سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: کمترین مبلغ بودجه به آموزش عالی و به ویژه بخش تحقیقات اختصاص یافته و حمایت از 10 دانشگاه برتر ISC فراموش شده است.

ایرنا نوشت:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت:کمترین مبلغ بودجه به بخش آموزش عالی به ویژه بخش تحقیقات اختصاص می یابد و حمایت از 10 دانشگاه برتر ISC به فراموشی سپرده شده است.

دکتر ˈجعفر مهرادˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بودجه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور که در روند رو به رشد کشور تاثیر گذار هستند مورد بی مهری قرار گرفته است و به رغم توصیه های مسئولان کشور نسبت به افزایش بودجه در بخش آموزش عالی به ویژه در بخش تحقیقات، کمترین مبلغ بودجه به این حوزه اختصاص داده می شود.

به گفته وی مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این متعهد شده بود به 10 دانشگاه اول رتبه بندی ISC کمک مالی کند که این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

جذب 1500 پژوهشگر برتر در 10 دانشگاه ژاپن
وی گفت : ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن به تازگی اعلام کرده است که 10 دانشگاه دولتی این کشور در سه سال آینده 1500 پژوهشگر برجسته را از سراسر جهان به کار خواهند گرفت. براین اساس استخدام پژوهشگران خارجی نخستین گامی خواهد بود که ژاپن بتواند 10 دانشگاه این کشور را در طول دهه آینده در بین 100 دانشگاه تراز اول جهان قرار دهد.

مهراد افزود: طرح نخست وزیر ژاپن با بازنشستگی 1000عضو هیات علمی ژاپنی در سه سال آینده مقارن شده است.

طرح استخدام خبرگان جهانی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در دسامبر سال 2008 میلادی دولت مرکزی چین نیز طرحی شبیه به طرح نخست وزیر ژاپن را برای استخدام 1000 عضو هیات علمی برجسته با عنوان ˈطرح استخدام خبرگان جهانیˈ اعلام کرد.

مهراد افزود: این برنامه دارای دو هدف جذب پژوهشگران چینی تبار از موسسات معتبر جهانی و استخدام غیرچینی ها برجسته در علوم یا در سایر رشته های تخصصی بود.

وی خاطرنشان کرد : تمام هزینه های این استخدام را بانک مرکزی چین تقبل کرد، حقوق پرداختی برای این منظور بین 48 تا 80 میلیون یوان به اضافه مبلغ کلی 16 میلیون یوان کمک هزینه برای هزینه های مرتبط با جابه جایی و زندگی در خارج از کشور بود.

مهراد افزود: در ژاپن که کیفیت زندگی بهتر است و برندگان جایزه نوبل این کشور دو برابر چین هستند دولت ژاپن چنین تعهدی را به عمل نیاورده است بلکه وزیر آموزش عالی این کشور در حمایت از 10 دانشگاه که در گروه برترین دانشگاه های جهان قرار گیرند، 97 میلیون دلار اختصاص می دهد.

وی گفت : این در حالی است که برای جذب پژوهشگران برتر جهانی در ایران سیاست گذاری نشده است و تنها تلاش می شود که برای استادان ایرانی تبار در صورت مراجعه، شرایط همکاری فراهم شود.

مهراد ادامه داد: هم اکنون جذب هیات علمی در دانشگاه های کشور با انتشار فراخوان آغاز می شودو دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نیازهای خود را در سامانه مرکز جذب ثبت و بارگذاری می کنند.

وی افزود: گرچه ژاپن و چین در نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها در مقایسه با ایران موقعیت ممتازی دارند اما در ایران، دولت و مجلس توجه خاصی به این موضوع با اهمیت نمی کنند که شاید دلیل عمده آن کم توجهی به موضوع بین المللی شدن دانشگاه های کشور باشد که ساختار و شرایط خاص خود را طلب می کند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود : روسای دانشگاه های کشور نیز به رغم آن که در سیاستگذاری های کلان آموزش عالی نقش اساسی و اولیه ندارند، اما باید به گونه ای عمل کنند که سیاست ها به سویی برود که از دغدغه کم توسعه یافتگی دانشگاه ها کاسته شود.

مهراد یادآور شد دانشگاه های کشورهای اسلامی از سال آینده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه بندی می شوند .

سرپرست پایگاه ISC تاکید کرد که دولت و مجلس لازم است به آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور نگاه ساختاری داشته باشند و روسای دانشگاه ها نیز که اکنون در دولت یازدهم یا کار خود را شروع کرده و یا در شرف انتصاب هستند باید در ساختار سیاستگذاری علمی و فناوری به طورجدی و آگاهانه دخالت کنند .

به گفته وی در حال حاضر چگونگی تلاش روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها آن چیزی نیست که در عصر اقتصاد دانش بنیان از آن انتظار می رود و برای چنین ساختاری باید فکر جدیدی کرد.

مهراد همچنین نسبت به عواقب بی توجهی به این موضوع گفت: در غیر این صورت کیفیت آموزش عالی از این دولت نسبت به دولت های قبل متفاوت نخواهد بود.

دعوت از صنعتگران برای بازنگری دروس دانشگاهی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از صنعتگران برای بازنگری دروس دانشگاهی به منظور شرکت در کمیته های برنامه ریزی دعوت کرده است.

مهراد این سیاست را اثربخش، مثبت و رو به جلو عنوان کرد و گفت: این سیاست درست همانند سیاست فدراسیون روسیه است که ارتباط فعال کارفرمایان با دانشگاه های ملی را برقرار کرد. بر اساس این دستورالعمل، کارفرمایان در فرآیند کنترل اثربخشی در دانشگاه های ملی مشارکت می کنند.

مهراد خاطر نشان کرد: پیشنهاد جدید دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرچه دیر است ولی بسیار با اهمیت است.

آمار دانشگاهیان بیکار در ایران نگران کننده است
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به این که آمار های بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران نگران کننده است، گفت: اغلب جویندگان کار در گروه سنی فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دارند.

مهراد گفت : گرچه یکی از دلایل افزایش تعداد بیکاران دانشگاهی پذیرش زیاد دانشجو در دانشگاه های کشور است، اما شناخت نیاز های جامعه و مهارت آموزی به دانشجویان نیز هدف مهمی است که باید به آن توجه شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن JP ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    یعنی تاکنون متوجه نشده ایم که سیاست گزاری در ایران در جهت عکس یعنی مهاجرت نخبگان می باشد؟ برای مثال شما به دانشکده حقوق دانشگاه تهران مراجعه فرمائید. تمکام اساتید جدیدی که جذب شده اند حتی در یک مورد هم صلاحیت علمی ندارند و فقط به واسطه ی ملاحظات غیر علمی جذب شده اند. همین حکم در مورد جذب دانشگاه علامه و یا تربیت مدرس در این چند سال حاکم بوده است. تنها راه حل هم اینست که اجازه ی جذب اعضائ جدید به خود گروه داده شود مگر نه روز به روز به قهقرا کشیده می شویم. مورد دیگر بررسی کیفیت مقالات علمی پژوهشی است. که فقط باعث تاسف است.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    همه حقیقت است. به میدان انقلاب مراجعه کنید پایان نامه می فروشند. مقاله ای اس ای می فروشند. تعداد انگشت شماری از کارهای تحقیقاتی بدرد کشور می خورد.
  • بی نام EU ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 0
    آقاي مهراد لطفا اول نحوه جذب پ‍وهشگرات توي موسسه خودتون رو اصلاح كنيد بقيه چيزها پيشكش
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 0
    - واقعا چه سودی در رتبه بندی دانشگاههای کشور های اسلامی وجود دارد؟ اگر هدف ارتقا و پیشرفت است دانشگاههای دنیا باید ملاک باشند و پیشرفت واقعی مورد نظر باشد نه اینکه بخواهیم همه معیار های جهانی را دور بزنیم. - ای اس سی تنها سودمندی که داشته اینکه گروهی سرکار باشند و گرنه خود کشورهای اسلامی هم اهمیت چندانی به ای اس سی نمیدهند. مجلاتی درست کرده ایم به اسم مجلات ای اس سی که فقط خودمان قبول داریم و تنها کارکردی که داشته ایجاد کرختی در برخی اساتید است که بدون اینکه کار جدی علمی انجام دهند و مورد قضاوت مجامع علمی دنیا قرار بگیرند با چاپ تعدادی مقاله در این نوع مجلات براحتی درجه های ارتقا را طی میکنند. - بهتر است بجای اینکه هر روز یک معیار جدید وطنی درست کنیم معیار های جهانی را بپذیریم.