مدیر عامل اولین بانک قرض الحسنه توضیح می دهد: انحلال نسخه ای برای صندوق های بیمار است

محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی نتوانست صندوق های قرض الحسنه را ساماندهی کند، اما ولی الله سیف تلاش دارد این کار ناتمام را تمام کند.

مریم کائید: بانک مرکزی متولی امور بانک ها و موسسات و سیاست گذار پولی است و همه نهاد های پولی اعم از بانک ها و موسسات مکلف هستند از سیاست گذار پولی تبعیت کنند.

غلامرضا مصطفی پور،مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران  بحث ساماندهی صندوق های قرض الحسنه را که در دو دولت دهم و یازدهم به صورت جدی دنبال می شود موثر می داند .در ادامه گفت و گوی کوتاه خبرنگار ما با مدیر عامل اولین بانک قرض الحسنه کشور را خواهید خواند .

به نظر می رسد سامان دهی صندوق های قرض الحسنه در دوران مدیریت بهمنی چندان موفق نبود . برای سامان دهی این صندوق ها چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟

صندوق های قرض الحسنه دو دسته اند؛ صندوق هایی که فعالیت سالم و در چارچوب موازین قانونی حرکت دارند .دسته دوم صندوق های ادغامی هستند که اغلب با مشکل مواجه شده اند.این صندوق ها در ایفای تعهدات به سپرده گذاران و سررسید تسهیلات با هجمه سپرده گذاران مواجه اند که نتیجه سوء مدیریت در آن ها است . 

راه حل پیشنهادی شما چیست ؟

به نظر می رسد در شرایط جدید بانک مرکزی تصمیمات درستی را اتخاذ کرده است و از ایجاد هرگونه صندوق و موسسه جدید و بدون مجوز جلوگیری کرده است. با این اقدام بانک مرکزی سرمنشا بروز مشکلات را مسدود کرده است .اما مواردی هستند که در حال فعالیتند و بانک مرکزی این صندوق ها را تحت نظارت آورده و نمایندگان و بازرسان بانک مرکزی بازدید و بازرسی های لازم را از این صندوق ها به عمل آورده تا تحت کنترل های لازم باشند.

این راه حل برای همه صندوق ها کفایت می کند؟

خیر؛ صندوق های موجود تک شعبه ای و یا چند شعبه ای هستند که راه حل برای مشکلات آنها متفاوت است .

گروهی که صندوق های مشکل دار چند شعبه ای هستند و تعهدات زیادی دارند که باید بانک ها و موسسات را به عنوان متولی اینها انتخاب کنند تا با کفالت این موسسات اقساط تسهیلاتشان به حیطه وصول درآید و سپرده ها را مستهلک کرده و در نهایت انحلال این صندوق را برنامه ریزی و اعلام کنند.

صندوق های تک شعبه ای نیز باید به گونه ای هدایت شوند که هدایت امنا صندوق تعهدات را ایفا کرده و از پرداخت تسهیلات جدید خارج از توان خودداری کرده  و نیز در جذب سپرده نیز ممانعت صورت گیرد.

اساس تفاوت صندوق با بانک همین مسئله است که هیات موسس و یا هیات امنا صندوق ها منابعی را برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در صندوق ها قرار می دهند اما مشکلات از زمانی شروع می شود که این صندوق ها به شرط پرداخت تسهیلات سپرده جذب می کنند که این با روح صندوق داری در تناقض است .بنابراین اگر صندوقی در قبال پرداخت تسهیلات سپرده دریافت کند باید بحث انحلال آن جدی شود تا از ضایعات بعدی جلوگیری به عما آید .

در خصوص اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص حذف اسامی برخی موسسات از سایت این بانک چه نظری دارید ؟

بانک مرکزی متولی امور بانک ها و موسسات و سیاست گذار پولی است و همه نهاد های پولی اعم از بانک ها و موسسات مکلف هستند از سیاست گذار پولی تبعیت کنند حتی اگر این تبعیت موجب فشار به آن ها شود. بانک مرکزی برای تعامل با بانک ها و موسسات ابزارهایی دارد که اگر بانک یا موسسه ای با آن همراهی لازم را نداشت از این ابزار ها استفاده کند که لغو مجوز و اعمال محدودیت نیز جزئی از این محدودیت ها  است .با توجه به شناختی که از تهرانفر دارم و او را فرد عمیقی می دانم مسلما این موسسات تذکرات لازم را دریافت کرده اند و حذف موقت نام آنها از سایت بانک مرکزی برای فراهم آوردن ضوابط و شرایط لازم است .

بحث ادغام موسسه مهر وطن با بانک قرض الحسنه مهر ایران به چه دلیل متوقف شد؟

این مؤسسه از سلامت لازم برخوردار نبود و به همین دلیل  از پذیرش آن خودداری کردیم و بانک قرض الحسنه رسالت متولی این صندوق شد اما صندوق های دیگری مانند صندوق های ولیعصر،آزاد شهر،شهریار و چند صندوق دیگر در بانک قرض الحسنه مهر ایرانیان ادغام شدند. به عبارت دیگر صندوق هایی که در بازار غیر متشکل پولی مجوز داشتند اما با بحران مواجه بودند بر طبق نظر بانک مرکزی این صندوق ها مابین بانک قرض الحسنه رسالت و بانک قرض الحسنه مهر ایران توزیع شدند.

این ادغام ها در دولت گذشته صورت گرفت؟

خیر ادغام ها در دولت یازهم انجام شد .

منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران به 24 هزار میلیارد ریال رسیده است . آیا با ادغام این صندوق ها در بانک منابع شما چنین رشدی را تجربه کرد ؟

خیر - رشد منابع بانک مرهون ادغام نیست موسسات به این دلیل که توان پاسخ گویی به سپرده گذاران را ندارند ادغام می شوند و با ادغام موسسات باید پاسخ گوی سپرده گذاران و یا تسهیلات آن ها نیز بود و این سبب خروج منابع از بانک نیز می شود .

در مورد مراحل ورود به بورس بانک قرض الحسنه مهر ایران چه کردید ؟

ورود به بورس مقدماتی داشت که مهم ترین آن این بود که سهامداران این بانک ضرورت دارد 100 درصد سرمایه را پرداخت کنند و به همین دلیل ما باید دوره انتظاری را برای وصول 100 درصد سرمایه داشته باشیم. سرمایه بانک 15 هزار میلیارد ریال است که برخی بانک ها که سهام دار ما نیز هستند به دلیل مشکلات هنوز سرمایه اسمی را پرداخت نکرده اند.
پرسش پایانی بحث کارت های اعتباری است که کارمزد 4 درصدی دارد با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی در زمینه ارائه کارت های اعتباری بر اساس عقد مرابحه که حداقل نرخ سود 12 درصدی دارد چگونه با کارمز 4 درصد به مشتریان کارت ارائه می دهید.

ارائه کارت های اعتباری 15 میلیون ریالی به مشتریان که پس از 3 ماه از کارت ها استفاده می کنند و دوره بازپرداخت 12 ماهه دارد هنوز مجوز نهایی بانک مرکزی را دریافت نکرده و در مرحله پایلوت قرار دارد.

برنامه خاصی دارید ؟

بله - از طرح های نوین حضور در شبکه های اجتماعی و اجرای بانکداری قرض الحسنه در شبکه های اجتماعی است.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =