نامه سرگشاده صادق زیباکلام به حمید رسایی

بسمه تعالی


جناب حجت الاسلام حمید رسایی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی زیده توفیقاته
    با سلام و تحیات، حضرتعالی و برخی دیگر از برادران و خواهران اصولگرا به رویارویی شدیدی با توافق ژنو برخاسته اید. ظرف چند روزگذشته شماری از طرفداران آقای احمدی نژاد و اعضاء جبهه پایداری با تعابیری همچون " هولوکاست "، " ترکمنچای " ،" ذلت بار" ، " تسلیم" ، "سازش" ، "خفت آور" و ... یاد کرده اند. حتی در اخبار آمده بود که بیش از 60 تن از نمایندگان مجلس در مخالفت با ژنوآقای دکتر ظریف را به مجلس احضار کرده اند. حاجت به گفتن نیست که این جزء حق مسلم نمایندگان است تا بر عملکرد قوه مجریه نظارت داشته و به اصطلاح " مو را از ماست بکشند". در سطحی وسیع تر البته، این هم حق آحاد ملت است که در خصوص همه امور کشور از جمله توافق هسته ایی به بررسی و اظهارنظر موافق یا مخالف بپردازند. بعبارت دیگر، حق اظهار نظر در خصوص برنامه هسته ایی کشور صرفا محدود و منحصر به مخالفین توافق ژنو نمی تواند بشود. یقینا جنابعالی و دوستانتان تصدیق می فرمائید که همانطور که شما از این حق برخوردارید که تغییر در برنامه های هسته ای کشور و کند شدن آنها را " ذلت بار" ، " ترکمنچای" و ... ارزیابی نمایند، دیگران هم علی القاعده می بایستی از این حق همچون شما و همفکرانتان برخوردار باشند که در خصوص این برنامه ها اظهارنظر نمایند.
جناب رسایی، یقینا انگیزه شما و همفکرانتان برای مخالفت با ژنو می بایستی بواسطه منافع ملی بوده باشد. شما باور دارید که فعالیت های هسته ایی برای ایران منافع مهمی در بر دارد و چون توافق ژنو محدودیت هایی برای این فعالیت ها ایجاد کرده لاجرم با آن به مخالفت برخاسته اید.سئوال بنده هم از جنابعالی و همفکرانتان دقیقا همین است: جناب رسایی، آن منافع و خیرات و مبراتی که برنامه هسته ایی برای کشور داشته کدام بوده است؟ این هزینه سنگینی که متجاوز از یک دهه است چه بصورت مستقیم و چه چندین برابر آن بصورت غیر مستقیقم ( بواسطه تحریم ها) برای برنامه هسته ایی مان می پردازیم، چه سود و چه حاصلی برای مصالح و منافع ملی و اقتصادی کشور در بر داشته ؟ ظرف یک دهه گذشته بسیاری از مسئولین محترم کشور هزاران بار در جریان مصاحبه ها، سخنرانی، همایش، مقالات ، میزگردها و غیره پیرامون پیشرفت های هسته ایی کشور و اینکه چگونه این دستاوردها مایه فخر و مباهات ایران شده اند، حجم انبوهی از مطالب را فرموده اند. اما سئوال بنده خیلی ساده است: مابه ازاء این دستاوردها برای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور کدام بوده است؟
جناب احمدی نژاد پس از آغاز ریاست جمهوری شان در سال 1384 یکی از نخستین گام هایی که بر داشتند توقف برنامه " کج دارو مریز " اصلاح طلبان در برنامه های هسته ایی کشور بود. همچون جنابعالی و همفکرانتان که امروز ژنو را " مصیبت عظما" می نامید، ایشان یک گا م هم از شما جلوتر رفته و برنامه " کج دار و مریز" دوران خاتمی به سرپرستی آقای حسن روحانی بعنوان مذاکره کننده ایران با غربیها را " خیانت" اعلام کردند. آن " برنامه خائنانه " را متوقف نمودند و اعلام داشتند که منبعد برنامه هسته ایی ایران با تمام توان و سرعت به پیش خواهد رفت. غرب، شرق، شمال و جنوب هم هرکاری می خواهند بکنند. بنده قصدم در اینجا تشریح مصیبت هایی که آن سیاست ظرف 8 سال گذشته بر سر ایران آورده نیست. بلکه می خواهم اشاره ای به شاه بیت استدلال ایشان بنمایم که چرا گذشتگان را در خصوص هسته ایی " خائن" می دانستند. به اعتقاد جناب آقای احمدی نژاد ، برنامه های هسته ایی ایران باعث می شوند تا 250 صنعت و رشته اقتصادی دیگر در کشور فعال شوند. بنده ظرف 8 سال گذشته بارها و بارها در نوشته ها ، سخنرانی ها و مناظره هایم ( از جمله با خود حضرتعالی) تقاضا نمودم که طرفداران فعالیت های هسته ایی ایران ، 250 که جای خود دارد، 5 تا از آن صنایع و رشته های اقتصادی جدید را که بواسطه فعالیت های هسته ایی در کشور بوجود میامدند را نام ببرند؟ اگر هدف ما تولید سلاح هسته ایی می بود ، در آنصورت اصرار بر اینکه این همه هزینه نمائیم توجیه می داشت. چرا که هیچ کشوری حاضر نیست به ما سلاح هسته ایی بفروشد. از صدر تا زیل آنرا خودمان می بایستی درداخل کشور می ساختیم. اما مقام معظم رهبری موکدا فرموده اند که ایران به هیچ روی در صدد ساخت سلاح هسته ایی نیست. هدف ما از برنامه هسته ایی مان استفاده صلح آمیز و تولید اورانیوم 5 درصد غنی شده برای نیروگاه بوشهر و سایر نیروگاههایم هسته ایی تولید برق که در آینده در کشور خواهیم ساخت می باشد.
با این پیش فرض که هدف ما از فعالیت های هسته ایی تولید برق می باشد، در اینصورت این سئوال از منظر اقتصادی مطرح می شود که این مخارجات سرسام آوری که تولید سوخت نیروگاه هسته ایی در کشور داشته، هزینه برق تولید شده در بوشهر را چه کسی می بایستی بپردازد، مردم یا دولت؟ اگر هزینه برق تولید شده در بوشهر را وزارت نیرو بخواهد از مصرف کننده بگیرد، آیا هیچ مصرف کننده ایی توان پرداخت آنرا خواهد داشت؟ وقتی سوخت نیروگاه بوشهر می تواند توسط آژانس با هزینه ایی که هزاران بار ارزان تر از هزینه تولید آن در ایران است تامین شود، آیا اصرار ما بر اینکه خودمان آنرا در داخل و علی رغم غیر اقتصادی بودنش تولید کنیم، سئوال برانگیز نیست؟ همین وضعیت در خصوص رادیو داروها هم هست. اتفاقا یکی از دلائل شک و تردید غربیها به انگیزه ما هم همین اصرار مان مبنی بر تولید سوخت بوشهر در داخل کشور است با چنین هزینه سرسام آوری. امیدوارم نفرمائید که "نخواهند داد". چون جناب دکتر علی اکبر خان صالحی بشما توضیح خواهند داد که چنین امری غیر ممکن خواهد بود. در عین حال می توانید مسیر را کوتاه تر نموده و نیم نگاهی به واردات بیش از 5/6 میلیون تن گندم از آمریکا در سال گذشته بیاندازید.
جناب رسایی، نه تنها اصرار ما بر تولید سوخت هسته ایی (غنی سازی) در داخل کشور با توجه به هزینه سنگین آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد، بلکه سایر مطالبی هم که تحت عناوین همچون "دستاوردهای غرورانگیز و افتخارآمیز هسته ای مان " عنوان می شوند یکسویه و مبالغه آمیز هستند. از نظر صرف دانش علمی آنچه که ذیل غنی سازی صورت می گیرد، کشف یا روش علمی بوده که قریب به 90 سال پیش توسط یکی از دانشمندان انگلیسی برای نخستین بار ابداع می شود. طرفه آنکه ما بگوئیم سانترفیوژهایی که ما توانسته ایم در ایران بسازیم پیشرفته تر هستند. آنهم بعید بنظر می رسد که در مقایسه با سانترفیوژهای کشورهای پیشرفته جایی بتوانند در عرصه بین المللی داشته باشند. هیچ بخشی از فعالیت های هسته ایی ما شکافتن مرزهای دانش و نوآوری محسوب نمی شوند. متاسفانه مخالفت غربیها با فعالیت های هسته ایی ما، بر روی این برنامه ها یک هاله ایی از درستی، حقانیت ،تعهد، غرور و رسالت ملی کشیده. مخالفت غربیها سبب شد که بسیاری از ما باورمان شود که چون بزعم خودمان غربیها دشمن پیشرفت و ترقی ما هستند، پس حتما فعالیت های هسته ایی ما حرکتی درست و به نفع مان است و بالاترین دلیلش هم همین مخالفت غربیهاست. این استدلال که "چون غربیها با برنامه های هسته ایی ما مخالفند پس این برنامه حکما می بایستی تحقق پیدا می کند" شوربختانه خیلی بیش از تحریم ها به ما ضرر و زیان وارد کرده. اساسا خود اینکه غربیها با برنامه های هسته ایی ما مخالف هستند، فی نفسه اشتباه است. غربیها با هر برنامه ما که بتواند مستقیم یا غیرمستقیم کاربرد نظامی پیدا کند مخالفت خواهند کرد. علت مخالفت آنها هم با برنامه هسته ایی ما محدود به بخش هایی می شود که می تواند کاربرد نظامی پیدا کند. در سایر بخشها آنها مستقیما یا از طریق آژانس حتی حاضر به همکاری هم هستند. آن بخش هایی هم که می توانند کاربرد نظامی داشته باشند را می شد با تمهیداتی بصورتی در کشور اجرا می کردیم که از همان ابتداء بجای رویارویی با همکاری خود غربیها صورت می گرفت. می شد از همان ابتدا اسباب اعتماد و اطمینان آنها را فراهم می کردیم همچنانکه امروز بعد از ده سال و خدا می داند چقدر خسارت به کشور داریم عملا انجام می دهیم. متاسفانه جدای از اینکه این پرسش ساده که آیا انجام برنامه های هسته ایی در ایران اساسا هیچ توجیه اقتصادی دارد یا نه، هیچوقت امکان مطرح شدن پیدا نکرد، اشکال اساسی دیگر آن بود که مع الاسف به کل مسئله هسته ایی از همان ابتدا به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک برای رویارویی با غرب نگریسته شد. متاسفانه برنامه هسته ایی بعوض آنکه در خدمت مصالح و منافع ملی قرار گیرد، در خدمت مصالح و منافع ملی سیاسی خطی ، جناحی و ایدئولوژیک قرار گرفت. برنامه هسته ایی شد یک ابزاری در دست جریانات سیاسی برای اثبات انقلابی گری، متعهد بودن به انقلاب، ضدیت با غرب و با آمریکا و خود را برتر و بالاتر از رقیب دیدن. چه در گذشته یعنی درسال 84 و توسط آقای احمدی نژاد و چه امروز که جنابعالی و همفکرانتان پرچم مخالفت با ژنو را به اهتزاز درآورده اید همواره اینگونه برخورد کرده اید که این فقط شما هستید که نسبت به نظام و مملکت درد دارید، تعهد دارید و شاهد این " ظلم عظیم " به مصالح و منافع ایران هستید. شاهد این "مماشات"، "عقب نشینی" و "تسلیم" مسئولین بزعم شما غربگرا یا مرعوب آمریکا، لیبرال، اصلاح طلب ، وابسته، سازشکار و عافیت طلب هستید که به قول خودتان " پای بر روی همه دستاوردهای هسته ایی این ملت گذاردند". متاسفانه مخالفت غربیها با برنامه هسته ایی مان (آنهم همانطور که گفته شد با بخشی از جنبه های آن که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد ) سبب شد که دفاع از برنامه هسته ایی و پیشبرد آن بمثابه امری انقلابی تلقی شود و برعکس تلاش در جهت حل و فصل آن تنزل یا فتنه به حرکتی سازشکارانه ، غیر انقلابی و ضد مردمی. نه جناب رسایی، اتفاقا برعکس است. شما و دوستانتان بواسطه ضدیت غرب با برنامه هسته ایی مان ممکن است ظاهرا انقلابی تر و متعهد تر به نظر برسید. اما آنان که درد تعطیل شدن نیمی از واحدهای تولیدی کشور بواسطه تحریم ها را دارند؛آنان که نگران بیش از 5 میلیون بیکاردر کشور هستند؛ آنان که نگران صف طولانی مهاجرت تحصیلکردها و نخبگان از کشور هستند؛ آنان که نگران افول بلندمدت سرمایه گذاری و توسعه در بخش انرژی کشور بواسطه تحریم ها و برداشت میلیارد ها دلار از منابع نفت و گازمتعلق به ایران توسط همسایگانمان بواسطه تحریم ها هستند؛ آنان که نگران پائین رفتن سرانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش کشور و قرار گرفتن ایران در ردیف کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته هستند؛ آنان که نگران بالا رفتن منظم خط فقر هستند؛ آنان که نگران فقدان امکانات اولیه اطفاء حریق در یک شهر12 میلیون نفری هستند؛ آنان که نگران مصیبت های زیست محیطی متعدد کشور هستند؛..... اگر جناب رسایی میزان تعهد و پای بندی شان به نظام و مملکت اتفاقا بیشتر از شما نباشد یقین بدانید کمتر هم نیست. منتهی اشکال اساسی آن است که حاضر نیستند ازنمد هسته ایی کلاه سیاسی به سر بگذارند.
کلام آخر جناب رسایی اینکه یقین بدانید که نمی شود برای همیشه فقط به تجلیل و تمجید از برنامه هسته ایی اجازه داد و جلوی نظرات دیگر را با قید و بند سانسورگرفت. مطمئن باشید که این زره و این جایگاه رفیعی که مخالفت غرب با برنامه هسته ایی مان برای شما وهمفکرانتان بوجود آورده، بالاخره یکروز کارآمدی اش را از دست خواهد داد و نظرات دیگری هم در خصوص هسته ایی ابراز خواهد شد. ماه هسته ایی یقینا روزی از پشت ابرها بدر خواهد آمد.


                             ایام بکام باد
                                صادق زیباکلام
                            دوم بهمن ماه هزاروسیصدونود دو

                            نقل از سایت خبرگزاری آریا www.aryanews.com


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 160
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    168 6
    جوونی ما که رفت به پای ماجراجوییهای بیهوده هسته ای و هیچ وقت هم نفهمیدیم ما که بمب قرار نیست بسازیمو نمیخوایم بسازیم پس انقدر اصرار برای در افتادن با دنیا و غنی سازی حتی بیشتر از درصد مورد نیاز دلیلش چیه.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    بسیار زیبا و منطقی...
    • با نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      فقط مقاومت ..... زیبا کلام ههههههه ضد انقلاب، ضد اسلام ، دارای افکار سکولاریستی و بسیار مغرض
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    129 9
    كو گوش شنوا
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      9 0
      کـــــــــــــــــــــــــــــو گوـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش شنواـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    62 4
    احسنت احسنت احسنت. درود بر دکتر زیبا کلام.
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    29 7
    موضوع هسته ای دستاویزی برای زورآزمایی با غرب شده و قطعا نتیجه حاصل از آن به زیانهایی که در این چند سال به اقتصاد و سیاست و فرهنگ و آینده جوانان وارد شد نمی ارزد.
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      10 0
      درود بر شما
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    درود بر زیبا کلام که حرفش حرف دل مردم هست..جامعه ما به امثال افرادی چون زیبا کلام ها و مطهری ها نیاز داره..درود بر شما عزیزان
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    24 5
    کاش آخرش رو با این شعر سیاوش تموم میکردی دکتر : ای آدمک کوکی...
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    125 8
    در تمام امریکا و اروپای غربی به جز فرانسه در 35 سال گذشته هیچ نیروگاه اتمی جدیدی ساخته نشده تمام کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن المان و... به دنبال تعطیل کردن نیروگاه های اتمی خود هستند و سرمایه گذاری روی انرژی ها پاک رو اغاز کردند اون وقت ما باید میلیاردها دلار پول و سالهای وقت ملت رو برای تکنولوژی کهنه ای صرف کنیم که با هزار زحمت از روس ها میگیریم در کشوری که سرانه افتاب در بیشتر شهرهایش بیش از 300 روز در ساله هیچ سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های تحدید پذیری مثل خورشید نمیشه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      28 0
      واقعا!
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    50 4
    دمت گرم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    113 8
    ممنون آقای زیبا کلام. معلوم نیست وقتی‌ برق هسته ای‌ اورانیوم ۵% غنی سازی می‌خواد، دیگه ۲۰% چیه و افکار دوستان آقای رسایی در مجلس برای قانون گذاشتن ۶۰% غنی سازی چیه؟!!!! احتمالاً میگن هرچه بیشتر تو دهنی به غرب بیشتر !!!!!!!!! فکر مردم باشید.
    • بانوى ايرانى IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      55 1
      اينها خود را نماينده مردم وپاسخگوى به انها نمى دانند وگرنه همين يك سوال شما را هم جواب كه بدهند ماراضى هستيم !! وقتى افكار عمومى ملت خودمان را قانع نمى كنيد از كشورهاى ديگر چه انتظارى داريد؟!!! فقط انرژى هسته اى حق مسلم ماست؟ پس تنفس، درمان، اموزش يا حتى نجات از اتش سوزى!! حق ما نيست؟؟
  • حميد A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    53 9
    احسنت . بسيار عالي بود . جانا سخن از دل ما مي گويي .
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    64 7
    فکر کردی رسایی این نامه طولانی رو میخونه بپا برا توضیح نبردت مجلس
  • مش باقر IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    26 7
    صرفنظر از بعضی موارد که خیلی خوشبینانه است در کل مطب درستی مطرح شد واز همه مهمتر اینکه شجاعت و صراحت لهجه ایشان ستودنی است اما در صداقت مخلفان نیز نمیتوان چندان با اطمینان صحبت کرد هرچند بعضی از آنها حتماً صادق هستند ولی بسیاری دنبال آب گل آلودند و بس!
  • بی نام EU ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    18 5
    در مجموع با صحبت دکتر موافقم ولی باور کنید خرید اورانیوم غنی شده با خرید گندم فرق می کند!!
  • بی نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    28 7
    وجود افردادی مثل زیباکلام و مطهری آدم رو امیدوار میکنه
  • بی نام US ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    92 7
    این نامه اصلا فایده نداره آقای زیباکلام. چون توش از آیات قرآن و احادیث استفاده نکردی.
  • عرفان A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    47 7
    احسنت احسنت درود بر شما جناب زیبا کلام
  • سامان IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    آقای زیبا کلام بیخود خودتو خسته کردی .جناب آقای رسایی انقلابی ضد آمریکایی و گوشیشون اپل ساخت آمریکاست !!!!! نمیتونه ماهایی که بیکاریم و گوشیم 20 هزار تومنه درک کنه !
  • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    62 7
    خدا خیرت بده دکتر، خیلی شجاعانه نوشتی.
  • مهدی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    68 7
    از این لحن رک و بی پرده ی استاد خوشمان میاید. :-)
  • جواد A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    129 6
    بسیار جالب بود استاد.بعضی از افراد در داخل کشور بیشتر از اسرایئل از توافق ژنو ناراحت شدن
  • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    76 4
    با تشکر از آقای زیباکلام لطفا طرفداران برنامه هسته ای ایران همین جا به این سئوال ساده پاسخ بدن: "در این سی سال برنامه هسته ای برای "مردم" ایران چه منافع و چه مضراتی داشته و سهم کدام یکی از این ها بیشتره؟"
  • سینا IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    74 7
    متاسفانه اینان ازمردم نیستندکه مشکلات انهارادرک کنند.این تحریم هارانت هایی برایشان بوجوداورده که نمیتوانندبه راحتی ازان بگذرند.انشاالله اینان هم به اقای احمدی نژادمیپیوندند بزودی!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    47 5
    احسنت اقای زیباکلام امید است به چوب خیانت و غربگرایی رانده نشوید
  • هشيار A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    13 68
    اين مقاله مملو از مغلطه وتناقض است. ايشان به پيشواز تفكر ضد ملى تهيه سوخت نيروگاه بوشهر ونيروگاه هاى بعدى از طريق اژانس رفته اند و حتى براى ضمانت تداوم تحويل از اقاى دكتر على اكبر خان صالحى هم مايه گذاشته اند. احتمالا اين استاد خوش فكر دانشگاه به دليل مشغله فرا وان از مصاحبه هاى اخير رئيس جمهور و وزير خارجه كه در انها صراحتا بر غير قانونى بودن تحريم ها، حق قانونى و أراده ملى براى تداوم غنى سازى تا ٥٪ و نهايتا تاكيد افتخار اميز اقاى روحانى بر عدم اسقاط سانتريفوژها بى اطلاع هستند. شايسته بود ايشان به جاى سر زنش كردن دولتهاى قبلى به خاطر كمبودها كه علت ان تحريم هاى غير قانونى ميباشد دولت هاى زور گو وتحريم كننده را مورد خطاب قرار ميدادند. به نظر ميرسد از نمد تحريم نيز ميتوان كلاه بر سر گذاشت!!
  • علی A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    33 9
    جوابی بسیار زیبا ، منطقی و درست و حسابی به این افراطیونی که همه را افراطی می دانند جز خودشان. همان هایی که منافع ملی را فدای منافع شخصی کردند و می کنند و اگه جلوشون گرفته نشه خواهند کرد .
  • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    30 8
    مثل همیشه زیبا و صادق
  • بی نام RO ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    35 5
    خط به خط،مستدل و عالی.
  • عباس IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    8 18
    ما اخر نفهمیدیم این رسایی کدوم وریه.
    • علی DE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      0 9
      پس چرا حرفای یک ضد انقلاب را متوجه می شوید ولی حقیقت را متوجه نمی شوید؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    34 9
    واقعا گل گفتید آقای دکتر ولی کو گوش شنوا
  • علی A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    خدا پدرتو بیامرزه حرف دل همه مردم ایران رو زدی
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    23 8
    ممنون دکتر
  • متین IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    35 9
    درود بر زیبا کلام
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    30 7
    درود به شما جناب آقای زیبا کلام
  • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 7
    احسنت
  • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    11 38
    تفریط در برابر افراط. شما هم یک روی سکه هستید. مطمعنا ایران هزینه بسیار زیادی برای برنامه هسته ای پرداخته که عمدتا توسط زورگویان غربی تحمیل شده و شما ان را نادیده میگیرید. اما در دراز مدت وقتی که ایران دهها نیروگاه هسته ای ایجاد کند و نه تنها از سوخت تولیدی انها بی نیاز شد بلکه توان صادرات سوخت هسته ای رو بدست اورد. و از طریق اب شیرین تولیدی نیروگاههای هسته ای سرزمین های خشک رو اباد کرد و دریاچه های در حال خشک شدن رو با غیر فعال کردن تعدادی از سدها نجات داد و کارخانه های دودزای فسیلی رو برقی کرد و هر ساله میلیاردها دلار از صادرات برق و رادیو داروها درامد کسب کرد خواهند دید که پافشاری بر حق هسته ای چقدر به نفع ایران بوده.
  • بی نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    80 5
    واو زبونم بند اومده دمت گرم زیبا کلام بلاخره یکی این حرفا رو زد
  • بی نام SE ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    52 5
    یک سوال هم من از رسایی و دوستاش دارم. فرض کنیم اصرار کردیم با تمام هزینه هاش به اندازه کوه دماوند اورانیوم با غلظت صد در صد ساختیم. خب بعدش چی. مردم مغرور از به قول شما ایستاده در برابر دنیا با یک کوه اوانیوم و شکم های گرسنه و منزوی.
  • امیر IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    51 9
    خدا روح اون کسی رو قرین رحمت کنه که نام خانوادگی "زیباکلام" رو برای خانواده شما انتخاب کرد دکتر...
  • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    19 5
    بی نظیر بود
  • طوطی A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    35 8
    رحمت به شیر پاکی که خوردی. امیدوارم نامه شما که حرف دل اکثر مردم ایران بود رو درک کنن.
  • اسماعیل مهتایی RO ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    66 5
    آقای دکتر زیبا کلام-متشکریم از اینکه حرف دل ما مردم را میزنید-مایی که بلندگویی نداریم تا مانند امثال رسایی و شریعتمداری و ....حرف بزنیم.ممنونیم و از خدا سلامتی و عزت شما را میخواهیم
  • بی نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    38 5
    بسيار بسيار عالى بود، اى كاش همه كسانى كه دانسته يا ندانسته پافشارى بر روى غنى سازى ٢٠ درصد رو خط كش اندازه گيرى ايرانى بودن افراد ميدونند! اين نامه رو بخونند. تا سيه روى شود هر كه در او غش باشد....
  • بی نام FI ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    15 6
    احسنت
  • علی A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    12 45
    سالیان پیش وقتی یکی از کارشناسان آژانس چند تا از مهندسان جوان ایرانی رو دیده بود حیرت زده شده بود و فکر میکرد به دروغ میگیم اینها مهندس هسته ای هستند امیدوارم پاسدار خون شهدای هسته ای باشیم ژاپنی هم دوباره میخوان انرژی هسته ای رو توسعه بدن پیشنهاد میکنم دفتر آقای زیباکلام بجای سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا انتخاب بشه براستی تا چه حد یه شخص میتونه اینقدر ذلیلانه حرف بزنه؟ و بعد حضرات میگن آزادی بیان نداریم!!! چند روز گذشته چندین این بار این اصلاح طلب افراطی به رئیس جمهور هم حمله کرده بود
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    45 11
    شیرمادرت حلالت جناب دکتر
  • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    12 54
    این زیبا کلام غرب زده است من کاری به صحبت های رسایی ندارم ولی اگه یک ذره خون ایرانی داشته باشیم نباید از حقوق خود کوتاه بیاییم و دست نیاز به آمریکایی جماعت و امثال اینها بدهیم .درود بر ایرانی ،درود بر کوروش،نادر ،خمینی کبیر.
  • man A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    20 4
    واقعا حرف دل اين جوانان مظلوم را گفتيد آفرين
  • سعید EU ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    46 2
    بالاخره یک نفر باید پیدا می شد تا واضحات مسله هسته ایی را به امثال این آقاتوضیح میداد اما افسوس که این فرد و امثال خودش باز هم متوجه نخواهند شد چون درد بیکاری و بی پولی را نچشیده اند.درود بر دکتر زیباکلام
  • محمد A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    28 9
    صد احسنت بر استاد زیباکلام..
  • هادی A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 19
    بنام خدا اگر صحبتهای آقای زیبا کلام درست باشد پس با این حساب غرب با مخالفتش در خصوص برنامه هسته ای ایران یک تیر به دو نشان زده است . اول اینکه بهانه ای پیدا کرده که ایران را از جهات مختلف تحریم کند و عقب نگهدارد . و دوم اینکه با وجود تحریمها و وضعیت اقتصادی ایران بازهم برای یک برنامه هسته ای هزینه های آنچنانی مادی ومعنوی به ما تحمیل کرده وما راسرمشغول این برنامه کرده وجمعا اینکه حرکت توسعه ماراکند کرده . یعنی مابالجاجت باغرب و پافشاری بر افکار لجوجانه خود همان کاری را با اصرار انجام میدهیم که خواسته غرب است . اصلا یک سئوال هم دارم و اینکه مگر ماچقدر معدن اورانیوم در کشور داریم و برای چندسال ذخیره معدنی داریم ؟ و چنانچه تمام شود باید اورانیوم را از کجا بخریم؟ معادن دنیاکه دراختیار غربیهاست ؟
  • محمد FI ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    18 5
    سلام و درود بر صادق خان و ایضا خبر آنلاین....
  • مجيد IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    18 6
    عالي بود عالي .....
  • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    18 6
    درود بر زیباکلام عزیزان هموطن این خبر را از طریق ایمیل نشر دهید.
  • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 5
    واقعا واژه استاد برازنده شماست...
  • بی نام A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    8 24
    سایت خبرآنلاین ادعای اصولگرایی داشته و دارد ولی در حقیقت مدتهاست یک سایت اصلاح طلب شده و حتی پایگاه برخی کارشناسان! تندرو اصلاح طلب چند روز پیش از یک روحانی با فامیلی ب-ز مطلب گذاشت که صحت این ادعا رو میرسونه امیدورام این انتقاد از سایت خود رو منتشر کنید
  • مصطفی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 4
    صادق جان واقعا فکر کردی رسایی اینا رو میفهمه؟!
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    31 5
    یکی از دلایلی که به زیباکلام احترام میذارم این است که وی هیچ گاه نمیگه در خط امام هست بر عکس برخی از کسانیکه میگند خط امام هستند و خودش میدونند نیستند و بدنبال التقاط هستند و خودش میدونه رهروان خط امام اصولگرایان هستند و رهبر آنان امام (ره) است و رهبر معنوی زیباکلام مرحوم دکتر مصدق است از زیباکلام به خاطر این صداقتش تشکر میکنم و معتقد هستم هیچ مانعی نباید برای ایشان در صحبتها و سخنرانی ها و مناظره های ایشون باشه(که به جز چند مورد این طور بوده)
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    15 4
    بحث اصلا سر مفيد بودن يا نبودن انرژي هسته اي يا ميزان سودمندي ان نيست مهم اين است كه دولتمردان دولت جديد ما بتوانند طوري مديريت كنند كه نه انرژي هسته اي از دست برود و نه ساير حقوق ملت يعني بايد كاري كنند كه به قول معروف نه سيخ بسوزد نه كباب و به نظر من مي توانند كما اينكه تا كنون توانسته اند.
  • مازیار A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    14 4
    واقعا یکی منصفانه بگه هزینه-فایده داشتن فناوری هسته ای صلح آمیز چیه؟ لطفاً با عدد و رقم
  • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 7
    بسیار زیبا و عالی!!!!!!!
  • محمد IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    22 6
    خداییش ترکوندی
  • نامي IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    25 8
    با نظر آقاي زيبا كلام موافقم، خدارو شكر يك كسي جواب اين آقاي رسائي رو داد! بد جوري رو اعصابه
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    31 8
    شايد به همين خاطره كه زياد پيشرفت نميكنيم:هميشه حرفهايي گفته ميشه(يا شنيده ميشه) كه بايد 10سال پيش بهش توجه ميكرديم
  • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    28 8
    لایک
  • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    28 7
    زنده باد دکتر زیباکلام.
  • سید IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    45 8
    حرف حساب جواب نداره.....خدا حافظ افراط گرایی......
  • بهنام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    11 31
    بد دفاع کردن بهترین حمله است . جناب آقای زیبا کلام شما با این دفاع کردنتون از روحانی و خاتمی دارید به ایشان ضربه می زنید هیچ کدوم از آقایان مخالف غنی سازی نیستند فقط می گن باید با تدبیر و به دور از حرفای بد و فحش دادن به دنیا باشه . نفس غنی سازی فارغ از فایده اش برای ما مهم است ما عربستان نیستیم که به ما بگن چیکار کنیم یا نکنیم
  • بی نام US ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    11 6
    احسنت به خودم و داش صادق!
  • سیاوش A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 5
    آفرین زیباکلام
  • بی نام A1 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    5 31
    آقای زیباکلام باراک اوباما همونی که خیلی قبولش داری و له له میزنی فرش زیرپاش پهن گفت: تحریمها عامل رو کار آمدن این دولت(تدبیر و امید) بودیعنی این تحیمها برای شما که بد نشد با کمک این تحریمها پیروز انتخابات شدید
  • امیر SE ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    9 34
    ای وطن فروش!
  • حسین A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    25 7
    حرف دلمو زدی ایکاش اقای رسایی خوشحالی مردم رو میدیدند
  • سهیل A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    33 3
    بسیارزیباوزیبنده ومنطقی.این نمایندگان به ظاهردوست دقیقادنبال همان کلاه نمدی هستندوفکرمیکنندخودشان دین,اسلام,حق وانقلابی و...هستندواجازه دارندبه تنهایی به جای مردم نظردهندوتصمیم بگیرند.ولی آقایان زهی خیال باطل 8سال هرچه برسراین ملت نجیب آوردیدکافی نیست وشماهاراراضی واقناع نکرده است.من به اندازه شماحق رای مخالف دارم ولی به اندازه شماتریبون ندارم تابگوییم نمیتوانم باشرایطی که شماهابرای من وامثال من بوجودآوردیدزندگی کنم ومراپیش همسرو3فرزندخردسالم عجیب شرمنده وخجل کردیدونخواهیدفهمیداین موضوعات را
  • بی نام A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    7 18
    درود بر زیباکلام . . . . .البته دکتر سعید زیباکلام
  • بی نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    16 5
    حرف حق
  • بی نام IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    17 4
    درود بر شرفت
  • شهروند مسول A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    20 4
    حرف حساب جواب نداره
  • خانی بیگ IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    17 4
    سلام و درود بر آقای زیباکلام که واقعا کلام زیبایی داره و یقینا حرف دل اکثریت مردم ایران رو بیان کردند فقط با این فرق که با شجاعت اینکارو کردند.
  • رسایی A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    10 1
    احسنت.
  • بی نام A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    16 3
    درود بر این انسان فرهیخته.براستی که کلام زیبایی دارند.
  • مهدی GB ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    17 2
    بسیار متین
  • وحيد A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    14 2
    عاااالى بود
  • مرادی زاده A1 ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    27 7
    متشکرم آقای زیبا کلام از اینکه درد دل اکثریت ملت را به این اقلیت تمامیت خواه رساندید،کاشکی به ایشان می فرمودید که پدری که توان خرید لباس برای فرزندانش را ندارد این انرژی هسته ای به چکارش می آید. متاسفانه فقط نفع این انرژی را روسیه و چین می برند که سالهاست در حال چپاول ثروت این مملکت هستند و ما نمی دانیم بالاخره این نیروگاه بوشهر کی به تولید واقعی می رسد یقیناً زمانی که دیگر عمر مفید خود را سپری کرده است.....
  • وطنم هستي من A1 ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 1
    الان طبق معمول يه سري سر و كلشون پيدا ميشه و فرياد وا مصيبتا سر ميدن و اين مرد شريفو ( جناب دكتر زيبا كلام) ميبندند به توپ وطن فروشي و بي غيرتي و دلال غرب وآمريكا و آدمي بس نمك نشناس كه با اين حرفا خون شهداي هسته اي را پايمال ميكند و.... ولي جناب آقاي دكتر به نوبهء خود از شما بابت حرفهايي كه خيلي ها با اينكه آگاه به مسائل هستند ولي جرات زدنشو ندارن و شما با قلم صريح خود بيان ميكنيد سپاسگزام. ارادتمند شما فرزند وطن فروش و غرب زده يك شهيد
  • بی نام A1 ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    18 4
    آفرین بر دکتر زیباکلام ! حرف حساب... کو گوش شنوا. ۵ درصد ملت مثل آقای رسایی، حرف اکثریت ۹۵ درصد بقیه رو قبول ندارند. آدم باید چقدر خودرای باشه!!!
  • بی نام BE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 41
    ایشون هنوز نفهمیده که مساله هسته ای بهانه هست. هنوز نفهمیده که اگر ما یک قدم عقب بیاییم اینها صد قدم جلو می آیند.
    • امیر A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      20 1
      اتفاقا اکثر منتقدین آقای رسایی و افراطیون نکته شما رو می دونن و می فهمن ولی به نظر اونها همیشه بهترین راه برای عقی نشینی نکردن، جنگ و مجادله و بدنام کردن ایران در سطح بین اللمی نیست. به قول آقای روحانی هیج دشمنی پایدار نیست و هیچ دوستی ای هم همیشگی نیست مهم منافع ماست و راه تامینش شاید یک روز دفاع سرسختانه باشه و یک روز دیپلماسی نرم. مشخصا با تدبیر بهتر می شد در 8 سال گذشته به همین حد امروز در انرژی هسته ای رسید و صد البته با هزینه های بسیار کمتر بعله :)
  • بی نام A1 ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    14 3
    خدا خیرت بده حرف ما رو گفتی یک دانشجوی سال 4 دکترا که بدنبال مهاجرت است!
  • سید A1 ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    جناب رسایی، اتفاقا برعکس است. شما و دوستانتان بواسطه ضدیت غرب با برنامه هسته ایی مان ممکن است ظاهرا انقلابی تر و متعهد تر به نظر برسید. اما آنان که درد تعطیل شدن نیمی از واحدهای تولیدی کشور بواسطه تحریم ها را دارند؛آنان که نگران بیش از 5 میلیون بیکاردر کشور هستند؛ آنان که نگران صف طولانی مهاجرت تحصیلکردها و نخبگان از کشور هستند؛ آنان که نگران افول بلندمدت سرمایه گذاری و توسعه در بخش انرژی کشور بواسطه تحریم ها و برداشت میلیارد ها دلار از منابع نفت و گازمتعلق به ایران توسط همسایگانمان بواسطه تحریم ها هستند؛ آنان که نگران پائین رفتن سرانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش کشور و قرار گرفتن ایران در ردیف کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته هستند؛ آنان که نگران بالا رفتن منظم خط فقر هستند؛ آنان که نگران
  • بی نام MY ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    15 3
    خدا خیرت دهد جناب زیباکلام. جانا سخن از جانب ما می گویی...
  • بی نام A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    9 2
    ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﻧﻈﺮ ﮐﯽ ﺑﻪ ﮐﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮﻩ .
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    16 3
    من این صحبت آقای زیبا کلام که برنامه هسته ای را کلا قطع کنیم بخاطر هزینه هایش و برویم از کشورهای دیگر خرید کنیم را قبول ندارم . اما بنظرم روش کژدارومریض اصلاح طلبان معقول تر از روش احمدی نژاد و همفکرانش بود.
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    8 4
    كلا اصلاح صلب هارو نيستم،اما اين رسايي رو اصلا نيستم،
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    18 7
    دمش گرم خداییش یک استاد نمونست.همیشه تحلیلاش بجاست
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    19 7
    ممنون آقای دکتر زیبا کلام. درود بر شما.
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 1
    افرین به شجاعت شما که بلاخره یکی پیدا شد که بگه انرژی هسته ای به چه قیمتی تا حالا با خودتون فکر کردین که چی شد به یکباره انرژی هسته ای برای مردم از نون شبم واجبتر شد
  • بی نام EU ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    26 8
    احسنت
  • وحید A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 3
    بسیار عالی پاسخ گفتید آقای زیبا کلا م مثل همیشه. آقای رسایی خوب این مطلب را بخوان با دوستانتان
  • مهربان توسی A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    15 4
    جالب و + بود
  • بهروز IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 19
    البته هزینه بر بوده ولی هرتکنولوژي برای اینکه به مرحله سودبخشی برسه باید مراحلی رو طی کنه تا امکان عرضه وتجاری سازیش وجود داشته باشه پس ایشان هم مغلطه وشانتاژ کرده اند
    • مهدي US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      0 0
      اشتباه نكنيد يك نفر براي استاد شدن مي بايست مكتب برود اشكال نداره براي بدست آوردن تكنولوژي قدم جلو بگذاريم تا اينكه كلي هزينه بدهيم و باز هم عقب تر باشيم
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    11 1
    ایا میدانید که بعد از اینهمه تحمل فشارو سختی برای تکمیل کردن نیروگاه بوشهر و دستیابی به گفته دوستان انرژی پاک هسته ای فقط یک چهلم برق کل کشور از این بخش تامین میشه که اونم به بیرون از بوشهر نمیرسه و فقط مصرف همون ناحیست
  • علیرضا عاشق ایران A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    19 9
    استدلال عالی و کامل و منطبق با واقعیات. امیدوارم آقای رسایی و دوستانشان چشم خود را بر روی حقیقت باز کنند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    6 0
    واقعا چرا انرژی هسته ای برای ما اینقدر مهم شده در حالی که یک برنامه مستند شبکه چهار نشون میداد کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدن که انرژی هسته ای اینقدرهام که میگن پاک نیست و پسماند سوخت نیروگاه ها بسیار خطرناکه و اونا دارن رو استفاده از انرژی خورشید و آب دریا سرمایه گذاری میکنن
  • عرشیا A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    6 0
    درود بی پایان بر دکتر زیباکلام .جانا سخن از زبان ما میگویی .واقعا زمانی که منافع و مضرات انرژی اتمی (نه هسته ای !!!) رادر کفه ترازو میگذاریم بدون تردید مضرات این مثلا فن اوری نوین بومی سازی شده !!!!! میلیونها بار بیشتر از منافعش است .
  • احسان IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    درود بر زیباکلام... عالی بود
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    بنده با تشکر از آقای زیبا کلام بخاطر مقاله جالبشون میخام بگم که آخه تو کشور زلزله خیزی مثل ایران نیروگاه هسته ای چه توجیهی داره؟ شما میگی نیروگاه بوشهر تا 8 ریشتر مقاومت داره . خب اگه خدای نکرده زلزله 8.1 ریشتر زمانی اومد چطوری میخایم جلوی تشعشعات هسته رو بگیریم؟ ژاپن با اون همه امکانات به کمک آمریکا و کل دنیا بازم به مشکل خورد و الان برخی کشور ها گفتن میخان نیروگاههاشون رو جمع میکنند. اگه جای نیروگاه هسته ای صفحات خورشیدی و نیروگاههای بادی رو در شهر ها و کویر ها توسعه میدادیم نه تنها بهتر بود بلکه زمینه اشتغال بسیاری از مهندسین برق و مکانیک فراهم میشد. در ضمن به عنوان یه مهندس میگم. این که ما چیزی که قبلا در دنیا انجام شده رو دوباره انجام بدیم یا بسازیم اسمش پیشرفت نیست.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 0
    احسنت
  • ایرانی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 0
    افرین فقط خیلی کوتاه گفته اند. مشکل این دوستان دولت خدمت گذار و پاک ، منافع شخصی و گروهی شان است
  • داریوش IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    اگر اغراق نکرده باشم بیش از 85درصد مقالات و اظهارنظرات ایشان را در ارتباط بامسائل گوناگون کشور خوانده و یاملاجظه کرده ام . ول این نامه حرف دیگری است. باید گفت : انچه دکتر تاکنون در رستنه ها گفته و نوشته یکطرف این نامه یکطرف ...موفق باشند.
  • علي A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    9 0
    دلمون به همچين انسان هايي خوشه، وگرنه نميدونستيم حرف حساب از كي بشنويم.
  • هادی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 0
    درود بر شما که حرف دل مارو زدی وتشکر از خبر انلاین بابت درج این متن
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    اگر نظر منتقدان داخلی در رابطه با سیاست های غلط هسته ایی نشر پیدا می کرد این افراد بی سواد این علم تاخت تاز نمی کردند پس لطفا یک سایت بیطرف باشید وبه قول اقای سریع القلم با کارشناسان این عرصه مصاحبه ونقطه نظرات این افراد را منتشر نمایید
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 0
    احسنت
  • روحيه A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    حرف ته دل مردم ايران ، واقعا ً يك مسئول و مرد پيدا نميشه كه بگه هدف از دستيابي به اين تكنولوژي به چه هزينه و قيمتي مي باشد و توجيه اقتصادي آن چيست ؟ تمام بدبختي و فشارش هم بر روي دوش مردمه ، بابا به پير به پيغمبر ، ما امكانات ، برق ، نانو و .... به اين بدبختي و فلاكت نميخواهيم ، نميخواهيم ، نميخواهيم
  • عربلو A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    بيش از 10 سال است كه به اسم هسته اي داريم ميليارها دلار ضرر مالي ، جاني ، رواني و سياسي در داخل و دنيا ميديم ، اگر اون مقدار فرآورده اين صنعت را وارد ميكرديم چقدر هزينه آن ميشد كه تاوان و خسارت دستيابي به اين امر را مردم بايد پرداخت كنند
  • امیر آرش دیهیم IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    دقیقا درست است واقعا اگر سود و ضرر اینکار نقد شود مشخص میشود تاکنون فقط بابت عدم برداشت میادین نفت و گاز کشور چقدر تاکنون ضرر کرده است
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    لطفا پاسخ آقای رسایی را هم پیگیری و منتشر نمائید تا جای بحث و نظر بهتر فراهم شود ضمن اینکه سالیان بسیاری است که نظرات در مورد این موضوع محدود شده
  • امیر هوشنگ A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    یک کلمه میشه گفت اونم اینه که محشر بود
  • ایرانی مسلمان A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    درود خدا بر راستگویان زنده باشید و سربلند جناب صادق زیباکلام
  • محمد A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    درود بر دکتر زیبا کلام .حرف دله خیلیارو زدین دکتر
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    10 1
    تنهاایراد این نامه این است که خواستار توفیق رسایی در اول نامه شده ااست( زیده توفیقاته) اگر توفیقات رسایی و حامیان وی زیده شود ملت و کشور به خاک سیاه خواهند نشست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 1
    جناب زیباکلام مناقشه هسته ای ایران و بحث تحریمهاامروزی 3 سال است که جدی شده. اصلا فرض کنید این مناقشه از10 سال پیش آغاز شده. آیا گرفتاریهایی همچون فقروبیکاری و توسعه نیافتگی فقط در این 10سال گذشته بوده. مهاجرت نخبگان خیلی پیش ازمناقشه هسته ای آغاز شد اگر هم سرعت این مهاجرت در سالهای اخیر افزایش یافته به دلیل توسعه تکنولوژیهایی همچون اینترنت بوده. از طریق اینترنت یک جوان به فرصتهای موجود در خارج ایران واقف میشود(چنین اطلاعاتی در دهه 70 در ایران نبود چون اینترنت فراگیرنشده بود)و برایش فرصتهای بهتری برای تحصیل فراهم میشود. موضوع مناقشه هسته ای نقشش در این مشکلاتی که شما برشمردید آنقدرها نیست که تبلیغ میشود.در دهه 70 هم که مشکل هسته ای نبود ما باز هم این مشکلات را داشتیم.اینها بهانه جوییست.
  • فرهاد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    درود به شرفت اين حرف همه مردم ايران بود
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 2
    عجیبه. ما ایرانیها استاد فرافکنی هستیم. هیچوقت نمیگیم که از زمانی که نفت در ایران کشف شد توسعه نیافتگی ما هم رقم خورد.الان هم که نفتمون تحریمه جزمیزنیم که این نفته دوباره بیاد تو ایران تا به خوش نشینیمون کما فی السابق ادامه بدیم. آقاجان مگه اروپای غربی که اینقدر پیشرفت کرده نفت وگاز داشته؟؟بابا جان بیشتر کار کنید تعطیلات رو کمتر کنید و از ریخت و پاشهای بیهوده پرهیز کنید. یه آلمانی اگه پورشه وبنز سوار میشه با اتکا به کار خودشه. اینجا طرف از چاه نفت خرج میکنه و میخواد زندگی عالی داشته باشه. راستی در میان کارآفرینان ایرانی چندتا مثل بیل گیتس داریم؟؟؟؟؟؟؟رانت خواری اینجا را با اروپا مقایسه کنید. جالبه که زیباکلام به هیچکدوم از اینها اشاره نمیکنه و فقط چسبیده به قضیه هسته ای. خب مثل بقیه فرافکنه
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 10
    کسی حال و حوصله خوندن اینها رو داره؟ تو سه چهار جمله منظورتو بگو. آیا زیبا کلام واقعا استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هست؟ استاد....علوم سیاسی...دانشگاه تهران....به کجا رسیدیم در این سالهای سخت.
  • پدر A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 1
    دکتر عزیز اینا اگر درد مردم داشتن که غمی نبود نماینده ای که در چند سال حضورش در مجلس حتی یکبار نشد بشنویم درد مردم رو بگه فقط سیاسی کاری ایشون که حقوق میلیونی نمایندگی و خیلی الطاف دیگه رو میگیره چه میفهمه شرمنده زن و بچه بودن چیه! چه میفهمه داشتن دو تا جوون درس خونده بیکار یعنی چی! ما واگذار کردیم بخدا شما هم
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    5 0
    احسنت و دو صد بدرود.
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 9
    این همه بی غیرتی! این همه بی هویتی! این همه حماقت برای خنک کردن دشمن جنایتکار ! این همه فکر سرسپردگی به بیگانه ! این همه تقی زاده فکر کردن! برای یک مدعی روشنفکری بعید بنظر می رسید.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    بسيار عالي و مستدل بود مثل هميشه
  • بی نام EU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 0
    احسنت. حرف دل ما را زدی.
  • الف سین IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    نامه ی بسیار روشنگری بود؛ اگر به جای گرایش به شعار و متاثر کردن توده ها به صرف حرف های پوچ مهیج بخش کوچکی از اطلاعات و آمار حقیقی در ارتباط با هزینه ها و فایده های برنامه ی هسته ای به مردم ما ارائه میشد مسلما عده ی بسیاری خود می توانستند در خصوص میزان درست یا غلط بودن این برنامه به قضاوت واقع بینانه بپردازند.
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    انرزی هسته ای نمی خواهیم تندروهارا نمی خواهیم جنگ نمیخواهیم فقر نمی خواهیم بیکاری نمیخواهیم دشمنی باهیچکس را نمیخواهیم............
  • سعيد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    6 0
    احسنت. بالاخره يك كلمه حرف حساب.
  • امیر ب A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    آفربن دکتر خوشا به غیرتت. دوستی بعضیها با نظام دوستی خاله خرسه است. خوشبختانه تدبیر رهبری همواره جلوی افراط و تفریط را گرفته است. نماینده ای با 200 هزار رای جلوی اراده میلیونی ملت را گرفته و با اعتماد بنفسی کاذب دم از حقوق ملت میزند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    از آقا یزیبا کلام ممنونم .فارغ از درستی یا غلطی تحلیلشان که بنده تخصصی در آن ندارم اینکه دریچه ای به بحثهای تخصصی در این زمینه باز شود وصداهای مخالف هم شنیده شده و پاسخهای لازم البته به شکل منطقی و مستدل ونه آنگونه که تا به حال مرسوم بوده وتوام با تهدید و تحریک احساسات عوام داده شود . تامعلوم شود آنچه تاکنون به خورد مردم داده شده چه میزان از حقیقت بهره داشته است.
  • امین A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 1
    نه دیگه نشد دکتر چندجاش مشکل داره غربیها هرگز حاضر به کمک در برنامه هسته ای غیرنظامی ما نیستن مگه خود اوباما نگفت تا آخرین پیچ و مهره تاسیسات هسته ای ایرانو باز میکنیم مگه احمدی نزاد نگفت ما سوختمونو به شما میدیم دیگه هم تولید نمیکنیم شما سوخت به ما بدید تو همون اجلاس مشترک با برزیل و ترکیه از شما بعید بود این حرفا
  • آناهیتا IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 0
    حقا که اسم تون کاملا برازندتون.ممنون عالی بود ،هرچند که گوش شنوایی نیست و این آقایون حق به جانب احساس میکنند از همه عاقل تر و وطن پرست تر خودشونن و لاغیر و با همین وطن پرستی هم 8 سال آرامش رو از ما گرفتند...
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    16 5
    آقاي رسايي هيچگاه درد مردم را نچشيده اند. ايشان بيمار صعب العلاج با داروهاي گران قيمت و ناياب در اثر تحريم ها مواجه نشده اند. ايشان معني فقر و نداري را درك نمي كنند. چون در رفاه كامل بسر مي برند.
  • علی آقا A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    15 63
    دکتر جان سطح سواد من در اندازه شما نیست و نمی توانم به خودم این اجازه را بدهم که مخالف نظر شما حرفی بزنم . ولی سنم ایجاب می کند که تجربه ام را بگویم . از اول انقلاب ما تحریم بوده وهستیم. اگر هسته ای هم نبو دحتما به دلایل دیگر این فشار را بر ما می آوردند . چرا که زنده هستیم. واگر مقاومت دکتر احمدی نژاد نبود و20در صد نداشتیم با ما مذاکره نمی کردند . پس باید با توکل به خدا از همان جایی که آنها نگرانند ما جلو برویم. که جواب مشت امروز متاسفانه مشت است.
  • لیلا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    29 9
    احسنت به آقای زیبا کلام از شما ممنونم که حرف دل خیلی از ما مردم رو زدید.
  • حاجی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    15 62
    این نامه معلوم نبود که سوال بود یا بیانیه !!! ولی من فکر میکردم ایشون بعد از اون جواب مستدل که از آقای مکارم در خصوص فیس بوک گرفت ، تا مدتها از خجالت سر بلند نکنه !!! ظاهراً اشتباه کردم و پوست ایشون کلفت تر از این حرفا بوده !!! فقط خدا کنه رسایی هم جواب محکمی به ایشون نده که اگر این طور بشه ، بد جور اعتبارش به خطر میوفته !!!!
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    32 5
    بهتر از اين نميشد گفت همواره حق گو باشي دكتر زيبا كلام خدا خودت و پدر و مادرت را در پناه خودش بگيرد
  • علی A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 12
    آقای زیبا کلام باید بدانند که برنامه هسته ای بهانه ای است برای دشمنی غرب با ایران،اگر این موضوع نبود بهانه های دیگری مانند عدم رعایت حقوق بشر در ایران یا طرفداری ایران از انقلابیون فلسطین ولبنان یا بهانه های دیگری را مطرح می کردند .باید دشمنی غرب با ایران را منحصر در پیشرفت هسته ای ندانیم.
  • مجید IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    اصولا رسایی به واسطه همین تندروی هایش خودش را مطرح کرده و شده رسایی ، بنابراین نباید انتظار زیادی از او داشت ، به امید حذف تمام تندروهای دنیا و به امید دنیای بدون تنش
  • رضا A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    4 11
    ماشاالله ایشون توی همه چی استاده!!!!
  • پاسخ من رو چرا منتشر نکردی اویزون؟ IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    1 5
    تفریط در برابر افراط. شما هم یک روی سکه هستید. مطمعنا ایران هزینه بسیار زیادی برای برنامه هسته ای پرداخته که عمدتا توسط زورگویان غربی تحمیل شده و شما ان را نادیده میگیرید. اما در دراز مدت وقتی که ایران دهها نیروگاه هسته ای ایجاد کند و نه تنها از سوخت تولیدی انها بی نیاز شد بلکه توان صادرات سوخت هسته ای رو بدست اورد. و از طریق اب شیرین تولیدی نیروگاههای هسته ای سرزمین های خشک رو اباد کرد و دریاچه های در حال خشک شدن رو با غیر فعال کردن تعدادی از سدها نجات داد و کارخانه های دودزای فسیلی رو برقی کرد و هر ساله میلیاردها دلار از صادرات برق و رادیو داروها درامد کسب کرد خواهند دید که پافشاری بر حق هسته ای چقدر به نفع ایران بوده.
  • حمیذ A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    2 0
    راستی ایا گوش شنوایی هست هنوز ؟ از دور نوری پیداست ، توهم با تاریکی میاد . روشنایی به سود همه است .
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    6 0
    دوستان گرامی موافق انرژی هسته ای تا حالا از خودتون سوال کردید این همه مزیت منطقه ای ما داریم برای تولید انرژی های پاک چرا ما باید برای چیزی سرمایه گذاری کنیم که همه دنبال جمع کردنش هستند شک نکنید موضوع انرژی نیست وگرنه با این هزینه هیچ جا برق تولید نمی کنن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    2 0
    دیگه به هیچ کدومتون نمیشه اعتماد کرد
  • بی نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    2 1
    نیاز شبانه روز کشور بیش از ۳۵ هزار مگاوات برق دارد در صورتی که توان تولید نیروگاه هسته ای بوشهر حدود هزار مگاوات است یعنی تنها یک سی و پنجم نیاز کشور آیا به نظر دوستان مخالف فرمایشات دکتر زیبا کلام این میزان تولید ارزش پرداخت این همه هزینه برای مردم و کشور را داشت
  • دانيال IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    1 5
    واقعا براي جهل اين مردم متاسفم. دكتر شريعتي : روزي بي ديني نماد روشنفكري خواهد شد.
  • پریدخت قاضی زاده US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    2 11
    با سلام اقای زیبا کلام و انهایی که قبولشان دارند فکر کردند با جمع شدن اتمی با ما کاری ندارند تازه اول مشکلات خواهد بود و مانند لیبی و مصر و....... وقتی ضعیف باشیم ما را تا به نقطه صفر نرسانند دست بر نمی دارند و این نا شکری و بی خردی و یا ساده لوحانه هست که فکر کنیم راحت زندگی خواهیم کرد بیدار شوید و اطراف را با دل ببینید. همین امنیت که داریم از همین زحمات هست.