برنده جایزه ترویج علم ایران از دریافت جایزه‌اش خودداری کرد

سیروس برزو در اعتراض بی توجهی مسوولان سازمان فضایی به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران از پذیرش جایزه ترویج علم ایران خودداری کرد.

ایسنا نوشت:

مراسم اعطای چهاردهمین جایزه دوره ترویج علم ایران عصر پنجشنبه با حضور جمعی از چهره‌های علمی و مروجان دانش و با سخنرانی استاد یوسف ثبوتی چهره ماندگار دانش ستاره شناسی کشور و دکتر براری دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم در سالن سعدی برج میلادی تهران برگزار شد.

انجمن ترویج علم ایران به منظور قدردانی از تلاش های مروجان دانش و تشویق عموم به فعالیت و زمینه سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه هر ساله جوایزی را به افراد و سازمان هایی که بهترین و موثرترین فعالیت‌ها را برای علاقه مند کردن مخاطبان ،همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی و کاربرد علم در هر یک از سطوح زندگی اجتماعی انجام دادند اعطا می‌کند.

مهندس احمد دالکی، سیروس برزو، انجمن طرح سرزمین، دکتر زهرا اجاق جوایز امسال انجمن ترویج علم ایران را دریافت کردند.

جایزه بهمن بیگی (جایزه ویژه معلمان مناطق محروم) هم به علی بهمدی اعطا شد.

در بیانیه هیات داوران در خصوص دلایل انتخاب برگزیدگان چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم ایران آمده است احمد دالکی به دلیل کوشش پیگیر و مستمر در راه آموزش و گسترش نجوم آماتوری و علوم فضا زمینه سازی برای انجام فعالیت‌های علمی از سوی گروه‌های سنی مختلف، انتشار کتب علمی، عمومی و تلاش برای ایجاد مراکزی با هدف عمومی سازی علم ، سیروس برزو به دلیل کوشش چشمگیر و دیرپا در زمینه روزنامه نگاری علمی به ویژه در حوزه فضا تلاش‌های مجدانه در زمینه معرفی دانش فضا در داخل و خارج از کشور و همچنین برخورداری از حمایت‌ حرفه‌ای جمعی از روزنامه نگاران علمی کشور که ایشان را سزاوار دریافت این جایزه دانستند ، انجمن طرح سرزمین به دلیل کوشش چشمگیر در حفاظت از طبیعت، گونه‌های در حال انقراض و تنوع زیستی کشور، ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی از طریق برپایی دوره‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف مخاطبان و تداوم فعالیت‌ها در جلب توجه و حساسیت عمومی به مقولات زیست محیطی دکتر زهرا اجاق به دلیل کوشش پیگیر در راه پژوهش و تحقیق درباره جنبه‌های نظری تاریخی و مفهومی ترویج علم درایران از جمله در نوشته‌ها و طرح های پژوهشی گوناگون و همچنین نگارش پایان نامه دکتری با موضوع ارتباطات عمومی علم در مجله‌های علمی و عمومی ایران به دریافت چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم ایران نایل شدند.

علی بهمدی آموزگار پر تلاش مدارس عشایری نیز به دلیل کوشش‌های پیگیر در راه آموزش در مناطق محروم، شوق انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و موثر جهت دسترس پذیر کردن آموزش برای دانش آموزان مناطق کشور و تداوم و گستردگی فعالیت‌ها موفق به دریافت جایزه معلمان مناطق محروم شد که به یادبود زنده بهمن بیگی پایه گذار آموزش عشایری در کشور نام گذاری شده است.

هیات داوران چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم ایران همچنین به پاس کوشش‌های چشمگیر مجموعه برج میلاد تهران در ایجاد فضای اجتماعی و فرهنگی و حمایت از نهادهای علمی و فرهنگی نظیر انجمن ترویج ایران و استمرار در پیوند فعالیت‌های شهری با فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی با اهدای لوح تقدیر به مهندس فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل شرکت برج میلاد تهران از این مجموعه به عنوان حامی چهاردهمین جایزه ترویج علم ایران تقدیر کرد.

سیروس برزو از دریافت جایزه خودداری کرد
سیروس برزو یکی از برندگان جوایز ترویج علم امسال طی سخنانی دراین مراسم با ابراز خرسندی از انتخاب به عنوان برنده این جایزه در کنار مهندس دالکی و تقدیر از کسانی که وی را برای دریافت این جایزه نامزد کرده‌اند و هیات داوران جایزه اظهار داشت: امثال بنده و مهندس دالکی عزیز عاشق کاری هستیم که 30 - 40 سال است خود را وقف آن کرده‌ایم عشق بنده به فناوری فضایی و عشق مهندس دالکی به نجوم چیزی شبیه عشق قیس عامری به لیلی است. برای قیس چه جامش را لیلی می شکست و شکرخندی نثارش می‌کرد غمزه‌ای دلبرانه بود و شیرین‌تر از عسل. این اطرافین قیس بودند که عشق دیوانه‌وارش به لیلی برایشان دردسرآفرین بود و از نیش طعنه دیگران صدمه می خوردند. دادن جایزه بیشتر سزاوار اطرفیان او بود تا خودش که برای عاشقی جایزه‌ای نیست و خود عشق‌ورزی جایزه عاشق است. به نظر من این جایزه را باید به همسری داد که سال‌ها از سودای عشق شوهر ناملایمات را چشیده و سختی‌ها را تحمل کرده است. این جایزه را باید به فرزندانی داد که انگشتان پدر به جای لمس محبت‌آمیز سران آن‌ها و نوازش صفحه کلید و موشواره رایانه را لمس کرده است.

وی در ادامه به وضعیت ترویج دانش فضانوردی درایران پرداخت و گفت:‌هیچ حرکت اجتماعی نمی‌تواند در کشوری قوام و دوام بگیرد مگر آن که پشتوانه مردمی داشته باشد. ترویج دانش فضایی می تواند این اعتقاد را در آحاد مردم به وجود آورد که فناوری فضایی امری ضروری و غیر قابل اجتناب است. انجام این کار مهم براساس قانون وظیفه سازمان فضایی ایران به شمار می‌رود و این سازمان باید حامی و پشتیبان نهادهای مردمی و افرادی باشد که کمر همت به این امر بسته‌اند.حال باید ببینیم این دستگاه به میزهای عریض و طویلش آیا حتی گوشه‌ی چشمی به خادمان ترویج فضانوردی دارد یا به عبارت دیگر به وظیفه قانونی خود عمل کرده است یا خیر.

بروز با بیان این‌که از خود چیزی نمی‌گوید که آفتاب لب بام است و رفتنی از تعدادی از روزنامه نگاران علمی و مروجان جوان دانش فضایی در کشور یاد کرد که به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مناسب یا ناگزیر به مهاجرت شده‌اند یا ناچارند برای گذران زندگی به فعالیت‌های غیر مرتبط بپردازند.

وی گفت: ماهنامه نجوم با بیست و چند سال سابقه انتشار در حالی که دانشمند بزرگ و فرهیخته‌ای همچون دکتر رضای منصوری پشتوانه علمی آن است به دلیل گرانی کاغذ و چاپ و مشکلات متعدد دیگر به سختی راه را ادامه می‌دهد و حمیدرضا کریم پور برای ادامه انتشار ماهنامه ارزشمند آسمان شب خانه خود و پدرش را بفروشد. این است وضعیت خادمان ترویج دانش فضانوردی درایران. از من که گذشت و توقعی هم از این سازمان ندارم که با وضعیت فعلی کارش تا به حشر لنگ است. اما باید فکری به حال این جوانان با ذوق و فرهیخته کرد. من ضمن تشکر از بزرگواری مسوولان محترم ترویج علم دستان آن ها را با خضوع می بوسم اما به عنوان اعتراض به بی توجهی مسوولان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابه سامان مروجان فضانوردی در ایران از پذیرفتن این جایزه خودداری می کنم شاید انعکاس این کار در حد نیش پشه‌ای آن ها را به خود آورد و به وظیفه خود در برابر نسل جوان عمل کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادیب IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    120 0
    کار ایشون بسیار کار زیبایی بوده ولی ایکاش مسوولین گوش شنوا داشتند به نظر من اعتراض همیشه بد نیست بعضی موقع ها باعث بیداری از خواب غفلت میشه.
    • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      22 0
      شما اصلا متن خبر رو خوندی!!.....ایشون داره می گه که باید به مردم فهماند که پیشرفت های فضایی و علمی یک ضرورت هست!!....در حالی که خیلی از رسانه ها دقیقا عکس این رو عمل می کنن و به مردم القا می کنن که پیشرفت علمی در تضاد و نتاقض با وضع ملت هست و باید پول رو خرج شکم کنیم.....
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      14 0
      دقیقا یکی باید بیاد به یک سری از دوستان عزیز در جامعه بفهمونه که پروژه هایی نظیر پروژه فضایی یا ساخت هواپیمای مسافربری فقط جهت پز دادن یا به ذعم همین دوستان به کشتن دادن ملت نیست. اثرا جانبی و بلند مدت یک چنین پروژه های بسیار بسیار مفید تر و ضروری تر از خرج کردن پول نفت برای یارانه بنزین و آب و گازه. متاسفانه تا حدی ضعیف عمل میشه در این زمینه که حتی در همین خبرآنلاین هم سازهای ناکوک نواخته میشه دیگه از مردم چه انتظاریه؟ یعنی فرهنگسازی فقط تو حرفه اما عمل نه تا حالا فرایندی دیدم نه راهکار اجرایی موفقیت آمیزی
    • مردم IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      14 0
      منفی به بی نام اول و دوم. خط آخر خبر رو بخونید، ایشون میگه "به عنوان اعتراض به بی توجهی مسوولان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران ". بی توجهی مسئولان، نه مردم و رسانه ها..
  • ابراهیم IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    7 0
    "وی در ادامه به وضعیت ترویج دانش فضانوردی درایران پرداخت و گفت:‌هیچ حرکت اجتماعی نمی‌تواند در کشوری قوام و دوام بگیرد مگر آن که پشتوانه مردمی داشته باشد. ترویج دانش فضایی می تواند این اعتقاد را در آحاد مردم به وجود آورد که فناوری فضایی امری ضروری و غیر قابل اجتناب است. انجام این کار مهم براساس قانون وظیفه سازمان فضایی ایران به شمار می‌رود و این سازمان باید حامی و پشتیبان نهادهای مردمی و افرادی باشد که کمر همت به این امر بسته‌اند.حال باید ببینیم این دستگاه به میزهای عریض و طویلش آیا حتی گوشه‌ی چشمی به خادمان ترویج فضانوردی دارد یا به عبارت دیگر به وظیفه قانونی خود عمل کرده است یا خیر." فکر کنم منظورش با رسانه هایی هم عکس این درخواست استاد عمل می کنن هم باشه...ها!!!...
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    28 0
    دمش گرم
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    4 0
    تو نجوم آماتوری ایران حاشیه و گروه های مافیای در شهرهای بزرگ بسیار زیاد است.
  • نصیر IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    21 0
    استاد درست میگه توی کشوری که یک باشگاه فوتبال 25میلیارد تومن در سال خرج می کنه و هیچ خروجی هم نداره جز تحقیر شدن چرا باید پروژه های بسیار مهم عملی و صنعتی و پزشکی کشور که فقط سریز شدن فناوری مثلا ساخت موتور توربوفن هواپیما باعث میشه به اصطلاح خودروسازی در اصل مونتاژ سازی ما بتونه متریال و نحوه ساخت با کیفیت قطعات خوردو و موتور خودرو رو بدست بیاره نباید به خاطر چند میلیارد تومن روی زمین بمونه یا نانو داروهای ضد تومورهای سرطان و... که به خاطر 3 برابر شدن قیمت ارز قیمتشان دها میلیونی شده چرا باید به خاطر ندادن 300 میلیون تومن هزینه ساخت آزمایشگاه که باعث میشه همین نانو حامل ها رد داخل با قیمت یک دوم ساخته بشه با کیفیتی مشابه روی زمین بمانه... از همه مهمترباعث شاغل شدن لشکر بیکاران..
  • نادر IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    5 0
    مشکل اصلی ایران اینه که در فناوری های مدیوم تک تقریبا خود کفا شدیم اما در فناوریهای هایتک که باعث میشه همین فناوری های مدیوم تک مثل خودروسازی چند لول کیفیت آنها بالاتر بره یا کاری انجام نمی گیره با اگر هم انجام میگیره به صورت پایلوت و آزمایشی هست...این استدلال درست هست که نباید در همه فناوریها به دلیل نبود مزیت نسبی اقتصادی خودکفا شد اما واقعیت این هست ما در همان هایی هم که خودکفا شدیم در اصل نیستیم!! کسانی که با صنعت از نزدیک آشنا باشن می دونن ساخت موتور هواپیما یعنی همه صنعت همه سیالات مکانیک همه متالوژی همه جوش و پوشش دهی و.. وقتی کشوری که به چنین فناوری برسه قطعا می تونه یک بخچال کولر خودرو لباس شویی و هر کالای مکانیکی باکیفتی تولید کنه...
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    15 0
    دیکتاتوری از نوع خبر آن لاین چرا منفی ها رو برداشتی مگه مرض داری/با اعصاب مردم بازی می کنید/واقعا همان جهان سومید /کشورهای عقب مانده
  • محمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    1 1
    میمون بفسرتیم فضا که چی بشه ؟ از اون ابال واسمون بای بای کنه ؟ با این پول ها میشه کلی خانواده فقیر رو سر و سامان داد