مشیرالدوله را وادار به استعفا کرد و زمانی که ملیون درصدد برآمدند با برگزاری میتینگ و اجتماعات، مردم را نسبت به قدرت گرفتن نظامیان و در راس آنها سردار سپه آگاه سازند، برای اولین بار بود که بدست هوچی‌ها، اجتماع مردم و ملیون بر هم خورد و نقشه سردار سپه به نتیجه رسید.

در کتاب حیات یحیی در ادامه مطلب آمده است: «شگفت نیست که این لغت {هوچی‌گری} را نشناسید چونکه تازه وضع شده است. این لغت گفته می‌شود به یک دسته از رذل‌ترین مردم تهران و ولایات که در هر لباس هستند و بتوسط نظمیه‌ها تشکیل شده در تحت نظر همان اداره برای جلوگیری کردن از هر گونه تظاهر ملی، به‌عنوان ملی بودن از راه هوچی‌گری مثلا ناطقی بخواهد صحبت کند و انتقادی از کار نظامیان بنماید دسته هوچی‌ها جمع شده میان حرف او داد و فریاد می‌کنند و نمی‌گذارند کسی گوش به سخن گوینده بدهد. و بالجمله چون هنوز حکومت کودتا طوری مسلط نشده است که با قوه نظامی از بروز احساسات ملی‌نما و دسته‌بندیهای ملیون جلوگیری کند این جمعیت را تشکیل داده اند تا از احساساتی که در گوشه و کنار از ملیون بروز می‌کند با هوچی‌گری ملیون ساختگی جلوگیری نمایند. و احتمال می‌رود بدست همین مردم، حکومت ملی از میان برود، زیرا اشخاص شرافتمند از ملیون، از ترس آبروی خود با این جمع که نمی‌دانند آبرو و شرافت چیست البته طرف نشده، خود را دور می‌گیرند. در این صورت می‌توان گفت برای حکومت ملی تشکیل این جمعیت خطرش از هرگونه مخاطره بیشتر خواهد بود». (حیات یحیی، جلد چهارم، ص 285)

تا پیش از این، دو گروه عمده به نام اعتدالیون و دموکراتها بودند که هر کدام میتینگ‌های خود را داشتند و اگرچه اقدامات آنها بعضا با افراط و تفریط‌ها و تلاش برای حذف رقیب همراه بود اما تمرینی برای دموکراسی بود و این اولین بار بود که نیروی سومی وارد کارزار سیاسی می‌شد که افراد آن پول می‌گرفتند و ابزار دست ارباب قدرت بودند.

در هر جامعه‌ای بدیهی است که احزاب و گروه‌های متعددی باشند با دیدگاههای بعضا مقابل که در بازی دموکراسی با یکدیگر درگیر رقابت می‌شوند و هربار نیز یکی از آنها اکثریت مردم را متقاعد میکنند تا به سیاست‌های آنها روی آورند و نهایتا قدرت از سوی مردم به آن گروه یا حزب واگذار می‌شود تا زمانی دیگر و جابجایی قدرت از یک گروه و حزب به گروه و حزبی دیگر. در عین حال زمانی در یک جامعه، تقریبا همه گروه‌ها و احزاب و مردم به مصمم می‌شوند که بر سر مواضعی واحد بایستند و مانع بروز خطری که کل حیات یک ملت را تهدید می‌کند بشوند، مانند حوادث بعد از کودتای سوم اسفند 1299، و شرایط فعلی در ایران. در چنین شرایطی، بروز این هوچی‌گری‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد و این جمعیت‌ها از کجا الهام می‌گیرند؟

به هرحال در سوم اسفند 1299، هوچی‌گران با فریب بخشهایی از افراد جامعه موفق شدند به مقاصد خود برسند، اما به نظر می‌رسد هوچی‌گران امروز دیگر حنایشان رنگ باخته باشد و از سوی هیچ مرجع قدرتی حمایت نشوند و ملت و سیاسیون از دو گروه نیز مصمم هستند با تمام وجود از خطر افراطی‌گری که ملت و کشور ما را از بیرون و درون تهدید می‌کند جلوگیری کنند.

امروز همه گروه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، بارها از این جمعیت ضربه خورده و ملت نیز بیش از پیش از تهدیدهای درون و بیرون آگاه شده اند و در شرایط فعلی نیز که دولتی با رای قاطع ملت روی کار آمده است، نبایستی مجال داده شود تا از اقداماتی این چنینی، خللی در کار سیاست‌مداران برای تحقق منافع ملی در عرصه داخلی و بین‌المللی وارد شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    لطفا بگيد فرق اين گروه با اغتشاش گران سال 88 در چيه؟
  • علی DK ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 5
    آقای نویسنده مطلب، اینکه میگید یا بهتر بگم ادعا میکنید عده ای به سمت روحانی کفش پرت کردن رو از کجاتون در آوردید؟ من خودم اونجا و ناظر بودم که عده ای داشتند نماز میخوندن که ناگهان ماشین حامل روحانی به میون اونها اومد و اونها برای کنار رفتن کفشاشون رو دستشون گرفتن و رفتن گوشه ای از خیابون، چرا دروغ میگید، آقایون خبر آنلاین شما چرا این دروغهارو چاپ میکنید؟ گویا دوباره داریم بر میگردیم دوران خاتمی که هرکس کوچکترین انتقادی کرد با چماق جوابش رو بدید و بعد شعار زنده باد منتقد سر بدید؟
  • رضا A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    جايي كه رهبر هم از روحاني حمايت ميكنه ، اين افراطي ها چي ميگن ديگه !!؟؟؟ والا !
  • حاج نتانیابو IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    دمت گرم زدی تو خال ، اینا دشمنان دموکراسی و مردم هستند و در هر زمان و به هر بهانه ای می خواهند نظر خودشان را به جای نظر مردم تحمیل کنند
  • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    8 0
    اکه مردم به ماشین یه رییس جمهور اصولگرا نزدیک می شدن همه ی اونها رو اعدام می کردن حالا که به رییس جمهور فهیممون اقای روحانی رسیده بحث دموکراسی رو پیش می کشن دموکراسی که اصلا برای مردم اصلاح طلب نیستش حالا اگه میلیاردها دلار هم پول بالا بکشن.
  • شاهین A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    به نظر من اگر چند صباحی مطابق فرمایش رییس جمهور محبوب بر روی این تندرو ها با اخم نگاه کنیم یقینا آنها احساس حقارت و تنهایی خواهند نمود.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    بسیار عالی ...
  • صادق A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 1
    ما که هرچه گشتیم عکسی، چیزی از پرتاب کفش پیدا کنیم، نتوانستیم. اگر می شود ما را مطمئن کنید. چون چیزی که هست می گویند ملت داشتند در خیابان نماز می خواندند و مسیر دیگری هم بود ولی اسکورت همراه رییس جمهور با ماشین آمدند طرف آن ها و نمازشان را بهم زدند و پرتاب کفشی هم نبوده بلکه فرار با کفش بوده.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 4
    رییس جمهورمونه بهش رای دادیم دلمون میخواد بهش کفش پرت کنیم مشکل چیه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    واقعا عالي بود.ودقيقاهمينطوره ايندفه به هيچ تندرويي اجازه ادامه كارغلط نميديمممم.دكتر با اينكه كلا راي ندادم ولي حمايتت ميكنم.موفق باشي
  • آرش IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    ادم هزار متر زیر خط فقر باشه بهتر از اینه که ا میلیمتر زیر خط فهم باشه!
  • اردوان A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    عنوانش با مطلبش هماهنگ نبود .
  • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 3
    اگر این لنگه کفش به ماشین احمدی نژاد خورده بود الان همه آسیب شناسی می کردند همه ته دلشون جشن می گرفتند که طرف عقده ی یه ملتو خالی کرد چرا؟چون رییس جمهور ما کسی نیست که ما بهش رای دادیم!!! اما حالا اسمش شده تعرض و هوچی گری چرا؟چون رییس جمهور ما کسیه که ما بهش رای دادیم!!!! خودمونو گذاشتیم سر کار خبرآنلاین عزیز!شما هم این نظر رو چاپ نکن (عین اون وقتایی که تو نظرام بهتون انتقاد می کردم) چرا؟چون رییس جمهور کسیه که شما بهش رای دادین!!
  • اسکندر A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    واژه برازنده ای برای نیروهای خودسر: هوچی گر!
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    عالی بود.
  • امین IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 3
    کاش در مورد ضربه خوردن اصولگرایان از این جماعت یه مثال میزدید! جالبه تو دو دوره ی قبل که بیشترین اعتراضات وجود داشت این بی حرمتی ها دیده نشد