پاییز امسال هم مانند چند سال گذشته هوای تهران در شرایط بحرانی آلودگی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با قرار گرفتن هوای تهران در شرایط بحرانی، باز هم قرار است جلساتی برای حل این معضل برگزار شود، جلساتی که معلوم نیست نتیجه‌ای هم داشته باشند یا نه.

به گفته عضو شورای شهر اسلامی تهران، به‌زودی کارگروه ویژه‌ای با حضور اعضای شورا برای تدوین راه‌حل‌های برون‌رفت از آلودگی هوا تشکیل خواهد شد.

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه در روزهای گذشته هوای تهران به شدت آلوده شده است، گفت: شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی تلاش خواهد کرد تا با تصویب مصوباتی در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

شاکری گفت: طی جلسات گذشته اعضای شورای شهر به این جمع‌بندی رسیدند که کارگروهی را برای بحث آلودگی هوای تهران تشکیل دهند که در این کارگروه از رؤسای هر کمیسیون حضور خواهند داشت و نخستین جلسه کارگروه ویژه آلودگی هوا طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها

شاید توجه به اخبار و آماری که درباره به خطر افتادن سلامت مردم و افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بهشت زهرا منتشر می‌شود لزوم این موضوع را بیشتر نشان دهد که باید هرچه زودتر برای حل موضوع آلودگی هوا اقدامی صورت بگیرد.

رئیس اورژانس کشور گفت: هفته گذشته که با آلودگی هوا در مرز اضطرار مواجه بودیم، حمله‌های قلبی و تنفسی بین ۵ تا ۱۰ درصد در روزهای مختلف افزایش یافت. راه‌حل آلودگی هوا اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی است. خودروها و سوخت‌ها اغلب غیراستاندارد و بی‌کیفیت هستند.

محمد تقی طالبیان با بیان این که طی روزهای هفته گذشته که شاهد آلودگی هوا در مرز هشدار و اضطرار بودیم، همه بیمارستانها و اورژانسهای پیش بیمارستانی در حالت آ‌ماده باش کامل بودند، گفت: در مجموع برآورد ما این است که مراجعات مردم به علت ناراحتی‌ها و حملات قلبی و تنفسی در این روزها بین 5 تا 10 درصد افزایش یافته است.

او در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد:‌ متأسفانه آلودگی هوا به یک مشکل و معضل مزمن در تهران تبدیل شده است و با وجود اینکه قوانین و برنامه‌های مختلفی برای حل زیربنایی این مشکل تصویب شده اما اغلب این برنامه‌ها فقط روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

رئیس اورژانس کشور گفت: مهمترین مشکل ضعف سیستم حمل و نقل عمومی است، اگر سیستم حمل و نقل عمومی قوی داشته باشیم یقین بدانید که همه ما خودروهای خود را در خانه نگه می‌داریم و با ناوگان حمل و نقل عمومی به محل کار و تحصیل خود مراجعه می‌کنیم.

طالبیان با بیان این که دولت باید در اسرع وقت خودروهای آلاینده را جمع کند گفت: اما متأسفانه بسیاری از خودروهایی که همین امروز از کارخانه های داخلی خارج می‌شوند، غیر استاندارد و آلاینده محیط زیست هستند. همچنین بسیاری از خودروهای فرسوده و آلاینده در اختیار افرادی است که نان شب خود را از طریق کار کردن با این خودرو تأمین می‌کنند،‌دولت باید در اسرع وقت این خودروها را با شرایط مناسب با خودروهای استاندارد جایگزین کند.

طالبیان افزود:‌ مسئله بسیار مهم دیگر معاینه فنی این خودروهاست که به جای کمیت و کم کردن سال معاینه فنی باید به کیفیت معاینه فنی آنها توجه شود، این خودروها حتی اگر در زمان تولید استاندارد هم باشند بعد از یکی دو سال غیر استاندارد و آلاینده می‌شوند، چه کسی مسئول تعویض و اصلاح کاتالیست این خودروها بعد از تولید آنهاست. مسئله بعدی نیز غیراستاندارد بودن سوختهای مورد استفاده در این خودروهاست که هنوز اصلاح نشده است.

افزایش میزان فوتی‌ها در روزهای آلوده سال

در عین حال اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) و شهردار حرم مطهر با اشاره به دفن 150 تا 170 فوتی روزانه در تهران گفت: تمامی این اموات فوت شده در تهران در بهشت زهرا (س) شست‌و‌شو داده شده که حدود 30 تا 50 مورد به شهرهای دیگر می‌روند و بقیه نیز در تهران و بهشت زهرا (س) دفن می‌شوند که البته این میزان در ایام تشدید آلودگی هوای تهران همانند روزهای آلوده سال قبل افزایش قابل توجهی دارد.

او گفته است: البته اینکه این تعداد واقعا چقدر به آلودگی هوا مربوط است باید توسط ارگانهای ذیربط بررسی دقیق و علمی شود و سازمان بهشت زهرا (س) هم با کمال میل آمار اموات را در اختیار سازمان‌های مربوط قرار خواهد داد.

حالا باید دید با جلساتی که قرار است برگزار شود، همفکری‌هایی که قرار است صورت بگیرد و راهکارهایی که باید دید به عمل درمی‌آیند یا نه، در آماری که از سوی مسئولان اورژانس و سازمان بهشت زهرا درباره بیماران و فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا منتشر می‌شود تغییری ایجاد خواهد شد یا همچنان فقط گفته خواهد شد وضعیت هوا آلوده و بحرانی است.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    11 1
    برای همه تازه در گذشتگان لطفا "من یقرا الفاتحه مع الصلوات"
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    9 0
    پس چرا عاملين و مسببين اين تصميم غلط و خطرناك محاكمه و مجازات نمي شوند؟؟؟!!!! يعني جان و سلامت و زندگي مردم براي اينها هيچ ارزش و اهميتي نداره؟؟؟!!!!
  • بی نام EU ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    4 9
    اینم برای کسانی که غر میزنند برای زوج و فرد شدن...خجالت داره...ممکنه این بلاها سر خودمون بیاد
  • سحر IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    10 0
    این هم نتیجه خودکفایی در صنعت خودرو که در نهایت به مونتاژکاری و مرگ مردم منجر شد ! رکورد زدیم
  • اهالی گلباف کرمان IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 0
    ولش کنید بابا.انحصاری بودن بازار خودرو رو عشق است.آقایون جای اینکه بیان واردات خودرو را آزاد کنند یا حداقل واردات خودروهای سه سال کار خارجی رو آزاد کنند تا خودرو ساز ببیند بازار رقابتی شده،ولی میان با شعار حمایت از تولید داخلی این بلاها رو سر مردم میارند،حاضرند مرگ و میر مردم رو بخاطر آلودکی خودروهای ایرانی رو ببینند ،حاضرند طرح زوج و عرد رو اجرا کنند،حاضرند در بعضی روزها کلان شهرها رو نیمه تعطیل کنند،حاضرند مردم با قیمت گزاف خودروی بنجل داخل رو بخرند،حاضرند....ولی حاضر نیستند حداقل واردات خودروهای سه سال کار خارجی رو آزاد کنند تا هم مردم نفس راحتی بکشند و هم بازار خودرو از انحصار بعضی ها در بیاد،هرچقد لازم بود به جیب زدند،دیگه بسه
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    2 0
    تو را بخدا بیایید بخاطر سلامتی خودمان و خانواده عزیزمان حداقل زوج و فرد را رعایت کنیم.
  • مهدی IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    2 0
    به خدا این با قتل عمد هیچ فرقی نمی کنه! مردم کجا باید شکایت کنند از کسانی که باعث این آلودگی شدن ؟! تروخدا جون هر کی که دوست دارید به فکر مردم باشید!
  • محمد م FI ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    1 1
    مهم اينه که کساني که براي اين موارد تصميم مي‌گيرند و سياستگذارند، تو مناطق خوش آب و هواي شهر زندگي مي‌کنند و نميدونن بنزين آلوده، ماشين غير استاندارد و ... چه بلايي سر مردم مياره.