بعد از قطع  شدن پای چپ: فرزانه با چرک‌نویس آمد

ایسنا گزارش داد: چاپ چهارم رمان «چرکنویس» اثر بهمن فرزانه منتشر شد.

 بهمن فرزانه درباره این رمان که در شش فصل نوشته شده، می‌گوید: «چرکنویس را خیلی‌ها پسندیدند، چون می‌گفتند خیلی ایرانی است و به عقیده خودم هم همین‌طور است.»

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «سال‌ها بعد،‌اغلب فکر می‌کردم که زندگی چقدر به تلفن‌بازی شباهت دارد. چطور وقایع و گفته‌ها تغییر شکل می‌دهند. همه چیز یک کلاغ و چهل‌کلاغ می‌شود.

بهرام و قاسم سایه به سایه هم گذر زمان را تعقیب کرده‌اند. گاه مرعوبش شده‌اند و گاه در پناه تصاویر جادویی سینما بی‌اعتنایی پیشه کرده‌اند.

و اکنون زمان ایستاده است. دستگاه پخش آن همه ماجراها آن و دمی است که خاموش شود. با این همه گذشته همچنان پابرجاست‌، گذشته و خاطره آن شیطنت‌ها‌، عشق‌ها‌، ناکامی‌ها‌.

بهمن فرزانه‌، مترجم نام‌آشنای ادبیات آمریکای لاتین و ایتالیا‌، در «چرکنویس» به روایت رمانی خاطره‌انگیز پرداخته است. رمانی که از تهران قدیم آغاز می‌شود و به روزهای ما می‌رسد.»

بخشی از این رمان: «دوست پدرم یک‌مرتبه هر دو زن را طلاق داد و بچه‌ها را هم به زور از آن‌ها گرفت. بله، درست به همان آسانی که بطری پپسی کولا را برمی‌داری و سر می‌کشی. پس مردسالاری صحت داشت. پس خود من هم می‌توانستم سالاری کنم. من هم می‌توانستم بدجنس باشم، ظلم کنم، مستبد باشم. بدجنسی خود را در مورد ماگدا آزمایش کرده بودم و موفق شده بودم. این دلسوزی و رقت و طرفداری از زن‌ها فقط در کتاب‌هاست. واقعیت جامعه غیر از این است. و من هم جزئی از جامعه بودم. ولی اگر بچه‌دار نمی‌شدم آن وقت چه؟ مثلا خود من عقیم بودم یا او؟»

«چرکنویس» با 184 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، بهمن فرزانه متولد سال 1317 است. این مترجم در کنار نگارش آثاری داستانی، کتاب‌هایی را از گابریل گارسیا مارکز، آلبا دسس پدس، گراتزیا کوزیما دلدا، لوئیچی پیراندلو، آنا کریستی، اینیاتسیو سیلونه، رولد دال، گابریل دانونزیو، واسکو پراتولینی، ایروینگ استون، جین استون و... به فارسی برگردانده ‌است.

فرزانه که 50 سال در ایتالیا زندگی کرده بهار سال جاری به تهران بازگشت و گفت دیگر قصد رفتن به ایتالیا را ندارد. او چندی پیش به دلیل مشکل دیابت و عفونت پا در بیمارستان بستری و سپس به خانه سالمندان منتقل شد. درنهایت نیز با وخیم شدن حالش دوباره در بیمارستان بستری شد. چند روز پیش هم تحت عمل جراحی قرار گرفت و پای چپش از بالای زانو قطع شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    4 0
    مرد بزرگ امید که دستانت هم چنان بنویسد