مهدی شیروانی

اولین دوره مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی در خرم آباد برگزار و با معرفی نفرات برتر به پایان رسید . در خاتمه این رقابتها که به مدت دو روز ( پنج شنبه و جمعه ) در خرم آباد برگزار شد ، احمد میرزاپور به عنوان قهرمانی دست یافت و جایزه نقدی 15000 دلاری را از آن خود کرد . در حالیکه مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرده بودند به نفرات اول تا سوم به ترتیب 15 ، 10 و 7500 دلار جایزه نقدی پرداخت می کنند ، اما با یک حق کشی و خُلف وعده آشکار و عجیب در ورزش پهلوانی با اهدای جایزه نقدی نفرات سوم ایرانی این پیکارها به دو کشتی گیر خارجی به بذل و بخشش پرداختند تا این ضرب المثل را تداعی نمایند که " خرج چو از کیسه مهمان بود ، حاتم طائی شدن آسان بود !

هیچ کس نبود به این حضرات بگوید شما که قصد مهمان نوازی داشتید چرا جوایز سید رضا موسوی و اشکان مردانی ( که به این تصمیم شما اعتراض داستند ) را به بریانیدزه ( گرجستان ) و رودریگوئز ( کوبائی الاصل آذربایجان ) بخشیدید ؟ آیا زیرپا نهادن تعهدی که پیش از رقابتها متقبل شده بودید ، هم جزو امور جهانی ساختن ورزش پهلوانی ایران است ؟ شما که این همه به مهمان نوازی علاقمند بودید چرا قبل از شروع مسابقات اعلام نکردید که صندوق خیریه کمک به گردن کلفتهای خارجی راه انداخته اید تا جوانان زحمتکش کشتی کشورمان بدانند اگر به فینال نرسیدند ، باید قید دو جایزه 22 میلیون تومانی را بزنند تا حضرات پز مهمان نوازی بدهند. انصافا فکر می کنید با این اقدام غیر پهلوانی ورزش سنتی و آئینی ما را جهانی کرده اید ؟ متاسفانه از کارهای نمایشی و غیر اعتقادی نمی توان بیش از این توقع و انتظار داشت. شما که بیش از یک میلیارد تومان ازاسپانسر مسابقات دریافت کرده بودید خوب این 40 - 50 میلیون تومان را نیز از جیب مبارک ایشان به خارجی ها اهدا می فرمودید تا هم ظلمی در حق ایرانی های سوم شده در مسابقات روا نمی داشتید و هم با این حرکت خود به جای شعار دادن ، پهلوانی را عملی درس می دادید .


راستی جناب مهرعلیزاده جنابعالی خودتان را گرفته اید یا ما را بیش از حد ساده و جیگر فرض فرموده اید ؟ می شود بفرمائید با این مسابقات کجای معنای پهلوانی در تاریخ ایران درخشید وهمانند گوهری در جهان تلالو داشت ؟ با ریخت و پاش 40 - 30 هزار دلاری به بازنشسته های کشتی دنیا می خواهید ورزش پهلوانی ما را جهانی کنید ؟ یعنی با برگزاری جام جهانی کشتی پهلوانی در خرم آباد ( که با استقبال ارزنده و قابل تقدیر مردم و مسئولین این خطه قهرمان پرور مواجه شد ) ، بازنشسته هایی که آمدند و خوردند و دلار گرفتند و رفتند از این پس مروج این ورزش آئینی و اخلاقی ما در کشورشان خواهند شد ، یا برای اقوام و دوستانشان تعریف می کنند در مسابقه ای که هیچ آشنایی یا شناختی از فرهنگ و قوانین آن نداشتند موفق به دریافت جایزه چند هزار دلاری شده اند؟

آیا با این کارها می توان روح معنویات ، ذکر و توسل به مولای متقیان و فرهنگ آئینی ورزش پهلوانی را میان مللی که از نظر اعتقادی ، اخلاقی ، فرهنگی و آئینی هیچ سنخیت یا شناختی نسبت به حیدر کرار ندارند ، بسط گسترش و ترویج داد ؟ مشکل ما با شما و همفکرانتان در این است که خود شما نیز با فلسفه این ورزش بیگانه اید و وقتی چنین است دیگر چگونه می توان توقع داشت شما و همفکرانتان متوجه شوید کشتی گیری که به واسطه علائق مذهبی خود ، صلیب را بر بدنش خالکوبی کرده ، نمی تواند مروج آئین پهلوانی و خصوصیات اخلاقی ناشی از ارادت به مولای متقیان باشد. شما با این کارها نمی توانید مروج ورزش پهلوانی باشید و بااین فدراسیون بین المللی که راه اندازی کرده اید فقط می توانید کشتی پهلوانی و باستانی ما را بدون ماهیت دینی و مذهبی آن و مثل کشتی با چوخه و گیله مردی و ..... خودمان یا کشتی روغنی ترکیه ای ها و ..... ترویج کرده و تبلیغ کنید.با این عملکرد و ریخت و پاشها به غیر از این هم نمی توان توقع و انتظار داشت .

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن بوشهری IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    11 0
    در مورد خوردن حق این جوانان با شما موافقم اما در کل از این رویداد استقبال میکنم وباید با رفع نواقص موجود برای برگذاریش تلاش کنیم. فکر میکنم با درنظر گرفتن مبلغ بیشتر به عنوان جایزه و فقط برای نفر اول میتونیم بهترینهای دنیا رو برا این مسابقه وسوسه کنیم
  • کمال A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 0
    متاسفم برای مدیران جو گیر که حق نفرات سوم را بخشش کرده اند تمام مشکلات ما در ورزش این مدیران ضعیف تکراریند که رابطه امده و دست بردار نیستند
  • ع از لرستان A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    4 0
    منم كاملا با نظر شما موافقم . حيف اين پولها كه واسه اين به اصطلاح كشتي گيرا خرج شد!!!! يه عده هم اين وسط واسه تبليغات و منافع شخصيه خودشون سينه ميزدند!!!
  • لر IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    4 2
    اقای شیروانی اگه این رشته خوب بود صد ساله پیش خارجیها برده بودنش خیلی مسخره اس
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 0
    البته ورزشهای تیمی مثل والیبال و فوتبال ساحلی کیف دیگری دارند