فیلم‌برداری از عملکرد مچ دست با ام.آر.آی

محققان دانشگاه دیواس کالیفرنیا شیوه جدیدی از اسکن ام. آر. آی را ابداع کردند که امکان تهیه فیلم از حرکات مچ دست را فراهم می کند.

ایرنا نوشت:

محققان دانشگاه دیواس کالیفرنیا شیوه جدیدی از اسکن ام. آر. آی را ابداع کردند که امکان تهیه فیلم از حرکات مچ دست را فراهم می کند.

این شیوه جدید اسکن که با عنوان ام .آر .آی فعال شناخته می شود برای تشخیص اختلالات حرکتی بسیار جزیی مچ دست که منجر به آسیب های جدی می شوند، کاربرد دارد.

در اسکن به این شیوه از حرکت مفصل مچ دست تصاویری با سرعت بسیار زیاد گرفته می شود و سپس این تصاویر توسط یک نرم افزار رایانه ای به صورت بلادرنگ پشت هم قرار می گیرند تا یک فیلم کوتاه از حرکت مفصل به دست آید.

در صورت نیاز می توان این فیلم را متوقف کرد یا سرعت نمایش آن را کاهش یا افزایش داد. حتی امکان نمایش معکوس فیلم هم وجود دارد.

به این ترتیب بیماران زمانی که درون دستگاه اسکن قراردارند، می توانند حرکات آزاردهنده مچ دستشان را انجام دهند تا پزشک معالج اختلال حرکتی آن را به طور دقیق و با استفاده از یک فیلم بلادرنگ بررسی کند.

یکی از رایج ترین اختلالات حرکتی مچ دست، عدم ثبات مفصل مچ است. این عارضه در زمان انجام برخی از حرکات موجب بروز درد در مفصل مچ می شود. این اختلال زمانی پیش می آید که به دلیل آسیب های وارده به رباط های مفصلی مچ دست، استخوان های مچ جابه جا می شود و حرکت مفصل را تحت تاثیر قرار می دهند. این اختلال عوارضی همچون درد و دشواری در حرکت را به دنبال دارد.

در صورت تشخیص زودهنگام این اختلال، امکان درمان و جلوگیری از پیامدهای مضر آن وجود دارد.

پیش از این برای بررسی حرکت مفصل مچ از روش هایی مانند توموگرافی پویا و فلوروسکوپی استفاده می شد. اما در تمام روش های پیشین به منظور تهیه تصاویر از اشعه ایکس استفاده می شود و امکان تصویربرداری از بافت های نرم مانند رباط ها و حرکت ها آن ها وجود ندارد.

اسکن ام آر آی بدون استفاده از تشعشعات اطلاعات دقیقی از ساختار آناتومی مچ دست فراهم می کند، اما پزشکان با استفاده از اسکن ام آرآی قادر به تشخیص مشکلات مرتبط با نحوه قرارگیری استخوان ها و تاندون ها درحالت سکون نیستند.

شیوه ابداعی محققان دیواس، امکان تصویربرداری از حرکت مچ دست را با استفاده از ایمن ترین فناوری ممکن فراهم کرده است.

معمولاً یک اسکن کامل ام آرآی بین 30 تا 45 دقیقه به طول می انجامد و در هر 3 دقیقه یک تصویر تهیه می شود. این سرعت به هیچ وجه برای تهیه فیلم از حرکت مفصل کافی نیست. به همین علت محققان یک شیوه جدید برای ام آر آی ابداع کردند که در هر ثانیه 2 تصویر تهیه می کند و در 30 ثانیه مجموعه ای از تصاویر دقیق را در اختیار می گذارد.

در این شیوه، میدان مغناطیسی حاصل از دستگاه اسکنر موجب حذف برخی از سیگنال ها می شود و فضاهای تیره رنگی را در تصاویر ایجاد می کند. محققان به منظور رفع این مشکل از صفحات عایقی بهره گرفتند که موجب تثبیت میدان مغناطیسی و در نتیجه حذف اختلال در سیگنال های خروجی می شود و تصاویر واضح و دقیقی را به دست می دهد.

محققان برای آزمایش شیوه جدید، مچ دست 10 نفر داوطلب را که هیچ گونه شکایتی از عوارض حرکتی در مفاصل مچ دست خود نداشتند، اسکن کردند. هر یک از داوطلبان در یک جلسه به طول 10 دقیقه حرکات مختلفی را درون دستگاه اسکنر انجام دادند و فیلم دقیق از نحوه حرکت مچ آن ها تهیه شد.

محققان انتظار دارند این فناوری جدید به زودی به صورت تجاری عرضه شود.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه PLoS ONE به چاپ رسیده است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =