رسانه​های خارجی مذاکرات ژنو را چگونه پوشش دادند؟

مذاکرات ژنو بر سر مسئله هسته​ای کشورمان در صدر اخبار همه خبرگزاری​های داخلی و خارجی است.

سیدصادق روحانی: رسانه​های فارسی زبان خارج از کشور نیز به پوشش اخبار این رویداد مهم بین المللی پرداختند.

سایت فارسی رادیو فرانسه با مخابره اظهارات وزرای خارجه آمریکا و انگلستان و فرانسه دراین باره نوشت: در حالی که وزیر امور خارجه فرانسه، لوران فابیوس، امروز حصول به توافقی اصولی با ایران بر سر برنامۀ اتمی این کشور را بعید دانست، همتای انگلیسی وی، ویلیام هیگ در اظهاراتی جداگانه گفت: قدرت های جهانی باید از فرصت به دست آمده در مذاکرات ژنو بر سر برنامۀ اتمی ایران بهره برداری کنند.

در همین حال سایت فارسی صدای آمریکا از خشم نتانیاهو از روند فعلی مذاکرات ژنو خبرداد و نوشت: اگر توافق ایران با کشورهای قدرتمند غرب در نشست ژنو محقق شود، بزرگترین نگرانی  نخست وزیر اسرائیل جنبه جدی‌تری به خود می‌گیرد. توافق احتمالی فوق نه تنها دست اسرائیل را در هر گونه اقدام نظامی در آینده علیه ایران می‌بندد، بلکه حتی می‌تواند در پیشبرد مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به میانجیگری آمریکا نقش جدی داشته باشد.

رادیو دویچه وله آلمان سخنان لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه را برای تیتر خود انتخاب کرد و نوشت: سومین روز مذاکرات نمایندگان گروه ۵+۱ و ایران در ژنو ادامه دارد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به خویشتنداری فراخواند و گفت نباید از نتیجه این مذاکرات انتظار زیادی داشت.

دویچه وله همچنین در خبر دیگری نوشت که برخلاف مذاکرات صورت گرفته در یک دهه گذشته٬ در این دور از مذاکرات طرفین نسبت به جزئیات سکوت اختیار کرده‌اند و به اتهام‌زنی نسبت به یکدیگر و یا انتقاد از نبود جدیت در طرف مقابل نپرداخته‌اند. دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات این موضوع را نشانه‌ای برای جدیت طرفین در این دور از مذاکرات می‌دانند. این دور از مذاکرات همچنین از سرعت بی‌سابقه‌ای برخوردار بود.

سایت بی بی سی فارسی با ارائه گزارشی از روند طی شده از روز پنجشنبه تا کنون نوشت: تعلیق غنی سازی اورانیوم و تخفیف در تحریم ها از محورهای مذاکرات است. ایران می‌خواهد اجازه داشته باشد برای تولید انرژی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد اما کشورهای غربی نگران تولید سلاح هسته ای توسط ایران هستند و می‌خواهند که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.ایران گفته است که در گام نخست لغو تحریم ها باید مورد توجه باشد.

در ادامه انعکاس اخبار ژنو در رسانه های خارجی به نقل از نامه می​آید:

رسانه

مطلب

رویترز

ایران و 6 قدرت بین المللی مذاکرات طولانی و پرمخاطره بر سر برنامه هسته ای تهران را به سومین روز کشاندند. آمریکا و ایران پس از 5 ساعت نشست مشترک سه جانبه میان وزرای خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون کم حرف و محتاط عمل کردند.آنها به دنبال توافقی برای کاهش نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران بودند. هدف از این مذاکرات برداشتن گام نخست به سوی حل مناقشه برنامه هسته ای ایران است.

جورزالیم پست

پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا به نخست وزیر اسرائیل در خصوص برداشته شدن برخی از تحریم های علیه ایران هشدار داد، مقام های اسرائیل به رادیو اسرائیل گفتند که آنها از رفتار وزیر خارجه آمریکا در ژنو متعجب شده اند.مذاکرات ژنو قرار است روز شنبه با پیوستن وزاری خارجه گروه 1+5 ادامه پیدا کند.

لس آنجلس تایمز

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در میان وجود نشانه های از احتمال توافق در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران به ژنو رفت.گزارش های از این شهر سوئیس حاکی از آن است توافق تاریخی میان ایرانی ها و 6 قدرت بین المللی پس از سال ها مذارکات بی نتیجه د ر حال وقوع است.

واشنگتن پست

مقام های آمریکایی جمعه شب درباره موضوع احتمال توافق بین المللی بر سر برنامه مناقشه برانگیز هسته ای ایران پس از 5 ساعت دیدار سه جانبه میان کری، اشتون و ظریف سکوت اختیار کرده بودند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از این مذاکرات سه جانبه که تا اواخر نیمه شب نیز ادامه یافت، گفت: ما به تلاش هایمان برای پیشرفت در مذاکرات و نزدیک ردن اختلافات ادامه خواهیم داد. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

نیویورک تایمز

در حالی که وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقام های ارشد غربی روز جمعه به ژنو آمدند، مذاکره کنندگان به آخرین تلاش های خود برای رقم زدن به توافق هسته ای با ایران که به طور موقت برنامه هسته ای این کشور را فریز می کند ادامه می دهند.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    3 0
    بی بی سی فارسی با سرعت مناسب و بسیار مثبت
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    85 3
    تا بترکه چشم نتانیاهو و عربستانی ها،
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    45 20
    ((((مـظلومیـت امـام مـظلوم خود امـام حسـین را در عصر حاضر دریابید.)))) فقط کافیست در تصاویر گوگل یکبار عاشـورا را به فارسی وبار دیگر به انگلیسی ashura سرچ کنید. جانم فدایت حسین
    • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 0
      با اینکه به اینکه گوگل با مسلمان ها رابطه خوبی ندارد اطمینان دارم، اما دلیل نمایش عکسهای فوق کم کاری خود ما در جهت معرفی عاشورا بزبان انگلیسی است.
  • حسین A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 2
    هر طوری که پوشش بدن باز بهتر از صدا و سیمای خودمونه!
  • بی نام DE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    5 0
    خواهش می کنم یک گزارش هم درباره پوشش خبری این مذاکرات در بخشهای خبری صدا و سیمای ملی! تهیه فرمایید. دیروز ظهر بر حسب تصادف خبر شبکه یک رو دیدم. خبر مذاکرات رو بعنوان سومین خبر پوشش داد. بماند که چجوری پوشش داد!!!
  • masoud hashemi IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    پوشش خبری صدا و سیما خوب بود
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    متاسفانه رسانه ملي پوشش خبري مناسب نداشت