تسنیم نوشت:

یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۴ دقیقه به مدت ۵۱ دقیقه میهمانِ چشمانِ دوخته‌شده به شبکه آموزشِ سیما بودم. با نیم ‌ساعت تأخیر، اجرای زندهٔ بخش دوم از مناظره پیرامون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شروع شد.

در دقایقِ میانیِ این برنامه، کارشناسِ مقابلم باهدفِ مقابله با اندیشه‌هایی که برای دفاع از آن‌ها دل به دریا زده‌ام، متهم‌ام کرد به موافقت با فیلترِ «Google» تا بهانه‌ای شود برای تاختن بر من و البته بهایی شد برای باختن او!

بحثِ تاخت و باختِ این قماش برای معاش را بسپاریم به بعد، ولی آیا چماقِ «Google» هنوز برای کوبیدنِ سرِ حامیانِ مردم در اینترنت، سنگینی دارد؟

اگر تحمل‌کنید، برای قضاوتِ شما برگ دیگری از «پریسم» را با هم بررسی خواهیم کرد؛ همان اسنادِ سری که آمریکا برای دستگیریِ افشا کننده آن دستور داد هواپیمای رئیس‌جمهور کشوری را به زمین نشاندند، اوبامایش را از سفر به روسیه، بدان خاطر که اسنودن در آنجاست، منع کرد، رابطهٔ به ظاهر دوستانه آمریکا، به ظاهر با بسیاری از کشورها دچار مشکل شد و جنجالی سنگین بر روی برگ برگِ این اسناد در جهان به راه افتاد. جنجال و حواشیِ پریسم مشکوک، ولی منطقِ فنیِ حاکم بر این اسناد، قابلِ استناد است.

در نتیجه اگر از آن‌هایی هستید که هنوز «Yahoo»، «Hotmail»، «Outlook»، «AOL Mail» و «Gmail» را به «میهن‌میل»، «میل‌دیتا»، «چاپار»، «وطن‌میل»، «صبا‌میل» و دیگر سرویس‌دهنده‌های ایمیلِ ایرانی ترجیح می‌دهید؛ «کلوب»، «افسران»، «فیس‌نما»، «هم‌میهن» و ده‌ها شبکه اجتماعی ایرانیِ دیگر را گذاشته‌اید و در «Facebook»، «Google orkut» یا «Google plus»، پلاس شده‌اید؛ «Yahoo Messenger»، «Google talk»، «PalTalk»، «Skype»، «Google Voice» و «iChat» را برای چت، مطمئن تر از نمونه‌های داخلی می‌دانید؛ به «Blogger» بیشتر از «بلاگفا»، «میهن‌بلاگ»، «بلاگ‌اسکای»، «بلاگ»، «پارسی‌بلاگ»، «جوان‌بلاگ» و این‌همه سرویس‌دهنده وبلاگِ ایرانی اعتماد دارید؛ از «ساینا» بی‌خبرید و هنوز «Internet Explorer»، «Google chrome» و «Safari» را رها نکرده‌اید؛ پیامک‌ها، مکالمات، فیلم‌ها، تصاویر، اطلاعاتِ مربوط به تردد و تنفسِ خود را به گوشیِ «Google Android»تان سپرده‌اید؛ باور ندارید که «آپارات» که هیچ، حتی «یوتیوب دات آی‌آر» هم شرف دارد به «YouTube»دات کام؛ اجازه می‌دهید « Google» شما را شکار کند ولی از موتورهای جستجوی «سلام»، «پارسی‌جو»، «ریسمون» و «مه‌جو» استفاده نکنید؛ یا تا کنون از «مترجم پارسی‌جو» استفاده نکرده‌اید و «Google Translate» را بهترین می‌دانید؛ هنوز «Google Desktop»، «Google Docs»، «Google Analytics»، «Google Groups»، «Google Mobile»، «Google Calendar»، «Google Adwords»، «Startup Weekend» و «Google Panoramio» را «فقط سرویس» می‌دانید و به جای «لنزور» و «نگارخانه ایرانی» از «Google Picasa» و «Yahoo Flickr» استفاده می‌کنید؛ بهتر است بدانید که بیش از آنچه شما از خود و دوستانتان می‌دانید، آن‌ها از دوستانتان و شما می‌دانند.

«چیزهایی که جمع‌آوری شده، متفاوت است»! بااین‌حال آیا می‌خواهید بدانید سرویس جاسوسیِ آمریکا «به طور کلی» چه چیزهایی از شما جاسوسی کرده است؟

محتوای همه «ایمیل»ها (E-mail)، حتی آن‌هایی که حذف‌شان کرده‌اید و از سطل زباله هم بیرونشان ریخته‌اید و طبیعتاً خودِ شما هم به آن‌ها دسترسی ندارید؛ هر چه «چت» (Chat) کرده‌اید، گفتگوهای متنی، «صوتی» (voice) و حتی «تصویری» (video)، شامل همه قسمت‌های خصوصی و خیلی خیلی خصوصی زندگی مجازی‌تان تا همهٔ آن چیزهایی از گذشته و شاید آیندهٔ شما که بر روی زندگی واقعی‌تان تأثیری شگرف دارد؛ «فیلم‌ها» (Videos)، «عکس‌ها» (Photos)، انواعِ «داده‌های ذخیره‌شده» (Stored data)، محتوای تمام استفاده‌های شما از «تلفن اینترنتی» (VOIP)، «فایل‌های ارسالی» (File transfers)، «ویدئوکنفرانس‌ها» (Video Conferencing)، «اطلاعاتِ لاگین» شامل نام کاربری و رمزهای عبورتان، لاگ‌های ورود، خروج، مکث و تأملات (Notifications of target activity - logins, etc)، «جزئیات فعالیت‌هایِ همهٔ اعضاءِ شبکه‌های اجتماعی» (Online Social Networking details)، اطلاعاتِ مربوط به «درخواست‌های ویژه» (Special Requests) که ممکن است ذکر آن‌ها فراموش شده باشد و غیره، تاکید می‌کنم، حتی «و غیرهٔ» شما در این‌ هَمهَمه، همه و همه در اختیارِ آژانسِ امنیت ملی آمریکا قرارگرفته و قرار است روزی که روزیِ شما روزِ آن‌ها را سیاه کند، برگ‌های برنده خود را رو کنند! کما اینکه اکنون روزی سرشارِ آن‌ها، از روزگارِ سیاه ما در فناوری اطلاعات است.

ولی به قولِ شیرینِ قدیمی‌ها، «جلو ضرر را هر وقت بگیری، منفعت است».

من نمی‌خواهم بگویم آمریکایی‌ها امانت‌دارهای خوبی نیستند و اصلاً صلاحیت، عُرضه و توانِ نگهداریِ اطلاعاتِ مهمِ ما را ندارند و اگر فردا-روزی، اسنودنِ تازه‌ای پیدا شد و اطلاعاتِ ذخیره‌شدهٔ ما در سرورهایِ آژانسِ امنیت ملی آمریکا را بر روی اینترنت منتشر کرد چه بلایی بر سر جهان خواهد آمد؛ زیرا می‌دانم شما همه این‌ها را می‌دانید...

پس بیایید یک بار برای همیشه باهم تصمیم بگیریم و از این «به‌اصطلاح سرویس‌های آمریکایی» جدا شویم، کم شدن وابستگی‌های خود را جشن بگیریم و از خدای قادر مدیرانی بخواهیم، بصیر و نصیر؛ مدیرانی که با طراحی و ساختِ کشتیِ مجازیِ نجات، ما را از ننگِ غرق شدن در امواجِ سهمگینِ ذلت و خفتِ وابستگی به شیطان در فضای مجازی، رها کنند؛ تا آنگاه، مزه آزادی زیرِ سایهٔ عدلِ الهی را بچشیم و بیش از این چوبِ وطن‌فروشیِ منفعت‌طلبان، وادادگیِ آی‌تی‌زده‌ها و کوته‌فکریِ سطحی‌نگران را نخوریم و جُورِ غفلت‌های خانمان‌سوز خودمان را هم سربارِ بارمان نکنیم.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    77 2
    یعنی سرویس های داخلی هیچ یک از اطلاعات ما رو رصد نمیکنن؟ با چه اطمینانی؟ ضمن اینکه مگه ما جاسوس و سیاستمدار هستیم که این اطلاعات برای اونها اینقدر ارزشمند باشن؟ و ضمن اینکه واقعا شما چطور سرویس های داخلی و خارجی رو اینچنین با هم مقایسه میکتید؟ کروم رو با ساینا؟ فیس بوک رو با فیس نما؟ فیس نما اگر به خودش اطمینان داشت تا این حد اسمش رو مقلدانه انتخاب نمیکرد
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    105 1
    من اگه یه خارجی ازم جاسوسی کنه مهم نیست چون فردا نمیاد یقه م رو بگیره که چرا اینو گفتی اونو نگفتی اما دوست ندارم مثل آقای مطهری سرم بیاد اونم توسط عزیزان داخلی!واسه همین شرکتای خارجی رو ترجیح میدم.
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    85 2
    یعنی اینهمه حرف بی محتوا خودش یه شاهکاره ها ماشالا تسنیم داره از فارس و کیهان جلو میزنه
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    77 3
    تا حالا چیزی درباره توهم توطئه شنیدین ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    67 3
    ..... ما نمی خواهیم ازا ین سرویس ها جدا شیم.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    135 8
    اينطورام نيست، يعني معقولانه نيست، ضمنا يحتمل اونها خيلي امانت دار تر از داخلي ها هستن
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    من ترجیح می دهم که آنها بیشتر بدانند تا اینکه شما بیشتر بدانید. حداقل در مسائل شخصی ما ورود نمی کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      146 6
      من تا جان در بدن دارم از محصولات و سرویسهای آمریکایی استفاده میکنم و دلیل نداره حماقت کنم و از سرویسهای داخلی استفاده کنم . این سرویسهای ایمیل داخلی هم که اسم بردی بهتره بزارید در کوزه آبش رو بخورید.
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      64 2
      بر فرض مثال تمام حرفهای نویسنده درست باشد.گوشی آیفون را میخواهی چه کار کنی؟آیا برای گوشی آیفون معادل فارسی در ایران داریم؟ بهتر معقولتر فکر کنیم.
    • سروش آریا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      28 1
      من تحت تاثیر گرفتم و همین الان تصمیم گرفتم از سرویس‌های ایمیل ایرانی استفاده کنم. در همین لحظه با لپ‌تاپ آمریکاییم، توسط ویندوزم، با استفاده از گوگل کروم می‌رم و یه ایمیل ایرانی برای خودم می‌سازم و لحظه به لحظه لذت می‌برم از برنامه‌نویسی قوی، ظاهر کاربرپسند (یوزرفرندلی)، کاربری روان (اسموث)، دقت در جزئیات، سازگاری کامل با مرورگرهای مختلف و نمایش ایده‌آل در رزولوشن‌های متفاوت، و بسیاری قابلیت‌های فوق‌العاده که سرویس‌های ایرانی به آدم میدن!
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      2 0
      دقیقا تا جان در بدن دارم. چون برم سراغ اونا احتمالا سربعا جان در بدن ندارم. هزینه اش هم 200 تومنه
  • مسعود IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    122 3
    دوست عزیز فرض کنیم همه حرفاتون درست اصلا گوگل تمام اطلاعات منو میدوزده و جس جو هم گوگل جلوش نخوده ولی گوگل میاد یه روزی برای باج خواهی و حال گیری من اطلاعاتمو بده مثالا به رئیسم که با استناد به اون منو به جرم مثلا فساد اخلاقی که هنوز تعریفش نا مشخصه اخراج کنن ؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    105 1
    این سبک بازیا دیگه چیه ؟؟ گوگل داره با کیفیت محصولاتش دنیا رو تسخیر میکنه ، اینا هنوز دارن میگن لنگش کن. عزیز من یه ذره جهانی بشید و کم این مردم رو تحقیر کنید
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    117 3
    من ترجیح میدم اونا اطلاعات شخصیم رو جمع آوری کنن
    • حميد IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      66 1
      ما كه كلا چيزي نداريم بخوايم از كسي قايم كنيم با اين مسائل هم به فرض صحيح بودن !!!!!!! فرضيه هاي شما مشكلي نداريم.شما فكر خود باش عزيزم خدايي ناكرده 3000 ميلياردي يا 13000 ميليلاردي يا قضيه تاميا اجتماعي و .... غيره از صندوق الكترونيكيت نزنه بيرون.
  • حمید IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    169 4
    از کجا معلوم سرویسهای داخلی همین بلا رو سرمون نیارن؟ کی تضمین میده؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      94 3
      منم دقیقا با شما هم عقیدم
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      35 2
      هیچ تضمینی وجود نداره
  • جدی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    98 2
    «میهن‌میل»، «میل‌دیتا»، «چاپار»، «وطن‌میل»، «صبا‌میل» و دیگر سرویس‌دهنده‌های ایمیلِ ایرانی ....! آخه الان وقت شوخیه؟!
  • بی نام RU ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    79 3
    اون برنامه رو من دیدم اون کسی که کم اورده بود خود شما بودید.شما می خواستید با اجرای اینترنت ملی ایرانیان را محدود کنید ولی خوشبختانه نتوانستید.
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    68 2
    بابا اینا خدای توهم هستند.شما بچسب به پای چپ و راست
  • رها IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    54 2
    تو خماريش بمون....
  • بی نام RU ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    53 2
    تو این نمونه های داخلی نظرات و نوشته ها و فیلم وتصویر یکی در میون بدون هیچ دلیلی حذف (سانسور)می شود.و احتمال یقه گیری بالا میرود.
  • سیاوش IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    48 2
    من و هزاران نفر مثل من که شهروندان عادی هستیم و هیچ موضوع خاصی برای جاسوسی نداریم ترجیح میدهیم از همین سرویسهای با کیفیت عمومی استفاده کنیم اما اگر چنین خطراتی دارد برای مسئولین و سایر افرادی که اطلاعات خاصی دارند استفاده از ان را محدود کنید اصلا یک شبکه مخصوص داخلی برای مسئولین بزنید اینطوری هم برای شما جمع آوری اطلاعات مسئولان راحت تر هست هم دشمنان خارجی با جمع آوری اطلاعات بی ارزش امثال من مشغول میشن و وقتشون هدر میره
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    50 2
    جناب نوسینده مقاله فوق نظرات مردمو دیدی ؟ آیا به نظرت همه اشتباه می کنن و شما درست می گی ؟ اینا مشت نمونه خرواره ؟
  • نکته بین A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    56 2
    من ترجیح میدم خارجی ها ازم جاسوسی کنن تا داخلی ها . به اونا بیشتر اعتماد دارم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    23 2
    تا زمانی که تضمینی واسه اینکه از اطلاعات مردم تو ایران جاسوسی میشه نباشه کسی از سرویس های ایرانی استفاده نمیکنه،ضمن اینکه نمونه های ایرانی با خارجی ها قابل مقایسه نیست
  • چوپان IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    28 1
    و باز هم باید بگم که مرغ همساده (بدجور) غازه...
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    25 2
    مرغ همسایه غاز نیست بلکه مرغه اما آیا مرغ ما هم واقعا مرغه؟؟؟یا اینکه باز هم داریم شعار میدیم مرغ داریم؟اما وقتی میریم نگاه میکنیم میبینیم مرغ که نیست گنجشک هم نیست!!
  • مبین شهرانی A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    51 2
    کلوب»، «افسران»، «فیس‌نما»، «هم‌میهن»بلاگفا»، «میهن‌بلاگ»، «بلاگ‌اسکای»، «بلاگ»، «پارسی‌بلاگ»، «جوان‌بلاگ ساینا مترجم پارسی‌جو و هزاران هزار وب سایت دیگری که جنابعالی از آنها نام برده اید هیچ کدام ایرانی نیستند مگر اینکه شما توهم داشته باشید ، می توانید به من بگوئید که این وب سایت ها از با کدام زبان برنامه نویسی نوشته شده اند ، تحت کدام سیستم عامل میزبانی می شوند ، بر روی کدام شبکه سرویس دهی می کنند ، بر روی چه سرورهایی نگهداری می شوند، چه کسانی باید نرم افزارهای پایه آنها را پشتیبانی و آپدیت نمایند، از چیپ های کدام شرکت برای قطعات سخت افزاری آنها استفاده می شود اگر جواب هریک از این سوالات به ایران ختم شد من اولین نفری هستم که به شما ایمان خواهم آورد برادر تسنیم
    • نامدار IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      19 0
      درود به روحت،نكنه سي پي يو و سيستم عامل ايراني اومده و ما خبر نداريم؟!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    42 2
    این نسخه های در پیت را برای خودت بپیچ .من عضویت در فیسبوک و توییتر و استفاده از جی میل رو با تمام این سرویسهای الکی خوش عوض نمیکنم .
  • مهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    25 2
    اول یه چیزی رو که جای بحث داره و معلوم نیست درست باشه رو فرض درست گرفته، بعد بر مبنای اون حکم صادر کرده! کی گفته در این مورد مرغ همسایه غاز نیست؟ اتفاقا غاز هست اونم چه غازی!!!
  • سعید A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    27 1
    تا حالا انقدر نخندیده بودم، دمت گرم تسنیم!
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    35 2
    موضوع اینه ک شما ب غاز همسایه میگی مرغ!!
  • علي EU ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 1
    هر سرويسي دنبال منافع كشور متبوعش است. مطمئناً اگر ايران هم دانش ايجاد سرويس هاي بين المللي را داشت اقدام به ضبط رويدادهاي آن سرويس مي كرد و از آن به نفع خودش استفاده ميكرد. پس اگر احساس ميكنيم امنيت ما به خاطر در دسترس قرار گرفتن رويدادهاي فلان سرويس به خطر ميفته بهتره ازش دست بكشيم. ربطي هم به ايراني و امريكايي بودنش نداره.
  • احمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    24 2
    عجب مقاله بی سر و تهی بود.
  • همین من A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 2
    اوه اوه اونروز به پسر عمم یه سری اطلاعاتی دادم در مورد اینکه پسر داییم داره یه نونوایی تو دهمون میزنه نکنه سرویسای جاسوسی آمریکا بیان مشکل واسه نونواییش درست کنن؟ تازه عکس هم از اون ساختمون فرستادم واسش. خواهشا مردم رو احمق فرض نکنید : من افتخار میکنم که سال 2004 که جیمیل درست شد من جیمیل ساختم و تا الانم دارم ازش بدون هیچ مشکلی استفاده میکنم. اصلا جیمیل رو خودی میدونم. ولی یه سرویس ایمیل ایرانی بود به اسم (نو....) که اولین ایمیلم رو ساختم الان چند ساله اون سرویس جمع شده و هرچی من توش اطلاعات داشتم راحت پاک شده . به همین راحتی. بعدش شما چرا دارید میگید بیایید و به داخل اعتماد کنید؟ من ار واتس آپ ویچت ایمیل یاهو و جیمیل و وایبرو گوگل تالک و گوگل پلاس استفاده میکنم و هیچ مشکلی ندارم. والسلام
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    19 2
    شما كه پيامك هاي مردم رو يه زماني با كاغذ گلاسه پرينت گرفتيد حالا توقع داريد بهتون اطمينان باشه؟؟ من كه از وايبر استفاده ميكنم و خيالم درباره پيامك هم راحته، شما هم برو اين داستان هاي پوارو رو برا بقيه بگو.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 2
    سخیف ترین مقاله ای که در خبر آنلاین خوندم.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 1
    قانون جرایم رایانه‌ای: ماده (32) ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظفند داده ای ترافیک را حداقل تا شش ماه پس از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک نگهداری کنند. ماده (33) ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی داخلی موظفند اطلاعات کاربران خود را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک و محتوای ذخیره شده و داده ترافیک حاصل از تغییرات ایجاد شده را حداقل تا پانزده روز نگهداری کنند. اینم لینکش: http://peyvandha.ir/0-8.htm
  • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 2
    تسنیم و مخابرات، همکار شدن.
  • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 1
    بله کاملا حق با شماست مرغ همسایه غاز نیست بلکه مرغ همسایه یه چیزی تو مایه های قرقاول طلایی یا طاوسی هستش! و صد البته ما هم توهم داشتن مرغ را داریم! آقای نویسنده ما از این به‌ "اصطلاح سرویس‌های آمریکایی" جدا نمی شویم هر روز بیشتر از دیروز باهاشون حال می کنیم.
  • هادی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 2
    کاش یه معادل هم برای اینترنت پیدا میکردی تا حداقل بدونیم از این اختراع آمریکایی استفاده نمیکنی !
  • بعید A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 2
    از خبر آنلاین بعید بود اینطور مطلبی بگذاره آقای خبر آنلاین عزیز ما روی شما خیلی حساب باز کردیم ها!
    • دانشجو A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      10 3
      گردش آزادی اطلاعات یعنی همین. بدونی بقیه چی می گن، هر چند چرت و پرت باشه.
  • رکسانا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 2
    عجب مقاله احمقانه ای (و جالب اینکه حتی یک نفر موافق این آقای نظریه پردازِ تسنیم هم یافت نشد)!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 2
    ایشان مردم را ....فرض کرده است. ضمنا چرا خودش از مک بوک آمریکایی استفاده می کند؟
  • شمیم A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 2
    اینجاست که باید گفت: توهم خوده خودتی برادر!!!!!! با این مقایسه هات.....
  • حسینی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 2
    برادر تو مردم رو «جیگر» فرض کرده‌ای؟ خودتی...
  • بی نام US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 2
    شفای عاجل انشاء الله ......
  • مهسا A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    1 0
    متن خبرو برا فامیل و دوستام اس کردم 17 نفرشون از خنده مردن 4 نفرشون هم از تعجب یکی هم که این قدر فحش داد عزاب الهی نازل شد خاکستر شد رفت :دی