نماینده سازمان‌ملل در ایران: وقتی دریاچه‌ارومیه را دیدم شوکه شدم/ بیشتر از آلودگی‌هوا، درباره آب نگرانم

نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران می‌گوید اتفاقی که در ارومیه افتاده یک تراژدی عظیم است.

مریم صدرالادبایی، فهیمه حسن‌میری: پیش از این که نماینده هماهنگ‌‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، به مرخصی برای تعطیلات سال نوی میلادی برود و در آخرین ساعت‌های آخرین روز کاری‌اش، فرصتی فراهم شد تا با او در ساختمان سازمان ملل در ایران گفت‌وگو کنیم.

گری لوییس که نزدیک 26 سال است در آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و خاورمیانه، در سازمان ملل فعالیت می‌کند، از فروردین امسال به عنوان نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران منصوب شده و همراه همسر و سه دخترش به تهران آمده است.

در این دیدار، با گری لوییس که در مهرماه از دریاچه ارومیه بازدید و درباره اوضاع این دریاچه اظهار نگرانی کرد، گفت‌وگو کردیم؛ گفت‌وگویی درباره دریاچه ارومیه، اوضاع محیط زیست ایران و اقدامات و برنامه‌های سازمان ملل برای حل مشکلات زیست‌محیطی.

 با توجه به این که شما به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در ایران، مسائل زیست‌محیطی را هم در ایران دنبال می‌کنید، در حال حاضر به نظرتان مهمترین مشکلات ایران از نظر محیط زیست چه مواردی هستند؟

اگر بخواهیم به مهمترین موضوعات مهم زیست محیطی در ایران توجه کنیم باید شش مورد را در نظر بگیریم؛ اول از همه وجود کربن و سایر گازهایی است که در هوا وجود دارد، پس از آن منابع آبی بسیار مهم هستند که باید درباره مصرف آنها دقت کرد، مورد سوم تخریب زمین، بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی است، مورد چهارم آلودگی هوا است که اخیرا هم آقای روحانی درباره آن هشدار دادند، مورد پنجم که نتیجه موارد دیگر است به خطر افتادن تنوع زیستی است و مشکل ششم اقدامات غیرقانونی است که گاهی در محیط زیست صورت می‌گیرد که به توجه نیاز دارد چراکه دولت‌ها مسئول حفاظت از محیط زیست هستند.

 آلودگی هوا مهمترین مشکل نیست؟

من شش مشکل مهم محیط زیستی را مطرح کردم و تمام این موارد مهم و قابل توجه هستند. افراد مختلف می‌توانند دیدگاه‌های مختلف داشته باشند. آلودگی هوا یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای آن فکری شود. من می‌دانم که هوای آلوده تنها در تهران وجود ندارد بلکه در اصفهان، اهواز، اراک، سنندج و شهرهای دیگر هم هست؛ اما باید بگویم نگرانی من بیشتر درباره آب و تخریب زمین است. در حال حاضر ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان مواد غذایی است اما باید دید در سال‌های آینده هم می‌تواند این وضعیت را حفظ کند یا با به خطر افتادن منابع آبی دچار مشکل خواهد بود.

شما از دریاچه هم ارومیه بازدید کرده‌اید. ارزیابی‌تان از موقعیت فعلی این دریاچه چیست؟

بله من به آنجا رفته و بازدیدی از دریاچه ارومیه داشتم. وقتی آنجا رفتم به شدت متاثر شدم چرا که با یک محیط خشک، خالی و سفید و سرشار از نمک مواجه شدم. در آنجا به جای این که دریاچه وجود داشته باشد بادهای نمکی وزیدن گرفته بود و زمین‌های کشاورزی اطراف را تهدید می‌کرد. در اثر این اتفاق، محصولات کشاورزی که در آن ناحیه وجود داشت غیرقابل استفاده شده بود چون بیش از حد نمک روی آنها را فراگرفته بود. این از بین رفتن کشاورزی در آن منطقه زندگی اقتصادی مردم را هم خدشه دار کرده و برای آنها چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز این که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. با توجه به این مسائل من بسیار درباره وضعیت زیست‌محیطی، اقتصادی و انسانی آن منطقه نگرانم. وظیفه من به عنوان نماینده سازمان ملل در اینجا این است که تلاش کنم از هر امکانی که برای بهبود این وضعیت وجود دارد استفاده کنم یا مهمتر از آن این که هشدار و اخطار بدهم که این وضعیت خطرهای زیادی در بر دارد. اتفاقی که در ارومیه افتاده یک تراژدی عظیم است. آنجا الان شبیه سطح مریخ است. من درباره وضعیت آنجا شنیده بودم اما اصلا توقع مواجه شدن با چنین وضعیتی را نداشتم و کاملا شوکه شده بودم.

به نظرتان امیدی برای نجات این دریاچه هست؟

زمان زیادی طول کشیده که این دریاچه به این وضعیت برسد و بنابراین زمان زیادی هم لازم است که بتوان آن را نجات داد؛ ولی من معتقدم این کار شدنی است و می‌توان وضعیت دریاچه ارومیه را بهبود بخشید. من فکر می‌کنم این کار آسان نیست اما محال هم نیست و می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد. من درباره اتفاقاتی که در صد روز اول دولت جدید درباره دریاچه ارومیه رخ داده شنیده‌ام که از آن حمایت می‌کنیم و حالا باید ببینیم چه اتفاقی در ادامه می‌افتد.

سازمان ملل متحد چطور می‌تواند برای بهبود وضعیت این دریاچه وارد عمل شود؟

ما برنامه‌هایی برای این کار داریم. برنامه‌ ما که شامل بیست اقدام می‌شود. یکی از کارهایی که باید انجام داد، کمک گرفتن از سیاستمداران در این زمینه است. یکی دیگر از اقدامات این است که مردم را وارد کار کنیم چرا که الان می‌بینیم بسیاری از منابع آبی به دریاچه نمی‌رسد و در بین راه صرف مواردی مانند کارهای کشاورزی می‌شود در حالی که باید کاری کرد این میزان آب دوباره به دریاچه برگردد. من به عنوان نماینده سازمان ملل در ایران، مسائل محیط زیستی را در اولویت برنامه‌هایم دارم. بخشی از کار ما این است که توجه‌ها را به سمتی که فکر می‌کنیم در خطر قرار گرفته جلب کنیم. شاید در سال‌های گذشته موضوعات مربوط به محیط زیست چندان موضوعات قابل توجهی به نظر نمی‌رسیدند اما امروزه یکی از مهمترین مسائل این است که همه بدانند چطور باید از محیط زیست محافظت کنند و اگر این مراقبت را انجام ندهیم باید منتظر انواع و اقسام عواقبی که در پی دارد باشیم.

وضعیت سایر دریاچه‌ها در ایران چطور است؟

آنچه باید نسبت به آن هشدار بدهم و خطرناک است کاهش میزان باران است چرا که اگر این کاهش اتفاق بیفتد میزان محصولات غذایی که تولید می‌شود هم کم ‌خواهد شد. از طرف دیگر، اتفاقی که در حال رخ دادن است گرم شدن هوا است که آن هم می‌تواند باعث خراب شدن محصولات کشاورزی شود و منابع آبی بیشتری هم در نتیجه آن مصرف می‌شود.

چنین مشکلی در کشورهای دیگر هم وجود دارد؟

بله، به عنوان مثال چنین اتفاقی درباره دریاچه آرال هم افتاد، که البته دیگر الان دریاچه نیست و فقط ساحلی از آن باقی مانده است. این اتفاق در آنجا به این دلیل افتاد که از آب آن برای مصارف کشاورزی و اقتصادی استفاده شد و به آینده درازمدت توجهی نشد. همین نگرانی الان درباره دریاچه ارومیه هم وجود دارد اما اگر برای آن کاری صورت بگیرد می‌تواند دوباره به همان حالت سابق برگردد.

و آلودگی هوا چطور؟

آن هم در سال‌هایی در کشورهای دیگر وجود داشته است به عنوان مثال در لندن که دو هزار نفر در سال جانشان را به این دلیل از دست دادند. اما اگر حالا بروید می‌بینید اوضاع درست شده و دیگر کمتر نگرانی راجع به این مساله وجود دارد. من مطمئنم در ایران هم برای کاهش این مشکلات برنامه وجود دارد و مردم هم باید کمک کنند که این مشکلات حل شود.

بیشتر مردم دلشان می‌خواهد برای نجات محیط زیست کاری انجام دهند، اما نمی‌‌دانند باید چه کاری انجام دهند. مردم چطور می‌توانند در بهبود شرایط محیط زیست شهر و کشورشان موثر باشند؟

من در کشورهای زیادی با مردمی مواجه بوده‌ام که نسبت به مسائل مربوط به محیط زیست علاقمند بوده و می‌خواسته‌اند کارهایی برای حفظ آن انجام دهند اما در مقابل مردمی هم هستند که کارهایی بر ضد آن انجام می‌دهند به عنوان مثال این که درختها را به طور گسترده و برای منافع کارفرمایشان قطع می‌کنند. بنابراین به نظرم یکی از مسائل مهم این است که دولت‌ها کاری انجام دهند و شرایط را طوری فراهم کنند که مردم مجبور نباشند به دلایل اقتصادی به محیط زیست ضربه بزنند. اتفاقی که در ارومیه هم در حال رخ دادن است و مردم به دلیل نیاز مالی به استفاده بیش از اندازه از آب دریاچه ارومیه روی آورده و به صورت قانونی یا غیرقانونی از آن استفاده می‌کنند و دریاچه به این روز افتاده است. بنابراین مردم اول خودشان و شرایط زندگی‌شان را در نظر می‌گیرند و بعد از آن به محیط زیست فکر می‌کنند و این به دولتمردان بستگی دارد که هم شرایط را برای زندگی مردم طوری فراهم کنند که لازم نباشد به محیط زیست صدمه بزنند و هم قوانینی وضع کنند که از صدمه زدن مردم به محیط زیست پیشگیری کند و با استفاده از قوانین مناسب آنها را مجبور به رعایت چنین ملاحظاتی کنند.

رفع تحریم‌ها چقدر می‌توانند به بهبود اوضاع محیط زیستی در ایران کمک کنند؟

من هم معتقدم رفع تحریم‌ها علاوه بر برطرف کردن مشکلات دارویی و تحصیلی، در زمینه محیط زیست هم می‌تواند از جهات زیادی موثر واقع شود؛‌ دسترسی به تکنولوژی‌های روز که درمورد محیط زیست به کار می‌رود،‌ این که چه نوع سوختی برای ماشین‌ها به کار رود و در بسیاری از موارد دیگر می‌تواند در بهتر کردن اوضاع نقش داشته باشد.

 مذاکره و کمک گرفتن از کشورهای همسایه چطور؟ برنامه‌ای برای آن وجود دارد؟

کمک گرفتن از عراق و ترکیه برای مواردی مانند گرد و غبارهایی که از این کشورها وارد می‌شود در نظر گرفته می‌شود. خشک بودن کشور عراق و گرد و خاک‌هایی که از آنجا وارد می‌شود باعث این می‌شود که مناطقی از ایران دچار مشکلاتی شوند و باید با کمک گرفتن از آنها این مشکلات را کاهش داد.

 با مسئولان سازمان محیط زیست ایران در ارتباطید؟

ما به صورت فعالانه با آنها ارتباط داریم. ما با خانم دکتر ابتکار و تیمشان در زمینه‌های مختلفی مانند آب،‌ تنوع زیستی، جنگل‌زدایی و بسیاری موارد دیگر در ارتباط هستیم.

اقداماتی که در سال‌های اخیر از طرف مسئولان ایرانی برای بهتر کردن وضعیت محیط زیست انجام گرفته چقدر مفید و موثر بوده است؟

در هر کشوری برنامه‌هایی وجود دارد و مهم این است که آن برنامه‌ها چطور اجرا شوند. من فکر میکنم الان باید تمرکز روی اولویت‌بندی برنامه‌های محیط زیستی و پیدا کردن راه حل برای مشکلات موجود باشد. این کار، کار ساده‌ای نیست و تغییرات اقلیمی و مشکلات مربوط به محیط زیست در کشورهای دیگر هم وجود دارد. ما در سال‌های اخیر مذاکرات زیادی درباره این مسائل انجام داده‌ایم، ممکن است بعضی از افراد بگویند این مذاکرات نتیجه مناسبی نداشته است اما به اعتقاد من این کارها به یک حرکت مدنی نیاز دارد. به طور کلی اقدامات زیادی در حال انجام است؛ اقداماتی درباره مسائل مربوط به آب، جنگل‌زدایی و حتی استفاده صحیح از انرژی. می‌خواهم اینطور نتیجه‌گیری کنم که این سطح از اقداماتی که خانم ابتکار و آقای روحانی انجام داده‌اند، باعث دلگرمی ما بوده است.

چه نمره‌ای به عملکرد دولت ایران و سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه حفاظت از محیط زیست می‌دهید؟

من نمی‌توانم به عملکرد دولت‌ها نمره‌ای بدهم. شاید سوال بهتر این باشد که از آنها بپرسید چه نمره‌ای به سازمان ملل متحد می‌دهند.

چه نمره‌ای به سازمان ملل متحد می‌دهید؟

من نیمه‌ پر لیوان را می‌بینم و امیدوارانه به شرایط نگاه می‌کنم. ما مشکلات را شناسایی می‌کنیم و برای رفع آنها برنامه می‌ریزیم. گاهی در این کار موفقیم و گاهی هم شکست می‌خوریم اما باز هم تلاش‌هایمان را ادامه می‌دهیم. من 26 سال در سازمان ملل متحد بوده‌ام و نقاط قوت و ضعفی را در آن دیده‌ام، اما به هر حال هنوز در آن کار می‌کنم چون معتقدم نباید دست از تلاش برداشت.

پیش آمده که یک روز بیدار شوید و ببینید هوا به قدری آلوده است که دیگر نمی‌خواهید در تهران باشید؟

این اولین شهر آلوده‌ای نیست که در آن زندگی میکنم. پیش از این هم در شهری بودم که نمی‌خواهم نامش را بیاورم اما به مدت چهارسال و نیم با خانواده‌ام در آنجا زندگی کردیم و در شغلی که الان هستم نبودم و هر روز بیرون رفته و در محل کارم حاضر می‌شدم؛ اما آنجا را ترک نکردم و اینجا را هم به این دلیل ترک نمی‌کنم. همانطور که اشاره کردم من فکر می‌کنم این مشکلی است که قابل حل شدن است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارومیلی TR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    150 1
    والا ما هم شوکه ایم
    • sheida A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      81 4
      وضعیت فعلی دریاچه ارومیه یکی از دستاورد های مهم ملی دولت احمدی نژاد است
    • بچه خوی A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      21 0
      به نظرم به دو دلیل تاثیر شرایط جوی و اقلیمی در این خشک شدن آب دریاچه ناچیز است(در مقایسه با بقیه عوامل). اول اینکه طبیعت هیچ وقت با خود اینگونه سخت گیرانه برخورد نمیکند یعنی کاهش 6 متری آب دریاچه برای یک بازه زمانی سه ساله به هیچ وجه نمیتواند معلول شرایط جوی و خشکسالی باشد. ثانیا اگر فرض را بر تاثیر شرایط جوی به عنوان عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بگیریم، چرا این اتفاقات برای دریاچه وان که فقط 147 کیلومتر فاصله دارد و به لحاظ اقلیمی شرایط مشابهی دارد اتفاق نیفتاده است؟
    • جلال IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      17 0
      کار از شوکه شدن هم گذشته
  • یک پزشک A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    متاسفانه این هم از سیاستهای اشتباه احمدی نژاد بود ... خداوند ان شاء الله از همه ما بگذرد ... یا حق
    • دانشجوی پزشکی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      43 25
      دکتر جان درسته سیاستها خیلی مهمه ولی من و شما هم مهم هستیم نباید همه مردم با دهان باز بایستن و دولت رو نگاه کنن و انتظار معجزه داشته باشن دولتها میان و میرن ولی ما مردم هستیم که میمونیم.
    • سیروس IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      39 18
      یکی از دلایل عمده خشکی دریاچه ارومیه برداشت بیش از اندازه از چاه های آب مجاز وغیر مجازی است که اطراف آن زده شده است .
    • محمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      48 1
      خشک شدن دریا چه ها و تالاب ها - آلودگی هوا - بحران کم آبی - تلفات سوانح هوایی و زمینی و ... اضافه کنید به اینها سیاست افزایش جمعیت!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    42 14
    تمام مشکلات مطرح شده متوجه مسئولین منطقه است (استانداران ، فرمانداران ، نمایندگان مجلس وخود مردم)البته طبق معمول بی تدبیری احمدی نژاد هم بی تاثیر نبودکه البته ضمن اصلاح عملکردها از قصور مسئولین هم نباید گذشت، که کم از فتنه 88 نیست.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    121 8
    جایی که خارجی بیشتر از داخلی دلسوز است
    • بهنام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      36 0
      آره واقعن.. وقتی ما مردم منطقه چن سال پیش از شدت ناراحتی میگفتیم ( گلین گداخ آغلییاخ، اورمو گولون دولدوراخ) ینی( بیایین با هم برویم و گریه کنیم، بلکه با اشکهایمان دریاچه رو پر کنیم) اون موقع کسی به حرفهایمان و غم و اندوهمان توجه نکرد. هموطن گله مندم ازت گله مند..
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    246 4
    با این دسته گلی که طی سالها حضرات آب داده اند تازه تشویق هم می کنند که جمعیت رو زیاد کنیم.
    • شهره A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      179 1
      دمت گرم .واقعا راست میگی.بچه درست کردن آسونه ولی مملکت رو ساختن سخته. آقای بابک زنجانی میلیاردره بهش زن بدین یه 20 تا بچه بیاره.تا جمعیت زیاد بشه. ها ها ها
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      3 87
      یه مطلبی خونده بودم که بعد از ورود غرب به عرصه انرژی هسته ای,موشکی,حقوق بشر و...از بحث محیط زیست هم وارد مسائل داخلی شاید ...داره محقق میشه
    • بچه آذربایجان A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      56 1
      نگوییم فقط مسئولین مقصرند. با وجود اینکه میدانیم مقصر اصلی آن ها هستند(پل شهید کلانتری زده شد، وزیر نیرو با دادن حق آبه دریاچه از سدها مخالفت کرد، مجلس طرح دوفوریت نجات دریاچه رو تصویب نکرد، مجلس با انتقال آب ارس به دریاچه مخالفت کرد،بر ادامه سدسازی روی رودخانه های منتهی بر دریاچه تاکید شد، با چاه های غیر مجاز برخورد نشد و..). ما مردم هم مقصریم. یادمه هر وقت تو این چن ساله ما مردم منطقه از این مشکلمون حرف زدیم، همیشه هموطنان عزیزمون به جای همدردی وگوش دادن به حرفامون، سریع انگ جدایی طلب و پان.. بهمون چسبوندند. چقدر درناکه.. کاشکی همدیگرو بیشتر ازینا درک بکنیم. ازما که گذشت ولی خواهشن سر پدیده های طبیعی دیگه کشورمون یه همچین بلایی رو نیاریم
    • بی نام US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      7 0
      قدرتظاهری مهمتر از جان انسانها و سایر موجودات نیست نیست. کاش درک بشه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      2 0
      رازی در کار نیست. عمده تولیدات داخلی که شامل پژو 405 و سمند و پراید با تکنولوژی 25 سال پیش و پیکان وانت و وانت زامیاد می باشد، از استاندارد یورو 4 و یورو 5 بی بهره هستند. موتورسیکلت ها و مینی بوس ها حتا استاندارد یورور 2 ندارند. ضمن اینکه فقط 30 درصد بنزین های تولیدی استاندارد یورو 4 دارند. در لس آنجلس آمریکا 15 میلیون خودرو تردد میکند یعنی به اندازه کل خودروهای کشور، در تهران 5 میلیون خودرو تردد میکند ولی آلودگی هوای تهران در مقیاس سنجش آلودگی در زمستان به بالای 200 میرسد که یعنی خطر جانی و سلامتی برای مردم. در حالیکه در همان لس آنجلس با 15 میلیون خودرو، شاخص آلودگی زیر 50 هست و با ارتقای استاندارد به یورو 6 قرار هست به زیر 30 برود.
    • پارسا A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      7 0
      راه حل تمام مشکلات ایران کنترل جمعیت هست. ایران تا سال 1950 میلادی که جمعیت از 20 میلیون نفر بالا نیامده بود، طی هزاران سال با مسائل محیط زیستی و اقتصادی و فقر رو به رو نشده بود. ولی همین که جمعیت ظرف مدت کوتاهی 4 برابر میزان آن در کل تاریخ 10 هزار ساله کشور شد، فقر و آلودگی و بی آبی و دزدی و دروغگویی و فساد به وجود آمد.
  • شهره A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    64 1
    نماینده سازمان‌ملل؛ ما ملت ایران دلسوز مملکت نیستیم . یکی از آنها وقتی جایی می رویم دستمان آشغال باشد همانجا می ریزیم. اگر ما ملت ایران دلسوز مملکت بودیم ، رییس جمهور چکاره هست؟ ما انتخابش کردیم . و عزلش هم می کنیم. وقتی می بینیم پی در پی اشتباه می کنه ، صدامون در نمی آید. در صورتیکه مملکت مال ماست . مال یک نفر نیست.باید مردم بیایند جلوی کاخ ریاست جمهوری با آرامش و با ادب بگویند : رییس جمهور استفعا استفعا! مردم کمی عِرق ملی داشته باشند.
    • بینام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      42 2
      زمان احمدی نژاد باید میرفتی میگفتی استفعفا استعفا
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      20 3
      دقیقا! یا اگر کاری از دستمون بر می آید، خودمان انجام بدهیم، چون یک نفر رئیس جمهور و وزیرهاش که نمی تونند همه چیز را حل کنند.
    • سحر A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      39 1
      ینی فک میکنی اشتباه 8 ساله رو میشه چند ماهه درستش کرد؟؟؟کشته طرز تفکرتم...
  • شهره A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    84 1
    ملتی که زاینده رودش خشک می شود و دریاچه ارومیه اش و تالابهایش و رود کارونش و مرداب بندرانزلی و و و. ساکت نشسته فقط به فکر آنست که شکم خود را چگونه سیر کند به نظر شما نماینده سازمان ملل این ملت وطنشان را دوست دارند؟ بنظر من نه! و متاسفم برای هموطنانم که عِرق ملی ندارند.
  • بی نام FI ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 24
    فقط ديدن درياجه اروميه نكرانت كرد؟.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    15 26
    اگر مریخ قابل سکونت بشود دریاچه ما هم پر اب خواهد شد با این همت و اراده دولت تدبیر؟
  • نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    11 9
    اگر صنایع قوی در منطقه باشد که بار اشتغال و اقتصاد منطقه را به دوش بکشد این طوری نه به اقتصاد لطمه نمی خورد حق آبه ی حیاتی دریاچه اورمیه تضمین میشود .... ((صنایع قوی جایگزین بخشی از کشاورزی ))
  • ندا A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    30 0
    خوبه شما شوکه شدین داخلیا که دارن نگاش میکنن و تخمه میشکونن
    • واقعن موندم.. A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      22 1
      واکنش مردم ما به از بین رفتن دریاچه ارومیه به مانند نظاره کردن صحنه اعدام شدن یک فرد بیگناه است.. همه جمع شده اند و میدانند جریان از چه قرار است، ولی کسی کاری نمیکند
  • محمدی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    13 0
    راه حل اساسی و مهم فقط همین است : اینکه دولت و ملت متوجه بشن که این دریاچه نگین بسیار ارزنده ایران هستش. وقتی متوجه این اهمیت بشیم دنبال راه حل میریم وگرنه فقط کارهای سیاسی میکنیم تا سر مردم گرم بشه
    • علی EU ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      1 0
      بله دقیقا این مهمترین راهه حله
  • iman NL ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 0
    آزبست میدونین چیه ؟ تجار دولتی و آزاد جندین سال هست که از خارج محصولات صنعتی فانی وارد کردن که اکثرآ زباله های صنعتی بودند ! وای بر تو مادرم ایران
  • بی نام US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    17 2
    ترا خدا فکری به حال دریاچه پریشان و طشک کنید اونها هم خشک شدن. میلیونها درختان بلوط 2000 ساله برای پروزه ازادراه در استان فارس قطع شدن این مهم نیست. چرا این را فکر نمی کنید
  • کامران IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    14 1
    در تکرار مکررات و گفتن قصورات دول گذشته فایده ای نیست گذشته ای تلخ تر از زهر گذشته باید ببینیم دولت دکتر روحانی در چهار ماه عمر این دولت چکار کرده است غیر از تشکیل کار گروه های متعدد واختصاص بودجه برای انها کاری که دولت گذشته هم انجام میداد چه اقدام عملی شده است اجازه بدهید ما ساکنان پیرامونی این مریخ نوظهور همیشه به وعده های بی وعید نشکوک و دودل باشیم یک خارجی از واژه تراژدی عظیم استفاده میکند ولی مرکز نشینان ما هنوز فکر میکنند مثلا دریاجه پارک ملت خشک میشود اگر به نقشه ایران مراجعه بفرمایند متوجه میشوند که دریاچه ارومیه نزدیک به نصف وسعت استان اذربایجاغربی میباشد شاید و شاید به عمق این فاجعه پی برده و متوجه این نکته بشوند که ایران. فقط تهران نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 26
    فقط اروميه نيست، خيلي از درياچه هاي ديگر هم هستند كه بايد فكري به حال آنها كرد وگرنه ديدنشان آدم را شوكه ميكند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    9 0
    حالا که مجلس محترم طرح انتقال پایتخت را تصویب کرده است. پیشنهاد میکنم طرح انتقال پایتخت را به محل سابق دریاچه ارومیه را هم مورد بررسی جدی قرار دهد .در این صورت با یک تیر دو نشان زده میشود هم محلی برای پایتخت پیدا میشود هم روی نمکزار های دریاچه ی سابق با اسفالت وسیمان پر میشود البته از مشکل توجیح دلایل خشک شدن دریاچه ارمیه را هم راحت میشوند ما استانهای دور افتاده همیشه بهفکر نجات تهران بزرگ از بلایای طبیعی و غیر طبیعی هستیم...
  • بی نام US ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 0
    از ما که بخاری بلند نمیشه و نه بولی و نهاراده ای برای زنده کردن محیط زیست نمیبنیم. ...
  • کوروش A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    7 14
    بختگان .پریشان. طشک .هامون. جازموریان .هامون صابری ودریاچه نمک وحوض سلطان درمعرض نیستی هستند گهر زریوار و.... درمعرض آلودگی
  • ارومیه ای IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    9 0
    به نظر من بزرگترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه درست کردن جاده میانگذر شهید کلانتری بود.کنار دریاچه کوه سر به فلک کشیده ای بود که در حال حاضر تپه ای بیش نیست.فکرش را بکتید کوه به آن عظمت را طی هفت هشت سال شاید هم بیشتر کندندو داخل آب دریاچه ریختند.دریا را به دو نیمه تقسیم کردند.تعادل و توازن یونی آب بهم خورد و عوامل جانبی مثل خشکسالی و استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و ساختن سدهای مختلف همه دست به دست هم دادند تا این دریای زیبا را کفن پوش سازند. نجات دریاچه ارومیه عزم ملی میخواهد و همه مردم باید در آن سهیم باشند چون دولت به تنهایی نمیتواند از پس آن برآید.من پیشنهاد میکنم دولت شخصی را مسول این مهم نماید و این فرد از همه توانهای موجود استفاده نماید.
  • نگار A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 1
    مرگ کارون بزرگترین رودخانه ی ایران را نظاره گر نباشیم،کارون در معرض نابودی قرار گرفته است کارون را دریابید .هورالعظیم را نجات دهید.از خوزستان دیدن کنید شاید شما مشکلاتمان را ریشه کن کنید