واحدمرکزی خبر نوشت:

ولی الله سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  افزود : شرایط رکود تورمی داریم که برون رفت از آن روش خاصی دارد و آن کنترل شدیدتر نقدینگی است تا بتواند منجر به کاهش تورم شود.

وی ادامه داد: البته این اقدام ممکن است به رکود دامن زند لذا باید به خروج از رکود توجه ویژه داشته باشیم  .

سیف اضافه کرد : هدف اصلی این است که حداکثر تا پایان امسال از رکود خارج شویم و حرکت مناسبی را در جهت ایجاد رشد اقتصادی در کشور آغاز  کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : تدبیری که امسال اتخاذ شد این است که با بازنگری در مقررات دست و پا گیر و فضای کسب و کار در جهت ایجاد شرایط مناسب تر برای فعالیت های اقتصادی بتوانیم حرکت مناسبی را در افزایش تولید و استفاده کامل از ظرفیت های تولیدی آغاز و با انضباط پولی و مالی  بتوانیم شرایط مناسبی را در کنترل و کاهش تورم ایجاد کنیم .

وی گفت : این اقدامات تا کنون توانسته نتایج مطلوبی داشته باشد و روند تورم ماهانه به صورت کاهنده، به پیش برود.

سیف افزود: پیش بینی ما این است که در پایان امسال متوسط تورم سالیانه حداکثر 35 درصد خواهد بود .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : خرداد امسال تورم 43 درصدی را داشتیم که در آبان به  40 و 6 دهم درصد رسید.

وی افزود : تورم نقطه به نقطه هم از 45 درصد در خرداد به 31 و 9 دهم درصد در آبان رسید.

سیف اضافه کرد: تورم ماهیانه نیز خرداد امسال 3 و 4 دهم درصد بود که با روند نزولی به یک درصد در آبان امسال رسید و اینها  علائم آغاز جهت گیری مثبتی است که ایجاد شده است.

وی گفت: یکی از شاخص های مثبت ، وضع نرخ ارز در بازار است که در ماههای اخیر از روند باثبات برخوردار بود در حالی که در طول سال 91 نوسانات خیلی شدیدی داشت.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: همه اینها علائمی است که می توانیم امیدوار باشیم هر چه زودتر به شرایط مطلوبی برسیم.

 سیف: یکسان سازی نرخ ارز پس از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها


رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیش بینی ما این است در سال آینده تورم به 25 درصد برسد و نقدینگی به نحو مطلوب کنترل شود که زمان خوبی برای یکسان سازی نرخ ارز است اما پیش از آن مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا خواهد شد.

ولی اله سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه وجود چند نرخ ارز در بازار زمینه های فساد و انحراف را در تصمیمات اقتصادی ایجاد می کند افزود: ثبات اقتصادی پیش نیاز یکسان سازی نرخ ارز است که پیش بینی می کنیم در نیمه دوم سال آینده اجرا شود.

وی ادامه داد: در بودجه نیز پیش بینی های لازم انجام شده است البته تجربه خوبی از اجرای یکسان سازی نرخ ارز در اوائل دهه 80 داریم.

سیف، نرخ تورم را یکی دیگر از عوامل موثر در یکسان سازی نرخ ارز دانست و گفت: در حالی که اقتصاد ما با تورم 40 درصدی مواجه است یکسان سازی نرخ ارز می تواند مشکل و در کوتاه مدت شکننده باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نرخ ارز زمانی می تواند یکسان شود که بتواند همه نیازهای کشور را تامین کند و تورم در حد قابل قبولی باشد.

وی اضافه کرد: 12 سال پیش که نرخ ارز بر اساس نرخ یکسان با 790 تومان آغاز شد باید اجازه می دادیم این نرخ بر اساس واقعیت های بازار تعدیل شود اما درآمدهای سرشار ارزی پس از افزایش قیمت نفت موجب شد دولت از تزریق این منابع ارزی به بازار و نرخ پایین ارز حمایت کند لذا حجم واردات به شدت افزایش یافت و تولید خسارت دید.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون مشکل گشایش ال سی با 30 درصد ارزش کل کالا رفع شده است زیرا اجازه خرید ارز برای 70 درصد بقیه برای بانک ها صادر شده است و این موضوع به سهولت انجام می شود.

وی افزود: گشایش اعتبار بر اساس تقاضای مشتری به نوع رابطه مشتری و بانک ارتباط دارد و اگر مشتری دچار تاخیر در تسویه حساب و پرداخت تعهدات در سررسید های مقرر باشد ممکن است بانک سخت گیری هایی داشته باشد.

سیف : بانک ها 80 درصد از تامین مالی اقتصادی کشور را انجام می دهند


رئیس کل بانک مرکزی گفت : بانک ها 80 درصد از تامین مالی اقتصاد کشور را انجام می دهند در حالی که در تعریف عمومی ، بانک ها باید تامین کننده کوتاه مدت در فعالیت های اقتصادی باشند.

ولی الله سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود : تکیه اصلی نظام اقتصادی ما بر فعالیت های بانکی است.

وی ادامه داد: البته در سال های اخیر اقداماتی مثبتی برای رشد بازارهای سرمایه ای شده است و ما نیز در این باره تشویق می کنیم .

سیف درباره عملکرد خود در تصدی 100 روزه مسئولیت ریاست کل بانک مرکزی گفت : در دو سال اخیر به علت نبود تعادل در شرایط ارزی کشور ، شاهد ابلاغ برخی بخشنامه ها و دستورالعمل های متناقض بودیم که موجب سردرگمی فعالان اقتصادی و بانک ها شده بود.

وی افزود: یکی از عمده ترین کارهایی که در اقدامات نخست در جهت برداشتن موانع تولید در بانک مرکزی انجام دادیم بازنگری در این دستورالعمل ها و بخشنامه ها  به ویژه مسائل ارزی بود .

سیف اضافه کرد: امسال ارز مرجع 1226 تومان را در نظام بانکی نداشتیم بنابراین باید همه منابع و مصارف ، تعهدات و بدهی های ارزی با نرخ مبادله ای تامین شود  و باید روش هایی را برای تسویه تعهداتی که از گذشته مانده در نظر گرفته شود.

وی گفت : در این باره جلسات متعدد برگزار شد و به جمع  بندی رسیدیم که چند روز قبل این روش را در بخشنامه ای به بانک ها اعلام کردیم تا مبنای تسویه و رفع ابهامات بانک ها با فعالان اقتصادی و بانک مرکزی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از اقدامات دیگر که به این موضوع دامن زده بود برداشت ها از حساب های بانکی بود که به طور نمونه در روز های آخر 90 به عنوان مابه التفاوت  نرخ ارز از حساب های بانکی برداشت شده بود که استدلال درستی نداشت بنابراین باید مورد بازنگری قرار گیرد و برگردد.

سیف گفت :  البته زمان بازگرداندن متناسب با نهایی شدن بررسی بانک ها بر اساس بخشنامه جدید است که بتواند منجر به شفافیت و تسویه حساب میان بانک ها و بانک مرکزی شود که نتیجه بعدی آن شفاف شدن پرونده های بسته نشده مشتریان ارزی نظام بانکی خواهد بود و البته می تواند اعتماد نظام بانکی را احیاء کند .

سیف :آمارهای بانک مرکزی باید دقیق باشد


رئیس کل بانک مرکزی به مسئولیت این بانک در ارائه آمارهای دقیق اقتصادی اشاره کرد و گفت : این آمارها در نوسانات بازار اثر می گذارد بنابراین باید دقیق باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : دستورالعمل های" ذینفع واحد" و "تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط " را مورد بازنگری قرار دادیم تا نظام بانکی بتواند با انعطاف به وجود آمده، با سهولت بیشتری در حمایت از تولید و فعالیت های اقتصادی عمل کند.

ولی الله سیف در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اگر آمار و اطلاعات به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد هیچ گونه اطلاعاتی که افراد خاص به آن دسترسی داشته باشند وجود نخواهد داشت و همه در شرایط یکسان قرار می گیرند.

وی تصریح کرد : عمده ترین کاری که باید انجام دهیم این است که این اطلاعات را در معرض استفاده  فعالان اقتصادی قرار دهیم تا با وضوح کامل بتوانند پیش بینی کنند و این موضوع برای رشد اقتصادی لازم است.

در ادامه مجری پرسید: انتقاد جدی در نحوه عملکرد بانکی و نوع همکاری اش با مردم وجود دارد، عیوب این حوزه چیست ؟

رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: انتقادات زیادی نسبت به نوع عملکرد نظام بانکی و ارائه خدماتش به فعالان اقتصادی دارم اما وقتی ریشه یابی می کنیم می بینیم منشاء برخی از مشکلات در جایی دیگر است.

سیف گفت: سه گروه اشکال در نظام بانکی وجود دارد که یک گروه آن به بانک مرکزی بر می گردد.

وی افزود: دستورالعمل های بانک مرکزی در برخی موارد پیچیدگی ها و ابهاماتی دارد که نظام بانکی را در ارائه خدمت مورد نظر به مشتری دچار سردرگمی می کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد : بروکراسی زیادی در دستورالعمل های بانک مرکزی به نظام بانکی تحمیل می شود که مردم نیز باید آن فرایند را طی کنند.

وی تاکید کرد : وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که این اصلاحات را در درون خود انجام دهد.

سیف افزود: بخشنامه ها باید از انسجام و ارتباط تنگاتنگ درونی برخوردار باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: گروه دوم اشکالات به نوع نگاه و توقعی که دولت ها از نظام بانکی داشتند بر می گردد .

وی ادامه داد: تسهیلات تکلیفی و تبصره ای در سنوات مختلف در بودجه های سنواتی و مصوبه های دولت و تحمیل تسهیلات غیر کارشناسی به نظام بانکی موجب شده است عمده منابع نظام بانکی در جهت های غیر اقتصادی مصرف  شود و بانکها از کارایی لازم بیافتند.

سیف افزود : حجم بالای مطالبات معوق بانکها یکی از بازتاب های چنین رفتاری است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه گروه سوم اشکالات به بانکها بر می گردد گفت: بانکها نیز بازنگری کنند و به روش های نوین بانکداری مجهز شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان نمی توانیم از همه دستاوردهای بانکداری سنتی استفاده کنیم، افزود: در حال اجرای بانکداری بدون ربا هستیم که باید در مسیر  پیاده سازی بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

سیف گفت: باید برای کم کردن فاصله میان بانکداری بدون ربای موجود و بانکداری اسلامی برنامه داشته باشیم و آن را به شرایط مطلوب برسانیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بخش های عمده ای از تجربیاتی که در بانکداری دنیا وجود دارد می تواند در کشور مورد استفاده قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی نیز در دنیا پیشرفت های خوبی کرده است گفت: برخی از کشورها در این زمینه پیش قدم هستند و ما نیز باید نشان دهیم  که کمبودی از این بابت نداریم.

سیف افزود: تجربه  خیلی خوب ما این است که در زمانی که تصمیم گرفتیم ربا را از نظام بانکی حذف کنیم  قانون عملیات بانکداری بدون ربا را در همه فعالیت های بانکی پیاده سازی کردیم و همه بانکهای ما به سمت انجام عملیات بانکی بدون ربا  رفتند و بانکداری سنتی در کشور متوقف شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: عنوان می شود که بانکداری بدون ربا از دستورالعمل هایی برخوردار است که ارائه خدمات را به علت پیچیدگی و فرآیند اداری سنگینی که دارد کند کرده است که معتقد به آن نیستم.

سیف گفت: قانون شرایط خیلی خوبی را در این زمینه دارد اما در آئین نامه های اجرای عقود و متون قراردادهای موجود باید بازنگری کنیم که امیدوارم این کارها در آینده نزدیک شروع و عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: در کنار آن از پیشرفت سریعی است که در بانکداری الکترونیکی   در دنیا پیش آمده است نباید غافل شویم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در کشور ما در این زمینه تلاش زیادی شده است و بانکهایمان در زمینه بانکداری الکترونیک نسبت به 7 تا 10 سال گذشته، متفاوت شده است اما هنوز از برخی دستاوردهای نوین صنعت بانکداری غافل هستیم .

سیف با بیان اینکه ناگزیریم  برای کارا کردن بانکهایمان از این تجربیات استفاده کنیم افزود: نخستین قدم در این زمینه بازسازی ساختار داخلی بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر بانکها پیچیدگی های زیادی دارد تاکید کرد: بانک مرکزی ما باید از توانمندی های لازم برای نظارت بر بانکها برخوردار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بخش عمده ای از فعالیت های بانکی ما به عنوان  بازار غیر متشکل پولی، خارج از نظارت بانک مرکزی در حال انجام است که این  ناگوار است.

وی افزود: بانک مرکزی باید با سرعت این بخش از فعالیت ها را که در بازار پول در حال اتفاق است تحت نظارت و کنترل  قرار دهد.

سیف گفت: دیگر دستگاهها باید با بانک مرکزی در این زمینه همکاری کنند .

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مدیران باتجربه زیادی در نظام بانکی داریم که در این مسیر کمک خواهند کرد.

وی گفت: گام های خوبی برای به روز کردن نظام بانکی برداشته شده است و جلساتی را در این زمینه با مدیران عامل بانکها داشتم.

سیف افزود : ارتباط خوبی در بدنه کارشناسی بانکها با بانک مرکزی ایجاد شده است که به تدریج آثار آن خود را نشان می دهد .

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید ارتباط و نوع نگاه مشتریان نظام بانکی و فعالان اقتصادی را به بانکها بازسازی کنیم.

وی افزود: فعال اقتصادی باید بتواند باشفافیت انتظار استانداردی را از بانک داشته باشد و نمی تواند در برخورد بانکها با خودش ابهاماتی را مشاهده کند .

سیف تاکید کرد: بنگاه اقتصادی باید از مشخصاتی برخوردار باشد که نظام بانکی بتواند با او رابطه مطمئن برقرار کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک به هیچ وجه نباید در شرایطی قرار گیرد که از رابطه نیازی که مشتری به تسهیلات دارد سوء استفاده کند و انتظارت خارج از حد و نرخ های سود بالا ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ها باید قابل قبول اقتصاد باشد افزود: یکی از اقداماتی که می تواند این ساختار را ایجاد کند وجود شرایط رقابتی سالم در نظام بانکی است که بانکهای ما به این نتیجه برسند که اگر در ارائه خدمات به مشتری بی دقتی کنند رقیبش آن مشتری را جذب می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روش می تواند بسیار موثر باشد اضافه کرد: سرمایه اصلی بانک ، اقبال مشتریان است و اگر بانک بتواند این اقبال را به سمت خود جذب کند به سرعت می تواند رشد کند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    3 0
    مر دم بانکداری غربی را به بانکداری اسلامی شما!!!! ترجیح می دهند حداقل سودش 4 درصد نه 25 درصد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 0
    شما كه ميگفتين ارز دست ما نيست و نرخ رو بازار تعيين ميكنه !!!!