ایسنا نوشت:

 سرگئی لاوروف با بیان این که رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه به دلیل اعلام آمادگی جهت مذاکره با دمشق مجبور به استعفا از منصبش شد، اعلام کرد که گروه‌های تندرو در سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را به عراق منتقل می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "سلمان خورشید"، همتای هندی خود در مسکو عنوان داشت: تلاش‌هایی برای ممانعت از برگزاری " نشست ژنو 2 " صورت می‌گیرد تا سناریوی نظامی علیه سوریه مجددا از سرگرفته شود.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم که نشست ژنو 2 در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود تا سوری‌ها درخصوص اجرای معاهده ژنو یک به توافق برسند.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: مخالفان خارجی نظام سوریه تاکنون نتوانسته‌اند برنامه سازنده‌ای را برای آینده این کشور ارائه دهند.

لاوروف این مسئله را یادآور شد که احمد معاذ الخطیب، اولین رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در دیدارش با وی در مسکو تاکید کرده بود که آماده است برنامه‌های سازنده را جهت حل و فصل بحران سوریه و مذاکره با نظام این کشور بپذیرد.

این مقام روسی با بیان این که احمد معاذ الخطیب پس ازمدت کوتاهی از اعلام این موضع خود مجبور به استعفا از منصبش شد، تصریح کرد: احمد الجربا، رهبر فعلی ائتلاف مخالفان سوریه تاکنون موضع مشخصی را در خصوص نشست ژنو 2 اتخاذ نکرده است.

لاوروف افزود: مشکل در این امر خلاصه می‌شود که مخالفان خارجی که بخش اصلی ائتلاف مخالفان را تشیکل می‌دهند، تاکنون برنامه و طرحی را برای آینده سوریه ارائه نداده و مشخص نکرده‌اند که آینده کشور را چگونه می‌بیند.

وی با بیان این که احمد الجربا طی این مدت طولانی نتوانسته موضع شفافی را در قبال نشست ژنو 2 اتخاذ کند، تاکید کرد: ائتلاف مخالفان سوریه پیش‌ شرطهایی را مطرح ساخته که با طرح روسیه و آمریکا جهت برگزاری نشست ژنو 2 و هم‌چنین با معاهده ژنو1 هم‌خوانی ندارد.

وی عنوان داشت که می‌داند دولت سوریه نمی‌خواهد با کسانی که حامی مداخله خارجی در این کشور بودند، وارد مذاکره شود.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که مخالفانی که خواهان دخالت خارجی در سوریه هستند، دوست این کشور به شمار نمی‌آیند، تصریح کرد: کسانی دوستدار سوریه هستند که می‌خواهند این کشور مستقل بماند و حاکمیت و تمامیت ارضی آن حفظ شود.

وی با بیان این که تمامی طرف‌ها باید بدون هیچ پیش شرطی و براساس معاهده ژنو 1 در نشست ژنو 2 مشارکت کنند، تاکید کرد که علاوه بر مخالفان، باید حامیان مالی آن‌ها نیز این امر را بپذیرند.

لاوروف خاطرنشان کرد: از منابع شبه رسمی و موثق می‌شنویم که مسوولان رسمی برخی از کشورهای همسایه سوریه تماس‌هایی با رهبران جبهه النصرة و دیگر گروه‌های تروریستی داشته و نشست‌هایی با آن‌ها برگزار می‌کنند.

وی تاکید کرد: اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد گروه‌های تندرو سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارند و این سلاح‌ها را به عراق منتقل می‌کنند تا در این کشور دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزنند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    10 1
    خدایا به خیر بگذرون دارن به ما نزدیک میشن!