۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸

یک تحقیق جدید نشان می دهد کودکان بریتانیایی دیگر شیفته «هری پاتر» نیستند.

به گزارش مهر به نقل از تلگراف، هر چند برای نسل های مختلف این کتاب‌ ها هستند که از آن نسل و خاطراتش دفاع می‌ کنند، اما به نظر می رسد کتاب‌ های مصور «آستریکس»، کتاب‌ های رولد دال و حتی «هری پاتر» رولینگ دچار سرنوشتی شده‌ اند که پیش از آن آثار انید بلایتون و جودی بلوم به آن دچار شده بودند.

تحقیقی که از سوی کتابخانه بریتانیا انجام شده و از سه دهه پیش تاکنون را زیر ذره بین گذاشته است نشان می دهد ارجحیت کودکان در انتخاب کتاب‌ ها تغییر کرده و تکامل یافته است و بسیاری از آنچه زمانی مورد علاقه کودکان نسل‌ های پیش بود، اکنون دیگر از قفسه‌ های کتاب ها جمع شده‌اند.

در این تحقیق مقایسه‌ ای بین 10 کتابی که بیش از همه توسط کودکان در سال های از 1984 تاکنون به امانت گرفته شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

حاصل این تحقیق این است که نویسندگانی شبیه دال، بلوم، بلایتون، رولینک و رنه گوسینی که کتاب مصورش با تصویرگری آلبرت اودرزو مجموعه «آستریکس» را پدید آورد، زمانی در راس فهرست پرفروش ها جای داشتند.

بلایتون نویسنده مشهور بریتانیایی حدود 800 عنوان کتاب خلق کرده که مجموعه «پنج مشهور» نیز از جمله آنها هستند. کتاب‌ های این مجموعه در سه سال اول این تحقیق بیش از هر کتاب دیگری از این نویسنده به امانت گرفته می‌ شدند و در راس فهرست کتاب های به امانت گرفته شده جای داشتند. با این حال این روند شروع به کاهشی تدریجی کرد و در نهایت در سال 2008 از رده 10 کتاب برتر خارج شد.

رولد دال که خالق حدود 20 کتاب مشهور برای کودکان است، زمانی چنین جایگاهی را در فهرست کتاب هایی که بیش از همه به امانت گرفته می‌ شوند، داشت. کتاب‌ های او هر چند در این دوره هنوز در ردیف 10 کتاب اول قرار داشتند، اما جایگاه نهمین کتابی که بیش از همه به امانت گرفته شده را در اختیار داشت.

بلوم که خالق رمان‌ هایی برای دختر بچه ها بود و نیز رنه گوسینی که کتاب‌ های مصور پرفروش «آستریکس» را نوشت، نیز به ترتیب در سال 1989 و 1998 از فهرست 10 کتاب برتر خارج شدند.

رولینگ که اولین کتاب «هری پاتر» را سال 1997 منتشر و هفت جلد این کتاب را به تدریج روانه بازار کرد، ابتدا به عنوان نویسنده‌ ای که بیش از همه کتاب‌ هایش از کتابخانه به امانت گرفته می‌ شد، شناخته شد. او در سال 2000 پنج جایگاه اول فهرست امانت‌ های کتابخانه‌ های بریتانیا را در اختیار داشت و پس از سال 2002 هر چند همچنان در این فهرست حضور مسلطی داشت، اما سال پیش دیگر در میان 10 کتاب اول آن جای نداشت.

این تحقیقات که بنا به سفارش کتابخانه ملی بریتانیا انجام شده و با گردآوری اطلاعات و هزینه هایی که برای به امانت گرفته شدن کتاب ها پرداخت شده فراهم آمده‌ اند، در عین حال نشان می‌ دهد که به تدریج کتاب‌ های دیگری وارد فهرست کتاب‌ های مورد علاقه کودکان و نوجوانان بریتانیا شدند که آثاری از نویسندگانی چون ژاکلین ویلسون (تریس بیکر)، فرانچسکا چایلد (چارلی و لولا) و استفانی مه یر (گرگ و میش) از جمله آنها هستند.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    2 0
    عزیز من خبرانلاین حتی اون فرشته کوچولو های هری پاتر هم بزرگ شده اند این همه سال فیلمش را می ساختند حالا که تمام شده دیگه خوندش بی معنی و کسل کننده می شه تو زمان خودش بهترین رمان بود ولی الان دیگه تموم شده رفته پی کارش