چند سالی است که موضوع پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان بین کارشناسان و صاحب نظران بحثهای مختلفی ایجاد کرده است.

در این میان، مثل همه محورها و موضوعات اجتماعی نظریات و پیشنهادات مختلف و بعضا تعجب انگیزی در سطح رسانه ها منعکس میشود و برای مدتی افکار عمومی را به خود مشغول میکند. در همین رابطه یعنی کاهش جمعیت جوان در بیست سال آینده، طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح است که اگر به تصویب برسد و اجرایی شود آسیبها و عوارض مختلفی را به وجود خواهد آورد.

در بازنگری آسیب شناختی در مورد این طرح که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نام گرفته چند نکته قابل توجه است. در یکی از مواد آن برای تشویق افراد مجرد به ازدواج یا حمایت از متاهلین بسیار مودبانه مجردها را از حقوق اساسی خود محروم میکند.

درست است که جوانان و افراد مجرد باید تمایل به ازدواج پیدا کنند و خانواده ها به فرزندآوری همت گمارند اما با اینگونه قوانین آسیبهای رفتاری، سیاسی و فرهنگی به جامعه وارد میشود و اهداف مورد نظر طراحان آن حاصل نمیشود.

برای افزایش جمعیت یعنی تشویق خانواده ها به فرزند بیشتر ابتدا باید زیرساختهای ضروری در جامعه آماده شود. بهداشت و درمان، آموزش در سطوح مختلف، امکانات رفاهی و تفریحی، زمینه های اشتغال، سرفصلها و ضرورتهای اولیه در افزایش جمعیت است. در شرایط حاضر که بعضی از مدارس شیفتهای مختلف آموزشی دارند یا بسیاری از مادران مشکل تغذیه فرزند خود را با شیر مادر یا شیر خشک دارند چگونه میتوان از خانواده ها خواست که به فرزند بیشتر تمایل پیدا کنند؟

مشکلات مسکن برای افراد دارای فرزند بیشتر و همینطور سایر موانع موجود در این زمینه هر گونه تبلیغ سطحی و ظاهری را بی اثر میکند.

اگر قرار باشد طبق این طرح از استخدام افراد مجرد جلوگیری شود و حتی در زمینه اعضای هیات علمی موضوع تجرد و تاهل را از شرایط جذب قلمداد کنیم، آسیبهای ناشی از ازدواجهای صوری و قراردادی همینطور عوارض خروج نخبگانی که تمایل به ازدواج مجدد یا اصولا ازدواج ندارند بسیار است.  افرادی که به هر شکل گرفتار ناکامیهای ازدواج و زندگی شده اند اما توانمندی تخصصی و تحصیلی و تجربی خدمت دارند چه باید بکنند؟

با توجه به این که تشویق افراد مجرد به ازدواج از وظایف دینی و اخلاقی هم دولت و هم معتمدین و نهادهای متولی است باید در نظر گرفت که میتوان از افراد متاهل و دارای فرزند حمایتهای مالی در قالب و شکلهای دیگری انجام داد که به قیمت محروم کردن دیگران از حقوق اجتماعی خود تمام نشود.

یکی از دلایل خروج افراد مجرد ناشی از ازدواج ناکام از کشور موضوع تنهایی و عدم علاقه و گرایش به ازدواج دوباره است. اگر این فرد دارای تحصیلات عالی و تخصص ضروری باشد آیا میتوان به جرم عدم تمایل به ازدواج او را از محیط علمی خارج کرد؟

قرار دادن اولویت برای پذیرش استخدامی در سازمانها برای مردان متاهل این مشکل را خلق خواهد کرد که عده ای برای استخدام اقدام به عقدهای مجازی کنند. این اتفاق یک بار برای معافیت نظام وظیفه روی داد و تجارب تلخ آن هنوز در خاطره ها باقی مانده است.

باید ساز و کارهای تشویق به ازدواج اساسی و منطقی و جذاب باشد نه آن که اجبار به استخدام یا اداره زندگی فرد را به ازدواج مجبور کند. در مورد زنان نیز این موضوع صدق میکند. ممکن است کسی همسرش را از دست داده باشد و یک یا دو فرزند به یادگار نزد او باقی مانده باشد یا این که مطلقه باشد، چگونه میتوان از چنین فردی درخواست کرد که به اجبار تن به ازدواج مجدد دهد؟

همانطور که از نگاه آسیب شناسی ازدواج تا به امروز تجارب تلخی از ازدواجهای اجباری در ذهن پژوهشها داریم اطمینان دارم ازدواجهای اجباری به خاطر اشتغال نیز نتایج بسیار ناخوشایندتری از معایب تجرد خواهد داشت.

متاسفانه در بسیاری از اوقات اتفاق می افتد که برای حل یک مشکل در جامعه ما مشکلات دیگری ایجاد میشود. برای تحقق برنامه های فرزندآوری و پیشگیری از سالمندی جمعیت کشور باید کارشناسان جامعه شناسی، رفتارشناسی و خبرگان جمعیت در یک کارگروه تخصصی روشها و طرق مختلف تشویق به ازدواج و حمایت از فرزندآوری را در ابعاد مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و سود و زیان هر تفکر، طرح و قانون را پیش از انتشار در جامعه یا اجرایی شدن آن مورد ارزیابی قرار دهند.

فعالیتهای عجولانه برای تحقق فرزندآوری جامعه را در مقابل آسیبهای دیگری قرار خواهد داد که امیدوارم متولیان امور ابعاد آنها را مورد مطالعه قرار دهند و در زمینه این طرح نیز از نخبگان و صاحب نظران نظرخواهیهای لازم به عمل آید تا آن که اتفاق تلخ افزایش جمعیت تهران در عرض چند روز به خاطر خانه های رایگان و زمین رایگان دوباره تکرار نشود؛ چه آن که عوارض تلخ آن روزها هنوز هم گریبانگیر دولت و مردم تهران است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 1
    تا اوضاع بهتر نشده بهتره ما جوونا تن به ازدواج ندیم
  • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    ماشا.. تو حل مشکلات استادن عوض اینکه بگن ما اشتغال ایجاد کردیم براب این جوونای بدبخت تفریحات فلان فراهم کردیم کهازافسردگی و دل مردگی دربیان اقایون نشستن دورهم فکر کردن.واقعا که....چشم نخورین با این. راه حلاتون
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    8 0
    دوستانم با جعل اسناد و مدارک و ارائه گواهیهای کذب و دروغ علی رغم مجرد بودن توانستند مسکن مهر بگیرند. به عوض نظارت بر این امور فقط به فکر منافع فردی و تیمشان اند.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    این کار باعث مبیشه جونها زودتر این مملکت رو ترک کنند. ولی واقعا اگه کسی به هر دلیل نمی تونه ازدواج کنه و از نعمت داشتن فرزند و یا همسر محرومه ، چرا باید در جامعه هم با وجود شایستگی ترد بشه؟ این ظلم مضاعف نیست؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    10 1
    یکبار یکی اینجا یه نظر منطقی داد. من فارغ التحصیل رشته داروسازی هستم و خانم. اجازه طرح رفتن در تهران و تا شعاع 21 کیلوتری اطراف تهران رو به دلیل تجرد نداشتیم و این در حالی بود که نیروی طرحی مورد نیاز به شدت در تهران وجود داشت. امنیت شهرهای دور، رفت و امد و حتی اطراف تهران برای خانم ها خیلی مناسب نیست. البته بودن نیروهای طرحی مجرد که به دلیل بند پ در مرکز پایتخت طرح می رفتن.
  • يك ايراني IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    ازدواج براي شغل شغل براي ازدواج چه خبره تو اين مملكت؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    4 8
    مگر مجبوری با 700 تومان حقوق ازدواج کنی و شش ماه بعد طلاق بگیری و دنبال توجیه کاهش جمعیت باشی. نیز مهریه باید حذف شود...
  • مهدى A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    4 0
    اين راه حل الهى نيست و از روى نا اميدى است. را حل درست هميشه موجى از اميد و زندگى به همراه دارد.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    18 0
    تو مملکت ما همه چی با اجبار و تهدید و ممنوع کردن و تنبیه کردن و ... انجام میشه. یه دفعه بگن داریم تو سرباز خونه داریم زندگی میکنیم دیگه.. کشورهای کمونیستی هم همچین قوانینی نداشتن
  • ابراهیمی A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    اقا یان بخدا الان کرج بطور مثال دقیقا مثل یه بادکنک در حال تورم و انفجاره سالی دهها هزار مهاجر بیکار بهش هجوم میارن کافی نیست؟ اضافه جمعیت میخایم چکار
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 9
    دلیل اینکه واحد مهریه از سکه طلا به ریال و تعداد سکه 14 و یا در این حد معادل دوره پیامبر برنمیگردد چیست؟ اگر با سیستم بانکداری اسلامی و سود 25-30 درصد محاسبه کنید 40 سکه میشود معادل 40میلیون تومان و اگر از سود ان استفاده کند با یارانه میتواند مانند کارمند زندگی کند. علمای فقه و شرع، واحدها و مقیاسهای مهریه را تغییر دهند. نباید بیش از 40-50 سکه باشد. دارند مفتی مفتی خانم ها در این ول بشوی اقتصادی و تحریم حکومت و زندگی میکنند.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    مشکل ما ایرانیا اینه که تو همه زمینه ها صاحب نظریم و همه چیو میدونیم ( توهم )
  • elnaz A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    طرح هایی که مجلس تصویب میکند از جمله گشت ارشاد و این جور طرح ها، جوانان را هدف قرار داده. محصول نهایی اینگونه طرح ها جوانانی هستند عقده ای و سیاسی، مخالف نهادهای کشوری و حکومتی . به نظر من پشت این موضوع دست هایی هست.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    11 0
    از همه بدتر برای خانم های مجرد و تحصیل کرده است که کلا از جامعه حذف می شوند. ما هم که مشکلی با این طرح نداریم؛ بذارید برای دلخوشان خودشون هم که شده این طرح رو تصویب کنند ما راهمون رو انتخاب کرده ایم: خروج از کشور و اقامت در جایی که برای ما ارزش و احترام قائل هستند از طرف یک دانشجوی دکتری سال 4 دانشگاه علم و صنعت ایران
  • بی نام A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    این طرح اجرا بشه اتفاقآ خوبه . اول از همه خود دولت گیر میکنه و قادر به تامین نیروی انسانیه خودش نیست . دوم اینکه مجردها کار ندارن که دیگه که بخوان ازدواج کنن و هی بگن ازدواج کن ازدواج کن . سوم اینکه اصلا مردم باید دولت رو تحریم کنن و نباید دنبال کار دولتی باشن . الان هم برخی اشخاص برای رشوه خواری و .. میرن دنبال کار دولتی .
  • بیژن IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    آقا این واقعا" توهینه از فردا باب میشه واسه استخدامی دنبال کسی باشیم که برای مدتی باهاش عقد کنیم تازه یه موضوع عجیب پیش میاد برای ما مجردین. از یه طرف بهمون زن نمیدن چون کار نداریم از یه طرف بهمون کار نمیدن چون زن نداریم این معادله خیلی عجیب میشه ...
  • بی نام DE ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    27 1
    این از اون کار هاست که میخان ابرو رو درست کنند میزنند چشم کور میکنند
  • بی نام CZ ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    28 2
    طرح خوبیه! اگه اجرایی بشه حداقل بیکاری جوانان مجرد قابل توجیه میشه! حالا موندم کی به یک مجرد بیکار زن میده؟ جای تاسفه! به جای اینکه دنبال طرحهایی باشند که نیازهای اصلی جوانان یعنی کار و مسکن رو برطرف کنند دنبال پاک کردن صورت مساله هستند!
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
      13 0
      نه تنها کی به یه بیکار مجرد زن میده بلکه خیلی از دخترا هم واسه تامین هزینه های ازدواجشون باید کار کنن...من یه مدت توی یه خوابگاه توی تهران زندگی میکردم اکثر دخترایی که به عنوان خدمتکار روزانه اونجا میومدن برای تامین هزینه جهیزیه و عروسیشون بود که کار میکردن...
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    1 23
    به نظرم برای استخدام اگر شرایط مساوی بود اولویت با متاهله(البته اگر مجرده سرپرست خانواده نباشه) اما اگر مجرد بهتره خب مجرد رو باید بگیرن
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      10 1
      اولویت فقط با شایسته هاست. مجرد باشن یا متأهل فرق نداره. درد ما همینه دیگه...
  • هادی IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    5 0
    والا بلا نیروی جوان تو مملکت ما زیاده خیلی هم زیاده! ولی کو کار؟
  • دانشجوی مجرد IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 0
    این طرح نه تنها مودبانه نیست بلکه بسیار توهین آمیز است. نمایندگان مجلس رفته اند از حقوق ملت دفاع کنند یا به این حقوق حمله کنند؟ وارد شدن در زندگی خصوصی مردم بسیار زشت و به دور از انسانیت و شرع است. تقریبا اکثر دانشجویان سخت کوش دوره تحصیلات تکمیلی با این طرح باید بروند دست فروشی کنند. نمایندگان محترم اگر برای تعالی زندگی مجردها طرح نمی ریزید لااقل آن ها را با این طرح های عجیب نابود نکنید...
  • فرهاددددددددددد IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    45 4
    همين ديگه مون كم بود كه حقوق مون و به خاطر ازدواج نكردن بگيرن ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! اين انتخابات مجلس كي برگزار ميشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علی A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
      14 1
      ببخشید، اشتباهی منفی دادم.
  • حیدر A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    27 2
    با تشکر از شما برای این دیدگاه منطقی و علمی. اگر این طرح تصویب شود به مردم ثابت می شود که نمایندگانشان چشم و گوش بسته به طرح ها رای می دهند.
  • دهه 60 A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    37 2
    ما مجردها عملا هیچ امیدی به آینده و زندگی نداریم. حالا شما هر طرحی بخواید اجرا کنید. واسه ما هیچ فرقی نمیکنه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    11 2
    اگر مشکل اقتصاد در کشور حل شود و نرخ بیکاری کاهش یابد اصلاً چنین طرحهایی نیاز به بحث ندارند. مشکل آنجاست که سورنا را از سر گشاد میزنیم به جای حل مشکل بیکاری دلسوزی الکی برای متاهلها میکنیم
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    44 2
    گشت ارشاد: آقا شما... بیا اینجا ببینم....مجردی؟ من: غلط کردم جناب سروان...دیگه تکرار نمیشه...این دفه رو ببخش! گشت ارشاد: حرف نباشه، برو بالا.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    14 2
    سپاس از شما برای تحلیل خوبتان و امید به شنیده شدن این مطالب توسط نمایندگان مجلس.
  • حمید IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    5 0
    خوب این عزیزان میتونن این شرط رو تو استخدام بیارن که افراد مجرد بعد استخدام مثلا تا 5 سال باید ازدواج کنن وگرنه مودبانه اخراج میشن.والا ما کار نداریم وگرنه تا حالا ازدواج کرده بودیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    9 0
    کاش نماینده های مجلس درک میکردن که یه پدر بازنشسته شاید نتونه حتی پول گل و شیرینی خواستگاری رفتن پسرش یا هزینه پذیرایی از خواستگارای دخترش رو بده....در نتیجه تا این بیچاره ها نرن سر کار و پول جمع نکننن نمیتونن ازدواج کنن.... این طرح عملا یه معنی داره...اگه نداری و بی پناه ما هم میزنیم تو سرت.
  • عابدین گودرز دشتی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 0
    فقدان نگاه جامع نگری در مجلس شورای اسلامی درگذشته هم باعث مصوبات مجرد اندیشانه گردیده وشاهد مدعاهم همین طرح است ، چراآقایان برای تشویق کروهی از یک لایه اجتماعی ،مثلا متاهلین برای فرزند بیشتر ،مجرد هارا مورد تنبیه قرارمیدهند ، بنطر میرسد که برای رفع تکلیف و بدون جامع نگری اینگونه مصوبات انجام می شود . قانون حمایت از خانواده یادتان هست ؟ متاسفم / دوستان کارناقص نکردن بهتر از کارنکردن است !!
  • مجرد A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 0
    آفرين به اين تحليل درست و منطقي
  • سارا A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    5 0
    مشکلات دیگه حل شد خداروشکر دیگه از فردا همه ازدواج میکنند
  • روانشناس IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    6 0
    به عنوان یک روان شناس بالینی با این طرح مخالفم:1-نادیده گرفتن حقوق مجرد ها،در نتیجه فراهم نشدن شغل و عدم ازدواج جوانان2-نادیده گرفتن حقوق خانم ها،در اکثر رشته های دانشگاهی و مقاطع گوناگون آن شاهد حضور بیشتر خام ها هستیم،پس چرا به جای حقوق برابر زن و مرد ، به مردان امتیاز بیشتری بدهیم؟این کار سبب آسیب دیدن زنان تحصیل کرده و بروز آسیب های روانی می گردد و افراد انگیزه برای ادامه تحصیل ندارند، با توجه به این که امروزه آقایان بیشتر به دنبال همسر شاغل هستند.3-حل شدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجب افزایش تعداد خانوار و بعد آن می شود. 4-بهترین اولویت استخدامی:شایسته سالاری
  • بی نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    1 0
    دلیل اینکه فقط دنبال افزایش جمعیت اید و در عین حال هیچ زیرساختاری نیز ندارید چیست و برای چه از ان حمایت میکنید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    2 0
    جالبه ما هنوز نتونستیم مشکل اشتغال رو برای نیمی از افراد جامعه ( خانمها ) حل کنیم اونوقت دم از افزایش جمعیت می زنیم . الان با 70 میلیون جمعیت تو کشور 35 میلیونش ( خانمها ) رو اضافی می دونن و میخوان یک جوری حق و حقوقشون رو ازشون بگیرن به بهانه های مختلف .اونوقت اگر همین جمعیت 2 برابر الان بود حتما دیگه رسما خانمها باید سرشونو میذاشتن و می مردن که یه موقع جای آقایون تنگ نشه ...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    اصولا تمامی مشکلات ما با بخشنامه حل میشه
  • بی نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 3
    من با کلیتش موافقم.در اداره ما همینطور دارن خانم های مجرد را استخدام می کنن در حالیکه مردهای متاهل بیکارن.این چه کاریه؟ با چه منطقی این توجه می شه؟ یا مدتی در جای دیگه ای کار می کردم چندین خانم مجرد شهرستانی ک بعد از فراغت از تحصیل در آنجا به کار گرفته شده بودند در حالیکه من برای استخدام و ورود به آنجا له له می زدم.آخرش هم گفتن خداحافظ.مسخره س.باید سعی کنن متاهلین در اولویت قرار بگیرن.