شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) منتشر کرد:

حضرات آیات عظام شبیری زنجانی،موسوی اردبیلی،روحانی ،مکارم شیرازی ،صانعی،جعفر سبحانی، به پرسش شفقنا درباره نسبت فسق دادن به دختران و پسرانی که با هم راه می روند پاسخ گفته اند.

متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:

دختران و پسرانی که بایکدیگر در حال راه رفتن هستند و فسقی مرتکب نمی شوند، آیا کسی مجاز است نسبت فامیلی یا محرمیت آنان را مورد پرسش قرار دهد؟

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

باسمه تعالی

حمل فعل آنها برفساد وتجسس در این راستا جایز نیست،مگراین که فعل و امر اهمی مانند جلوگیری از اشاعه فساد درجامعه برآن متوقف باشد که با تشخیص حاکم شرع بلا مانع است.


حضرت آیت الله العظمی صادق روحانی

خیر کسی مجاز نیست فامیلی یا محرمیت آنان را مورد پرسش قراردهد.

حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبلیی

بسمه تعالی
پرسیدن نسبت فامیلی اشکالی ندارد ولی آنها ملزم به جواب دادن نیستند و سوال کننده حق الزام آنها بر جواب را ندارد البته اگر به خاطر رعایت مصالح عمومی در این رابطه قوانینی وضع شده به قوانین مربوطه عمل شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تجسس در این گونه موارد جایز نیست مگر اینکه سوئ ظن شدیدی باشد وسبب جریحه دار شدن عفت عمومی شود.

حضرت آیت الله العظمی صانعی
بسمه تعالی

امور عرضی و ناموسی، حسب مذاق شرع بر ستر و پوشیده نگه داشتن آن هاست تا جایی که نبی مکرم و امیر المومنین صلوات الله علیها امر به درء و دفع حدود نموده اند، یعنی حاکم، بلکه همه مردم، موظف اند تا با ایجاد شبهه، از تعقیب قضایای عرض و اتهام ها و احتمال های آن، خودداری نمایند. بنابراین هیچ کس حق سوال وتفتیش و تفحص و تجسس از افراد مانند پسر و دختر یا مرد وزنی که در ملاء عام راه می روند نداشته و ندارد و الزام آن ها به نشان دادن مدرک محرمیت که دخالت در سلطه دیگران است حرام و غیر جایز است.آری؛ اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی در موارد خاص حسب شرایط خاص زمان و مکان برای جلوگیری از یک فساد عمومی تصویب نمودند و آن هم خلاف موازین شرعی نبود آن قانون مانند بقیه قوانین مجلس شورای اسلامی لازم العمل است.

حضرت آیت الله العظمی سبحانی
بسمه تعالی

تا علائم خلاف از آنها ظاهر نشود نباید متعرض آنها شد. والله العالم

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    223 3
    یادمه سال 68 پاسگاه نزدیک شهرمون دو خواهر وبرادر را از مینی بوس پایین کشیدن نکنه دختره را فراری داده هرچه هم ولایتی هایش میگفتن بابا اینان آشنان برادروخواهرن درجه دار سبیل کلفت پاسگاه ول کن نبود چه حکومتی می کردن ماموران آن زمان الا والله خیلی بهترن بغیر از برادران وخواهران ارشادی
  • اشکان IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    مراجع تقلید مخالف، دولت مخالف، مردم مخالف، پس این کیه دست از سر زندگی مردم برنمیداره؟؟!! البته مثل خیلی مسائل دیگه !!!
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    277 7
    کو گوش شنوا؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    مگه مدیریت حوزه آقای صانعی را به عنوان مرجع تقلید قبول داره؟
    • بی نام DK ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      15 3
      مرجع تقلید بودن یک علامه احتیاج به تایید حوزه ندارد
    • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      9 1
      مدیریت حوزه مرجع تقلید رو انتخاب نمیکنه . مردم انتخاب میکنن که از کی تقلید کنن .
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      71 6
      اولا بله، امام هم ایشان را مجتهد می دونست عطف به نامه نصب در شورای نگهبان ثانیا، تا وقتی کسی مقلد دارد مرجع تقلید به حساب می آید
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    اسلام گاهی اوقا ت برام دوست داشتنی وحاضرم برای حفظش جون بدم ولی گاهی .....................خودم
  • سینا A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    امیدوارم براداران گشت ارشاد اینا رو بخونن اللخصوص آقای احمدی مقدم
  • ehsan A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    حسن السئوال نصف الجواب. شما از بیان این مطالب دنبال چه موضوعی هستید؟ بلاها!!!!! اگر یک آقا پسری با خواهر و مادر خودتون هم در خیابان لاس بزند باز هم این مطالب را این طور مطرح می کنید؟ اگر جواب شما بله هست من حاضرم اون جوان خوشبخت باشم!!! بسم ا...
    • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      78 2
      چه حرف مزخرفی میزنی!!وقتی خواهر و مادرت با رضایت خودشون بخوان کاری رو بکنن، با اجبار نمیتونی جلوشون رو بگیری. در ثانی مگر می شود به بهانه چند نفر که به ظن قانون دارن خلاف شان اجتماع کاری رو انجام میدن، زندگی رو بر تمام مردم زندان کرد؟؟ این تفکرات شما چیزی از تفکرات طالبان کم ندارد، برو بفکر خودت باش
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      48 1
      یکمی آرامتر ومتین تر با آرامش انتقاد کنی همیشه نتیجه بهتر میگیری برارم
    • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      32 1
      هر موضوعی جنبه عمومی و خصوصی داره برادر,جنبه عمومی این قضیه به ما میگه که صرفا راه رفتن دو نفر با هم دلیل خوبی برای تفتیش آنها نیست,اون مورد که شما می فرمایید جنبه خصوصی ماجراست,اگر یک نفر با خواهر شما راه میرفت قطعا حق دارید از خواهرتون موضوع رو جویا بشید,اما اینکه به واسطه این ماجرا بخواهید به هر دو نفری که در خیابان دیدید ایراد بگیرید این دیگه میشه هرج و مرج
    • مرتضي اميني A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      49 2
      آقاى احسان من نمى دونم شما چند سالته و از چه تيپ شخصيتي و چه تفکر سياسي هستي اما مطمئنم تو و ودوستانت با اين تفجرتون جامعه را به فساد مى کشونيد نه اون جوانى که در عين حفظ احترام و شرع با دخترى داره راه مى ره تو خيابون. شما عين فساد در ذهن هستيد که مطمئنم اگر آب باشه شناگر ماهرى هستين و فساد ذهنت به عمل کشيده مى شه.پس براى پاک کردن گناه خودتون در ظاهر به ديگران تهمت نزنيد. براي تفکر شما و دار و دستتون متاسفم
    • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      دقیقا ... اسلام گفته در کار مردم تجسس نکنید اما همین اسلام برای ترویج دهنده گان فساد آتش وعده داده ..... شما مسلمانید دیگه ؟
    • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      21 0
      خودت فهمیدی چی گفتی......
    • علیرضا A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      36 1
      کسی نمیتونه جوابگوی فکرخراب کسی باشه.در متن سوال چیزی از ...زدن بیان نشده است .تا زمانی که افرادی با این ادبیات ،و این طرز تفکر باشند واقعا زنان وخواهران مردم در امنیت نیستند . چه بدتر که اینگونه افراد همان کسانی هستند که مسئولیت ارشاد بقیه را دارند .البته با کمی تحقیق در خانواده همین افراد ،متوجه می شویم که تشنه های فساد و خیانت در بستر همین خانواده ها رشد کردند.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      41 5
      چون ما فهمیدیم نیت شما لاس زدن است بنابراین بلایی بر سر شما می آوریم تا حتی جرات معاشرت با خانواده خود را هم نداشته باشید. خبرآنلاین لطف کن نظر منو نشون بده تا این افراد مریض دفعه دیگر چرت و پرت نگن
    • محمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      43 0
      این فتواها برای کسیه که به مادر و خواهر خودش اعتماد داره نه برای کسانی که به خودشون و به خواهر و مادرشون مطمئن نیستن. خبرآنلاین خیلی محترمانه جواب این اقای متوهم و بی ادب رو دادم لطفا چاپ بشه
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      31 0
      ادبیات شما البته نشانگر فرهنگی که شما با اون تربیت شدین، هست
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      25 2
      من مواظب خواهر دختر خودم هستم تو هم اگه مردی مواظب خواهر مادر خودت باش دیگه جولان دادن بیخودی واسه چیه؟
    • علی A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      8 1
      در پاسخ به ehsan اولا مودب باش دوما اگه مسلمون واقعی باشی مثال نادرست نمیزنی و به نویسنده این مطلب توهین نمیکنی!!!
    • پای ثابت A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      11 0
      خانوما به امثال شما احتیاج ندارن زن اگر بخواد یا نخواد خودش عقل داره تو رو سننه که تصمیم بگیری،من یه زنم اما اونقدر که خانوادم منو قبول دارن و حرفام حجته حرف برادرهام نیست،شما یه فکری به حال خودت کن چون خواهرت و مادرت فهم و شعور دارن خودشون
    • پیام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      38 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد. شما که راه رفتن و صحبت کردن دو نفرو به هر دلیل لاس زدن میدونی تکلیفت مشخصه. راستی طالبان نیرو میگیره ها
    • سره مرد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      8 1
      تو به کدام صراطی مستقسم تری بگو تا ما هم بدانیم؟ حاضری لاس بزنی؟ این یعنی چی الآن؟ شرم کن و از خدا بترس
    • غضنفر NL ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      14 0
      مگه لاس زدن با خواهر مادر مردم خوشبختیه مسلمان؟؟؟؟؟؟؟؟ ضمنا این (حسن السئوال نصف الجواب) که گفتی یعنی چی؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      45 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد . یه فکری به حال او ن ذهن مریضت کن
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      65 3
      خواهر من وای نمی ایسته با پسره لاس بزنه بلکه سرش را پایین میندازه میره ولی مال شما رو نمدونم
    • بهروز A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      52 3
      البته لاس کار شماس، به هر حال مراجع چیزه دیگه ای تشخیص دادن حالا شما هم فتوا دادی دیگه. البته اینکه نام خدا رو واسه همون لاس زدنت هم فراموش نکردی متدین بودنتو میرسونه بلااااااااااااا
    • داش علی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      21 2
      خودت چی مادر یا خواهر داری احسان جون؟؟!
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      90 3
      اگه خواهرم خودش مایل بودباهات حرف بزنه هرچی خواستی باهاش حرف بزن ولی با این ادبیاتت بعید میدونم به جز زنای خیابانی تمایل داشته باشن باهات هم کلام بشن!
    • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      60 2
      اولا که شما مودب باش و اسم مادر نیار تو جمله ات! دوما اینکه اگه انقدر خواهرت و بشناسی و اون هم درست تربیت شده باشه با کسی هم راه بره هیچ موقع شکی نباید بکنی. مهم طرز فکره . امیدوارم کسی هم پیدا بشه با شما لاس بزنه!(با زبان خودت گفتم)
    • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      33 3
      شما بهتره رو ناموس خودت تمرکز کنی نه افراد دیگه. امثال تو آبرو برا دین نذاشتن.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      39 0
      برادر بزرگوار هر دختر خانمی بسته به تشخیص خودش میتونه با فرد دیگری حرف بزند از طرز فکر شما کاملا مشخصه که هدفتون از حرف زدن با دیگران چیه منم بعید میدونم جز دخترایی که طرز فکر منحرفی مثل خوت داشته باشن کسی هم کلامت بشه یه مقدار هم عفت کلام داشته باشید بد نیست.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      2 0
      دوست عزیز چرا حرمت مادر و خواهر خود را نگه نمی داری؟ چطوری باید با یک دختر و یا پسر آشنا شد و نقاط مشترک اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و مذهبی را برای یک عمر زندگی مشترک و ایجاد خانواده ای مستحکم بررسی نمود ؟ موضوع در ارتباط با یک جامعه بیش از 70 میلیونی است و همه نمی توانند در فامیل خود همسر خود را انتخاب مایند.
  • سجاد A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    83 8
    کو گوش شنوا...
  • داود IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    714 9
    کو گوش شنوا؟! یه بار یه خانم از من یه نشانی پرسیدند و چون هم مسیر بودیم بهشون گفتم هراه من بیان تا به مسیر مورد نظرشون برسیم ولی اگه بدونید چه اتفاقاتی افتاد، کم مونده بود یه کار کنن با هم وصلت کنیم!
    • بی نام EU ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      شیطون شما سعی کن دیگه به کسی آدرس ندی اخوی
    • بی نام GB ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      21 73
      آخی
    • بهاره A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      88 3
      ای آقا! اینا بی خیال! مطلبو چرا نگرفتی... خب واسه همون وصلت ازت سوال پرسیده بود دیگه... بعد میگن چرا آمار ازدواج پایینه!
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      35 52
      اقا خالي نبند
  • حسین RS ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    توی قانون که نوشته حق پرسیدن ندارن و ماهم میتونیم جواب ندیم...علما هم مخالف این کار هستن....پس بر چه اساسی گشت ارشاد راه انداختن؟
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      16 69
      گشت ارشاد برای بی حجابیه نه گیر دادن به نسبت 2 نفر
  • حسین A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    پس بساط گشت ارشاد رو جمع کنین.
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    246 5
    با این شرایط روال معمولی که طرفین را مورد باز خواست قرار میدادند وهکذا کار به کلانتری وکمیته به میان میکشید چه میشود وابروی از دست رفته افراد با کیست
  • کیا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    چقدر هم که نیروی انتظامی و بسیج دنباله حرف علما هست. کاری ندارن چی حرامه چی حلاله. کاره خودشون رو میکنن
    • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      خدا خیرتون بده اونا از من و خانمم وسط پارک عقدنامه می خواستن بعد دارید می گید باید به حرف علما گوش بدن؟؟؟
    • بی نام EU ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      31 2
      خوب اوتا تفسیر خودشونو از این فتواها دارند.مثلا میگن ما نشانه های فساد رو دیدیم که این کارو کردیم.
    • تقی A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      13 88
      آخه مگه میشه دختر و پسری باهم بروند و کاری با هم نداشته باشند ؟ پس با هم کجا میرن؟
    • سهیل GB ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      تو صورت سؤالا ذکر شده که اگه فعل حرامی مرتکب نشن، یا اگه فسقی مرتکب نشن؛ ولی متأسفانه تو جامعه هستن دختر و پسرایی که دارن تو خیابان با هم قدم می زنن و دختره انگار از عروسی برگشته و پسره هم از بس آرایش کرده و ابرو برداشته، از ظاهرش به سختی می شه جنسیتش رو تشخیص داد!
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      ای کلکا همتون این کاره اید،
    • بی نام FI ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      البته نيروي انتظامي و بسيج در نود درصد موارد هم عقيده و هم نظر مراجع هستند، اينو نبايد فراموش كرد انصافا!
    • بی نام EU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      آقای سهیل .آرایش کردن فعل حرام نیست . شما سعی اینجوری نباشی
    • بی نام FI ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      كسايي كه كامنت من رو ديسلايك كردين نظرتون راجع به جمع اوري ماهواره و فيلترينك و كشت ارشاد و مبارزه با بدحجابي و مبارزه با تجمعات و امثالهم كه نيروي انتظامي انجام ميده رو بكين لطفا ايا مخالف نظر مراجعه؟؟؟؟؟ فكر كردين مراجع تو همه موارد همنظر مردم هستن؟. اقا لطفا سانسور نكن
    • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      24 11
      اتفاقا علما در عمل موافق عملکرد نیروی انتظامی هستن.
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      43 2
      چند روز پیش از حراست مرکزی دانشگاه ازاد امدن بودن با یه وانت تو یه دانشگاه.فقط ببینید چه اتفاقاتی افتاد.این اقایی که توی وانت بود و تو دانشگاه میچرخید به هر دختر پسری که با هم داشتن راه میرفتن و یا حتی رفته بودن کپی کنند جزوه هاشون رو گیر میداد و با خودشون میبرد!جالبه به یه زنو شوهر هم گیر داد.یا دختر چادری که کنار پسری نشسته بود رفت بهش گفت تو وقتی کنار این پسره نشستی نباید چادر سرت کنی!!!ببین این جماعت افراطی چجور ادمایی هستن.خدا به داد مردم برسه از دست این افراطی ها که فقط نوک دماغشون رو میبینند و اصلا با مردم و طرف مردم نیستن.جالبه وقتی ادم کپی میکنه باید از دور جزوه طرفو پرت کنه که از کنارش زد نشه به اقایون بربخوره!!!!!!!!
    • بی نام EU ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      17 4
      آقای بی نام نظر مراجع وارد نشدن به حریم خصوصی مردم هست . اینها که شما گفتی همه ورود به حریم خصوصی مردم هست. مثلا شما ماهواره داری نیروی انتظامی بدون علم به اینکه شما داری با این ماهواره چیکار میکنی وارد خونه شما میشه دیش رو میشکنه و یا گشت ارشاد بدون اینکه بدونه خانم همراهت کی هست محرم هست یا نا محرم یا هر کس دیگه گناه کردین یا نه به شما گیر میده و یا فیلترینگ همه مخالف نظر صریح مراجع هست
  • معین IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    12 0
    امیدوارم در عمل هم همین باشه
  • این منم IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    13 23
    درود و صد درود به تمامی مراجع تقلید فهمیده و باشعور این مرزوبوم .
  • رضا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    7 83
    شماها چرا فقط يه قسمتشو ميخونين؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مراجع فرمودن كه اشاعه فحشا نباشه 99% اين راه رفتنا اشاعه فحشا است پس هم گشت ارشاد لازمه و هم پرسيدن چون اگه اينا نباشه كار به جاهاي باريكتر ميكشه روي تركيه و اروپارم سفيد ميكنين
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    2 0
    این موارد باید در غالب بخشنامه برای مراجع برخورد کننده که کم هم نیستن فرستاده شود
  • رضا IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 6
    چرا بجاي اينكه پاسخ اين سوال رو در ايه هاي روشن و واضح سوره نور جستجو كنيم از بنده هاي خدا جستجو ميكنيم؟
  • الف A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    احسان جان خدا شما را شفا بده اللهم اشف کل مریض ، عزیزم هرچه باشه چه ضرورتی داشته تا اینگونه خودنمایی کنی؟ برای شما و امثال شما متاسفیم، لازمه بدونیم که مراجع براساس قران کریم و سنت و سیره معصومان علیهم السلام فتوا می دهند نه از روی هوای نفس، وآنان جانشینان عام امام عصر عج در زمان غیبت هستند.
  • مهدی A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    17 1
    گشت ارشاد عزیزم(!) دقت کن!!!
  • حبیب SK ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 1
    سلام ، باتشکر از مراجع محترم که حجت را بر بعضی از نیروهای انتظامی تندرو تمام کردند ، ولی اگر این عزیزان ادعا میکنند مسلمان هستند باید بر مبنای قوانین اسلام با مسئله حجاب و عفت برخورد کنند که این قضیه حجاب و عفت فقط با فرهنگ سازی حل میشود و فشار به مردم از طریق گشت ارشاد و ... مشکل را که حل نمی کند هیچ ،بلکه مردم را نسبت به حکومت بدبین میکنند ، امیدوارم مسئولین امر بفکر راهکار فرهنگی در جامعه باشند و سعی نکنند از طریق فشار استرس و نا امنی در جامعه ایجاد کنند
  • بی نام EU ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 0
    3 سال من و خواهرزاده ام رو تو باغ جهان نما شیراز گرفتن هنوز عصبانی هستم
  • علی اهوازی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    68 1
    کاشکی 20سال بیش هم اینطور میگفتن سال68بخاطر اینکه برای اولین بار با ی خانم محترمی اشنا شدم و جالب اینکه برای اولین بار با هم رفتیم بیرون که راجب ازدواج صحبت کنیم کمیته گرفتمون و هرچی به قاضی گفتیم بابا ما میخوایم ازدواج کنیم میگفت همه همین حرفو میزنن خلاصه2ماه برای من زندانی بریدن که همون شد سوبیشینه و تا الان که 45سالمه نتونستم هیچکجا سرکار دولتی برم نمیدونم اینکه از زندگیم بخاطر حکم اشتباه قاضی عقب افتادم کی جوابگوه
    • amin A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      32 2
      علی جان خودتو زیاد ناراحت نکن؛ از این نوع مصیبتا کمابیش سر هممون اومده به خصوص ما دهه پنجاهی ها؛حالا کار ازدواجت به کجا کشید؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 0
    اگه بدانید که چند سال پیش خصوصادر شهرستانها سر چه مسائلی به مردم گیر میدادند خندتان میگیرد البته خنده ا ی که از سر تاسف میاید .هنوز ما نمیدانیم که به پسر و دختری که در خیابان با هم راه میروند گیر بدیم یا نه سر این مسئله مانده ایم حالا کی میخواد این همه مشکلات بزرگ جامعه را حل کند خدا میداند.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    14 0
    چی میکشیم ما ایرانیا از این همه قدرت و انواع پلیس گشتی صدامون هم در نمیاد :)
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    2 0
    ميشه توضيح بدند چرا سايت آيت اله صانعي فيلتره؟؟؟
  • محمد A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 0
    دمشون گرم خدایی. اینجوری به بهانه ی اینکه تو خیابون پلیس گیر میده میرن خونه ی هم :دی
  • بی نام RO ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 53
    عزیزم پرسیدن نداره آخه! خیلی از اینهایی که با هم راه میرن، تابلوست رابطه شون دوستیه چرا خودمونو گول میزنیم؟
    • جیم جارموش A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      22 0
      نوع رابطه مردم به شما چه ارتباطی داره ؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      4 1
      ولي به شما ربطي داره؟(تا وقتي علنا مرتكب جرمي نشده اند؟)
  • احسان A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 1
    واقعا من یکی که نفهمیدم.چرا هیشکی حرف هیشکی رو نمیفهمه ؟مردم یه نظر دارند.دولت یه نظر داره.روحانیت یه نظر داره.هر روز هم دارند از هم دورتر و دورتر میشند.
  • بی نام US ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 23
    خیلی خوب اظهار نظر کردند در مورد استعمال مواد مخدر نیز از علما نظر خواهی کنید
  • حسین A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    47 4
    من خودم توی پارک با یک دختری نشسته بودم، فقط دستش توی دستم بود. منو گرفتن بردند و تعهد گرفتند توی تعهد چیزایی به زور اون آدم نوشتم که هیچ کدوم رو انجام نداده بودم. مجبورم کرد بنویسم دیگه اعمال منافی عفت انجام ندم و دیگه عمل نامشروع نداشته باشم! اینارو به هرکی بگی فکر میکنه لابد من با طرف خلوت هم کردم. مگه توی دین اسلام مرحله اول امر به معروف زبانی و کلامی نیست؟؟؟ چرا با من اینطوری کردند و کلی ناراحتی کشیدم؟ من یه خطایی کردم باید اینطوری برخورد بشه؟ چرا فضای شهر ما اینطوریه؟؟ اسم شهر رو بگم؟ نه نمیگم چون همه میدونن. من که بعید میدونم این نظر رو درج بکنین.
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    آدمایی مثه تو کلا واسه جامعه خطرناک هستن . طرفداران اسلام طالبانی . البته زیاد نیستید ولی همین تعداد اندک هم اضافی هستید
  • mahan A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    40 3
    احسان جان پس خیلی بدبختی که به قول خودت بالاس زدن باخواهرومادرمردم خودتوخوشبخت میدونی
  • سیما A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 54
    منم با نظر احسان موافقم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 37
    جواب کامل و کوتاه آیت الله مکارم زیبا و محکم بود
  • بی نام GB ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    14 5
    به سلامتی تمام مشکلاتمون حل شد دیگه
  • حامد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    30 0
    به نظر من باید استخدام در نیروی انتظامی رو از افراد با تحصیلات بالا قرار بدن حقوق خوبم بهشون بدن
  • بابک IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    15 0
    اختیار دارین، اینا خودشون هر کدوم یه پا مجتهد تشریف دارن. یه عمر مملکت رو با قدرت نمایی سر میدونا چرخوندن
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    22 0
    نظر آقای شبیری جالب بود. حتی حمل فعل آنها بر فساد هم جایز نیست
  • حميد A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 129
    آقاي سايت خبر آنلاين صانعي كه ديگه مرجع نيست كه فتواشو آوردين ،‌لطفن به اين الزامات و مسائل احترام بگذاريد
    • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      17 0
      قدیما تا قبل از بحث افزایش جمعیت از این خبرا نبودا،یادمه
    • ضیا A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      61 3
      کارتون به جایی رسیده که مرجع هم عزل و نصب می کنید؟!
    • بهمن FI ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      45 0
      مگر مرجع بودن هم قابل ملغی شدن است که ... چرا مغرضانه اظهار نظر می کنید. کدام مرجع ذی صلاحی مرجعیت ایشان را رد کرده چرا از خودتون نظر کشکی در می کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    13 0
    خوبه این همه مراجع فتوا دادند شما چه قدر عمل کردید
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    19 0
    دوستان و عزيزان . اگر در حدي كه قانون و شرع رعايت شود و دختر و پسر بتوانند با صحبت كردن به توافق برسن و ازدواج كنند اينقدر در جامعه طلاق رخ نمي دهد
    • بچه مسلمون A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      0 4
      بله. به شرطی که ازدواج زمان دار (موقت) هم در جامعه رایج بشه. آخه با این گرونی که نمیشه حتی فکر دائم رو کرد. حداقل 10 -20 میلیون اول ازدواج لازمه، بعد هم ماهی 1میلیون خرج زندگی. ولی اگه آدم با طرف قرار بذاره دو سه سال با هم زن و شوهر باشن، هم خدا رو خوش میاد، هم چون از اول، مدتش معلوم بوده، شکست عشقی و ضربۀ روحی شدید نمی خورن.
  • محمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    21 0
    در ایران فقط حرف های قشنگ می زنند ولی عمل نمی کنند.ما شعار وحدت داریم و هفته وحدت.آیا معیارهای وحدت در جامعه اعمال شد؟! همه حرف می زنند فقط حرف هیچ کس عمل نمی کند.این فتواها وجود دارد .. راه ، همان راه گذشته است.والله اعلم.....
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    20 3
    یک مدت گشت نسبت راه انداخته بودن،هنوزم گاهی اوقات برخی ایستگاه های ایست و بازرسی جلوی دختر و پسرها را می گیرند در حالی که ان ها فقط در ماشین نشسته اند.
  • برهان راشدی A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    25 2
    کو گوش شنوا که حرف این ملاها رو بشنوه...با خانمت که هستی باید کپی برابر اصل سند ازدواج،و صفحه اول ودوم شناسنامه دستت باشه.
  • طلبه بسیجی A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 96
    مگه صانعی مرجعه اصلا که ازش استفتا کردید؟؟؟ میدونم وجود تایید کردن ندارید ولی ........
    • بی نام SE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      18 0
      ایشون مرجع تقلید منه
    • بی نام A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      15 1
      برادر طلبه بسیجی! که فکر میکنم نه طلبه واقعی باشی و نه بسیجی واقعی! و نمیدونم چند سالته؟! اما میدونم از قبل از دنیا اومدن تو و دوستانت مجتهد و مرجع بود و از اوایل انقلاب سمتهای مهم قضایی داشت، اما مدتی بود که بنا به دلایلی که شاید تو و دوستانیت نمیدونید خبری ازش پخش نمیشد!!!! اما الان ظاهرا قراره که یواش یواش خبرها و فتاوای ایشون هم پخش بشه!!!!!
    • بی نام A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      16 0
      شما فعلا برو خارج رو بخون بعد بیا در مورد یه مرجع تقلید نظر بده طلبه !
  • محسن IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 10
    سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گرفتن به پیل!! همه ما میدونیم که پرداختن به این مسائل دیگه کلیشه ای شده و متاسفانه مساله ای که شاهد هستیم، سرچشمه اش جای دیگست. حالا دو نفر رو هم گرفتن و بردن کاری درست میشه؟ خدایی تا الان چیزی درست شده؟ مگر اینکه کلمون رو بکنیم تو برف چیزی نبینیم امیدوارم به این مسئله ریشه ای برخورد بشه. و الا من هم هرگز خوشم نمیاد به جوونای مملکتم این نسبتا داده بشه همه ما میدونیم مشکل کجاست، یک عده قلیل هم خودشون رو زدن به خواب
  • سیروان A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 3
    ببخشید این کیه مادرمه کارت ملی لطفا خخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 1
    نیروی انتظامی هیچ نقشی نداره یک سری افراد خود سر شبها چند تا اسلحه بر میدارند و جلوی زن و بچه مردم را میگیرند به اسم مبارزه به فساد و امر به معروف سرک توی ماشین مردم میکشند
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 1
    علما اشتباه میگن...برادرا درست میگن...
  • ali A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    16 0
    ای کاش نیروی انتظامی هم این حرف هارو با گوش شنوا شنیده باشه و این قدر جوان هارو به زندان و بازداشتگاه نکشونه ! بجای برخورد با این جوون ها رو با مفسدین مالی مبارزه بکنن !
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 0
    خيلي از مواقع بسيجيها بي دليل جلوي افراد را مي گيرند و از آنها سوال مي كنند. اينها به نظرات مراجع هم اعتنا نمي كنند بعد ادعاي اسلامشان گوش فلك رو كر كرده.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    4 0
    دمت گرم خبرآنلاین عالی بود♥امیدوارم نیروی انتظامی و بسیج تجدید نظر کنن در رفتارشون و از شرع پیروی کنن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    6 0
    تازه کاشکی فقط سوال پرسیدن باشه اکثر مواقع دختر پسرو میبرن کلانتری حسابی آبروشون میبرن و میگن والدینتون بیان!!!!!
  • عبدالحجت US ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 1
    باسلام وعرض دعای خیر .فکرمیکنم اگه یه کمی ترس ازخدا چاشنی کارامون باشه خودمون کلامونوقاقضی میکنیم وبینی وبین اله دررفتارمون بادرایت بیشتری پیش میریم وهدف مونو گم نمی کنیم گفتار کردار و...انعکاسی داره که بهتره بانگاه قشنگتری به هم نگاه کنیم آیا میخواهیم.نفس مون که دشمن آشکاریه پروبالش بدیم یاکه ادبش کنیم