آسمان نوشت:

آمار رسمی خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد، دولت‌های پس از نقلاب به میزان 25262384 میلیارد ریال بودجه در اختیار داشته‌اند. دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد، خالی‌ترین خزانه 30 سال گذشته به این دولت رسیده است. سخنگوی دولت نیز اعلام کرده دولت حتی برای پرداخت ماهیانه 3 هزار و 500 میلیارد تومان مورد نیاز برای پرداخت یارانه 45 هزار تومانی به 75 میلیون نفر یارانه بگیر کشور، مشکل مالی دارد.
دولت جنگ
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، هزینه اداره 8 سال جنگ تحمیلی 52 میلیارد دلار بوده است. به همین دلیل بخش مهمی از منابع کشور صرف اداره جنگ شده است. سخت‌ترین روز‌های خزانه کل کشور در همین دوره رقم خورده است. مدیران اقتصادی دولت جنگ روایت می‌کنند، یک‌سوم بودجه عمومی کشور در این دوره زمانی صرف اداره جبهه‌ها می‌شده است. این در حالی بود که میزان ورودی منابع مالی به خزانه‌داری کل در کمترین سطح قرار داشته است. متوسط درآمد نفتی کشور طی سال‌های 1359 تا 1367 معادل 13.6 میلیارد دلار بوده است، میزان بودجه عمومی دولت در سال‌های مورد اشاره 328 میلیارد تومان بوده است که با توجه به نرخ رسمی دلار هفت تومانی معادل سالی 47 میلیارد دلار می‌شود. براین اساس خزانه کل کشور در این دوره زمانی تمرکزش را روی تأمین هزینه‌های جنگ گذاشته بود. در همین دوره کل درآمد نفتی کشور 25.8دلار بوده است. میزان فروش نفت در سال‌های جنگ به کمترین میزان خود رسیده بود.
دولت سازندگی
پر‌حاشیه‌ترین سال‌های اقتصاد ایران به دولت هاشمی رفسنجانی مربوط است. دولت او در سال‌های پس از جنگ با خزانه خالی باید کشور جنگ زده را اداره می‌کرد. برنامه تعدیل ساختاری قصد داشت در این دوره زمانی شرایطی را برای اداره بهتر کشور مهیا کند.141.7میلیارد دلار کل درآمد نفتی دولت هاشمی رفسنجانی بود که به خزانه کل کشور واریز شد. میزان فروش نفت در دولت او در قیاس با دولت جنگ بیشتر بود ولی به موازات این جریان هزینه‌های جاری دولت نیز به شدت رشد داشت.
دولت اصلاحات
در دو دولت محمد خاتمی، خزانه دو دوره متفاوت را پشت سر گذاشت. در دولت اول محمد خاتمی به دلیل افت قیمت جهانی نفت، بحران مالی شدیدی گریبانگیر دولت شد. 4568818 میلیارد ریال کل بودجه دولت محمد خاتمی بود. دولت اصلاحات بیش از 157.5 میلیارد دلار درآمد نفتی در اختیار داشته است. کل صادرات غیر‌نفتی دولت خاتمی که درآمد آن به حساب خزانه واریز شده، 38.8میلیارد دلار بود در همین دوره زمانی157.5 میلیارد دلار هم واردات کالا به کشور صورت گرفته است. دولت خاتمی از منابع موجود در خزانه‌داری کل کشور عد 1892477 میلیارد ریال را صرف پروژه‌های عمرانی کرده بود. 23 میلیارد دلار نیز بدهی دولت خاتمی بود. بر این اساس خزانه کل کشور در دوره اصلاحات، دوران نسبتاً باثباتی را تجربه کرد. گزارش دخل و خرج دولت نیز نشان می‌دهد، تنها دو سال ابتدای دولت اصلاحات با کسری عظیم منابع مواجه بوده است.
دولت عدالت
شکوه‌مند‌ترین دوران خزانه‌داری کل کشور طی سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم رقم خورده است. در این دوران دلار‌های نفتی خزانه کل کشور را پر کرد. اما در نهایت بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد دولت با وجود این خزانه قدرتمند راه به جایی نبرد. دولت محمود احمدی‌نژاد به‌طور متوسط هر 17 روز یک بار، شعار ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی را ارائه می‌داد. دولت احمدی‌نژاد نزدیک به 4 برابر دولت خاتمی در هشت سال درآمد نفتی در اختیار داشته است. 625 میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل157.5میلیارد دلار. در دولت احمدی‌نژاد 4.3 برابر دولت خاتمی در هشت سال درآمد صادرات غیر نفتی حاصل شده است، کل واردات دولت نهم و دهم 168 میلیارد دلار در مقایسه با 83.8 میلیارد دلار واردات دولت اصلاحات بوده است. دولت احمدی‌نژاد بیش از 3 برابر دولت خاتمی واردات کالا داشته است. دولت عدالت 487 میلیارد دلار واردات داشته است. اما دولت خاتمی تنها 157.5 میلیارد دلار واردات داشته است. دولت احمدی‌نژاد 4.2 برابر دولت خاتمی در هشت سال بودجه عمومی دولت را در اختیار داشته است. بودجه عمرانی دولت احمدی‌نژاد 8049028 میلیارد ریال و بودجه عمومی دولت اصلاحات 1892477 میلیارد ریال بوده است. کل بودجه در اختیار دولت احمدی‌نژاد هم 26310603 میلیارد ریال بوده است.
دولت تدبیر امید
در میان دولت‌های پس از انقلاب، خالی‌ترین خزانه به دولت حسن روحانی تعلق دارد. دولت او در اولین سال فعالیت‌اش با کسری 40 درصدی بودجه مواجه است. کل منابع موجود در خزانه دولت حسن روحانی در بهترین حالت 160 هزار میلیارد تومان است. در صورتی که مطالبات خارجی به صورت دقیق وصول شود دولت روحانی باز هم با خزانه خالی تا پایان سال باقی می‌ماند. 43 درصد درآمد‌های نفتی در دولت گذشته وصول نشده است. به همین دلیل خزانه کل کشور سخت‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند. دولت برای تأمین منابع مورد نیازش لابی‌های گسترده‌ای را برای تجهیز دوباره خزانه آغاز کرده است.

31301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    درود بر احمدی
    • مهدی A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      27 2
      آره واقعا درود بر احمدی، فکر کنم شما ها تا حالا چیزی به اسم خجالت به گوشتون نخورده
    • بی نام JO ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      11 0
      به نظرم این کامنت از طرف "بابک زنجانی" ها نوشته شده.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      8 0
      "نژاد" را از قلم انداختی مردم اشتباهی مثبت بدن؟ کلک جدیده دیگه؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      9 0
      شما اسفندیار نیستی کلک؟
  • عرشیا A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    261 3
    عملکرد دولت مثلا عدالت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با این همه امکانات مالی و ساپورت تمام ارکان قدرت در کشور چیزی در حد فاجعه بود .تاسف خوردن هم عمق فاجعه این 8 ساله را نشان نمیدهد .
    • امیرحسین IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      25 0
      واقعاً عدالت رو اجرا کرد ، همه مثل هم بی پول شدند
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      14 3
      قصد طرفداري از كسي يا سازماني را نميكنم ولي انصافا اگر دولت قبلي در هشت سال يعني يك عمر ، بد عمل مي كرده بقيه كجا بودن مگر مرده بودن تا جلوي اونو نگرفتن ماشاالله اين همه سازمان و ارگان و مجمع و مجلس هيچ كدومشون نتونستن جلوشو بگيرن پس مثل يك مرد تك تكشون بيان جلوي دوربين ملي از مردم معذرت خواهي كنند چون اين ملت زير اين همه بار و فشار له شدن نه كساني كه به نحوي داراي مناسب حكومتي هستند چه مجلس شوراي اسلامي چه مجلس خبرگان چه مجمع تشخيص و..... همه مسئول هستند و بايد جوابگو باشند نه اين كه بيان تقصير را بندازن گردن يك نفر يا چند نفر، بياييد يك مقدار آدم باشيم شايد لياقتش رادوباره پيدا كنيم كه در ليست آدميت خلقت قرار بگيريم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    346 6
    کیهان جان منتظر جوابم ببینم میتونی یه سرمقاله در مورد پولدارترین دولت که پولها را به باد داد بنویسی؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      25 0
      دستت درد نکنه باحال گفتی آفرین :)
  • بانوی ایرانی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    418 4
    خدایا خیانت کاران در امانت ملت و دزدان بیت المال را به سخترین عذابها دچار کن. خدایا کسانی که به خاک پاک ایران خیانت کردند و به ملت یکتا پرست ظلم کردند را بی آبرو گردان.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      40 1
      یک مساله که واقعا جای تامل دارد و حتما باید فکری کرد این است....با افزایش میزان ورودی منابع مالی به خزانه‌داری کل ...وضع مملکت و معشیت زندگی افت زیادی داشته است آیا دستهای پنهانی وجود دارد که نمی گذارند ملت ایران آسایش واقعی را حس کرده و با آن زندگی کنند. آیا در 8 سال که 952 میلیارد دلار درآمد داشتیم نمی شد ایران را از نو ساخت...
    • majid A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      5 20
      این همه رو واردات کلیک کردی رو صادرات هم کلیک میکردی نکنه ما رو...
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      5 5
      چرا همه این کارها را به خدا محول می کنی؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      5 1
      آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآمییییییییییییییییییییییییییییییییییینن
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      18 3
      آمین
    • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      18 1
      ما حرف بزنيم ميشويم خس خاشاك ........
  • بهرام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 14
    که چی حالا با این قیاس و اعداد و ارقام ناهمگون چه نتیجه ای میخواهید بگیرید؟اگر میخواستید حقیقت روشن شود درآمد،هزینه های جاری و عمرانی و کل بودجه را در هر دولت میگفتید قضاوت بهتر میشد. با اساس همین آمار نصفه و نیمه و جهت دارتون دولت احمدی نژاد بیش از 30%درصد بودجه رو صرف امور عمرانی کرده. کدوم دولت همچین کاری کرده؟دولت اصلاحات که هیچ!دولت یدک کش عنوان سازندگی هم باید لنگ بندازه!
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 0
    یس این همه پول کجاست وضعیت مردم و کشور هم که بهتر نشده است با گروه راستی یاب هم که شما دشمن هستید اجازه انتخاب دولت کاردان را هم که به مردم نمی دهید پس چه باید کرد
  • نیما A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    12 1
    ثروتمند ترین دولت بعد از انقلاب 50 سال این مملکت را به عقب برد ... اسم عدالت میاد تنه و بدنه این ملت میلرزه به خاطر کارهای این آقای مهرورز
  • منتقد IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    9 1
    اقای احمدی نژاد با این عملکردتان و سفره خالی ملتی که هر روز از دست شما خون گریه کردند چطور شب ها سر بر بالین میگذارید؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 1
    دولتهايي كه با شعار عدالت و عدالت محوري و حاميان سرسخت آنها كه حالا جملگي لالموني گرفته اند جواب بدهند البته نه از نوع جوابهايي كه روزنامه كيهان يا رسالت مي دهند. درود خدا بر دولت شريف اصلاحات.
  • نیما A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    13 1
    احمدی کاری با این ملت کرد که صدام مخلوق نکرد 8 سال ریاست جمهوری این آقا ضربه ای به ما زد که 8 سال جنگ تحمیلی نزد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    10 1
    درود بر نخست وزیر امام که با کمتر از یک دهم خزانه احمدی نژاد 8 سال مملکت را که در بدترین شرایط جنگ تحمیلی اداره نمود
  • مریم IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    من 40سال دارم ازجمله کسانی بودم که طی سالهای ریاست جمهوری احمدی نژادصاحب خانه شدم کار هم پیداکردم خودم می تونم بفهمم کدوم دولت کارکرده به این اعداد هم کاری ندارم فقط می فهمم وقتی من وخواهر وبرادرم خانه دار شدیم وضع مالی خوبی پیداکردیم پس عدالت بهتر شده این واقعیته نه جیپ پرپول همیشه اغنیا
    • محمد IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      23 3
      یک خونه غیر استاندارد به اسم مسکن مهر به امثال شما دادن و خودشون ۳ هزار میلیارد کشیدن بالا . با درامدی که کشور توی اون سالها کرد عمو محمود جان شما باید بهت کاخ میداد .
    • امیر DE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      22 1
      شما کجا و چه کاری میکردی که توی اون گرونی مسکن که دولت قبل مسببش بود یهو هم خودتون خونه دار شدین هم خواهر برادرانتون؟
    • مسعود IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      80 2
      میشه شغلتو بگی مریم خانوم؟؟؟؟؟
    • نیما A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      91 1
      واقعا براتون متاسفم ..شما عوام هستید و هیچ توقعی نمیشه از شما داشت که درک به این موضوغ داشتهخ باشین احمدی نزاد چه بر سر این ملت اورد
    • حسین A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      20 0
      شما از همونایی نیستی که الان دارن هر کاری میکنن که تحریم ها برداشته نشه؟ چون تا جایی که ما میدونیم تنها کسانی که از دولت احمدی نژاد به جایی رسیدن همینا بودن.
    • احسان EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      12 1
      والا نظرات نشون میدن که مردم خیری ندیدن .... نکنه شما جز............ بودین؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 30000000000 والا چی بگم تو صفراش موندم شما بخونین سه هزار میلیارد تومن......
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      22 0
      اگر مدیریت دوران خاتمی ادامه پیدا می کرد با این درآمد بالای کشور نه تنها شما بلکه خیلی های دیگه که الان به خاطر نداشتن پول پیش و کرایه خانه مجبور به سکونت در محله های پایین تر و خانه های کوچکتر شده اند نیز خانه دار می شدند البته بدون تعطیلی کارخانه ها ، تورم بالای 40 درصد و زیان های بی شمار دیگری که کشور متحمل شده است.
    • رضا IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      16 1
      چون شما شغل و خونه پیدا کردی پس دولت خوبی بوده!!؟ من خودم تو دوره احمدی فارغ التحصیل شدم و بلافاصله کار پیدا کردم اما اینکه دلیل نمیشه! این همه آدمی که به خاک سیاه نشستن چی؟ این همه شرکتهایی که تعطیل شده و پرسنلش از کار بیکار شدن چی؟ این کارگرایی که تو این تورم با حقوق چارصد پونصد تومن دارن خرج یه خانواده رو میدن چی؟ شما اصلا به دورو برتون نگاه میکنین؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      15 1
      متاسفانه ما هر چه ميكشيم از بيسوادي و عوام زدگي برخي هاست . متاسفم
    • نرگس IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      15 0
      میشه بفرمایید چه نصبتی داشتین با روسای پیشین ؟؟؟!!!! حتی مردمی که تحت پوشش هستن از دولت قبلی گلایه دارن....اونوقت شما!!!!!!!
    • مهرداد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      16 1
      شغلشو میخوای چیکار...ببین فامیلیش چیه؟؟؟؟؟ یا مشائیه یا بقائیه یا رحیمیه یا بهمنیه یا.........
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    71 2
    چه خوش شانس بوده محمود
    • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      22 0
      نگو خوش سانس بوده بگو چقدر دور وبریاش دزد و غارت گر بیت المال بودند و خودش می دونست و کاری نمی کرد
  • مرتضی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 4
    خوب حق داشته بنده خدا ما هم بودیم این همه پول رو یه جا بهمون میدادند بین دوستامون پخش میکردیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 1
    احمدی نژاد با افزایش استخدامها، بذل و بخشش ها هم باعث بزرگ شدن دولت شد و هم بی کار شدن یه عده به واسطه تنبلی و پول مفت خوری. فقط برای خودنمایی ورزشگاهی ساخت که ظرفیتش برابر با جمعیت منطقه است. هر روز این ور و اون ور کنگ زد پروژه ها رو شروع کرد و بعد ... احمدی نژاد در دورانی که نفت بشکه ای 150 دلار بود به فکر روزی نبود که شاید با التماس بخواد برای نفتش مشتری پیدا کنه.
  • احمد A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    4 1
    قابل توجه آقای کریمی قدوسی
  • منوچهر A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 1
    اقتصاد حاجی بازاری بهتر از این نمیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    19 1
    فکر می کنید چرا این دولت میگه بودجه نداریم چون .......
  • مجتبی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    7 65
    چرا توهین میکنی آقا نیما؟ نکنه شما جزو خواص هستی؟ نظرش برای خودش اهمیت داره اگر به توهین کردنه اون ( داشتهخ ) چی چی هست اصلا؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    89 2
    دولت عدالت نه عزیز من دولت دروغ.
  • دلال مرکزی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    58 4
    پس درود بر آیت اله هاشمی رفسنجانی که با جیب خالی هم جنگ را اداره کرد و هم کشور را و هم دنیا را.
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    7 1
    مگه ملت ایران فقط شما یا چند نفر دیگه هست حالا گیریم چند نفر به همراه شما خانه دار یا کار هم پیدا کردید اما باید بدانید مردم ایران 75 میلیون نفرند خوب درسته شاید بعضی ها با رانت و......دیگه هیچی مریم خانم قابل توجه شما
  • نیما A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    10 1
    من قصدم توهین نبوده هنوز بعد از 8 سال این جماعت متوجه نشده که این آقا چه بر سر ما آورده آمار بیکاری . رشد منفی اقتصاد .رکود .تورم .تحریم بعد این خانوم میگه من خانه دار شدم .
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    15 1
    درود بر نخست وزیر امام راحل (ره)
  • فاطمه IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    12 2
    اسم احمدی نژاد میاد استرس میگیرم!!!
  • رضا A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    14 1
    با این افتضاحی که احمدی به بار آورده خداییش این طرفداری جای بسی سوال داره یعنی واقعا این آدما...........
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    9 1
    70 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و پراید 18 میلیون تومانی از دست آورد های محمود بود
  • ویدا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    11 1
    احمدی نژاد خیلی هزینه الکی برای ایران داشت از فاجعه سال 88 بگیر تا فقر و کسری بودجه امروز
  • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 11
    از روزی که این دولت شروع به کار کرده هر روز داره از این حرفا میزنه که ما پول نداریم ,خزانه خالیه,مسکن مهر اشتباه بوده,پول یارانه نداریم بدیم,چرا اینقدر دم از یاس و نا امیدی میزنه؟ که اگر نتونست کاری بکنه بگه اوضاع خیلی خراب بود و پول نداشتیم که کاری انجام بدیم
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    1 2
    ؟
  • محسن A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    7 1
    به نظر من ابعاد فاجعه اقتصادی در دولت آقای احمدی نژاد از این ها بسیار بیشتر و بالاتر است. دولت احمدی نژاد با صرف مبالغ بسیار زیاد نتوانست. هیچ یک از طرح های بزرگ خود را به مرحله اجرا برساند. کافیست به ارقام و آمار میزان تولید نفت و گاز کشور نگاهی بیندازیم . میزان تولید نفت و گاز نه تنها افزایش نیافته است. بلکه به علت اخراج پیمانکاران بزرگ نفت و گاز بین المللی از طرح های عمرانی کشور، کاهش بسیار زیادی هم یافته است. کافی است سری به عسلویه بزنید تا خودتان با چشمانتان ببینید که هیچ کدام از فازهای پارس جنوبی در دولت احمدی نژاد به بهره برداری نرسیدند. و کشور قطر ( که حتی به اندازه استان فارس هم نمی باشد.) چندین برابر از کشور ما از همین پارس جنوبی نفت بردا شت می کند و ما بعلت سیاست های اشتباه و ...
  • علی A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 21
    محمود عدالت را برقرار کرد
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    5 0
    یولیا تیموشنکوی اوکراینی به دلیل فساد مالی و اقتصادی و ضربه به اوکراین زندانی و علی رغم حمایت اتحادیه اروپا همچنان بحث اعدامش مطرح است ولی اقای محمود ازاد است و یک قورت و نیمش هم باقی است و کسی هم پیگیرش نیست-زیرا خطرناک است و یک لیست در جیبش دارد و کسی جرات پیگیری را ندارد.
  • محمد IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    3 1
    محمود به ریش بابای من و تو خندید!!!!