پاسخ رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش تهران به شیوع شپش در مدارس پایتخت؛ نگرانی ندارد

به تازگی اعلام شده به دلیل افت سطح بهداشت در خانواده‌ها، شپش در مدارس شمال تهران شایع شده است.

زهرا تالانی: هر سال با آغاز سال تحصیلی، مواردی از شیوع شپش در مدارس گزارش می شود. در همین باره با بهنوش آرام سر رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش شهر تهران گفت وگویی را انجام دادیم.وی معتقد است که این بیماری کاملا عادی است و نباید خانواده ها را نگران کرد چون به راحتی امکان درمان آن وجود دارد و تنها مدارس عامل شیوع آن نیستند.


به تازگی اعلام شده که در شمال تهران مواردی از شپش دیده شده است، آیا این مورد در مدارس تهران هم وجود دارد؟

پدیکلوزیس یا همان شپش یک بیماری است که در تمام دنیا وجود دارد و حتی شاید باورتان نشود که در فرانسه مردم با این بیماری زندگی می کنند، بنابراین امکان ریشه کن کردن آن وجود ندارد و اگر کشوری این ادعا را کند دروغ است. این یک بیماری پوستی است که باید نسبت به آن آموزش داد تا درمان شود. در مدارس ما هم در دو دوره این بیماری گزارش می شود، پاییز و فرودین.


این دو دوره به خاطر تغییر فصل است؟
نه. در پاییز به خاطر اینکه تازه مدارس باز شده و دانش آموزان از سفرهای تابستانی و مکان های عمومی که امکان این بیماری وجود دارد به مدرسه می آیند و در فردودین هم دقیقا به خاطر سفرهای نوروزی است.


اما گفته می شود که شیوع شپش در مدارس به خاطر کمبود مربی بهداشت است.
آموزش های لازم به معلمان و مربیان داده شده است. ما در این زمینه مشکلی نداریم. شاید در مدارس استان ها مشکل کمبود مربی بهداشت بیشتر دیده می شود.


به نظر نمی رسد که این آموزش ها فایده داشته؛ چون دوباره شپش شایع شده. 
ما برای مربیان بهداشت آموزش هایی داریم اما نکته مهم این است که خانواده دانش آموز هم باید درمان شوند. درواقع نگاه ما در مورد طرح مبارزه با پدیکلوزیس سر، آموزشی است، به این معنی که مربیان بهداشت و معلمان در دوره های آموزش های ضمن خدمت شرکت می کنند. البته ما دو دوره هم طرح اغبال گری داریم.


بیشتر گزارش هایی که از این بیماری پوستی در مدارس گزارش می شود در مدارس شمال تهران است. چرا این گونه است؟
اول اینکه توجه داشته باشید که پدیکلوزیس سر به عنوان بیماری محسوب نمی شود. اما اینکه چرا در آن مناطق بیشتر است شاید چون بیشتر به سفر می روند، این جامعیت ندارد که بخواهیم به طور قطعی نظر بدهیم. شپش سر در هر طبقه اجتماعى و اقتصادى مى تواند دیده شود.


الان شیوه درمان به چه صورت است؟
دیگر مانند گذشته موی سر کوتاه نمی کنند تا در روحیه دانش آموزان تاثیر بگذارد، دوبار درمان به فاصله 7 تا 10 روز لازم است .اما باید تمام خانواده درمان شوند. همچنین وقتی که یک مورد شپش در کلاس دیده شد، تمام دانش آموزان همان کلاس باید بررسی شوند.


برخی معتقدند که وجود شپش در مدارس نشان از ضعف فرهنگی و کمبود بهداشت در مدارس است. 

اصلا قبول ندارم که این بیماری به خاطر ضعف فرهنگی است. شپش یا پدیکلوزیس مانند موخوره است که به طور طبیعی وجود دارد و درمان هم می شود. قطعا مردم مطلع هستند و نباید با اینگونه جوسازی جامعه را ملتهب کرد، چون اولین قدم در شناسایی این بیماری عیب ندانستن آن توسط مردم است تا خانواده ‌ها‌ به راحتی بتوانند به موقع بیماری را درمان کنند.


شما مدرسه را در انتقال این بیماری مقصر نمی دانید اما بسیاری از والدین معتقدند که محیط غیر بهداشتی مدارس عامل این بیماری در فرزندشان می شود.
اگر دانش آموزی مبتلا به شپش شد، والدین باید بدانند که بدترین اتفاق عالم برای او رخ نداده است و بلافاصله برای درمان او اقدام کنند چون شپش در 30 ثانیه منتقل می شود و اگر برای مدتی بدون درمان بماند می تواند مشکلاتی برای سلامتی فرد و دیگران ایجاد کند. این بیماری از هرکجا می تواند منتقل شود. ممکن است این بیماری حتی از مهمانی به دانش ‌آموزان منتقل شود، بنابراین خانواده ‌ها در صورت مشاهده علایم آن در اسرع وقت به مربی مدرسه اطلاع داده و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیتا A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    17 4
    علت شیوع شپش گاهی مساله بهداشتی خانواده نیست بلکه ممکنه بازی با برخی حیوانات خانگی است که سطح بهداشت مناسبی ندارند. مثلا گربه های خیابونی که تو حیاط خونه میان و بچه ها اونا رو نوازش میکنن خودش ممکنه علت تسری شپش به اون بچه باشه...
    • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      3 1
      ميزبان اين انگل انسان است و به هيچ عنوان از حيوانات منتقل نمي شود، حتي اگر فردي حيوان خانگي داشته باشد همه اعضاي خانواده فرد مبتلا بايد درمان شوند اما درمان حيوان لزومي ندارد.
  • پیمان A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    13 5
    خواهرزاده من در لندن و در یک مدرسه خصوصی بسیار معتبر درس میخونه و متاسفانه از همکلاسی هاش گرفته. این بیماری در همه جای دنیا اتفاق می افته.
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    9 17
    بیشتر به خاطر شیوع بی اخلاقی به نام نگهداری سگ و گربه است که خیلی هم افرادی اینچنینی احساس متمدن بودن می کنند.
  • مصطفی A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    8 2
    من نمیدونم الان اینطوریه یا نه ولی زمان ما دهه هفتاد که مدرسه میرفتیم بچه ها به زور هفته ای یه بار هم حموم نمیرفتند ولی الان دیگه فکر کنم سطح فرهنگ بهداشت خانواده باید بالاتر رفته باشه
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    4 0
    من تو دهه 70 بچه بودم گرفته بودم، خواهرم از مدرسه اش آورد، من و برادرم هم مبتلا شدیم، با وجودی که بهداشت کاملا تو خونه ما رعایت میشد و هر سه یک روز در میان حمام می کردیم و وسایل بهداشتیمون هم مشترک نبود. مشکل حادی نبود، زود هم درمان شد، اون موقع مدرسه یه بروشور به خواهرم داده بود، توش نوشته بودن شپش با سطح رفاه رابطه مستقیم داره و خانواده های مرفه تر رو بیشتر درگیر میکنه، دلیلش هم سفر و استخر و این جور چیزاست، زیاد به حمام کردن و نظافت مربوط نمیشه، در معرضش باشی میگیری
  • ashna A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    4 0
    با سلام و احترام برای همه خوانندگان این متن مبارزه با این بیماری خیلی هم سخت نیست زیرا شپش از جای مرطوب بسیار خوشش میاید کافیست رطوبت محیط را از بین ببریم خود به خود شپش از بین میرود اما چگونه میشود رطوبت سر را از بین برد کافیست سر را با روغن مایع (زیتون -یا روغن های خورکی دیگر)حدود 2 ساعتی کاملا چرب کنیم و بعد کملا شستشو دهیم خواهید دید خیلی زود از دست ای حیوان موذی راحت خواهید شد فقط توجه داشته باسید روغن باید زیاد و با کل سر تماس گرفته باشد با تشکر و احترام معلم بازنشسته
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 1
    ابتلا به شپش سر در تمام جوامع دیده میشود و برای مثال در بچه های مدارس ابتدایی کانادا در هر زمان حدود 2% ابتلا به شپش سر وجود دارد به عبارتی دیگر ابتلا به شپش سر ارتباطی با وضعیت اقتصادی نداشته در تمام طبقات اجتماع ممکن است رخ دهد.پس فکر نکنید شپش سر فقط بچه های با بهداشت بد را درگیر میکند.شپش سر همه ی طبقات جامعه (پولدار و فقیر) را درگیر میکند.حتی بچه های که مرتب حمام میکنند نیز مستعد ابتلا به شپش سر هستند.پس سعی کنید همیشه در هر حال مراقب سلامتی خودتان باشید.