رونمایی روسیه از روبات فضانورد ویژه ایستگاه فضایی بین‌المللی

دانشمندان مرکز آموزش فضانوردان گارگارین جدیدترین روبات انسان‌نمای خود را رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با دستهای خود و کنترل کاربران زمینی به اجرای وظایف ظریف بپردازد.

ایسنا نوشت:

روسیه در حال کار بر روی نسخه مشابه خود از ربونات ناسا بوده که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال کمک است.

دانشمندان روسی اکنون در حال تکمیل روبات انسان‌نمای «SAR-401» هستند که یک نسخه قدیمی‌تر آن موسوم به SAR-400 قرار است در سال 2014 به ایستگاه فضایی ارسال شود.

روبات انسان‌نمای روسیه شبیه نمونه طراحی شده توسط ناسا است، از آن جهت که هر دو نمونه بطور کامل خودکار نیستند و به شکل از راه دور توسط کنترلگرهای زمین اجرایی می‌شوند.

کنترلگر با پوشیدن یک دستکش خاصی می‌تواند دستها و بازوی روبات را که مبتنی بر دست انسان بوده و قادر به اجرای وظایف ظریف است، کنترل کند.

این روبات می‌تواند تا 10 کیلوگرم بار را روی زمین بلند کند که البته در شرایط گرانش این میزان بیشتر خواهد بود.

روبات انسان‌نمای روسی هم در فضای داخلی و هم بیرون ایستگاه فضایی قادر به انجام وظیفه است.

روبات SAR-400 توسط شرکت Android Technics ساخته شده که به گفته آنها، بخش تحقیق و توسعه برای ساخت واحد مونتاژ کلیدی جدید روبات که شامل یک کتف با سه درجه آزادی است، تکمیل شده است.

سازندگان همچنین در حال کار بر روی یک سیستم برداشتن و گرفتن جدید هستند. به گفته آنها این روبات نیازی به پا نداشته و تمرکز اصلی بر روی یک نیم‌تنه با دو بازوی کنترل کننده و یک ماژول سر است.

این روبات قرار است به نسخه «ربونات 2» ناسا (تصویر زیر) در ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندد که از ظاهری شبیه انسان برخوردار است. ربونات 2 نیز از یک سر، نیم تنه بالا و دو دست برخوردار است. سر آن دارای دوربینهایی بوده که مانند چشم کار می‌کنند و همچنین از انگشتانی برخوردار است که می‌تواند ابزار را مشابه فضانوردان کنترل کنند.

نیم‌تنه این روبات را می‌توان بر روی هر گونه نیمه پائینی از جمله مجموعه‌ای از چرخها قرار داد.

این روبات به دو شیوه کار می‌کند: یا فرمان انجام یک وظیفه ساده را دریافت کرده و از رایانه آنبرد برای بررسی چگونه انجام آن استفاده می‌کند یا اینکه می‌توان آنرا از راه دور توسط کاربری که هدست بر سر داشته، کنترل کرد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    18 5
    آینده دنیا دست همین ربات هاست چند سال آینده همه کاره می شن البته در راستای کمک به انسان ها شما یک ربات می تونی جای بفرستی برا تحقیق که انسان امکان دسترسی به اونجا رو نداره . اختراع به این میگن نه پهباد و جنگنده ما فقط ماکت نشون داده می شه نه پروازی نه چیزی .
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      3 1
      اینده چیه همین الان 2تا روبات اپرچونیتی و کریاسیتی روی مریخ دارن کار میکنن.حالا اینجوری انسان نما نیستن ولی واقعن روباتن.
  • هادی.س IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 1
    آفرین و خسته نباشید به این دانشمندان, خیلی عالی درست شده
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 5
    روبات اینجوری نوشته نمیشه......رباط.......؟!!!ولی خدایی از تو عکسم فاصله ی کیفیت ساختاشون معلومه ها!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      1 0
      واقعیت اینه که روسا عادت دارن همه چیزو بد ترکیب درست کنن ولی این دلیل نمی شه که ضعیف باشه