هیچ آبی را نمی توان به دریاچه ارومیه انتقال داد، چون بین راه تمام می‌شود

در بودجه سال 93 پیش بینی شده 50 میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص داده شود و یکی از راهکارها هم انتقال آب است. آیا با این شیوه ها می توان دوباره دریاچه ارومیه را زنده کرد و آیا این بودجه کافی است؟

در این باره مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در کافه خبر گفت: واقعیت این است که بعد از آسیب شناسی دریاچه به دو نتیجه رسیدیم؛ یک اینکه مجری تمام وقت، متخصص و تام الاختیار باید باشد. یعنی نخ تسبیحی باشد که دستگاه ها را به وصل کند. دومین عامل منابع مالی بود اما چرا حتما باید دولت و پول نفت کمک کند، می توان از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کرد.

او با بیان اینکه الان همه نگاه‌ها به دولت است اما باید مشارکت مردمی را هم داشته باشیم تا برنامه ها نتیجه بدهند ادامه داد: باید نگاه خوشبینانه به این عزمی که الان وجود دارد داشت، این‌که چرا در گذشته کاری نشد به خاطر این بود که میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و استانداری هماهنگی وجود نداشت، اما آنچه در حال حاضر نشانه‌های امیدوار‌کننده‌ای به دنبال دارد، وجود عزم راسخ است که در دولت جدید برای گذر از این بحران بزرگ مشاهده می‌کنیم.

باقرزاده کریمی درباره انتقال آب گفت: اگر انتقال آب براساس یک برنامه توسعه باشد قابل توجیه است اما باید به مردم اعلام شود که این کار برای چه چیزی انجام می شود تا استفاده کشاورزی از آن نشود.

او گفت: متاسفانه ۷۰درصد آبی که صرف کشاورزی می‌شود به‌دلیل سنتی بودن شیوه آبیاری و کشت، هدر می‌رود. اگر آب را با اهداف دیگر به حوضه ارومیه منتقل می‌کنند مسلما برای دریاچه ارومیه ثمری ندارد و نمی‌توان آن را اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه دانست.

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    6 1
    ولی کارشناسان و متخصصین خارجی همچین نظری رو ندارن جناب آقای کارشناس!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 11
    چه سوژه ی خوبی شده دریاچه ارومیه! چرا نمیخواید قبول کنید دیگه مرده!!!!! مرده !!!!
  • بی نام A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    3 8
    خیلی راحت میشه بخشی از آب رودخانه های پر آب شمال رو به مناطق مرکزی ایران و یا مناطقی مثل دریاچه ارومیه انتقال داد . نیازی هم به شیرین شدن نداره چون خودش شیرینه .
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    8 2
    اب دریاچه صرف کشاورزی شده دوستان هم نمیخواهند بپذیرند که اب را برده اند برای کشاورزی دریاچه هم مرده و محال است برگرده اگر اب دریاچه صرف کار دیگری شده است بفرمایید کجا و چه کسی داره استفاده میکنه
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    2 10
    کره زمین هم یک روز همه اش آب بوده بعد یک سومش خشک شده ، حالا جرا اینقدر گیر دادید به دریاچه ارومیه .؟ خوب کمبود بارونه تقصیر کسی که نیست