معیارهای پذیرش در ارائه خدمات باروری از دیدگاه اخلاقی و حقوقی

"بهزیوی کودک" و "حق باروری"، پیش فرض هایی اساسی و مهم اند که پژوهشگاه رویان و تمامی مراکز درمان ناباروری، با رعایت این ملاک های لازم الرعایه، به تعیین معیارهایی برای پذیرشِ متقاضیانِ دریافت خدمات باروری، خواهند پرداخت.

 

ششمین دوره همایش‌های اخلاق و حقوق باروری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی روز پنجشنبه پنجم دی ماه در سالروز کوچِ زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، پایه گذار و رییس فقید پژوهشگاه رویان برگزار ‌شد.

گفتنی است این همایش یک روزه که با حمایت پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد، پرسش هایی اساسی داشت. (اینجا) اما نگارنده، قصد دارد در یادداشتی جداگانه، به این مهم بپردازد. و در این مختصر، فقط یادآور می شود که این نشست نشان داد که حتی بررسی تمامی معیارهای پذیرش از سوی پژوهشگاه رویان به منظور ارائه خدمات باروری به متقاضیان، صرفاً از دیدگاه اخلاقی و حقوقی، بسیار جای پژوهش و بررسی کارشناسانه دارد. چرا که در این نشست علمی فقط به دو مهم یعنی معیار سن و معیار سلامت، مورد بحث و بررسی نسبتاً دقیقی صورت گرفت. و پرسش ها این بود که؛

آیا پژوهشگاه رویان می‌تواند برای پذیرش افراد متقاضیِ دریافت خدمات باروری، شرط سنی بگذارد؟

و همچنین آیا پژوهشگاه رویان، حق دارد جهت ارائه ی خدمات باروری، سلامت متقاضی را احراز نماید؟

پاسخ به این پرسش ها وقتی روشن شد که جملگی اعضای علمی این نشست تخصصی، پاسخی مثبت به این سؤال دادند که؛

آیا اساساً مراکز درمان ناباروری، مجاز هستند که برای پذیرشِ متقاضیانِ دریافت خدمات باروری، شرط و شروط و ملاک و معیار، تعیین نمایند؟

پس از بحث و گمانه زنی های حقوقی و اخلاقی و پزشکی با حضور اندیشمندانِ رشته هایی همچون کارشناسان مسایل حقوقی، متخصصان مسایل ژنتیکی، متخصصان زنان و زایمان و مامایی، متخصصان ناباروری مردان، متخصصان جنین شناسی، متخصصان روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی، کارشناسان مسایل فقهی و فرهنگی و اجتماعی، این نتیجه حاصل شد که پژوهشگاه رویان و مراکز درمان ناباروری، می توانند برای پذیرشِ متقاضیانِ دریافت خدمات باروری، معیارهایی تعیین نمایند که ضمن تأمین حقوق اساسی افراد و حقوق شهروندی، منافاتی با حقوق پزشکی و حقوق بیمار نیز نداشته باشد؛ فلذا شرط "سن" و شرط "سلامت" زوجینِ متقاضی (هم سلامت جسمانی و هم سلامت روحی و روانی و ذهنی) یک ضرورت است.

 

"بهزیوی کودک" و "حق باروری"، دو پیش فرضِ اساسی و مهم است که هم پژوهشگاه رویان و هم مراکز درمان ناباروری، با عنایت به نظرهای تخصصی و کارشناسیِ دقیق به این پیش فرض های بسیارمهم، در آینده، به تعیین معیارهایی برای پذیرشِ متقاضیانِ دریافت خدمات باروری، خواهند پرداخت.

هرچند که این چالشِ حقوقی-پزشکی همچنان باقی ماند که آیا متقاضیِ درمان ناباروری، بیمار است؟

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =