رییس سازمان محیط زیست از مذاکراتش با رییس جمهور افغانستان برای تامن حق‌آبه تالاب هامون و احیای رودخانه هیرمند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هامون یکی از تالاب های ایران است که به دلیل احداث سد و آب‌بند در مسیر رودخانه هیرمند در کشور افغانستان،‌ خشک شده. راه چاره نجات این تالاب هم تامین حق‌آبه آن از طرف افغانستان است.

اکنون اما رییس سازمان محیط زیست از مذاکراتش با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان برای تامین حق آبه هامون و احیای هیرمند خبر داده است.

معصومه ابتکار در صفحه فیس بوک خود نوشت:

"سلام دوستان

از موضوعات مهم مورد بحث در جلسات بلند پایه دیروز آقای کرزای در تهران تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون و احیای هیرمند بود. این موضوع مورد توجه آقای رءیس جمهور قرار داشت و احیای هیرمند و تامین حق آبه تالاب هامون از طرف آقای کرزی نیز مورد تایید قرار گرفت. امیدوارم شاهد بازگشت آب و احیای هامون باشیم."

اما دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده‌است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می‌دهند. هامون بزرگ‌ترین پهنه آب‌های شیرین سیستان، نقش اساسی در زندگی مردم منطقه دارد. همچنین علاوه بر اثرات مثبت طبیعی، اقتصادی واجتماعی آن، در دین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد.

در دشت سیستان یک سری فرورفتگی ها و چاله‌های طبیعی وجود دارد که در ماه‌های مختلف به دریاچه و باتلاق و نیزار تبدیل می‌شود و به سه قسمت سابوری، پوزک وهامون تقسیم می‌شود. وسعت کل هامون‌ها در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع می شود که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران است.

دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا نوسانات در میزان آب رودخانه، مشکلاتی را برای کل سیستم دریاچه بوجود آورد. رودخانه هیرمند البته شریان اصلی آب ورودی به هامون است،‌ اما رودخانه‌های خاشرود، فراه، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان هم به هامون می‌ریزند. با توجه به خشکسالی های 15 ساله و بسته شدن آب ورودی از سمت کشور افغانستان و پرداخت نکردن حق‌آبه دریاچه از طرف افغانستان دریاچه هامون هم اکنون کاملا خشک شده است و هیچ آثاری از حیات در آن یافت نمی شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    30 7
    چه عجب يكي راجع به اين قضيه مهم با اونا بالاخره مذاكره كرد!!
    • ابو IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      11 7
      به عمل کار براید به سخندانی نیست
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      7 1
      تا حالا كسي حرفشو هم حتي با اونها مطرح نكرده فقط داشتيم به كشورهاي ضعيف به قولي حال ميداديم تا اينور و اونور به نفع ما راي بدن، اما اگه همه چيز درست بشه نياز به اين راي ها كم ميشه و نوبت احقاق حقوق خودمون ميشه، سيستان استان به اون بزرگي و محرومي و نيازمند به آب آيا نبايد بيشتر بهش توجه بشه؟!
    • ali A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      1 1
      واقعا خوبه که آب به هامون بریزه، ولی آیا به خاطر این که یه دریاچه احیا بشه باید مردمانی دیگر از آب محروم شوند؟ آیا ایران آب به کویت نمی فروشه؟ آیا ایران هر جا که لازم باشه به صلاح منافع ملی خودش عمل نمی کنه؟ به نظر میرسه که بعضی از مردم ایران فکر می کنن کل کشورهای همسایه باید در خدمت اونها باشن به و نفع منافع آنها عمل کنن این یک معامله دو طرفه هست، به قول امیر رضا که نفر آخر کامنت گذاشته این حق مردم افغانستانه، و باید معامله ای پایاپای انجام بشه، همین الان ایران داره به افغانستان برق می فروشه، برقی که از طریق گاز یا آب تولید می کنه آیا افغانستانی ها باید اعتراض کنند که چرا ایران برقش رو می فروشه؟ ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 5
    درود بر تمامی دوستداران محیط زیست
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    10 6
    درود بر شما كه راه اصلي نجات سيستان از توسعه نيافتگي را يافته ايد. سيستان زماني انبار غله ايران بوده است و با درايت و تدبير باز هم مي تواند باشد. در ضمن سركار خانم ابتكار تو را خدا فكري هم براي زاينده رود ما نيز بكنيد. حيف اصفهان زيبا است كه اينطور پژمرده و دلمرده باشد. اصفهان متعلق به تمام مردم ايران است. در ضمن شرق اصفهان و بدبختي بيش از 300 هزار نفر و تبديل گاوخوني به كانون غبار و خشك شدن قنات هاي يزد و ... هم كه خودتان بهتر از هر كسي مي دانيد چه بلايي است كه اگر چاره اي براي آن انديشيده نشود بخش زيادي از كشور را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
  • محبوب IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    18 17
    چطور ایشون فیسبوک دارن؟ خودشونو عاقل تر از مردم عادی میدونن؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      15 14
      چه ربطی داره؟ خوب تو هم برو عضو شو
    • علی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      7 0
      راس میگه دیگه، ممنوعه واسه ما.
  • سعيد A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 4
    خواهش ميكنم بنوعي وارد مذاكره شوند كه حكايت از داشتن ضمانتي اجرايي قوي داشته باشد
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    17 2
    خانم دکتر ابتکار متشکریم.لطفا برای احیا دریاچه هامون بسیاربسیار تلاش کنیم.تاشاید چرخه زندگی مردم محروم سیستان دوباره بچرخد.کاش مسئولین کشور حداقل یک ماه در سیستان زندگی میکردند تا عمق فاجعه مشخص شود.که مردم ولایتمدار سیستان در چه شرایطی زندگی میکنند.
  • از تهران IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 4
    درياچه اروميه هم فراموش نشود خانم ابتكار؟؟؟؟؟؟
  • امین از کرج A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    ضمن تشکر. احیای سیستان و هامون از مهاجرت حداقل 500هزار نفر جلوگیری میکند و این در امنیت و ثبات منطقه تاثیر دارد. ضمنا جواب هم بر نماینده اسبق زابل باشد که هامون احیا شدنی نیست
  • مسعود IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 3
    از خانم ابتکار ممنونیم و امیدواریم نهایتا این مذاکرات به خبر های خوشی بیانجامد و به امید آنروز که دوباره سیستان آباد شود . این دوستمونم که گفته دریاچه ارومیه فراموش نشه باید بهش گفت وقتی بحث در مورد دریاچه هامونه منظور فقط یه دریاچه نیست بلکه بحث زندگی مردم سیستان مهاجرت مردم سیستان کار درسیستان ریزگردها درسیستان بیماری سل در سیستان و . . . هست پس عرفا و شرعا و قانونا اولویت با هامونه نه دریاچه ارومیه
  • امیررضا A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 5
    کمی نفت به این افغانی ها بدید در عوضش اونا هم شیر آب رو باز می کنن. سر به سر بی درد سر. لازم نیست اینقدر بحث حق آبه رو مطرح کنید، چون در قرن بیست و یکم هیچ کس منابع طبیعی کشورش رو مجانی به دیگران نمی ده اونم در شرایطی که خودش نیاز داشته باشه. آب رو سد می بندن و خشخاش کشت می کنن و بعد کیلویی خدا تومن تریاک می فروشن، دلشون که به حال من و شما نسوخته!!