۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۰
خوب، بد، زشت برای سبد کالا / پرونده

پرونده ای در رابطه با سبد کالا که این روزها بسیار خبر ساز است.

محمد هیراد حاتمی: 

هنوز برف و سرمای زمستان در هفته ای که گذشت خبرسازی نکرده بود و موجب بروز مشکلات در استان های شمالی نشده بود که به یکباره خبر آمد  « سبد کالا» جان دو شهروند ایرانی را گرفته است. موضوعی که هر چند در روز چهارشنبه شانزدهم بهمن توسط وزیر تعاون تکذیب شد و ربیعی به صراحت عنوان کرد که هیچ فردی در این ارتباط کشته نشده است، اماگویی سبد کالا و حواشی آن تا آینده ای نا معلوم در فضای اقتصاد ایران خبرساز است. 

البته به نظر می رسد خبر سازی هایی که سبد کالا رقم زده  با  صحبت های رییس جمهوری در دومین گفت و گوی تلویزیونی وارد فاز تازه تری شود چرا که حسن روحانی برخلاف روال سال های گذشته عمل کرد و به صراحت به دلیل اشکالات توزیع سبد کالا از مردم عذر خواهی کرد. ( اینجا )  

بر این اساس روحانی با قاطعیت تاکید کرد که اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمت افتادند، او به عنوان رئیس جمهوری از آنان عذرخواهی می کند. رییس جمهوری البته توضیحات بیشتری نیز در رابطه با توزیع سبد کالا مطرح کرد تا آرامش بیشتری به نقد هایی که بر این اقدام دولت وارد بود چادر زده باشد. 

انتقاد هایی که از همان نخستین لحظات انتشار جزییات کالا هایی که در این سبد قرار گرفته است آغاز شد. ( اینجا )

بلافاصله برخی کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که اعطای سبد کالایی به مردم مشکلات اجرایی دارد. به طور نمونه سعید لیلاز در جمع افرادی قرار گرفت که اعتقاد داشتند اعطای سبد کالایی آثار تورمی ندارد ولی در عمل به جهت مشکلات اجرایی آثاری غیرقابل پیش بینی را برای اقتصاد ایران به ارمغان می آورد.  

صحبت های کارشناسی در رابطه با توزیع سبد کالا از یک طرف و بروز شایعاتی مبنی بر مساله دار بودن محصولاتی که قرار است در سبد کالا توزیع شود این موضوع را با حواشی بیشتری همراه کرد. هر چند در همان ابتدا شایعات مربوط به آلوده بودن اقلام سبد کالا شایع خوانده شد. ( اینجا ) 

در رابطه با سبد کالا و حواشی آن گزارش ها ی قابل توجهی در هفته ای که سپری شد منتشر شد تا جزییات این اقدام از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد که برخی از مهم ترین عناوین خبری در این باره به شرح زیر است: 

 

هجوم مردمی به کالاهای رایگان/ بحران معیشت سبدکالایی را زمینگیر کرد

توضیح وزیر تعاون درباره زمان توزیع دور دوم سبد کالا

مجلس خواستار رفع ۴ ایراد سبد کالا شد

بیش از ۹ میلیون خانوار، سبد کالای اول را می‌گیرند/ اعلام زمان توزیع سبد دوم؛ به‌زودی

گزارش میدانی از تلاش های مردم برای گرفتن سبد کالایی: سبد رویاها

درد مزمن نظام توزیع در اقتصاد کشور/ نارضایتی جامعه از نحوه توزیع سبد کالایی

هجوم مردمی به کالاهای رایگان/ بحران معیشت سبدکالایی را زمینگیر کرد

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    درانتقاد انصاف فراموش نشود! انتقاد اكثر مردم حالت ارشادي دارد ولى درمورد اقاى شريعتمدارى مطمئن نيستم!
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      3 0
      اگر دولت محترم همان اول میفرمود که سبدکالا،به نیازمندان تعلق میگیرد،دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق بالای 500هزارتومان،توقع دریافت این سبدکالا را نداشتند.
  • ايلا IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    4 5
    درآستانه دهه فجر تلخ كردن كام مردم بااين بي برنامگي جز شادكردن دشمنان وتهيه كردن خوراك تبليغاتي براي رسانه هاي معاند نتيجه ديگري ندارد.اگرقصد كمك داريد همين مبلغ رو دركارت سرپرستان خانوار شارژ ميكرديد.شما مسئولين باين همه ادعا توان راه اندازي يك سامانه پيامكي رانداريد چطورميخواهيد مرحله دوم رابدون دردسر اجراكنيد.هنرتان ريختن پول ملت به جيب هنديها براي خريدبرنج بي كيفيت وتراريخته آنان است تابتوانيد اكيپي به آن ممالك سفرتفريحي برويد.متأسفم براي شماوخودمان
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 3
    چون مدبر نيستيد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    2 5
    آقا چقدر حافظه ها ضعیف شده مگه تا یه مدت پیش همه نمی گفتن سبد کالایی بجا یارانه ها باید داده شود مگه نمی گفتن به صنعت کشور کمک می شود .... حالا این بار اول تو این سطح وسیع انجام شده یکم صبر یکم صبر...... بعدشم اگه کشته داده اگه دعوا شده به بیشعوریه مردمه به دولت چه ربطی داره
  • جواد IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    6 1
    خدا به داد مردم برسه این سبد تحقیر هنوز ادامه داره .راستی تا حالا به مبلغ سبد توجه کردید ؟80 هزار تومن در سه ماه مثلا برای یه خانواده 4نفره در نظربگیریم (ماهی تقریبا میشه 26/666تومن)و نفری (6500تومان درماه)و روزانه حساب کنیم میشه(216 تا تک تومنی روزی به هر نفر داده میشه) اکثر مردم تقریبا حداقل روزی 500 تومان به فقرا کمک میکنن در نظر بگیرید چه پولی میشه در سه ماه.اگه این سبد ادامه پیدا کنه عواقب وحشتناکی خواهد داشت.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 1
    باید دولت محترم، "سبدکالا" را سبدکالای نیازمندان می نامید
  • سجاد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 1
    اقای شریعتمداری که ریشه ای با اینا مخالفه.یعنی منم اصلا خودشو قبول ندارم چون قضاوت هایی که میکنه بی دلیل و بی منطقه.یه طرفو خدا و طرف دیگه گدا.ولی من به دکتر روحانی اطمینان دارم،چون بهش اعتماد دارم.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 3
    اقای روحانی و تیمشان ثابت کردند که توان پند گرفتن از اشتباهات و شهامت بیان ان و قدرت اصلاح روش را دارند. حتی اگر صد شماره کیهان از صدر تا ذیل به سبد کالا یا مشابه ان اختصاص یابد رای دهندگان به اقای روحانی با لبخندی از کنار ان خواهند گذشت.
  • قدرشناس A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    4 2
    بسیار متاسفم برای کسانی که ابراز ناراحتی میکنن به این سبد کالا!!!چرا خودتون به اون راه زدین؟یعنی نمیدونین ارائه این سبد خارج از وظایف رئیس جمهور و یه لطف و کمک به بخشی از جامعه است؟ کسانی که به شیوه توزیع اعتراض دارن نکنه توقع دارین این سبد رو به درب منازلتون تحویل بدن؟!!!!!اگه کسی عارش میاد میتونه نره بگیره...
  • بی نام DE ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 0
    اقاجان در یک کلام مردم ما مناعت طبع ندارند و هرجا یه چیز مفتی پخش کنند دیگه هیچ کس و هیچ جیزیو نمی شناسند اینو از صفهای نذری امام حسین باید فهمیده باشیم
  • طالقانی A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 0
    من فکر می کنم دولت اقای روحانی با فشار غیر منصفانه ای از سوی عده ای که خود را قیم مردم میدانند مواجه شده است.با صبر و تحمل ، مردم این افراد را سرجایشان خواهد نشاند.
  • میثم IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 1
    آقایون ، خانم ها ، ملت محترم یک نگاه به خودمون بندازیم ، دولن از یک کره دیگه نیومده !!! پول نقد میده دست مردم یک عده از مردم که بازارین سوء استفاده میکنن و قیمت ها رو میبرن بالا . سبد کالا میده مردم آنچنان هجوم میارن که اینطور میشه ! حقیقتا چند درصد این افرادی این چنین هجوم آوردن واقعا محتاج شب بودن ؟ توسعه امری هستش که هر دو طرف یعنی دولت و مردم باید با هم پیش ببرنش. دولت هم باید فضای حاکم بر دستگاه های دولتی رو نظارت کنه تا از فساد دور بشه تا مردم و دولت اشتی کنن.
  • رضا A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    1 0
    این همه هجوم مردم جهت گرفتن سبد کالا به خاطر ترس ازگرسنگی 8است که در سال گذشته ایجاد شده