دنیای متفاوت داوود میر باقری/ یک روز پشت صحنه سریال «شاهگوش»

داوود میر باقری نخستین تجربه سریال سازیش را در شبکه نمایش خانگی تجربه می کند.سریالی که ویژگی های خاص خودش را دارد و بسیاری امیدوار به موفقیت آن هستند.

بهناز شیربانی: همه چیز از مراسم آغاز فیلمبرداری سریال «شاهگوش» آغاز شد، زمانی که کارگردان و بازیگران و عوامل پشت دوربین در لوکیشنی شبیه کله پزی نشسته بودند و درباره چگونگی ساخت سریال صحبت می‌کردند. یعنی وقتی که داوود میر باقری اعلام کرد بعد از یک تجربه ۱۰ ساله روی مجموعه تاریخی «مختارنامه»، جا درد به گذشته خود ارجاع کند وخاطره کارهایی چون «دندون طلا»، «زن‌کشی»، «آدم برفی» و... را زنده سازد. ظاهرا «شاهگوش» ارجاعی به گذشته و کارهای متفاوت میر باقری است.

در مراسم آغاز تصویر برداری سریال «شاهگوش» از مهمانان با کله پاچه پذیرایی شد و تاکید زیاد بر روی کله پزی و کله پاچه همه راکنجکاو کرد که داوود میر باقری برای روایت این داستان چه در سر دارد؟

به مرور مشخص شد که کله پزی این سریال محل کار اکبر عبدی است. شخصیتی که صدای نازکی دارد و عشقش به استقلال را با هیچ چیز دیگر جایگزین نمی‌کند. او دختری دارد که خواستگارش پرسپولیسی است و همین تعلق رنگ است که با مخالفت پدر روبرو می‌شود.

اکبر عبدی

اکبر عبدی در نمایی از سریال«شاهگوش»

اما علاوه بر کله پزی، سهم عمده تصویربرداری این سریال در لوکیشن کلانتری می‌گذرد و یک تصادف که منجر به فوت می‌گردد، زمینه بازگشایی پرونده یک قتل شده و این چنین است که داستان وارد فاز کلانتری می‌شود.

داوود میرباقری کارش را با نمایش و نگارش نمایشنامه‌هایی که  مخاطبان بسیاری داشت آغاز کرد و کم کم پایش به سینما و تلویزیون باز شد و بعد از پشت سر گذاشتن تجربه های مثل سریال«امام علی (ع)»،«مختار نامه» و...توانست اثر انگشتش را به عنوان یک کارگردان شناخته‌شده در عرصه ساخت سریال‌های تاریخی در تلویزیون ثبت کند.

آغاز تصویربرداری سریال«شاهگوش»هم  غافلگیرکننده بود درست مثل زمانی که  اعلام شد داوود میرباقری قصد ورود به مدیوم شبکه نمایش خانگی را دارد. بسیاری از چهره های سینما، تئاتر و تلویزیون در زمان آغاز تصویربرداری این سریال کنار میرباقری بودند و حتی سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان نیز در این مراسم حضور داشت تا جشن آغاز تصویر برداری این سریال با هیاهوی بسیاری همراه شود.

اما ظاهرا میرباقری تصمیم گرفته است که سریالش را در فضای آرام‌تری بسازد.شاید به این دلیل است که بخش عمده‌ای از این سریال در یک لوکیشن آرام و بی سر و صدا می‌گذرد.

برای سر زدن به  یکی از لوکیشن‌های این مجموعه و دیدن پشت صحنه سریال «شاهگوش» عازم منطقه مینی سیتی تهران می‌شویم .جایی که از سر و صدای شهر خبری نیست و در مدرسه سه طبقه بزرگی که دیگر به یک کلانتری تبدیل شده است عوامل سریال «شاهگوش» در حال تصویر برداری هستند.

به محض ورود با دیدن داوود میرباقری که در حال تمرین با بازیگران است غافلگیر می شویم. همه نگاهشان به میر باقری است. او دست یک سرباز را گرفته  و می‌گوید: «مادر نزاییده ما هفت کچلون رو بندازین تو هلفتونی خفته....»

میرباقری این صحنه را برای یک نابازیگر، بازی می‌کند تا او متوجه موقعیت درست نقشش بشود. او تقریبا این کار را برای تک تک بازیگران انجام می‌دهد. 

اما شخصیت «اسد خفته» هم در نوع خود بسیار جالب توجه است. «اسد خفته» رییس کلانتری است. کسی که نام «شاهگوش» از ویژگی شخصیتی او گرفته شده. «خفته» گوش‌های بسیار تیزی دارد و کوچک‌ترین صدایی در اطرافش را می‌شنود و این ویژگی است که او را در کارش موفق کرده است.

 «اسد خفته» این کلانتری فرهاد اصلانی است که لباس نیروی انتظامی به تن دارد و باید امروز مقابل محسن تنابنده بازی کند.

محسن تنابنده هم با مو وریش حنایی رنگ و کت و شلوار سرمه‌ای رنگ با پرونده‌ای زیر بغل دیده می‌شود.

محسن تنابنده در این سریال چند نقش بازی می‌کند. او یکی از بازیگرانی است که دوست داشت روزی مقابل دوربین میرباقری بازی کند و حالا چند نقش سخت به او سپرده شده است. یکی از این نقش‌ها که گریمش سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد شخصیت «شب نما» است که شباهت بسیاری به یکی از خواننده‌های لس آنجلسی دارد.

اما گریم و سر و صورت امروز تنابنده کاملا با گریم پیشین او متفاوت است.

این اولین بار نیست که بازیگران فیلم ها و سریال های میرباقری شخصیت های متفاوتی را تجربه می کند.اکبر عبدی از جمله بازیگرانی است که متفاوت ترین شخصیت سال های حرفه ای بازیگریش را در فیلم «آدم برفی»ساخته داوود میر باقری تجربه کرد.او در این فیلم با گریم ‌ای متفاوت عبد الله اسکندری شخصیت های مختلفی را ارائه داد و ظاهرا در سریال«شاهگوش»هم محسن تنابنده چنین موقعیتی دارد و در چندین شخصیت ایفای نقش می‌کند.

تفاوت‌های سریال «شاهگوش» فقط به قصه و گریم بازیگرانش محدود نمی‌شود. هر کدام از اتاق‌های ساختمان سه طبقه کلانتری مختص کار خاصی است مثلا طبقه دوم و سوم که به اتاق‌های نور، عکس، غذاخوری، گریم، دوخت لباس و... اختصاص یافته و هر کسی در این اتاق‌ها مشغول انجام کار‌هایش است.

سریال شاهگوش

فرهاد اصلانی و حمید رضا آذرنگ در سریال«شاهگوش»

اما زیرزمین این ساختمان مکان عجیب‌تری است. جایی که دو بازداشتگاه در آنجا ساخته شده است. بازداشتگاه مردانه وزنانه با تخت‌های فلزی دو طبقه. این دو بازداشتگاه با دیوارنوشته‌های با مزه‌ای تزیین شده است. در بازداشتگاه زنان خبری از تخت‌های فلزی نیست اما دیوار نوشته‌های این بازداشتگاه هر کسی را که برای اولین بار با چنین مکانی روبرو می‌شود به خنده می‌اندازد.

میرباقری همیشه به این نکته تاکید کرده است که جزئیات در کار برایش از همه چیز مهم تر است و در این سریال هم جزئیات در طراحی لباس،صحنه و حتی شخصیت بازیگران رعایت شده است.

تا اماده شدن صحنه به طبقه دوم این ساختمان می‌رویم. در یکی از اتاق‌های این ساختمان مردی حضور دارد که تجربه سال‌ها بودن در کنار داوود میرباقری و خلق شخصیت‌های که برای مردم خاطره ساز شده‌اند را با هنر دستانش به مخاطب ارائه داده است.

عبدالله اسکندری در اتاقی که در آن عکس‌های تست گریم بازیگران و انواع کلاه گیس‌ها دیده می‌شود نشسته است. دوستی و آشنایی عبدالله اسکندری و داوود میر باقری به فیلم «امام علی (ع)» بر می‌گردد.

وقتی از اسکندری می‌پرسم این دوستی دیرینه چطور تا به امروز حفظ شده است می‌گوید: «درهر حرفه‌ای وقتی با آدمی برخورد می‌کنید که شما را می‌فهمد و با شما همراه است طبیعا کار کردن لذت بخش است. داوود میرباقری فهم گریم را دارد و برای همین است که هر زمان برای کاری از من دعوت به همکاری می‌کند می‌پذیرم.»

او در پاسخ به این پرسش چطور به گریم محسن تنابنده و تشابهش با یکی از خواننده‌های لس‌آنجلسی رسیده، می‌گوید:ی«از این گریم منظور خاصی نداشتم و شخصیت خاصی برایم ملاک عمل نبود. به هر حال همیشه آدم‌هایی هستند که خودشان را قبول ندارند و از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برند. به خاطر همین دوست دارند در جامعه نقش دیگران را بازی کنند. این شخصیت، خواننده‌ای است که به اندازه خودش صدا دارد اما با خودش فکر می‌کند اگر شبیه کس دیگری باشد کار و کاسبی بهتری پیدا می‌کند.»

اما در طبقه دوم این ساختمان یک کار ویژه دیگر هم انجام می‌شود و آن دوخت لباس برای شخصیت‌های این سریال است. محمد فیاض‌مقدم خیاطی کهنه‌کار است که تا به امروز برای بسیاری از بازیگران سینمای ایران لباس دوخته. او روزی یک دست لباس برای این مجموعه می‌دوزد. اتاق او پر از پارچه، متر و وسایل کار یک خیاط است . حالا هم پارچه‌ای سرمه‌ای به نقطه‌های سفید زیر دست او است ودر حال برش زدن آن است. وقتی می‌پرسم این لباس چه کسی است که می‌دوزد؟ می‌گوید نمی‌دانم، اما می‌گوید تا به امروز در این مجموعه برای فرهاد اصلانی بیشترین لباس را دوخته است و از اینکه هنوز می‌تواند در سینما باشد و برای بازیگران سینما لباس بدوزد خوشحال است.

صحبت با خیاط را تمام می‌کنیم به سر صحنه تصویربرداری بر می‌گردیم. داوود میر باقری پشت مانیتور نشسته است و رسول نجفیان دستیارکارگردان و بازیگر این مجموعه و همه عوامل پشت و مقابل دوربین برای ضبط آماده‌اند. در این صحنه محسن تنابنده با احمد مهرانفر که نقش یکی از سربازان کلانتری را بازی می‌کند چند ثانیه‌ای صحبت می‌کند و بعد باید به طرف اتاق رییس کلانتری یعنی «اسد خفته» بیاید. در کنار اتاق «اسد خفته» اتاق معاون رییس کلانتری یعنی سرگرد «احمد سرخی» است که نقش آن را حمید رضا اذرنگ ایفا می‌کند.

داوود میر باقری پشت مانیتور در اتاق رییس کلانتری نشسته است سهیل نوروزی (مدیر تصویر برداری) هم آماده ضبط است، ما هم کنار او نظاره‌گر صحنه‌ای هستیم که با شمارش او تصویر برداریش آغاز می‌شود.

پدری با دخترش در گوشه‌ای از تصویر درباره شکایت از دکتری که بینی دخترش را عمل کرده است صحبت می‌کنند. متهم از دفتر «اسد خفته» بیرون می‌آید:

متهم: «مادر نزاییده یکی از ما هفت کچلون رو بندازه تو هلفتونی خفته...»

محسن تنابنده به طرف میز منشی دفتر «اسد خفته» می‌آید: «با آقای خفته کار داشتم.»

فرهاد اصلانی که در چارچوب در ایستاده است رو به محسن تنابنده:

اسد خفته: «بفرمایید «خفته» خودم هستم.»

بعد از هر بار برداشت میرباقری تمام ریزه کاری‌های صحنه را چک می‌کند و از بازیگران هم می‌خواهد تصویر ضبط شده را ببینند تا مشکلات کوچکی که وجود دارد رفع شود.

نکته‌ای که در پشت صحنه این سریال به خوبی دیده می‌شود، فضای دوستانه خوبی است که بین عوامل وجود دارد. خصوصا خود داوود میرباقری در لحظه‌هایی که فشار روی گروه زیاد است همه را به آرامش دعوت می‌کند.

گروه بعد از ضبط این سکانس برای صرف غذا می‌روند و فرصت خوبی است که ما باز هم به اتاق‌های این ساختمان سرک بکشیم.

داوود میر باقری

داوود میر باقری در پشت صحنه سریال «شاهگوش»

می گویند داوود میرباقری هم در این ساختمان یک اتاق برای خودش دارد و زمان استراحتش را در آنجا می‌گذراند.بنابراین سری هم به اتاق داوود میرباقری می

 زنیم. تخته سیاهی رو دیوار به چشم می‌خورد که اسم بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، محسن تنابنده، اکبر عبدی، سیروس گرجستانی، مرجانه گلچین، احمد مهرانفر، شهرام حقیقت دوست، طناز طباطبایی، حمید رضا آذرنگ، حامد میرباقری، هادی کاظمی، علیرضا جعفری، حسین سلیمانی، محسن سلیمانی، ابراهیم آبادی، مصطفی طاری، علی فتحعلی، اکبر سلطانعلی و... روی آن نوشته شده است و با خطوطی به هم متصل شده است و نکات کوچک و رمز گونه‌ای کنار آن‌ها نوشته شده است.

میز کوچک و کاناپه‌ای در اتاق قرار دارد و سجاده کوچکی درگوشه‌ای از اتاق پهن شده است. این مکان خلوتی است که میر باقری در آن می‌نویسد و به شخصیت‌های سریالش فکر می‌کند.

طبقه اول ساختمان هم جایی است که مهدی حسینی‌وند سریال را همزمان تدوین می‌کند. این اتاق  به نسبت اتاق‌های دیگر شلوغ‌تر است. بعد از صرف غذا فرهاد اصلانی با مهدی حسینی وند گپ زدن می‌زنند.

فرهاد اصلانی اولین تجربه حضور تصویریش را با داوود میر باقری در سریال «امام علی (ع)» تجربه کرده و پس از آن در سریال «مختارنامه» ایفای نقش کرد. ۲۰ سال از عمر این دوستی می‌گذرد وحالا فرهاد اصلانی قهرمان سریال «شاهگوش» شده است.

وقتی از فرهاد اصلانی درباره ویژگی های نقشش دراین سریال می پرسیم می گوید:««اسد خفته»به نظر من آدم ایده آلیستی است و می توان گفت قهرمانی‌ست که ویژگی‌های خاص خودش را دارد .به نظرم در طول این سال ها در فیلم ها و سریال هایمان قهرمان نداشتیم. اما جامعه ما به معرفی قهرمان در قصه ها نیاز دارد.ف کر می کنم دیگر اثر تلخ ساختن با پرسوناژ ناامید کافی است.»

او ادامه می‌دهد:««اسد خفته»آدم اخلاق گرایی است، منصف،قانون‌مند و اهل خانواده. درکارش هم آدم عادلی است.اینها مجموعه صفات انسانی است که از اجرای آن لذت می برم وبرخلاف نقش‌های قبلی‌ام که  عموما پر تنش وکمی منفی بوده در این سریال ، شخصیت مثبتی بازی کرده‌ام که فکرمی کنم تماشاچی دوستش داشته باشد.»

اصلانی درباره ویژگی کارکردن با داوود میر باقری می‌گوید:«اگر بخواهم بابت کارهایی که با آقای میرباقری انجام دادم احساسم را بگویم، باید بگویم کار کردن به میرباقری به عنوان یک بازیگر بسیار سخت است و من همین سختی را بسیار دوست دارم.»

اصلانی می‌گوید یکی از ویژگی‌های سریال«شاهگوش»ساخته شدن آن برای شبکه نمایش خانگی است و مثل تلویزیون نیست که مخاطب حق انتخاب نداشته باشد.چرا که تلویزیون آثارش را حمایت کرده و مدام آنها را بازپخش می کند اما درشبکه نمایش خانگی کار باید خودش را به مخاطب معرفی کند و سریال«شاهگوش» با داشتن رگه هایی از طنز ، تلنگر خوبی به مخاطب می زند. دیالوگ های موزونی هم که مخصوص داوود میر باقری است باعث می شود  بیننده از دیدن سریال لذت ببرد.»

بازیگر نقش «اسد خفته»در پاسخ به این پرسش که با توجه به شیوه خاص میرباقری برای گرفتن بازی از بازیگرانش آیا راه بر خلاقیت بازیگر بسته نمی‌شود می‌گوید::«یکی از ویژگی های داوود میر باقری این است که شرایطی فراهم می کند تا نه تنها بازیگر خلاقیتش را بروز دهد.بلکه این احساس را به همه عوامل نیز منتقل می کند.بر خلاف برخی کارگردان‌ها که رفتاری شبیه به تکنسین ها دارند و کمتر به کار گروهی معتقدند، داوود میر باقری هیچ وقت دوست ندارد که بازیگرش خالی از ایده سر صحنه حاضر شود. او پیشنهاد ها را دریافت می کندو این پیشنهاد را نسبت به فضای قصه می سنجد و اگر دوست داشته باشد پذیرای آن می شود.»

اصلانی می گوید:«سریال«شاهگوش»همه خصوصیات یک کار قابل قبول را دارد. تجربه های فوق‌العاده درخشان داوود میر باقری در عرصه سینما و نمایش وهمراهی بازیگران پرانگیزه و کاربلد این سریال باعث می شود فکر کنم کار قابل قبولی به مخاطب ارائه می شود .البته عوامل پشت دوربین هم از این قائده مستثنی نیستند.گروه های گریم، تولید، صدا و فیلمبرداری همه با علاقه و خلاقانه کار می کنند چون به عقیده من شبکه نمایش خانگی سطح سلیقه مردم را بالا برده است. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل وجود شرایطی که در تلویزیون حاکم است و سطح کیفی کارها خیلی بالا نیست در این چند سال سینما را انتخاب کرده است می‌گوید:«من در این چند سال سینما را برای فعالیتم قابل قبول تر می دیدم.علاوه بر اینکه سال 90 برای سینما سال فوق العاده ای بود و برخلاف آن سال 91 که به نظر من سال پر تنشی برای سینما بود و متاسفانه سیر نزولی را طی کرد.اما تلویزیون به نظر کما کان با روحیه محافظه کارانه و بی تفاوت به کارش ادامه می دهد.»

سریال شاهگوش

محسن تنابنده،فرهاد اصلانی و داوود میر باقری در پشت صحنه سریال«شاهگوش»

ساعت ۵ بعد از ظهر را نشان می‌دهد و ظاهرا قرار است آخرین پلان امروز در حیاط تصویر برداری شود. متخصص جلوه‌های ویژه در کنار داوود میر باقری نشسته است و بر روی صفحه مانتیور تصویر بدن یک آدم نقاشی شده است وقتی صحنه آماده می‌شود و با شمارش داوود میرباقری محسن تنابنده از پله‌های کلانتری به سمت حیاط می‌آید کمی مکث می‌کند و انگار که با کسی برخورد کرده است پله‌ها را لنگان لنگان پایین می‌آید. در این صحنه کنار دیوار پرده سبز رنگی دیده می‌شود. دلیل وجود این پرده و بازی محسن تنابنده این است که قرار است متخصص جلوه‌های ویژه دو نقشی را که تنابنده بازی کرده است را در کنار هم قرار بدهد و لحظه برخورد این دو شخصیت با هم را اینگونه تصویر کند.

 «شاهگوش» نخستین تجربه داوود میر باقری در عرصه شبکه نمایش خانگی است، مدیومی که تا پیش از این بسیاری از کارگردان های مطرح سینما و تلویزیون آن را تجربه کرده‌اند و  همواره با آزمون و خطاهای بسیاری همراه بوده است. به زعم بسیاری از این کارگردانها مدیوم  شبکه نمایش خانگی تا رسیدن به سطح قابل قبول و استاندارد فاصله زیادی دارد و باید آن را تقویت کرد.در چنین فضایی داوود میر باقری که سابقه خوبی در رسانه ملی دارد قدم در این راه گذاشته است و سعی دارد طنزی اجتماعی را به مخاطبانش ارائه دهد.اما اینکه جامعه هدف میر باقری چه قشری هستند و قرار است چه چیزهایی در این سریال گفته شود مشخص نیست و این پرسش باقی می ماند که آیا داوود میر باقری با این سریال می تواند استانداردهای معمول در ساخت سریال های طنز را بالا ببرد و حرف جدیدی بزند؟»

سید محمد امامی و مهران برومند در این سریال در مقام تهیه کننده میر باقری را همراهی می‌کنند. ظاهرا سریال «شاهگوش» قرار است مشکلاتی که در تولید و پخش دیگر آثار شبکه نمایش خانگی وجود داشته را نداشته باشد و با برنامه ریزی خاصی به دست مخاطبانش برسد.

در ‌‌نهایت باید منتظر ماند و دید سرانجام تلاش‌های میر باقری و تیمش به کجا ختم می‌شود.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سورنا A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    با توجه به بازیگراش بش میاد باحال باشه:))
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      48 24
      این همه منفی؟! فکر کنم خودجوش باشه!!
  • میثم A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    60 77
    ثانیه شماری می کنیم برای عرضه دی وی دی این سریال فوق العاده درخشان!
  • عبدالرضا A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    18 15
    میدوارم خوب از آب دربیاد
  • مجتبی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    23 18
    سریال فوق العاده عالیه...واقعا دوست دارم دنبالش کنم مخصوصا با حضور آقای صدا..خخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    6 16
    میرباقری یه کارگردان متوسطه که به خاطر نظر مسئولین صدا و سیما به جایی رسیده. به شکل تجربی تئاتر کار کرده و تخصصش تئاتر ایرانیه و نه درام غربی. کار سینمایی قابل اعتنایی جز آدم برفی نداره که اون هم صرفا به درد علاقمندان آقای کیمیایی میخوره و از فیلمهای جهان در زمان خودش فرسخها عقبه. تمام شهرت این فیلم هم به خاطر توقیف و زنپوشی اکبر عبدی بود. ازسریال هم، امام علی تنها کار بالای متوسط میرباقریه که اون هم آگاهانه نبوده چون اگر آگاهانه بود باید به جای اثر ضعیف و خنده دار مختارنامه یک کار آبرومند میساخت. صدا و سیما (بخوانید جعبه تبلیغات و پروپاگاندا) به شخصیتهایی مثل میرباقری احتیاج داره. شخصیتهایی که نه برای آثارشون، بلکه برای خدماتشون مهمند. راستی توی این هیاهوها و اطوارها از بیضایی چه خبر؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    25 29
    واقعا بزرگترین کارگردان تاریخ سینمای ایرانه
  • هر کی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    11 2
    یکی بهم بگه چرا اینارو نباید تلوزیون بخش کنه ....
  • آذردخت IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    5 3
    صدای اکبر عبدی خیلی اعصاب خرد کن هست - کاش صداش معمولی بود
  • مهدی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    10 1
    سریال های ایرانی اصلا ارزش دیدن رو ندارن، و این سریال های خانگی هم ثابت کردن که بیننده براشون ارزشی نداره و فقط به فکر پولشونن، نمونش سریال قهوه تلخ که این همه از مردم پول و وقت گرفتن و سریال و تموم نکردن، و قلی یخی که هر 5 ماه یک بار یک قسمتش میاد..
  • علی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    10 5
    کارگردان خوب ، بازیگران خوب، گریم بسیار خوب ، یادآوری یک چهره مردمی و خوب فقط میتوان گفت : همین خوبه همین خوبه
  • حسین امیدبخش A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    2 0
    سلام سریال فالگوش سریال بسیار زیبا از داود میر باقری هست خواهش میکنم نسخه اصلی را تهیه فرماید افتخار این سریال این هست که اقای خاتمی به پشت صحنه این سریال رفت .................