تبیین نظر رهبر انقلاب در مورد شعر «هیات» در نشست علمی بنیاد دعبل

عبدالامیر فائق از اعضاء هیات علمی بنیاد دعبل خزائی در آخرین نشست «شعر هیات» و در قالب یک مقاله به تبیین نظر مقام معظم رهبری در مورد شعر هیات پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین نشست پایانی از سلسله نشست‌های شعر هیات، صبح امروز با حضور جمعی از شاعران آئینی کشور در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست که به ارائه مقاله‌ای با عنوان «شعر هیات از نظر مقام معظم رهبری» اختصاص داشت، عبدالامیر فائق از اعضاء هیات علمی بنیاد دعبل خزائی به ارائه این مقاله از خود پرداخت.

در بخشی از این مقاله و در ذیل موضوع «هیأت» و جایگاه آن از منظر رهبرانقلاب اظهار شد: رهبر فرزانه انقلاب «هیأت» را مرکزی برای «زنده نگه‌‌داشتن عاشورا و عمق‌‌یابى ژرفاى حادثه‌‌ عاشورا» در جامعه معرفی کرده و محور و نقطه‌‌ى ثقل اصلى فعالیتهای آن را «عزادارى عاشورا» دانستهاند. معظمله سایر برنامهها را به عنوان حواشی ـ که البته وجود آنها «لازم» و «خوب» است ـ معرفی کردهاند: «محور و نقطه‌‌ ثقل اصلى هم عزادارى عاشورا است؛ بقیّه‌‌اى که فرمودید، اینها حواشى لازم و خوبى است، امّا آن نقطه‌‌ ثقل، احیاى عاشورا، زنده نگه‌‌داشتن عاشورا و عمق‌‌یابى ژرفاى حادثه‌‌ى عاشورا است.».

مقام معظم رهبری «هیأتى بودن» را نه به عنوان «تعبیرى از بى‌‌نظم بودن»، بلکه به معنای «حضور مؤمنانه، عاشقانه و برخاسته از ارادهی مردم» دانستهاند و بر حفظ این ویژگی در هیأتها تأکید ورزیدهاند: «هیأتى بودن - که به اصطلاح تعبیرى از بى‌‌نظم بودن است - به‌‌خاطر چیست؟ به‌‌خاطر این است که وقتى کسى وارد هیأت امام حسین(ع) میشود هیچ‌‌کس به او نمیگوید فلان جا بنشین، فلان جا ننشین؛ فلان جور بنشین، فلان جور ننشین؛ کِى بیا، کِى برو؛ کاملاً همه‌‌ تحرّکات، برخاسته‌‌ از اراده‌‌ مردم و خواست خود مردم است که آن هم ناشى از ایمان آنها است؛ این چیز خیلى خوبى است، این را باید نگه دارید؛ یعنى ارتباط هیأت را به ایمان مردم و عشق مردم، و جاذبه و گیرایى خود هیأت و خود این کانون را براى دلهاى مردم باید نگه دارید، این را باید حفظ کنید.»

همچنین فائق در بخش دیگری از مقاله خود درباره تعریف «شعر هیأت» از منظر مقام معظم رهبری آمده است: با بررسی بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز می‌توان به تعریفی نسبتاً جامع از شعر هیأت دست یافت. می‌توان گفت که از منظر ایشان، شعر هیأت شعری است که «براى تفهیم مفاهیم، عقاید و اخلاق اسلامى و یا بینش سیاسى و یا هر آنچه که امروز جامعه‌ اسلامى به آن نیاز دارد و مناسب است»، توسط «ذاکران و مداحان» در «محافل و مجالس» خوانده می‌شود. به نظر می‌رسد تعریفی که با بهره‌گیری از سخنان رهبر انقلاب ارائه شد و مستند به بیانات ایشان است، تا حدود زیادی با تعریف ارائه شده از سوی هیأت علمی بنیاد دعبل خزاعی همسان باشد.

در پایان این نشست برخی از شاعران آئینی از جمله محمد رضا سنگری و غلامرضا سازگار به ارائه نقطه نظرات خود در مورد این مقاله پرداختند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =