آل‌اسحاق گفت: در اینکه بانک‌ها به جای آنکه به امر اصلی خود بپردازند وارد رقابت با بخش خصوصی شده و در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند،شکی نیست و انتقاد جدی به عملکرد بانک ها وجود دارد.

سی‌وهفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برابر روال همیشه در اولین ساعات کاری صبح سه‌شنبه نیمه ماه برگزار شد.

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در حالی به این نشست رفتند که یکی از مهمترین مباحث اقتصادی این روزها بررسی و تصویب بودجه سال آینده دولت است. جایی که نمایندگان بخش خصوصی در تعامل با نمایندگان مجلس هستند تا نظرات و پیشنهادات فعالان اقتصادی کشور را در مورد ردیف‌های بودجه و هزینه‌ها و درآمدهای دولت به گوش نمایندگان مردم برسانند. حضور نماینده اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق نیز باعث شده تا فعالان بخش خصوصی بتوانند بهتر و موثرتر با نمایندگان مردم و دولت در مورد بودجه تبادل‌نظر داشته باشند. صندلی‌ای که روز گذشته یحیی آل‌اسحاق خود برای حضور در آن به مجلس رفته بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان خبر تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق به اتفاقات نشست این کمیسیون و بیان نظرات مختلف در آن پرداخت. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به فعالیت قابل‌توجه اتاق تهران و ایران برای ارائه پیشنهادات و انتقادات بخش خصوصی کشور در مورد بودجه سال 93 در کمیسیون‌های تخصصی مجلس از اقدام دولت برای ارائه به موقع بودجه به مجلس تقدیر کرد و گفت: «علاوه بر تحویل به موقع، بودجه 93 نسبت به بودجه‌های قبل شفاف‌تر است و بیشتر با واقعیت‌های اقتصادی تطبیق دارد. بودجه تدوین شده توسط دولت در جهت ثبات بخشیدن به اقتصاد و جلو بردن پروژه‌هایی است که ناتمام مانده است.»

آل‌اسحاق هم‌چنین به هشدارهای مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بودجه اشاره داشت و گفت: «بنابر گفته نماینده این مرکز در کمیسیون تلفیق، بودجه حدود 50 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد. هم‌چنین بودجه عمرانی که برای سال آینده 38 هزار میلیارد تومان اعلام شده از نظر مرکز پژوهش‌ها 18 هزار میلیارد تومان خواهد بود که با احتساب تورم، این بودجه به شش هزار میلیارد تومان تقلیل خواهد یافت.» او با ابراز نگرانی از بابت بخش هزینه‌ها در بودجه، برای بررسی بحث درآمدها به سخنان وزیر نفت استناد کرد که گفته است با توجه به پیش‌بینی بهبود قیمت نفت و البته افزایش میزان تولید و صادرات نفت کشور در سال آینده، دولت نگرانی چندانی بابت تحقق درآمدها ندارد و بیشتر بخش هزینه‌ها مورد تشکیک و جای نگرانی است.

رئیس اتاق تهران پس از آن به مباحثی پرداخت که خود به عنوان نماینده اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق بیان کرده بود. یحیی آل‌اسحاق اعلام کرد که به عنوان نماینده بخش خصوصی در این نشست تاکید داشته "ثبات اقتصادی" برای فعالان بخش خصوصی حائز بیشترین اهمیت است. او توضیح داد: «اندازه بودجه، واقعی و شفاف بودن بودجه و نوع تخصیص بودجه از جمله مولفه‌هایی است که بر مسایل اقتصادی چون نرخ ارز، تقاضا، تورم، قیمت‌ها و ... اثرگذار است و در نهایت ثبات اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که بعضی مسایل بدون تصمیم مانده است. مثلا در مورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بحثی در بودجه نیامده و این در آینده باعث صدمات خواهد شد یا این که مساله مشوق‌های مالیاتی مشخص نشده است.» آل‌اسحاق با بیان این که اکنون در شرایط تناقض‌آمیزی قرار گرفته‌ایم به بحث محدودیت شدید دولت در تخصیص بودجه و بودجه کم فعالیت‌های عمرانی اشاره کرد. او راه‌حل این معضل را واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دانست و گفت: «دولت باید تعهدات خود را کاهش دهد و راهی جز سبک کردن بار از شانه خود ندارد. اما این واگذاری‌ها باید به صورتی باشد که هم مدیریت و هم اجرا به بخش خصوصی برسد. از طرفی در اقتصاد بانک‌محور ما بخش خصوصی باید تواند از منابع مالی استفاده کند و بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تسهیلات مناسبی در اختیار این بخش قرار دهند.» رئیس اتاق تهران به فعالیت‌های بخش دولت اشاره داشت و به عنوان نمونه به احداث نیرو‌گاه‌ها توسط دولت اشاره کرد که با اوراق قرضه و سایر ابزار مختلف صورت می‌گیرد اما برای واگذاری همین نیرو‌گاه‌ها از بخش خصوصی طلب پرداخت نقدی دارند.

رئیس اتاق تهران مشکل قدیمی و مهم دیگر را پرداخت مطالبات پیمانکاران دانست و تاکید کرد باید برای آن ردیفی در بودجه قرار داده شود. یحیی آل‌اسحاق مساله مهم دیگر را نحوه دخالت دولت در نظام بانکی دانست و تاکید کرد سیاستگذاری‌های مامناسب می‌تواند بخش خصوصی را دچار ضرر و زیان کند. او هم‌چنین با دفاع از بخش خصوصی به مساله مطالبات معوق بانک‌ها اشاره داشت و گفت: «بانک‌ها مدعی هستند که نزدیک به 100هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند اما آمار نشان می‌دهد که تنها 14 درصد از این مقدار مربوط به بخش خصوصی است و بیش از 80 درصد دیگر به بدهی بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی برمی‌گردد اما تمام فشار برای وصول مطالبات روی همان بخش خصوصی و متاسفانه بخش تولید کشور است.» او ادامه داد: «در مورد مالیات هم همین بحث مطرح است. در حالی که می‌گویند 40 درصد مالیات‌ها وصول نمی‌شود فشار برای اخذ و افزایش مالیات روی همان بخش خصوصی واقعی است که با شفافیت کامل و با ارائه دفاتر دقیق مالیات خود را پرداخت می‌کنند.»

رئیس اتاق تهران با تقدیر از تلاش دولت و مجلس برای تدوین بودجه دقیق و مناسب برای سال آینده کشور از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا دولت را برای اجرای پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی ندارد تحت فشار قرار ندهند چرا که این فشار باعث می‌شود بودجه از جایی که لازم است برداشته شود و در جایی که توجیه ندارد هزینه شود. یحیی آل‌اسحاق ابراز امیدواری کرد که با نگاه منطقی دولت و مجلس در نهایت یک بودجه منطقی برای سال 93 مصوب شود و به اجرا درآید.

همچنین در پایان سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، یحیی آل‌اسحاق گفت: در اینکه بانک‌ها به جای آنکه به امر اصلی خود بپردازند وارد رقابت با بخش خصوصی شده و در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند،شکی نیست و انتقاد جدی به عملکرد بانک ها وجود دارد و در همین رابطه دولت قبل طی بخشنامه ای بانک ها را موظف کرده بود که فعالیت اقتصادی نداشته باشند اما به تازگی با خبر شده ایم که این بخشنامه از سوی دولت یازدهم لغو شده که جای تعجب دارد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالاری US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 0
    بجای اینکه با موجودی و سپرده های مردم وام بدهند فعالیت های اقتصادی می کنند و ساختمان های عظیم می خرند و پروژه های مختلف انجام می دهند . برای همین هر وقت سال سراغ باتک های ایران بروی می گویند وام نمی توانیم بدهیم . چون اعتبار و موجودی نداریم . اگر هم وام بدهند به از ما بهتران می دهند که نور چشمی هستند و سفارش شده می باشند که وقتی وام را گرفتند دیگر پس ندهند . این را همه می دانند.