به‌روزرسانی ناوگان 60 ساله بمب‌افکن‌های B-52 برای پرواز تا 30 سال دیگر

بوئینگ برنامه‌ای 24.6 میلیون دلاری برای افزایش طول عمر ناوگان B-52 نیروی هوایی امریکا ارائه داده تا توانایی این ناوگان برای حمل تسلیحات هوشمند تا 50 درصد ارتقا یابد.

ایسنا نوشت:

هفته گذشته بوئینگ برنامه جدیدی را برای افزایش طول عمر ناوگان B-52 متعلق به نیروی هوایی امریکا ارائه داد. این برنامه از طریق ارتقای توانایی سامانه مزبور‌ برای حمل تسلیحات هوشمند تا 50 درصد و به عنوان بخشی از یک قرارداد 24.6 میلیون دلاری اجرا می‌شود.

سامانه B-52 یکی از بزرگ‌ترین روایت‌های موفقیت‌آمیز هوانوردی است که در دهه اول جنگ سرد و با هدف پس‌زدن حمله شوروی ساخته شد.

هواپیمای مزبور قادر به اوج‌گیری در ارتفاعات بیش از 15 هزار متری، با سرعت 1040 کیلومتری بر ساعت و برای مسافت بیش از 14 هزار کیلومتر است.

این سیستم می‌تواند 32 هزار کیلوگرم از بمب‌های آهنی گرفته تا تسلیحات هسته‌یی را بدون سوختگیری مجدد حمل کند.

هواپیمای B-52 بمب‌افکنی با طولانی‌ترین سابقه خدمت در تاریخ امریکا است و به گونه‌ای ساخته شد که گفته می‌شود، خدمه‌ای که امروز آن را به پرواز در می‌آورند، شاید نوه‌های مردانی باشند که سیستم را در دهه 1950 به آسمان بردند.

این بمب‌افکن در روزهایی ساخته شد که یک رایانه بیش از کل هواپیما وزن داشت و همواره این پرسش مطرح بوده که چگونه می‌توان آن را بروزرسانی کرد.

راهکار این امر بروز کردن مکانیک، ابزار الکترونیکی و سیستم تسلیحات هواپیمای آسیب‌پذیر است، به طوری که بال‌ها و فریم هوایی آن تا پایان سال 2044 قابل‌استفاده باشند.

تحت شرایط جدید نیروی هوایی امریکا، بوئینگ در پرتابگرهای چرخان تسلیحات کنونی سامانه مورد بحث اصلاحاتی وارد خواهد کرد.

این موضوع به بمب‌افکن امکان حمل تسلیحات هوشمند را در اتاقک بمب به جای جاسازی تعدادی از آنها بر روی بال‌های هواپیما می‌دهد و چنین امری ظرفیت سامانه را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

با حمل تمامی تسلیحات در داخل هواپیما، کارآیی سوخت حین پرواز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، با اصلاح پرتابگرهای چرخان برای بوئینگ، امکان حمل ترکیبی از ابزار با تسلیحات برای ماموریت‌های خاص ممکن می‌شود.

این امر با آپگرید پیشین سیستم CONECT همراه است؛ این سیستم شبکه دیجیتالی جدیدی است که به رایانه‌های موجود بر روی برد B-52 امکان شناسایی نوع تسلیحاتی را که به نقاط سخت آن متصل هستند، می‌دهد و آنها خود را متعاقبا با این تسلیحات سازگار می‌کنند.

با بروزرسانی سیستم اتاقک تسلیحاتی، شبکه با سرعت بالای سیستم CONECT به B-52 امکان تغییر ماموریت و هدف‌گیری تسلیحاتی را حین پرواز می‌دهد.

تحت توافق جدید، بوئینگ سه پرتابگر پیش‌ساخت را برای ارزیابی و آزمایش تا مارس سال 2016 ارائه می‌دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    11 18
    سرعت 1040 متری در ساعت؟!!! یعنی ساعتی 1 کیلومتر؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      4 4
      دوست عزیز باید ضربدر ۱۸ تقسیم بر ۵ کنی چون تک واحدی که نیست
    • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      13 0
      1040 کیلومتر در ساعت که میشه 0.9 ماخ
    • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      8 0
      ببخشید فکر نمیکرد بچه ها هم از این مطلب استفاده کنند!!!
  • بی نام GB ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    13 0
    نوشته1040کیلومتر برساعت
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    28 0
    این هوا پیمای بمب افکن جزء سلاحهای راهبردی آمریکاست جالبه بقدری غول است وقتی مخازن سوختش که در داخل بال است را پر کنند نوک بالها 5 متر میاد پائین تر از حالتی که مخازن خالیست
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    18 34
    به نظرتون با این بمب افکن ها چند تا انسان بی گناه و غیر نظامی کشته شده اند؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    12 5
    واقعا با 24 ميليون دلار اين ناوگان به روز ميشه؟ مگه ميخوان چراغ راهنماشونو عوض كنن؟ من فكر كنم اشتباهي در كاره. شايد منظور 24 بيليون دلاره. به هر حال چنين طرحي هزينه ميليارد دلاري خواهد داشت.
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      44 3
      البته اگه تو ایران بخواد به روز رسانی بشه خیلی بیشتر از 24 بیلیون دلار هزینه میشه ولی اونجا فکر کنم همون 24 میلیون دلار کافی باشه... بالاخره بخور بخور ندارن دیگه...