چهره ماندگار فلسفه ایران می‌گوید: «خیلی‌ها ادعایشان این است که زمان را می‌شناسند ولی در واقع نمی‌شناسند بنابراین من این روزها مشغول نوشتن اثری درباره «حیرت زمان» هستم.»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفت و گویی با فارس درباره اثر جدیدی که در در دست نگارش دارد توضیحاتی داده است. نکات مهم مطرح شده در این مصاحبه درباره اثر «حیرت زمان» به شرح زیر است:

*این روزها مشغول نگارش اثری درباره زمان هستم، به هر حال می‌دانید کارهای من خیلی حساب‌شده نیست و نظم خاصی ندارد و نمی‌توانم هیچ وقت بگویم که هفته‌ای چند روز یا چند ساعت کار و مطالعه می‌کنم، این تنها بستگی به حالم دارد یک وقت می‌شود که یک ماه اصلاً نمی‌نویسم و هیچ کاری نمی‌‌کنم اما یک ماه می‌خوانم و می‌نویسم متأسفانه یک کمی دچار حالات هستم، زندگی من از نظم هندسی برخوردار نیست و البته نمی‌خواهم هم که اینطور باشد.

*هندسه باید در جای خود باشد، در یک کارخانه به کار برده شود، من کارخانه نیستم و زندگی من هندسی نیست. من زندگی را زندگی می‌کنم، حالا به هر حال در این آشفته‌بازار زندگی من یک کتابی درباره «حیرت زمان» در دست کار دارم.

*زمان چیست؟ همین زمانی که در دست داریم؟ زمان را چطور تعریف می‌کنید؟ همه ما درباره زمان دچار شک هستیم. من درباره اینکه زمان چیست مطلب می‌نویسم، واقعیت این است که ما تصور می‌کنیم زمان را بهتر از هر کسی بلد هستیم تا حالا هم درباره آن دچار شک نشدیم، وقتی درباره زمان سؤال می‌شود فورا به ساعت نگاه می‌کنیم درباره آن که شک نداریم.

* زمان وجود دارد یا ندارد؟ زمان کجاست؟ حالا که وجود دارد می‌توان آن را دید؟ اگر در ذهن ماست در بیرون از ذهن ما نیست؟ یعنی امروز تنها در ذهن شما شنبه است؟ در بیرون از ذهن ما امروز شنبه نیست؟

*نباید گفت که زمان تنها در ذهن ماست حالا به این بپردازیم که اگر زمان بیرون از ذهن ما وجود دارد چطوری آن را پیدا کنیم؟ مثلاً این صندلی و این تسبیح و این وسایل اینجا هست می‌توانیم آنها را پیدا کنیم حالا زمان را هم می‌توان اینطور پیدا کرد؟ کجای بیرون ذهن وجود دارد؟ اصلا اگر واقعاً وجود دارد چند کیلو است؟ رنگش چیست؟ آیا شکل خاصی دارد؟ چطوری آن را لمس می‌کنیم؟ چه تصوری از زمان داریم ما هر چیزی را که وجود دارد می‌توانیم تصور کنیم اما شکل زمان را هم می‌توانیم تصور کنیم اصلاً شکل دارد یا بی‌شکل است؟

*خیلی‌ها از حکما و علما و اصلا می‌توان گفت که همه درباره زمان کار کرده‌اند می‌توانیم تحقیق کنیم و بپرسیم از ابن سینا و ملاصدرا تا انیشتین، اما آیا پاسخ مشخص شده؟ همه اینها هم متفاوت صحبت کرده‌اند هر کس یک طوری پاسخ داده است. غرب و شرق همه کار کرده‌اند و همه هم مثل یک چیزی در گل مانده‌اند پس بالاخره پاسخ چیست؟ زمان چیست؟ این را یک بچه پنج ساله تا مرد صد ساله پاسخ می‌دهد اما پاسخ‌ها متفاوت است.

* که همه ادعا می‌کنند که زمان را می‌شناسند اما در واقع اینطور نیست و اصلاً نمی‌شناسند اما درباره تأثیرش که کاری نداریم به هر حال تأثیر دانستنش هم این است که ما وقت را تنظیم می‌کنیم، الان شما زمان را بدانید که شنبه است خب سر وقت مصاحبه با من حاضر شدید اما اگر نمی‌دانستید ممکن بود جمعه اینجا بیایید که انجمن تعطیل بود بنابراین اگر وقت شناس نباشیم و زمان را ندانیم به وقت صبح، ظهر و شب را می‌شناسیم، اگر اهل نماز باشیم نماز می‌خوانیم اما به واقع خود این وقت چیست، کجاست و همین نکته خوبی است که شما را به فکر انداخته است خیلی‌ها اصلا درباره این مباحث فکر هم نمی‌کنند بنابراین جای خوشحالی برای من دارد که شما به این مبحث فکر می‌کنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    15 24
    زمان وجود داشته باشد یا نداشته باشد، در برابر " پول " کم می آورد. چون با پول " همه چیز " را میتوان خرید. حتی " زمان " را !
  • رضا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    10 12
    با سلام خدمت استاد عزیز . بنده هم دقیقا مثل شما هستم جالبه !!! اما این رو هم باید بگم دوست عزیز فلسفه ملاصدرایی مطابق و هماهنگ با فیزیک و ریاضیات و نجوم زمان ملاصدراست و اندیشه ابن سینا هم مطابق با زمان خودش است شمای بزرگوار که عمرتون رو در این راه گذاشتید و همه ما به شما افتخار می کنیم خواهش می کنم به دانشجویان تون این نکته رو بگید که برای پویایی در فلسفه باید فیزیک و ریاضی و کامپیوتر در سطوح عالی برن یاد بگیرن چون فلسفه قدیم مطابق با علوم قدیم است . مثلا حرکت جوهری ملاصدرا رو شما می تونید در اندیشه ها و تفکر نیوتن و دانشمندان زمان خودشون ببینید مثل تغییر ساختارهای شیمیایی در ماده و ...
  • بیطرف IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    9 18
    خب بالاخره دکترجان نگفتین که زمان چیه !!! اینا رو که ما خودمونم میدونستیم. گفته هاتون همش توضیح واضحات بودن که. ینی آخرش نفهمیدیم که فلسفه در مورد بعد زمان چه نظری داره.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      22 2
      گفته که داره کتابش رو می نویسه!! چاپ شد برو بخون که بفهمی چیه
    • danial A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      1 0
      نظر بسیار خوبی دادید من که نوجوان نیز هستم با مطالعه دروس ریاضی و فیزیک به خداوند و شگفتی خلقت او پی بردم و در گذشته فقط بک مسلمان بودم....بعد از آن به شعر و فلسفه نیز علاقه مند لاشدم. عکس حکایت من هم میتواند وجود داشته باشد به این معنی که علاقه مندان به فلسفه نیز ریاضی یاد بگیرند باور بفرمایید اگر توجه کنید زیبایی های که در معادلات ریاضی نهفته بسیار باشکوه تر از کوه ها و ... میباشد ....... و من این ها رو درک کردم ...کسانی که فلسفه میخونند حقیقت رو بهت درک میکنند من یکی از دوستم اهل فلسفه است و با وجود تلاش کمتر به حقایق درست زودتر میرسند و متعصبانه با قضایا برخورد نمیکنند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    1 1
    اینکه دکتردینانی بتونند به این سوال جواب بدن یا نه مهم نیست مهم اینه که این چنین سوالاتی ذهن ادم رو مشغول می کنه وادم در تکاپوی جواب دادن به این سواله.
  • امیر IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    1 2
    به نظر من زمان وجود نداره و یک چیز کاملا قراردادیه. یه مثال میارم براتون. شهر "آنالاسکا" غربی ترین نقطه ی کشور آمریکا و شهر "آنادیر" شرقی ترین نقطه ی کشور روسیه است. این دو منطقه در پشت نصف النهار مبدا گرینویچ واقع شده اند و به هم نزدیکند ولی در عین حال اختلاف زمانی خیلی زیادی با هم دارند. یه چیزی حول و حوش 21 ساعت اختلاف زمانی زمانی که ما با هم قرارداد بسته ایم میتونید از سایت تایم اند دیت این دو منطقه و زمان آن ها را پیدا کنید.
  • عبدالله IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 1
    امیر جان اگه کمی عمیق تر به زمان فکر کنی متوجه میشی که موضوع به این سادگی ها نیست زمان فقط در ساعت و شب و روز و گرینویچ و .. خلاصه نمیشه. چرا الان ما قادر نیستیم با اجداد هزار سال پیش مان بشینیم و صحبت کنیم ؟ فقط به خاطر اختلاف زمانی. حالا چطور میشه زمان را فقط قراردادی تلقی کرد. حوادث و پدیده ها در بستر زمان اتفاق می افتند و هرگز تکرار نمیشوند زمان یکی از پیچیده ترین واقعیت های خلقته به خاطر همین هنوز با وجود تلاش دانشمند ان برای توضیح این پدیده بازهم در پرده ای از ابهام باقی مانده
  • سعید کرمی IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    با سلام خدمت جناب استاد دینانی اگرچه مسئله زمان واقعا" پیجیده است و هنوز جای کار دارد اما هرمن مینکوفسکی و آلبرت اسنشتین زمان را به عنوان بعد چهارم ماده به اثبات رساندند و اکثر فیریکدانان برتر جهان در این مورد توافق نظر دارند که زمان یکی از ابعاد ماده است. این موضوع با علم ریاضی ثابت شده و جایی برای بحثهای فلسفی کلی باقی نمی ماند که فلاسفه بدون تسلط بر علوم تخصصی و کشفیات جدید اظهار نظر کلی بکنند. وضعیت و کیفیت زمان تا حد زیادی مشخص است و بحث روی معنای زمان نزد مردم عامی نیست که با الفاظ عامیانه نظریات بزرگترین دانشمندان را در مورد زمان زیر سوال ببریم و با اصطلاح در گل ماندن به آنها اهانت کنیم. بنده شخصا" جنین توقعی از شما نداشتم.
  • دانشجو IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    آقای سعید کرمی .میشه بجای قلم فرسایی اثبات زمان از نظر بزرگان را برامون بذاری . شاید زمان اثبات شد.
  • متحیر IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    شخصا معتقدم زمان وسیله ای برای درک یهتر ذهن ما از رویدادهاست وبه واقع وجود نداره مثلا اگه خاب باشید خیلی زود ساعت میره جلو چون ذهن خاموشه وچیزی ثبت نمیکنه ولی به محض بیدار شدن زمان رو حس میکنیم چون ذهن با محیط سازگار میشه در جهت بقای ما یا مثلا اگه فسیل کشف نشده بود کسی میدونست عمر زمینمثلا صد میلیون ساله قطعا ذهن انیشتین ها بدون این ویژگیها نمیتونست معادلات رو حل کنه ،از طرفی هم بر طبق نضریه جهان هولوگرافیک محیط اطراف ما یک هو لوگرام هستش ودر واقع هیچ رنگ وزیبایی وجود نداره وهمش فریبه لذا موضوع زمان ساده ترین پیچیدگیرو داره و...