پاتوق فرهنگی من، چند کتابفروشی است و بعضا برخی انتشاراتی‌ها مثل نشر پنجره و نشر چشمه که هر از گاهی به اینجاها سر می‌زنم و در جریان جدیدترین کتاب‌های بازار نشر قرار می‌گیرم.

به گزارش خبرآنلاین، چهارمین شماره دو هفته نامه خبری - تحلیلی «سام» ویژه کتاب و کتابخوانی در کتابفروشی​های معتبر پایتخت توزیع شد. در این شماره علاوه بر پرونده ای درباره وضعیت کتابخوانی در کشورهای دیگر، گفتگوی صریح با عبدالعلی دستغیب درباره «نقد ادبی و وضعیت منتقدان در کشور»، گفتگو با رضا صادقی و فرزاد موتمن، در خصوص عادت​های مطالعاتی و کتابخوانی شان، گفتگو با «جومپا لاهیری» نامزد جایزه کتاب سال آمریکا به بهانه انتشار جدیدترین رمانش و همچنین گفتگو با سیدضیاء قاسمی، برنده کتاب سال افغانستان در خصوص شعر مهاجرت و اوضاع و احوال شاعران افغان از بخش های اصلی است. همچنین یادداشت​ها و گفتارها و پیشنهادهایی از «ساره بیات، ناصر فکوهی، محمد سرور رجایی، یکتا ناصر، احمد بیگدلی، حسین باهر و ریچل هور، یادداشت نویس ایندیپندنت» در این شماره منتشر شده است. گزارش کوتاهی از وضعیت جوایز بی خاصیت ادبی در کشور و همچنین کتاب های پیشنهادی از دیگر بخش های این نشریه جمع و جور است.

در ادامه گزیده ای از گفتگوی «سام» با فرزاد موتمن، کارگردان شناخته شده سینما درباره عادات مطالعاتی و کتب مورد علاقه او را می خوانید:

- پاتوق فرهنگی من، چند کتابفروشی است و بعضا برخی انتشاراتی‌ها مثل نشر پنجره و نشر چشمه که هر از گاهی به اینجاها سر می‌زنم و در جریان جدیدترین کتاب‌های بازار نشر قرار می‌گیرم و کتاب های مورد پسندم را نیز از همین مکان‌ها تهیه می‌کنم. البته من هنگام خرید کتاب، چندان به نام انتشاراتی آن توجه نمی‌کنم بلکه این خود کتاب است که مجذوبم می‌کند بنابراین می توانم بگویم که ناشر مورد علاقه‌ای ندارم.

- «کنوت هامسون» به خاطر رمان «گرسنگی» از نویسندگان مورد علاقه من است چرا که این نویسنده بزرگ در این کتاب، عملا هیچ قصه‌ای را تعریف نمی‌کند بلکه با به وجود آوردن یک اتمسفر واقعی، خودش را به شکلی رئالیستی به مخاطب تحمیل می‌کند و مهم تر از آن اینکه، این کتاب و تعاریف و اصطلاحات ساده‌اش، چیزی نیست که بخواهیم آن را محدود به زمان خاصی کنیم بلکه موضوع این کتاب که مساله گرسنگی یک روشنفکر است، متعلق به همه قرون و اعصار است.

- از وطنی ها هم علاقه ویژه‌ای به «بزرگ علوی» دارم و بسیاری از کتاب‌های ایشان، مخصوصا «گیله مرد» را دوست دارم.

- وقتی نوجوان بودم، شخصیت «تام سایر» را بسیار دوست داشتم و بعدها هم «کوزت» رمان «بینوایان» و در زمانی هم «شوایک سرباز پاکدل». گاهی حتی این تاثیرات خودش را به صورت غیرمستقیم در وجود من نشان داده است. بد نیست بدانید که من هم اکنون مشغول ساخت فیلم جدیدم تحت عنوان «سایه روشن» هستم که در این فیلم، یک کاراکتر دختربچه دارم که به نحوی من را یاد «استلا»ی رمان «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز می اندازد به طوری که با هر میزانسنی، من بیشتر به یاد «استلا» می‌افتم و همواره آن شخصیت جلوی چشمان من زنده می‌شود.

- من تا به امروز، 2 متن را ترجمه کردم اما بنا به دلایلی چون تنبلی، به دنبال کارهای مربوط به چاپ و انتشار آنها نرفته‌ام که امیدوارم روزی بتوانم این ترجمه‌ها را منتشر کنم. هر دوی این ترجمه‌ها در حوزه سینماست. اولی کتابی است نوشته «کارین مک کین» تحت عنوان «صدا، تصویر، سیاست» است و دومی هم نوشته خانم نابینایی است درباره فیلم «سرباز کوچولو» و موج نوی سینمای گدار؛ کسی که این فیلم را ندیده و تنها صدایش را شنیده است و بر مبنای آن، این کتاب را به رشته تحریر درآورده است.

- آخرین کتابی که توانستم آن را مطالعه کنم، اثر ترجمه شده‌ای بود تحت عنوان «معناسازی» نوشته «دیوید بوردول» که حالا نمی‌دانم اشکال از ترجمه آن بود یا اصل کتاب که کاملا بی‌معنی بود و بحث هایی راجع به مفهوم سازی و معناسازی در سینما را مطرح می‌کرد که من چیزی از آن نفهمیدم.

- کتاب های «تام جونز» و «انقلاب روسیه» لئون تروتسکی، «وداع با اسلحه» ارنست همینگوی و «کافکا در کرانه» موراکامی را مطالعه کرده‌ام و از مطالعه آنها، نهایت لذت را برده ام.

 

دو هفته نامه خبری - تحلیلی «سام» با بخش​هایی چون معرفی کتاب های روز، کتاب های خواندنی و پرفروش ترین های بازار، با قیمت هزار تومان در کتاب فروشی های معتبر تهران (ازجمله شهر کتاب مرکزی، نشر افق، نشر مرکز، نشر چشمه و ثالث) در دسترس علاقمندان است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =