پس از لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه نیز به ژنو می‌روند/ ادامه مذاکرات در سطح وزرای خارجه 1+5

شب گذشته سرگی لاوروف نخستین وزیر خارجه​ای بود که به سوئیس رفت تا شخضا به نمایندگی از کشورش در ادامه مذاکرات ژنو حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مذاکرات هسته​ای ایران و 1+5 از عصر چهارشنبه در ژنو در حال برگزاری است. این مذاکرات که تا کنون در سطح معاونان وزرای خارجه در حال برگزاری بوده است پس از 6 دیدار فشرده وزیر امورخارجه ایران با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بار دیگر سطحش به مذاکرات میان وزرای امورخارجه ارتقا یافت. کما اینکه در ژنو دو نیز اینچنین بود.

در مذاکرات ژنو دو، جان کری وزیر خارجه آمریکا نخستین وزیری بود که به سوئیس رفت و لاوروف دیرتر از دیگران به مذاکرات پیوست. اما این بار هم زمان حضور آنها تغییر یافته و هم اینکه وزیر خارجه چین نیز راهی سوئیس شده است. حال آنکه این کشور در ژنو 2 از ابتدا تا انتها در سطح معاون وزیر خارجه حضور داشت. خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرنگارش در ژنو از حضور وزرای خارجه چین و آلمان در این مذاکرات خبر داده است.

فارس نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه از سفر «لوران فابیوس» وزیر خارجه این کشور برای حضور در نشست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داده و نوشته است: تاکنون حضور وزیران خارجه تمام کشورهای 1+5 به جز آلمان و چین در نشست‌های روز شنبه قطعی شده است.

ایسنا هم نوشت: شبکه خبری بی‌.بی‌.سی در خبری فوری، اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا کشورش را به مقصد ژنو و با هدف شرکت در مذاکرات ایران و 1 + 5 ترک می‌کند.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که طبق اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا کری بعد از ظهر روز جمعه واشنگتن را به مقصد سوییس، ترک کرده است.

در حالی که شایعاتی از سفر احتمالی وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو برای شرکت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 منتشر شده است سخنگوی دستگاه دیپلماسی واشنگتن اعلام کرد که سفر احتمالی جان کری به معنای این نیست که دستیابی به توافق نزدیک است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سفر کری به ژنو کاملا ممکن است و او در این سفر خود را برای مذاکره آماده می‌کند.

شبکه خبری بی.بی.سی در گزارش خود به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از سفر جان کری به ژنو کمک به کاستن اختلافات با ایران و نزدیک‌تر کردن زمان رسیدن به توافق است. بر اساس این گزارش، کری ساعاتی دیگر وارد ژنو می‌شود.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان داشت، جن ساکی در صفحه توییتر خود اعلام کرده که جان کری در پی مشورت با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم مذاکره‌کننده، به محل مذاکرات در ژنو می‌رود.

روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات ایران با گروه 1+5 را قریب‌الوقوع دانست.

/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    182 4
    قدرت ديپلماسى بيشتر از اسلحه است. راد مردان إيراني موفق باشيد
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      0 0
      وافعا " وقتی میشه حدود سه ماه مشکلات رو حل کرد و با دنیا به توافق رسید ، چرا باید 8 سال همه دنیا مخصوصا" مردم ایران را بازی داد و وضعیت کشورو به اینجا رسوند . آیا تیم قبلی و کسانیکه مملکت رو به اینجا رسوندن نباید محاکمه بشن ؟
  • ساده لوح IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    22 59
    من که بعید میدونم راه حلی وجود داشته باشه که هم ایران به حق غنی سازیش برسه و هم اسرائیل خیال راحت باشه که ایران به حق غنی سازیش نمیرسه .
  • علی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    119 3
    خدا کنه به نتیجه برسه مذاکرات و در ادامه تحریم ها کم بشه یا حتی برداشته بشه !! اما دیگه تو این 2 سال به عینه دیدیم که کشور وقتی از درون خودکفا نیست و وابستگی داره چقدر میتونه برا ملت گرون تموم بشه !! بعد این مذاکرات نوبت به ما مردم میرسه که کشور رو واقعا بسازیم و خود کفا کنیم رو پای خودمون وایسم !! به امید ایرانی آباد ...
    • یک نفر A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      0 1
      آقای علی خود کفا یعنی چی؟ فرض کن همین آمریکا رو کل دنیا تحریم کنن! اونوقت فکر میکنی چیزی از آمریکا باقی میمونه؟ زندگی امروز یعنی همکاری
  • يكي IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    62 3
    اسراييلي‌ها از اين عبارت «احتمال قریب‌الوقوع دستیابی به توافق در مذاکرات» خيلي ناراحت ميشن.
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    85 3
    ای کاش کری یه جوری این فابیوس رو بپیچونه و با خودش نبره به ژنو
    • ناظر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      0 0
      بفرستنش ایران یه صبحونه کاری مشتی آب مغز و بناگوش با زبون و چشم! با نون سنگک و کوکا با آقای شریعتمدرای کیهان بزنن تورگ بلکه آدم بشه... :-))
  • ناظر IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    56 21
    یه سوال جدی! خرج هتل اینترکنتیننتال ژنو که الان چهار روزه قرق شده واسه مذاکرات با کیه؟ دتگی دونگیه؟!
    • مرتضی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      26 3
      آره هر هیات باید خرج خودش رو بده. منبع درآمدی خوبی برای سوئیسه!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      0 0
      سوییس برای این که نشون بده طرفدار صلح جهانیه و حاضره هر کاری برای رسیدن به صلح جهانی انجام بده هزینه ها رو برای هیات های مذاکره کننده به شدت کم کرده. در حالت عادی هزینه یک اتاق استاندارد برای یک شب حداقل 690 دلاره
  • بی نام GB ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    63 1
    به امید توافق پایدار ما امیدواریم
  • داود IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    72 2
    درود بر مردان غیور ایران زمین که ان شاالله در حال احیای عزت از دست رفته اند.دعا فراموش نشود.
  • محمد FI ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    175 3
    خدایا کمک کن ظریف به اسطوره سیاست ایران تبدیل بشه
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 0
    آقا یه تور دور دنیا بدید به فابیوس بره برای خودش سفر توریستی . مجبور نشه بخاطر یه ماموریت ژنو پا شه بیاد مذاکراتو بریزه به هم
  • ویدا IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    ایران چند وقتی هست رو دور برد افتاد انشاالله با این برد، بردهامون تکمیل تر میشه