برنده مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه معرفی شد

پی‌یر لومتر روز دوشنبه با رمان «خداحافظ بالایی‌ها» برنده جایزه مهم گنکور فرانسه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رمان «خداحافظ بالایی‌ها» (Au revoir la-hau) نوشته لومتر داستانی تراژدی-ماجراجویی درباره نسل گمشده پس از جنگ جهانی اول را با سرعت برق‌آسا روایت می‌کند.

این رمان داستان آلبر و ادوارد، دو سرباز درمانده است که از جنگ بازگشته‌اند و تلاش می‌کنند پس از تجربه وحشت‌های جنگ دوباره وارد جامعه فرانسه شوند.

بسیاری منتظر بودند امسال لومتر 62 ساله برنده جایزه گنگور شود، جایزه‌ای که فقط به نویسندگان فرانسوی اهدا می‌شود و هر نویسنده تنها یک بار می‌تواند برنده این جایزه شود.

بردن جایزه گنکور می‌تواند بین 300 تا 400 هزار نسخه فروش کتابی را بالا ببرد. این جایزه در رستوران دروان در پاریس به لومتر اهدا شد.

هیئت داوران جایزه گنکور توانایی لومتر را در تصویر کردند «وحشت دنباله‌دار» در زندگی پس از جنگ آدم‌های جنگ‌زده و همچنین سبک نگارش «سینمایی» او را تحسین کردند.

لومتر تا پیش از این با رمان‌های جنایی‌اش شهرت داشت و با «خداحافظ بالایی‌ها» که پس از چند اثر موفق تریلر نوشته شده، ژانر دیگری را تجربه کرده است.

معروف‌ترین اثر لومتر در بیرون فرانسه رمان تریلر «الکس» است که سال 2013 با تحسین‌های بسیاری همراه شد.

لومتر پس از بردن جایزه گنکور گفت: «من خوشبخت‌ترین مرد روی زمین هستم. لحظه‌ای خاص و تکرارنشدنی در زندگی حرفه‌ای من رقم خورده است.»

جایزه گنکور در حالی به لومتر اعطاء شد که با این روزها تب رمان‌های جنگ جهانی اول شدت گرفته است. سال آینده مصادف با 100 سالگی این جنگ است.

خبرگزاری فرانسه / 4 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =