اواخر سال 87 بود که شهرداری تهران از طرحی تحت عنوان تونل نیایش و پل طبقاتی صدر خبر داد،این خبر با استقبال مردم مواجه شد،چرا که ترافیک عصرگاهی و صبحگاهی این اتوبان که بار ترافیکی خودرو هایی که قصد حرکت از شرق به غرب و بالعکس را داشتند به دوش می کشید.

به گزارش خبر آنلاین بالاخره شنبه صبح پل صدر و تونل نیایش زیر بار ترافیکی رفت.در این مراسم همانطور پیش بینی می شد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشت و به جز او  سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و محمدباقر قالیباف شهردار تهران جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران هم از حاضرین این مراسم بودند.

حدود 26 ماه پیش و با همت متخصصین کشورمان و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پروژه ی پل صدر و تونل نیایش کلید خورد.پل صدر که 11کیلومتر طول دارد بر روی اتوبان صدر کشیده شد و تنها پل تک پایه در کشورمان است.این پل از اتوبان امام علی(ع) و بابایی شروع می شود و تا اتوبان چمران و مدرس امتداد می یابد. این سازه توسط مرکز "کنترل یکپارچه پل و تونل" به صورت یکپارچه کنترل می‌شود و انواع مختلفی از تجهیزات در روی پل فعال است این را حجت الله بهروز قائم مقام معاون فنی و عمران شهردار تهران بیان داشته و می گوید:" شهروندان می‌توانند با خیال آسوده و ایمنی از روی این پل عبور کنند. در این راستا بیش از 170 دوربین نظارت تصویری در پل و تونل نصب شده است. سرعت مجاز بر روی پل60 کیلومتر است و عبور کامیون، موتورسیکلت و اتوبوس مثل تونل ممنوع بوده و با سیستم‌های مرکزی، کنترل می‌شود."

خوبی ها را هم ببینیم

همچنین مهندس عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیمانکار پروژه در این مراسم از مسیر و روند کار گفت: "در مورد پروژه‌ها گاهی نظریه‌های دور از انصاف گفته می‌شود؛ چرا خوبی‌ها را نمی بینیم، قطعا کارهای بزرگ مشکلاتی نیز ممکن است، داشته باشند و پروژه بزرگراه طبقاتی شهیدصدر پروژه ای بی نظیر است که کسی نمی تواند از نظر فنی ایرادی به آن وارد کند.، پنج هزار نفر در اجرای این پروژه مشغول کار بودند،هر وقت یک پروژه در کشور افتتاح می‌شود، نامیدی برای دشمن ایجاد می‌شود.عبداللهی همچنین گفت:اگر در جامعه شغل ایجاد کنیم، فساد، بیکاری و اعتیاد از بین می‌رود و از دشمنان بی‌نیاز می‌شویم."

امکان اخذ عوارض
اما نکته ای که این روزها سر و صدا کرده بود گرفتن عوارض برای عبور از روی این پل است سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم در مورد عوارضی و تجهیزات کنترلی این پل گفت:" 51 دوربین کنترل، نظارت، سرعت و مسیر اضطرار برای این پل در نظر گرفته شده است که البته پیش‌بینی می‌شود 40 درصد ترافیک روی پل و 60 درصد در زیر پل باشد. در خصوص اخذ عوارض نیز، در صورتیکه سامانه‌ای راه‌اندازی‌ و عوارض از روی پلاک اخذ شود، این کار انجام پذیر است.محدودیت ترافیکی در نظر گرفته برای عبور از پل صدر نیز شامل تریلی، کامیون، کامیونت، اتوبوس، ینی‌بوس و موتورسیکلت است و همچنین توقف در میان خطوط معابر نیز ممنوع است."
مردم سختی های زیادی کشیدند

اما این پل دردسر های هم داشته است محسن سرخو عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم در مورد این پل و اشکالاتش گفت: "شهروندان در جریان فعالیتهای عمرانی پروژه صدر سختی‌های زیادی کشیدند که امیدواریم با افتتاح این پل آرامش به ساکنین منطقه بازگردد.او همچنین بیان کرد: اشکالات جزئی این پروژه برطرف شود و شهرداری تهران نیز تمهیدات لازم را برای تراز منفی صفر صدر انجام دهد تا شاهد برطرف شدن ترافیک سنگین محدوده صدر باشیم. مهمتر از افتتاح این پروژه‌ها باید حمل و نقل عمومی در شهر تهران گسترش یابد، هر بزرگراهی که ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد به نوعی دعوت مردم به سمت تردد در بزرگراه‌هاست که این، ناخواسته آلودگی صوتی و هوا را فراهم می‌کند. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم گفت: گفت: هرآنچه در توان داشتیم در راستای زیباسازی و اقدامات موثر شهرسازی در این محدوده صورت دادیم. در راستای خواسته های مردم و براورده کردن نیاز شهروندان به لحاظ زیباسازی و بهینه سازی منظر شهری در این مسیر تمام اقدامات صورت گرفته است. امیدواریم با راه اندازی صدر گره بزرگ ترافیکی شهر تهران حل شود ."

کاهش 30 درصدی طول سفر

 سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ی این پروژه و تاثیراتش اعتقاد دارد: این دو پروژه منجر به کاهش طول سفر به میزان 30 درصد برای رانندگانی می شود که قصد دارند از مناطق شرقی و شمالی به نواحی غربی و مرکزی تهران عزیمت نمایند.تشکری هاشمی همچنین در مورد تجهیزات این پروژه گفت: تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر مجموعا به 274 دستگاه دوربین مجهز هستند که از این تعداد 98 دوربین نظارت تصویری، 115 دوربین تشخیص حوادث، 23 دوربین ثبت تخلف سرعت، 17 دوربین ثبت تخلف عبور از خط اضطرار، 10 دوربین ثبت تخلف تردد خودروهای سنگین، 6 دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و 5 دوربین تشخیص روشنایی است. 285 تابلو نیز در تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر نصب شده که از این تابلوها، 154 تابلو کنترل خطوط عبوری (LCS)، 71 تابلو نشانگر محدودیت سرعت و 33 تابلو اطلاع رسان (VMS) است و علاوه بر آن 33 تلفن اضطراری، 61 ترددشمار،50 فانوس راهنمایی و 14 راهبند نیز در این دو مجموعه نصب شده است. بیش از 4 هزار چراغ روشنایی در داخل تونل نیایش و بر روی بزرگراه طبقاتی شهید صدر نصب شده، که از این تعداد یک هزار و 254 چراغ بر روی بزرگراه نصب شده، ضمن این که 6 سنسور تشخیص یخ زدگی نیز از دیگر امکانات و تجهیزاتی است که این پروژه به آن مجهز است.او به این موضوع هم اشاره کرد که: مرکز کنترل ترافیک محلی این محدوده به صورت مشترک و به طور 24 ساعته تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر را رصد می کند،این بزرگراه 11 کیلومتری دارای دو خط عبوری و یک خط اضطراری است و طول رمپ های آن به 4 کیلومتر می رسد و بی تردید پروژه صدر ،بر ترافیک کل شبکه معابر تهران تاثیر می-گذارد.
حال باید دید که چقدر افتتاح و تکمیل این پروژه ی بزرگ و پر هزینه چه تاثیری روی ترافیک فاجعه بار تهران خواهد گذاشت.
45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    به نظر من هیچ تاثیری نخواهد داشت و تنها باعث جابجایی بخشی از ترافیک از محور های همت و رسالت به محور نیایش خواهد شد. کاهش ترافیک با افزایش اتوبان سازی ممکن نیست. نمیدونم کی مسئولین شهری ما میخوان به این نتیجه برسن. زمانی ترافیک کم می شه که حجم ماشین ها کم بشه و زمانی حجم تردد ماشین ها کم میشه که یک سیستم حمل و نقل عمومی متنوع و کارآمد و در دسترس داشته باشیم. تجربه ای که تمام کشورهای پیشرفته انجام دادن و تا حدود زیادی موفق بودن. می دونید با هزینه سنگینی که صرف این پروژه شده، چقدر می شد حمل و نقل عمومی رو گسترش داد!؟ این پروژه فقط هدف تبلیغاتی داشته و داره. امیدوارم توی دوره جدید از این اتفاق ها نیفته و مسئولین به جای کارهای تبلیغاتی به سراغ کارهای اصولی و اساسی برای حل معضل ترافیک برن.
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      1 1
      خوب شد آقاي قاليباف رييس جمهور نشد وگرنه براي تردد تو خيابان ها و جاده ها هم براي عابران پياده ،عوارض مي گرفت!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    6 1
    آيا نمي توان درصدي از پول حاصل از جريمه بخاطر سرعت را بعنوان عوارض به شهرداري اختصاص داد؟ چون جريمه ها هم هرساله افزايش خواهد يافت و فرهنگ رانندگي در اين قسمت از شهر را نيز افزايش مي دهد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    73 26
    رکورد زدین دمتون گرم 10 ماه تاخیر . سه ساله که تو ترافیک هستیم!
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      24 5
      خوب بود مثل استادیوم اصفهان تا 16 سال دیگه هم رنگ پل نمیدیدی تا بفهمی تاخیر یعنی چی
  • متن A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    21 12
    هدیه ویژه اقای قالیباف به استفاده کنندگان از خودروهای شخصی پس چرا مترو را برای مردمی که از مترو استفاده میکنند رایگان نمیکنند؟ همه دنیا از اتوبان ها مالیات میگیرند این مالیات برای پیشرفت خود شهره اینجا بعضی ها به استفاده صلواتی عادت کردند اقای قالیباف این پل رو هم لیست هدیه هاش به ثروتمندان اضافه کنه
    • پاي ثابت IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      7 0
      داداش من اينجوري حساب كني براي نفس كشيدنمون تو روزاي هواي پاك هم بايد ماليات بديم.اين چه حرفيه؟شما فكر ميكني عوايد و در آمد شهرداري كمه؟ نفس ميكشي بايد پول بدي به شهرداري.حرف شما مثل اينه كه ما بگيم ما چون از ماشين استفاده ميكنيم بايد بنزينش هم مجاني باشه.شهرداري از اعتباراتش مترو رو براي شما فراهم كرده ولي معنيش اين نيست كه مجاني باشه.شما پول برقشو و كاركنانش و هزينه نگهداريشو با تهيه بليط ميدي.اما آيا براي اينكه از خيابون محل زندگيت هم رد بشي سر كوچه مامور ازت پول ميگيره؟ما كم پول ميديمبه شهرداري كه شما نگران كم در آمدي شهرداري هستي؟الانم حتما خوشحالي كه 4 تا + به كامنتت دادن.تنگ نظر نباشيد لطفاً هيچ جاي دنيا همه آدما ماشين ندارن همه آدما هم با مترو نميرن.پس كوته فكري نكنيد لطفاً
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    دورود بر قاليباف .
    • مریم IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      21 12
      هر کی که منفی زده یا حسوده یا هنوز تو جو سیاسیه. آقای قالیباف شهردار تهران از شما برای تلاش برای رفاه مردم تشکر میکنیم .
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 0
    پل صدر ورودی و خروجیهای فرعی هم دارد؟
  • بی نام US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    54 10
    یه بی ار تی میزنین تو اتوبان خراب میکنین اینجارم مثل اتوبان امام علی
  • صبا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    57 48
    باورم نمی‌شه بالاخره باز شد!!! سارا از این به بعد راحت می‌یام خونه اتون :))
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      34 0
      سارا هم راحت می یاد خونتون...
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      31 0
      خدایا این ملت سرخوش را نگاه کن... حالا باز خوبه این دو دلدار به هم می رسن :)))
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      19 1
      من شخصا با آقای قالیباف تبریک میگم بلکه به علت ایجاد این میانبر از شرق به غرب و بالعکس بلکه راه دوستای من بهمنزل ما باز شه
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      6 5
      بالاخره؟!!! مگه شروع به کارش قرن 19 کلید خورده بود!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    74 7
    تنها پل تک پایه در کشورمان؟!!!!! به دوستمون بگید پل معالی آباد در شیراز که 2 ماه پیش افتتاح شد کاملا تک پایه هست
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    15 6
    هزینه هزار میلیادری این پروژه را اگر صرف توسعه مترو میکردید، خودبخود ترافیک بهبود می یافت و آلودگی هوا کمتر میشد. در کلان شهرهای توسعه یافته، ده ها سال است که پل و اتوبان سازی متوقف شده و تنها حمل و نقل عمومی انبوه بر توسعه می یابد. به گونه ای که شهروندان استفاده از آنرا به استفاده از وسیله شخصی ترجیح دهند. چون سریعتر و راحت تر است. در تهران اما برعکس. جناب شهردار با چنین پروژه هایی، دایم تردد خودروی شخصی را تسهیل و در نتیجه ترغیب میکند. از طرف دیگر مخارج این پروژه های را با حجم تراکم فروشی غیر قابل تصور در منطقه 1 و نیز فروش مجوزهای تجاری و ادار در این منطقه تامین کرده و بنابراین در فاصله یک یا دوسال آینده با این حجم جمعیت و فعالیتی که در منطقه 1 بوجود می آید این پروژه بی اثر خواهد شد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 19
    خدارو شکر که تمام شد. امیدوارم عوارض و این چیزها در کار نباشد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    از همه دست اندر کارها متشکریم
    • بی نام GB ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      28 13
      اقا وظیفشونه
    • بی نام GB ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 21
      من حاظرم با اینهایی که منفی میدن مناظره کنم انلاین جان شرایط فراهم کن
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      18 11
      ا روحانی هیچی نشده ازش متشکری اینا پل ساختن با اون عظمت وظیفشون بوده؟
  • مؤذنيان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 64
    با سلام اين بزرگراه و پل طبقاتي آن به نام عالم جليل القدر و شهيد بزرگوار حضرت آيت الله سيد محمد باقر صدر (رضوان الله تعالي عليه) ناميده شده كه متأسفانه كلمه مقدس "شهيد" مانند ساير عبارات كه مربوط به بزرگراهها، خيابانها و كوچه ها از آن حذف شده در حالي كه به تعبير استاد شهيد آيت الله مطهري (ره) مقدس ترين كلمه در اسلام مي باشد. نمي دانم آيا از بكار بردن اين كلمه كه صدها هزار نفر از فرزندان اين مرز و بوم در راه اهداف والاي انقلاب اسلامي جان خود را فدا نموده و به درجه رفيع شهادت نائل شدند هراس داشته و مي ترسيم. چرا بايد كلمه مقدس شهيد بصورت درشت و برجسته در نام كوچه ها، خيابان ها و بزرگراهها درج نشود مثلا ننويسند بزرگراه شهيد صدر، بزرگراه شهيد مدرس.
    • جهان A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      6 3
      شهيد در نزد خدا روزي دارد ، شما كار بزرگ را بي ارزش نكن
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      7 2
      سو استفاده نکن. این افراد بخاطر وطنشون و ایرانشون و ایرانی بودنشون جونشون رو تقدیم کردن.
    • پاي ثابت IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      7 4
      شما كامل بگو دوست عزيز ما با مخففش راحت تريم اگر نه بايد كل اسم و فاميل طرف رو يكجا بگيم.به نظ من اسامي گلها رو بذارن رو خيابونا بهتره چون ديگه كسي دنبال اسم كامل يه گل نيست و به كسي هم بي احترامي نميشه
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      0 1
      شما دقت کنی می بینی نوشتن مهندس
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    21 6
    خوبه والا حالا که خرشون از پل رد شده و مردم همه جوره برای ساخت این پل به امید حل کمی از مشکل ترافیک همکاری کردن، عوارض هم می خواهند بگیرند!!! چقدر شبها و روزها برای رسیدن به خانه گرفتاری کشیدیم، این هم از آخر عاقبت کار. دست شما درد نکنه آقای قالیباف. ممنون!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    29 11
    منت میگذارید پول نمیگیرید؟؟؟ شهرداری تهران با این کار تلاش خودتون رو زیر سوال نبرید
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      21 5
      اتفاقا باید پول بگیرن تا هزینه سواره نسبت به پیاده افزایش پیدا کنه چه معنی داره مالیات از پیاده ها بگیرن راه درست کنن برای سواره ها
  • بی نام GB ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    نمیدونم اینهایی که منفی میدن دشمنن
  • بچه تهرون IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    برادران و خواهران شهرستاني الحمدلله اين هم آماده شد تشريف بيارين واسه خودش تفريحيه . ما كه تو تهرون بهش نياز نداريم دوستان ميرين سر راه شمال تو برگشت حتما تهرون مياين ديگه از اين رو رد شين حالشو ببرين . آلودگي هوا و شلوغي شهر ماله ما حال و حولش تقديم .
    • معین IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      حالم از اینایی که فک میکنن چون تهرانین از بقیه بالاترن به هم میخوره
    • شهروند جامعه غیر مدنی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      73 10
      جناب معین اینایی که شما میگن تعدادشون خیلی کمه! ولی تا دل بخواد غیر تهرونی هایی که بدون هیچ دلیل چون طرف تهرانیه باهاش بدن! میگی نه تو همه شهرستانها همینه! همه به تهرانی ها حسادت میکنن و سایه شون رو با تیر میزنن! حالا جالب میدونه چیه؟ این تهرونی هایی که شما میگین و مام مثلا جزوشون هستیم نگاه که میکنی همشون از همین شهرستانها اومدن تهران!!! هر وقت فهمیدیم که صرف نظر از قومیت و اصلیت و دین و مذهب و غیره و ذلک ایرانی و انسان هستیم یک قدم به جلو حرکت کردیم.
    • منم بچه تهران FI ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 25
      من همیشه مخالف کسایی بودم که میگفتند باید آخر هفته جاده های متصل یه شمال کشور که مسافران تهرانی رو پذیراست کنترل بشه و واقعا به نظرم حرف بی منطقی بود. ولی حالا با حرف شما دارم به نتایج دیگه ای میرسم. بی دلیل نیست انقدر از تهرانی ها کینه به دل دارند. یکم انسان باشیم
    • وحيد EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      64 7
      چه ربطي داره عزيز من اين حرف به تهران و شهرستان؟ بودجه مملكت رو اهواز و بوشهر ميدن 70 درصدش مياد تهران. سفره هاي نفت زيرپاي بوشهريا و اهوازياست بعد سفره هاي نونشون خاليه. چيكار كنن؟ نيان تهران كارگري هم كنن؟ نيان درس هم بخونن؟ برن بميرن؟ عزيز من اگه بودجه مملكت بدرستي توزيع ميشد كسي خونه و زندگيش رو ول نميكرد بياد يه شهر ديگه.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      55 7
      چه قدر عقده ای نظر دادی همشهری. من هم تهرانی هستم اما این نوع اظهار نظر کردن واقعا زشته.
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      28 3
      کلا اگه هم کار مثبتی انجام بشه باز ما ایرانی ها بلدیم ایراد بگیریم فقط... از ماست که بر ماست. لیاقت نداریم متاسفانه!
    • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      29 29
      بی تربیت. خب حق داره. تهران قبلا اینطوری نبود که. هر کس از مادرش قهر می کنه میاد تهران
    • ♥کیمیا♥ IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      0 0
      مثلاالان خیلی حال میکنی تهرونی هستی؟؟؟تهرون 200ساله ساله تاسیس شده یعنی ازلحاظاصالت به جنوب کشورنمیرسههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه.هه هه
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    12 1
    خدا قوت به همه کسانی که در ساخت و راه اندازی این پروژه زحمت کشیدند
  • ناشناس IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    9 3
    اگر همین هزینه ها را صرف حمل و نقل عمومی بخصوص انبوه بر یعنی مترو بکنید، همانهایی میخواهید برایشان اتوبانها را دو طبقه کنید، دیگر نیازی به استفاده از خودروی شخصی ندارند. هم بنزین کمتر میسوزد و هم آلودگی هوا به شدت کاهش می بابد. واقعا چرا کسی به این نکته ساده توجه نمیکند؟ الله اعلم!
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 4
    خوزستانی های عزیز شما هیچ نظری درباره این پل ندارید؟
    • خوزستانی A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 3
      نه عزیزم نوش جانتون. فقط اگه ممکنه چند لیتر آب از تهرون برامون بفرست چون آب شرب نداریم. ممنون
  • میثم IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 1
    قالیباف سال 2008 هشتمین شهردار برتر جهان شده و هم اکنون نایب رییس مجمع شهرداران جهان است. باید فرقی بین قالیباف و ........... باشه دیگه. قالیباف مچکریم
  • حسيني IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 3
    با سلام- 1- آن عزيزاني كه نمره منفي داده اند احتمالا با شهيد و شهادت و فرهنگ آن مخالف هستند.2- آيا گفتن كلمه مقدس "شهيد" خيلي طولاني است كه دوست ما با اختصارش موافق است؟3- نوشتن كلمه شهيد چه ارتباطي با اختصار آن دارد؟4- آيا اصلا اين بزرگراه به نام شهيد صدر مي باشد يا خير؟ اگر هست چرا درج نمي شود؟ و هدف از عدم ذكر آن چيست؟ با تشكر