لوموند: روحانی به موفقیت می‌اندیشد، محافظه‌کاران تندرو انتقاد می‌کنند/ غرب خواهان شفافیت است

تیم روحانی منتظر پیشرفت با سرعت بیشتر در مذاکرات هستند تا نتایج آن را ارائه کنند؛ چون هر چه زمان می گذرد، انتقادات جناح محافظه کاران تندرو هم بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کریستف ایاد، کارشناس خاورمیانه در یادداشتی در روزنامۀ لوموند پیرامون فضای موجود در ایران چند روز مانده به مذاکرات ایران و 1+5 می نویسد:
کمتر از یک هفته مانده به از سرگیری مذاکرات میان ایران و 1+5 (15 و 16 اکتبر در ژنو) مانورهای بزرگ سیاسی آغاز شده است؛ از یک سو اظهار نظرهای علنی و از سوی دیگر نزاع در سایه.
در عرصۀ دیپلماتیک، پس از فضای بازی که روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد کرد، لحن ها کمی تندتر شده است. محمدجواد ظریف، روز دوشنبه اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم در خاک ایران و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم ایران است.
ظریف گروه 1+5 را دعوت کرده است که پیشنهادی غیر از پیشنهاد نشست آلماتی(پایتخت قزاقستان) ارائه کنند. وی گفت: قدرتهای بزرگ باید با دیدگاه جدیدی مذاکرات را آغاز کنند. آنها پیشنهاد کرده بودند که ایران غنی سازی 20% را به حالت تعلیق درآورد، فعالیت سایت فوردو را متوقف و انبارهای اورانیوم آن را در ازای کاهش تحریم های بین المللی خنثی کند.
تیم روحانی منتظر پیشرفت با سرعت بیشتر در مذاکرات هستند تا نتایج آن را ارائه کنند؛ چون هر چه زمان می گذرد، انتقادات جناح محافظه کاران تندرو هم بیشتر می شود. همین چند وقت پیش بود که سردار علی جعفری گفتگوی تلفنی روحانی و باراک اوباما را نابجا خوانده بود. رهبر ایران نیز هفتۀ پیش ضمن قدردانی از زحمات دیپلماتیک روحانی برخی را نابجا خوانده بود.
غربی ها که تمایل ندارند تغییر لحن ایران را ناامید کنند و در عین حال نمی خواهند از گارد خود بیرون بیاید، به دلیل نگرانی های ابزار شده از سوی اسراییل، از تهران می خواهند که در ارائه پیشنهادات خود شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا گفته است که منتظر پیشنهادات تازه از سوی همتای ایرانی خود است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    159 3
    با این چند صدایی شدیم سوژۀ رسانه های غربی. اونوقت دم از وحدت هم می زنیم
    • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      77 1
      این به ضرر منافع ملی ماست امیدوارم اونهایی که باید بفهمند بفهمند
    • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      3 36
      اوكي نه اونا تك صدايي هستن صبح قرار تلفني ميذارن فردا دبه ميكنن تو دلت براي اونوريا نسوزه اينجا هم همه ميدونن حق كدومه ايراني مجاني به كسي كولي نميده شما اهل كجايي!!؟؟
  • بی نام FI ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    97 1
    چطوری باید بگیم آقایان ما آقای روحانی را انتخاب کردیم تا تغییرات ایجاد کند او نماینده ماست. او منعکس کننده صدای مردم است. فقط او می تواند از طرف مردم پیام دهد و تصمیم بگیرد. بخدا خسته مان کردید خودشان همه چیزشان آماده ما مردم باید تاوان ماجراجویی ها پس بدهیم
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      31 1
      عین حقیقت گفته
    • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      1 20
      این مایی که میگی نصف ارا بود.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      8 1
      یعنی طرفدارای قالیباف،محسن رضایی و ولایتی خواتار تغییر نبودن؟؟!!
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    57 1
    اسرائیلی های این ور و اونور اجازه نمیدن دولت روحانی مشکلات رو با غرب حل و فصل کنه.
  • علیرضا A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    44 0
    آقای روحانی عزیز برد واقعی ایران زمانی است که تمامی تحریمهای بین المللی علیه ایران برداشته شوند و مردم ایران در سایه آزادی بتوانند نام ایران را در تمام دنیا سرفراز کنند برد واقعی هم برای کشورهای دیگر زمانی است که نگرانی آنها از فعالیتهای هسته ای ایران کامل کامل برطرف گردد خواهش می کنیم در این مسیر حرکت کنید این یعنی برد-برد
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    23 0
    آقای رئیس جمهور عزیز، با قدرت ادامه بده. ما قدر دان تلا شبانه روز شما هستیم. از خداوند متعال توفیق روزافزون برای شما در جهت اعتلای ایران اسلامی خواستارم.
  • بی نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    21 5
    امشب رفته بودیم یکی از رستورانهای معروف اصفهان دقت کردم به تعداد توریستهایی که اومده بودن اصلا قابل قیاس با سالهای قبل نبود اینا نشونه های خوبیه
  • امین د IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    9 1
    نان برخی , در اختلاف افکنی و حاشیه سازی و اخبارفروشی(کذب و سیاه نمایی) است. با این وجود میتوان انتظار پیشرفت داشت
  • بی نام GB ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    7 0
    روحانی به موفقیت می اندیشد و من به تمام این همه سال از عمر که رفت و به تمام امروز که دور از کشورم با کاغذ پاره ای به نام دکتری و جیبی خالی و سری از شرم همسر به زیر ؛ به فردا می اندیشم فردایی که شاید کاری پیدا کنم و از این شرم کم کنم. موفقیت شما نه عمر بر فنا رفته من رو بر می گردونه نه برای من سرمایه از دست رفته و کار نداشته می شه.
  • مراد A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    6 0
    بعد از 8 سال بي برنامگي توسط رئيس جمهور تندرو ها - ملت بزرگ ايران رئيس جمهور خواسته خود را انتخاب كردند اقاي روحاني زحمت مي كشد هر چي صلاح كار مردم و مملكت انجام مي دهد .شما تندرو ها اگر بگذاريد تحريم ها را با كارداني از روي مردم برمي دارد. تند رو ها فقط عصاي دست اسرييلي ها هستند .اينها حتي مقام رهبري را هم جلو زدند. ملت بزرگ ايران تندروها را دوست ندارد ندارد ندارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    3 1
    اجازه كار به ايشان نخواهند داد. در ايران انحصارطلبها بسيار قدرتمندند