مهر نوشت:

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های خارج از کشور شرایط را برای دانشجویان دارای سطح هوش بالای ایرانی آماده کرده‌اند.

ایرج حریرچی ظهر چهار شنبه در نشست سراسری معاونین و مدیران دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: دانشگاه‌های خارج از کشور شرایط را برای خروج دانشجویان المپیادی و دانشجویان گروه پزشکی ما که دارای سطح هوش بالایی هستند، آماده می‌کنند.

وی با بیان اینکه خروجی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از بعد فرهنگی ضعیف هستند، گفت:‌ در ضعف‌های فرهنگی علاوه بر دانشجو دانشگاه نیز مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت فرهنگی تاکنون فعالیت‌های زیادی انجام شده است و ما دانشجویانی مؤمن و متدین نیز داریم ادامه داد: ولی این موضوع باعث نمی‌شود که دانشجویان فارغ التحصیلی را که حتی در خواندن یک روخوانی قرآن نیز ضعیف هستند نادیده بگیریم.

معاون توسعه وزارت بهداشت با اشاره به پدیده فرار مغزها و افراد کارآمد از کشور ادامه داد:‌ دانشگاه‌های خارج از کشور شرایط را برای خروج دانشجویان المپیادی و دانشجویان گروه پزشکی ما که دارای سطح هوش بالایی هستند آماده می‌کنند.

حریرچی با اشاره به ظرفیت بیمارستان‌سازی توسط دولت گفت:‌ تا سال ۹۰ بیمارستان‌های دولتی در کشور دارای ۷۵ هزار تخت بوده‌اند که از این تعداد ۴۴ درصد فاقد استانداردهای جهانی است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های کشور به ۴۳ هزار و ۷۰۰ تخت دیگر نیاز دارند ادامه داد:‌ این در حالی است که توان بیمارستان‌سازی کشور ۱۵۰۰ تخت است.

حریرچی با بیان اینکه در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۶۰ هزار دانشجو به حوزه دانشگاه علوم پزشکی افزوده شده است گفت:‌ این آمار افزایشی از ۱۰۰ هزار به ۱۶۰ هزار دانشجو در مدت دو سال باعث ایجاد مشکلاتی در بخش اعتبار به آنان شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه پزشکی نیاز به ساخت پروژه‌های فراوانی در بخش عمرانی دارد افزود:‌ با روند فعلی در خوشبینانه‌ترین حالت نیز نیاز به صرف زمان زیاد برای ساخت این پروژه‌ها داریم.

حریرچی با بیان اینکه فضای و تخت‌های بیمارستانی کشور جواب‌گوی نیاز بیماران نیست ادامه داد:‌ بودجه کم این وزارت خانه پاسخ‌گوی نیازهای مختلف دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی نیست.

معاون توسعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه رقم بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۱ حدود هشت میلیارد ریال و امسال ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بود گفت:‌ بودجه روی کاغذ این وزارتخانه در سال بعد ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی رقم بودجه افزود:‌ این روند رشد به همراه یک درصد ارزش افزوده که طبق مصوبات دولت به بخش بهداشت و درمان کشور اختصاص داده شده است قابل توجه است ولی جواب‌گوی نیاز های این بخش نیست.

وی سرانه سال ۹۰ برای هر دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود:‌ وزارت بهداشت مجبور است کمبود بودجه معاونت دانشجویی و فرهنگی را از سایر بخش‌ها جبران کند.

معاون توسعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه در مراکز و خانه‌های بهداشت با کمبود اقلام زیادی از داروها مواجه هستیم ادامه داد:‌ در برخی از این مراکز حتی قطره آهن و یا ویتامین AD کافی برای مراجعین وجود ندارد.

وی با اشاره به حقوق معوقه پزشکان و عدم واریز به موقع بودجه‌های دانشجویی گفت:‌ در برخی از شهرها به دلیل عدم اختصاص بودجه، با کمبود پزشک مواجه هستیم و این در حالی است که ول‌خرجی در برخی از قسمت‌های وزارت بهداشت زیاد است.

 

خدمات دانشجویی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، بسیار زیاد است

حریرچی با اشاره به اینکه باید فرآیندهای داخلی وزارت بهداشت اصلاح شود گفت:‌ خدمات دانشجویی ارائه شده در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است و این خود هزینه زیادی را بر بیت المال تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در هیچ بیمارستانی در اروپا و آمریکا خدمات رایگان به دانشجو نمی‌دهند گفت:‌ باید هزینه‌های اضافی در این بخش حذف شده و یا بعد از اشتغال از دانشجو گرفته شود.

معاون توسعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی درآمد ماهیانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان دارند ادامه داد: باید با اصلاح زیر ساخت‌ها در وزارت بهداشت هزینه‌های درمان عمومی را به حداقل رساند.

نشست یک روزه مشترک معاونین و مدیران دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    17 14
    این نظام پذیرش اصلا درست نیست چرا در شهرستان ما اصلا پزشک متخص وجود ندارد اگر هم باشد هفته ای یکبار اما تا دلت بخواد پزشک عمومی داریم باید حداقل 50 درصد پذیرش از مناطقی که کمبود متخصص دارند گزینش شود تا موقعی که کمبود پزشک متخصص در شهرستان ها مرتفع شود چون برا این پزشک ها داره از بیت المال خرج می شود باید بدرد جامعه بخورند و نه باید تمرکز پزشکان متخصص در مراکز استان ها باشد
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    11 14
    ولخرجی که خیلی زیاد بی د رایتی زیاد بی انصافی زیاد جیب بیمار خالی کردن هم زیاد تقصیر ما بیمارانه که مریض میشیم و احتیاج به درمان داریم درا برا پزشکان خارجی باز کنید بین کمک پزشکان ایرانی که انها یک استراحتی تفریحی بروند