ایسنا نوشت:

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به وجود معوقات 10 هزار میلیارد تومانی در نظام مالیاتی گفت: با این وجود در مقایسه با سایر بخش‌های درآمدی در اقتصاد نظام مالیاتی توانسته است سهم خود را به خوبی ایفا و به رشد درآمدی مناسبی دست یابد.

علی عسگری با اشاره به سهم مالیات در تامین درآمد‌های دولت در سال 93 اظهار کرد: هنوز وارد مذاکرات مربوط به بودجه نشده‌ایم اما مقدمات کار فراهم شده است و براساس پیش‌بینی‌ها تلاش خواهیم کرد تا سهم مالیات را در بودجه سال آینده ارتقاء دهیم.

وی با بیان این که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در حد ظرفیت‌هایی که ما می‌توانیم برای دریافت مالیات در اقتصاد فعال کنیم برای سال آینده نیز پیش‌بینی لازم را خواهیم کرد، ادامه داد: اما نباید بلند‌پروازی کرد، چراکه حداقل دو سال کار جدی در پیش داریم که این بستر‌سازی انجام شود. این در حالی است که به منظور تامین درآمدهای مناسبی از مالیات برای بودجه سال آینده در حال حاضر رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی را سرعت بخشیده‌ایم و دامنه و زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی کوتاه شده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری حدود 14 هزار میلیارد تومان به 32 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات اضافه شد، اگرچه همان زمان هم فرض ما این بود که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور تا حدودی رسیدن به این درآمد سخت است.

عسگری افزود: نسبت به سایر منابع درآمدی در کشور نظیر گمرک، نفت و واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای به جرات می‌توان گفت که درآمد‌های مالیاتی موفق‌ترین نقش را در تامین درآمد‌ها خواهند داشت از این رو سازمان امور مالیاتی به تلاش خود در این زمینه همانند سال های قبل ادامه خواهد داد.

* کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی

عسگری با اشاره به این که پیش از این رسیدگی‌ به پرونده‌های مالیاتی با بیش از پنج سال تاخیر انجام می‌شد که این زمان به یک یا دو سال کاهش یافته است تا دسترسی به درآمد‌ها تسریع شود، گفت: در این راستا اطلاعات موجود از مودیان در سازمان امور مالیاتی منسجم‌شده و براساس ماده (169) قانون مالیات‌ها و ماده (120) قانون برنامه‌ پنجم در حال متمرکز‌کردن اطلاعات بیرونی هستیم. سایر اطلاعات نیز باید به سیستم مالیاتی تزریق شود این در حالی است که سازمان سیستم‌های موجود خود را تا زمانی که طرح جامع نظام مالیاتی کامل شود، مدرن می‌کند تا بتوان از سیستم‌های موجود بهترین بهره را برد.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین از اقدامات این سازمان برای نظام‌مند کردن معوقات مالیاتی گفت و توضیح داد: تقریبا سیستم معوقات در کشور یکپارچه شده تا بتوان آن بخش از معوقات را که قابل وصول است، وصول کرد چراکه از معوقات 10 هزار میلیارد تومانی که اکنون در نظام مالیاتی وجود دارد، نزدیک به 50 تا 55 درصد مربوط به جرائم می‌شود که بخشی از آن قابل وصول نیست.

وی با اشاره به اینکه بخشی دیگر ازمعوقات مالیاتی نیزبه لحاظ ماهیتی که دارند قابل وصول نیست، ادامه داد: این در حالی است که مودیانی که این معوقات را ایجاد کرده‌اند، چیزی در بساط ندارند، ورشکسته شده‌اند یا فعال اقتصادی نبوده‌اند اما امروز به عنوان مودی شناخته می‌شوند، مانند معوقات ناشی از کارت‌های بازرگانی که از آنها توسط دلالان سوء‌استفاده شده است.

* رشد درآمدهای مالیاتی حاصل دقت در رسیدگی‌هاست

عسگری همچنین در مورد اینکه از آغاز اصلاح نظام مالیاتی تا کنون چه تغییری در میزان درآمد‌های مالیاتی ایجاد شده است؟ به نشریه برنامه گفت: سال قبل 17 درصد رشد درآمد‌های مالیاتی داشتیم سال 90 نیز رشد درآمد‌های مالیاتی 36 درصد بوده است از این رو معتقدم با شرایطی که اکنون بر اقتصاد حاکم است و ظرفیت‌های اقتصادی که در دسترس نیست، این میزان رشد‌های مناسبی است.

وی با این ادعا که در مقایسه با بقیه بخش‌های درآمدی در اقتصاد نظام مالیاتی توانسته است سهم خود را به خوبی ایفا کند، ادامه داد: در پنج ماهه‌ امسال 15 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد حاصل شده که بیانگر رشد 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است این در حالی است که با توجه به تورم رکودی حاکم بر اقتصاد کشور این رقم رشد مناسبی است.

وی یادآور شد: رشد درآمدهای مالیاتی حاصل افزایش تعداد مالیات‌دهندگان و یا افزایش رقم مالیات نیست بلکه حاصل دقت بیشتر در رسیدگی‌های مالیاتی، افزایش انسجام اطلاعات و کارآمدتر شدن سیستم‌های موجود است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید صحرایی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 1
    چرا مالیات های وارد کنندگان و صادر کنندگان را در هنگام وارد کردن وصادر کردن کالا دریافت نمیکنید؟درست مثل گمرک. اولا دولت زودتر به منابع دسترسی پبدا میکند ثانیا پرداخت ان هم به دلیل کوچکتر بودن عدد نسبت به جمع یکسال برای مودیان راحتتر است.در عوض مالیات ارزش افزوده را که بار تورمی مستقیم دارد لغو کنید تا 6% قیمتها بهتر شود و از واحدهای تولیدی و خدماتی هر 3 ماه یکبار به صورت علی الحساب به روش گذشته و براساس درامد مالیات دریافت کنید.زیرا اخذ مالیات غیر از درامد دولت ،ابزاریست در جهت نزدیک شدن درامد اقشار مختلف و 6% ارزش افزوده به دلیل پرداخت توسط مشتری نهایی،فشار مستقیمی بر قشر حقوق بگیر است و اقشار مختلف برعکس پیشبینی قانون گذار از هم دور میشوند. در واقع کل مالیات توسط قشر حقوق بگیر پرداخت میشه
  • شمس الدین متقی زاده A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام من کارمند بانک هستم در 6 ماهه اول بالای 6 میلیون تومن مالیات داده ام و خیلی هم راضیم اما سر و کار من با بازاریها و صاحبان کار خانه هست یکی از مشتریان 6 میلیون تومن مالیات سال 89 را قسط بندی کرده و خیلی هم ناراضی ست دارایی و ثروت ایشان با من قابل مقایسه نیست به عبارتی دولت مردان ما از بازاریها مالیات نمیگیرند و عدالت اجتمایی امکانپذیر نیست مگر سیستم مالیاتی اصلاح شود