110 ساعت بی‌خبری از پرواز MH370: مگر می‌‏شود هواپیمایی را در قرن 21 گم کرد؟

با گذشت 5 روز از ناپدید شدن پرواز MH370 مالزی ایرلاینز، کسی از سرنوشت آن خبر ندارد. چگونه می‌توان در عصر پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، هواپیمایی به این بزرگی را گم کرد؟

محمود حاج‌زمان: زمانی‌که هواپیمای بویینگ 777 پرواز MH370 خط هوایی مالزی ایرلاینز نیمه‌شب جمعه گذشته از کوالالامپور به مقصد پکن برخاست؛ شاید هیچ کس گمان نمی‌کرد که تنها یک ساعت پس از پرواز، این هواپیما با 239 سرنشین خود (شامل 227 مسافر و 12 خدمه) در میانه مسیر و بر فراز خلیج تایلند از روی صفحه رادار ناپدید شود. عجیب‌تر از ناپدید شدن ناگهانی هواپیما این که علی‌رغم جستجوهای گسترده، هنوز هیچ‌گونه شواهد و نشانه قطعی در خصوص سرنوشت این هواپیما به دست نیامده است.

تا کنون نظریه‌های مختلفی در خصوص سرنوشت هواپیما مطرح شده است، اما خط هوایی مالزی، شرکت بوئینگ و بازرسان هوایی مالزی کلیه حدس و گمان‌ها را رد می‌کنند. 9 کشور به هم پیوسته‌اند تا شاید بتوانند این هواپیما را که اکنون 5 روز از ناپدید شدنش می‌گذرد پیدا کنند. 34 هواپیما، 40 کشتی، 10 ماهواره و مجموعه بزرگی از انواع فناوری‌های جستجو و نجات در این عملیات حضور دارند. اما سوال اینجاست که در عصری که همه ما دستگاه‌های جی‌پی‌اس را روی تلفن همراه خود داریم، خودروها به مسیریاب خودکار مجهز هستند و سازمان‌های جاسوسی به راحتی هر کسی را در هر جایی ردیابی می‌کنند؛ آیا واقعا ممکن است که هواپیمایی به آن بزرگی ناگهان ناپدید شود؟

به گزارش وایرد، متخصصان هوایی تنها در یک نکته با هم توافق دارند: هر اتفاقی که برای هواپیما افتاده باشد، به سرعت اتفاق افتاده است. این حقیقت که گم شدن هواپیما بر فراز اقیانوس رخ داده است (احتمالا در جنوب دریای چین، اما شاید هم خلیج تایلند)، به این معناست که شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد که بتوان دریافت واقعا چه اتفاقی افتاده است. اقیانوس جای بسیار بزرگی است و یافتن سرنخ در چنین مکانی به کندی پیش می‌رود. برای حادثه مشابه سقوط پرواز شماره 447 خطوط هوایی ایرفرانس که در سال 2009 / 1388 رخ داد، 2 سال طول کشید تا بازرسان توانستد جعبه سیاه هواپیما را در اقیانوس اطلس پیدا کنند. کول جوزف، خلبان بازنشسته نیروی دریایی و مشاور پروازی می‌گوید: «حقیقت ساده و نامطبوع این است که پیدا کردن اجسام در آب کار بسیار مشکلی است.»

پرواز کن، هدایت کن، بعد تماس بگیر
واقعیت دلسرد کننده‌ای که در خصوص این حادثه وجود دارد این است که ظاهرا هواپیما بدون بر جای گذاشتن کوچک‌ترین ردی ناپدید شده است. خلبان هواپیما که سابقه بیش از 18 هزار ساعت پرواز را داشته، هیچ گونه پیام هشدار یا درخواست کمکی نداده است. هیچ نشانه‌ای دال بر اشتباه وجود ندارد و البته عملی غیرعادی هم رخ نداده است؛ چرا که نخستین اولویت خدمه پروازی در موقعیت‌های اضطراری مواجهه با شرایط موجود است. دستورالعمل رسمی چنین شرایطی می‌گوید: «پرواز کن، هدایت کن، بعد تماس بگیر». به همین دلیل است که خلبان پاتریک اسمیت، سکوت رادیویی پیش از گم شدن هواپیما را مورد عجیبی به شمار نمی‌آورد. وی می‌گوید: «در واقع ارسال پیام اضطراری عملی غیرعادی‌تر است. به عقیده من یکی از دو حالت زیر رخ داده است: نخست آنکه رخدادی بسیار فاجعه‌آمیز و چنان ناگهانی رخ داده که زمانی برای ارسال پیام نمانده است. دوم آنکه خدمه پروازی به گونه‌ای آموزش دیده بودند که تماس با پایگاه زمینی اولویت ثانویه آنها در مواجهه با موقعیتی بوده است که در آن گرفتار شده‌اند.»

این مساله شاید توضیح دهد که چرا خلبان ظهیر احمد شاه و کمک خلبان اول وی، فریق الحمید راجع به مشکل پیش آمده به برج مراقبت خبر نداده یا درخواست کمک نکرده‌اند. اما واقعا چه طور می‌شود که کنترل ترافیک هوایی نمی‌داند پرواز 370 پس از محو شدن از صفحه رادار کجا رفته است؟ بر خلاف انتظار، پاسخ بسیار ساده است: «چون هواپیما بر فراز اقیانوس بوده است.»

هیچ راداری برای ردگیری هواپیماها بر فراز اقیانوس وجود ندارد
این موضوع که خلبان‌ها در تماس دائمی با کنترل ترافیک هوایی هستند، یا اینکه هواپیماها به شکل پیوسته روی رادار دیده می‌شوند، تصور غلطی است. زمانی‌که هواپیما 150 یا 200 کیلومتر از ساحل دور می‌شود، رادار دیگر کارایی ندارد. دلیل آن هم چیز عجیبی نیست: اگرچه میزان دقیق برد رادارهای ساحلی به نوع رادار، وضعیت آب‌وهوایی و پارامترهای دیگر بستگی دارد، ولی به هر حال برد رادار محدود است.

بر فراز اقیانوس هواپیماهای تجاری عمدتا از امواج رادیویی فرکانس بالا برای ارتباط استفاده می‌کنند. خدمه پروازی در «نقاط گزارش‌دهی» مسیر پرواز وضعیت خود را ثبت می‌کنند و موقعیت هواپیما، سرعت باد و ارتفاع پرواز را گزارش می‌دهند. البته داشتن سکوت رادیویی بین نقاط پروازی مساله‌ای غیرعادی نیست، چرا که در ارتفاع 10 هزار متری بالای زمین پرواز معمولا بدون حادثه مهمی انجام می‌شود. سامانه‌های ارتباطی برخی از هواپیماها نیز نیازی به تماس خلبان ندارند و رایانه‌های مدیریت پرواز به صورت خودکار اطلاعات را از طریق ارتباطات ماهواره‌ای مخابره می‌کنند.

اگرچه سامانه‌های پیشرفته امروزی مدیریت پرواز از جی‌پی‌اس برای ناوبری استفاده می‌کنند، اما نکته ظریفی در این میان وجود دارد: این سامانه‌ها تنها به هواپیما اطلاع می‌دهند که کجا قرار دارد، و موقعیت هواپیما را به کنترل ترافیک هوایی گزارش نمی‌دهند. مثل این می‌ماند که تلفن همراه هوشمند خود را به قلب کویر لوت ببرید: جی‌پی‌اس گوشی تلفن‌تان به شما می‌گوید که کجا هستید؛ اما نمی‌توانید از برنامه «جستجوی تلفن» استفاده کنید، چرا که اصولا پوشش تلفنی در آن منطقه وجود ندارد. اگرچه با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای امکان ارسال بلادرنگ اطلاعات از هواپیما وجود دارد، اما برقراری چنین سامانه‌ای در مقیاس صنعتی ده‌ها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

با تمام این اوصاف، جوزف معتقد است سکوت پرواز 370 به شدت غیرمحتمل است. اغلب هواپیماهای تجاری نشانگر موقعیت اضطراری دارند که خدمه پروازی می‌توانند آن را در کسری از ثانیه راه‌اندازی کنند. این نشانگر در شرایط خاصی مانند برخورد به آب نیز به شکل خودکار به کار می‌افتد؛ اگرچه در عمق زیاد کارایی ندارد. هرچند سامانه‌های هوانوردی غیرنظامی فاقد ایستگاه راداری یا دیگر فناوری‌های ردیابی در دریا هستند، اما سازمان‌های نظامی و امنیتی به احتمال فراوان چنین امکاناتی را در اختیار دارند. این امکان وجود دارد که یک کشتی، هواپیما یا ماهواره دولتی سرنخی داشته باشد؛ همانند حادثه سال 1983 / 1362 که طی آن جت جنگنده روسی پرواز 007 خطوط هوایی کره‌جنوبی را ساقط کرد.

اگر بقایای هواپیما بزرگ است، اقیانوس عظیم است
اگر هواپیما سقوط کرده باشد، باید جایی فرود آمده باشد که به این معناست که چیزی از بقایای هواپیما آن بیرون وجود دارد. اما پس از 5 روز جستجو، بازرسان هنوز نشانه‌ای از هواپیما پیدا نکرده‌اند. اگرچه چنین مساله‌ای غیرعادی محسوب می‌شود، اما چندان هم بی‌سابقه نیست.

به گفته اسمیت ساده‌ترین توضیح آن است که شناورهای جستجو و نجات احتمالا در مکان درستی نیستند، چرا که واقعا مطمئن نیستیم هواپیما کجا سقوط کرده است. همچنین اگرچه احتمال کمی وجود دارد، اما ممکن است هواپیما پس از برخورد به آب تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده باشد و در نتیجه غرق شده است.

گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص اتفاقی که ممکن است رخ داده باشد وجود دارد: از وقوع آتش‌سوزی در هواپیما گرفته تا سقوط عمدی هواپیما توسط خلبان و البته تروریسم. وقوع صدمه جدی به هواپیما مانند خرابی یا از دست دادن یک مولفه حیاتی، یا از دست دادن ناگهانی فشار از دیگر احتمالات موجود است.

متخصصان هوانوردی عقیده دارند که برای گمانه‌زنی در خصوص اتفاقی که ممکن است رخ داده باشد بسیار زود است، و اطلاعات بسیار اندکی نیز وجود دارد. اما بسیاری از آنها موافق هستند که هر اتفاقی که افتاده است، بسیار سریع و در ارتفاع بالا رخ داده است؛ و باعث شده است تا بقایای هواپیما در ناحیه‌ای وسیع پخش شود.

در ارتفاع 10 هزار متری زمین سرعت باد به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قطعات کوچک به راحتی کیلومترها جابه‌جا می‌شوند. در چنین شرایطی، قطعات آیرودینامیک مانند بال یا دم هواپیما همانند کاغذی در باد به این سو و آن سو برده می‌شوند. قطعات سنگین‌تر مانند موتور هواپیما یا ارابه فرود مستقیما به سمت پایین سقوط می‌کنند، اما در اعماق آب فرو می‌روند. سوخت و دیگر مایعات نیز در سطح آب پخش می‌شوند، و اثر اندکی از خود باقی می‌گذارند. به همین دلیل جستجوی بقایای هواپیما در میانه جایی به بزرگی اقیانوس بسیار دشوار است. جوزف می‌گوید: «شناسایی چیزی در میانه آب بسیار بسیار دشوار است، مگر آنکه درست بالای سر آن باشید.»

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    اینها توسط ادم فضایی ها دزدیده شدن
    • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      31 13
      یا شاید توسط ادم زمینی ها...:)
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    بابا یه پهباد بفرستید اونجا دیگه!!!!
    • احمد A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      38 0
      باسه فقط مي شه بگي دقيقا كجا؟
  • جنگیر زاهدانی A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    17 94
    ماجرای جنی که از ربوده شدن هواپیمای مالزیایی خبر دارد! لطفا یه ایمیل در اختیارم قرار بدین تا صدا رو بتونم ارسال کنم واستون! متاسفانه لینک قرار میدم کاراکتر غیرمجاز شناخته میشه!
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    ایشالا همه صحیح و سالمند
    • روحيه A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی : هواپیمای مفقود شده مالزیایی توسط آمریکا ربوده شده است و در ماجرای این هواپیما نشانه‌هایی‌ برای آغاز توطئه‌ای جدید علیه ایران توسط آمریکا دیده می‌شود. ... اونوقت ميگيم چرا دنيا با ما مشكل دارد ، در حالي كه خود ما .....
    • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      قادر بر همه ی کارها خداست...........
    • مصطفی A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      90 13
      من که دیگه مغزم کار نمیکنه چطور میشه یه هواپیما به اون گندگی گم شه ؟؟؟؟؟؟؟ دیگه باید بریم سراغ فرازمینی ها
    • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      79 5
      مطمئنا کاره والتر بیشاپ ـه ... رفته توی دنیای موازی ما . یادتونه توی فرینج چند باری اتفاق افتاد... :)
    • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      29 4
      گفتی والتر بیشاپ اصن یادم نبود ازش . دقیقا شده مث ماجراهای فیلم فرنچ چه جالب :دی
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      23 21
      مطمئن باشید دروغ میگن و اصل قضیه رو پنهان میکنن. اطلاعاتی هم که میدن خیلی مسخرس و همه ش با هم متناقضه
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      15 0
      خیلی جالبه هم کارگردان اصلی لاست هم کارگردان اصلی فرینچ جی جی آبرامز بود الانم با این اتفاق یاد این دو سریال افتادیم!!
    • امیرتبریزاوغلی ضدلنگ وکیسه IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      3 3
      ایشالله/ولی کسایی که خاطر خواه امریکان ببینند
    • نوید A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      0 0
      ان شاء الله
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      2 0
      سالم باشن؟ این همه روز بدون آب و غذا بودند.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    خدا رو شکر سوژه خبری تمام خبرگزاری ها فراهم شده ! خسته نشدید از این همه خبر تکراری؟ گم شد که شد !
    • امین IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      345 7
      اگر خدای ناکرده از اقوام شما توی این پرواز بود باید اینگونه اضهار نظر میکردی برادر من ؟؟؟
    • بی نام DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      87 5
      حاجی من موندم اصلا چرا خبر میخونی؟
    • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      44 2
      کامنت دهنده اصلی، هر بار که خبری از سقوط هواپیما می شنوی همه باید به این فکر کنیم که همه انهایی که در ان هواپیما بودند مانند من و شما فکر می کردند شانس سقوط برای دیگران است و فقط در اخبار اتفاق می افتد، شاید فردی از اعضای خانواده شما روزی دچار چنین اتفاقی بشوند انووقت می فهمی که در حال حاضر خانواده قربانیان در حال حاضر در چه وضعی هستند و وابسته به همین کورسو امیدی که شاید هواپیما ربوده شده و ... و عزیزانشان زنده اند، ان روز می رسد و انووقت می فهمی این گونه کامنت دادن ها یعنی چه.
    • بی نام A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      5 2
      اشتباهی مثبت دادم
  • جنگیر زاهدانی A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    28 71
    ماجرای جنی که از ربوده شدن هواپیمای مالزیایی خبر دارد!
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    62 12
    فکر میکنم علاوه بر کنترل هواپیما با رادار که برد محدودی هم داره، ارتباط از طریق ماهواره هم انجام میگیره و اطلاعات هواپیما مرتب از طریق ماهواره ها کنترل میشه. اینکه اصلا با عقل جور درنمیاد که بر فراز اقیانوس یعنی وقتی هواپیما از ساحل دوره میشه و تو برد رادار نیست دیگه ارتباط و کنترلی وجود نداشته باشه. به نظرم این جمله "هیچ راداری برای ردگیری هواپیماها بر فراز اقیانوس وجود ندارد" درست توضیح داده نشده.
    • بی نام CA ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      30 4
      شما متاسفانه از چگونگی عملکرد سیستم موقعیت یاب جهانی اطلاع نداری. سیستم جی.پی.اس بر پایه مقایسه امواج ارسالی از ماهواره هایی که موقعیت اونها به دقت مشخصه کار میکنه. هر ماهواره سیگنال خاصی میفرسته و تراشه جی.پی.اس در دست شما (جی.پی.اس، موبایل یا هر ابزار دیگر مجهز به این تراشه) این سیگنال ها رو اندازه گیری و با هم مقایسه میکنه، از روی اونها زمانی رو که امواج در راه بودن تا به شما برسن و در نتیجه فاصله شما رو از اون ماهواره حساب میکنه. با ترکیب 4 اندازه گیری از 4 ماهواره، موقعیت شما رو روی زمین مشخص میکنه. هر چی تعداد ماهواره هایی که امواجشون به شما میرسه بیشتر باشه، اندازه گیری موقعیت هم دقیق تر انجام میشه. www.khabaronline.ir/detail/138118
    • بی نام FI ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      13 2
      اگه ماهواره ها نمی تونن موقعیت هواپیما رو تشخیص بدن پس این سایتهایی که میتونی لحظه به لحظه حرکت یه هواپیما رو از روش چک کنی چه جوری کار می کنند؟
  • امیر A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    100 5
    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون
  • یاسر A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    آقا یه مشت تیکه فلز ریخته تو روستای ما!!!!بگید بیان پیدا شده!*
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      107 5
      كوه نمك ، خودت توش بودى بازم مزه ميپروندى؟
    • صالح IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      0 2
      بذارشون تو یه کیسه من بیام ببرمشون حتما قیمتیه آدرس بده بیام اوکی؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    86 25
    شاید با نهایت سرعت رفته به اعماق دریا
  • مهدی RO ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    4 23
    با سلام قطعا و بدون شک این توطئه ای از طرف دول ضد اسلامی است برای سنجیدن مردم دنیا...و عجیب است که امریکا اینقدر ساکت است...
  • سام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    11 17
    یک نفر اعلام کرده که پنجاه درصد تقصیر هواپیمای ایرباس است
    • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      18 1
      هواپیما بویینگ بوده چه ربطی به ایرباس داره؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    21 10
    رفته تو مثلث برمودا !!!
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    21 3
    فقط از جری لوییس بر میاد که هواپیما گم کنه....تو یکی از فیلمهاش کشتی گم کرد به عنوان کاپیتان کشتی!
  • رضا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    13 20
    من ميدونم چي شده و جريان چي بوده. بگم ؟ بگم؟ باشه به خاطر اينكه انسان هستيم و بايد معلوماتمونو بهم هديه كنيم ميگم: ًبه احتمال بسيار زياد هواپيما دچار حادثه شده!"
  • یوفو EU ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    24 60
    تا کی میخواید مقاومت کنید؟باور کنید که کار فرازمینی هاست.مگه قبلا چندتا هواپیما و کشتی تو جزیره برمودا و اژدها گم نشدن؟لطفا یک سرچ در مورد یوفو ها بکنید تا باور کنید که احتمالش خیلی زیاده. یوفو خیال پردازی نیست.یک واقعیت است ولی دولتمردان سراسر دنیا دوست ندارند که مردم به واقعیت آن پی ببرند چرا که باعث بی اعتمادی مردم به دولتمردان و سیاستمداران و نیروی نظامی کشورشون میشه و اونها ضعیف و ناتوان در برخورد با آنها نشان میده.فیلمها و عکس ها و افرادی که در حالت هیپنوتیزم به دیدار با آنها اقرار کرده اند خود نشانه ای از وجود آنهاست
    • seven A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      24 8
      خدا شفات بده!!!!
    • مهدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      27 4
      منظورت اینه احمدی نژاد یه چیزایی میدونسته و نمیگفته؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شیراز IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    47 1
    برای پیدا کردن **** ام اچ ۳۷۰ **** دعا کنید.
  • ايراني IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    16 73
    آمريکا قبلا هم هواپيماي مسافربري رو زده.اين دفعه هم يه جوري گم و گورش کرده آخر هم مي ندازتش سر ايران يا چين يا روسيه بعد هم شاکي ميشه و دم از حقوق بشر مي زنه .
  • جمشيد CN ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 21
    چرا خانواده ها از قدرت إحضار روح استفاده نمي كنند اگه روح كسي إحضار كنند حتما مي تونن يك جوابي از شون بگيرن كه چه بلايي سرشون امده
    • محسن A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      26 0
      یا ابالفضل... چی می گی تو؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    18 1
    جالب اینجاست که موبایل مسافرا زنگ میخوره ولی کسی جواب نمیده !!!!!
    • b A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      11 0
      در جواب دوستاني كه ميگن پس چرا گوشياشون زنگ ميخوره خوب دوستان شايد اكسپريا z داشتن اون ١٩ نفر كه تو ابم انتن ميده
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    15 0
    من نظرم اینه که هواپیما تو هوا منفجر شده , چون خلبان حتی فرصت ارسال پیام هم نداشته
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    14 0
    حال سر نشينا نش تو اون لحظه چه جورى بوده"عجب مرگ عجيبى
    • ناشناس IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      0 0
      لحظه مرگ همیشه عجیبه واسه همه هم عجیبه عزیزم
  • رضا A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    9 0
    یعنی یه شرکت چطور راضی میشه که یه هواپیمای چندین میلیون دلاری رو بدون هیچ ارتباطی بفرسته رو آب؟! من که باور نمیکنم.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    12 6
    چرا نمیشه الان دوماهه من هواپیمای بچم را گم کردم
  • سامان A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    6 6
    در دهه 70 یا 80 یادم نیست اما در یک نه آزمایش سری توسط آمریکا در برخورد ذرات ماده و ضدماده(آنتی ماده) یک هواپیمای مسافربری برای چند دقیقه ناپدید شد و مجددا ظاهر شد بعد از اون آزمایشات محرمانه انجام شد.از نظر فیزیکی اگر یه ضدماده به ماده برخورد کنه به نور تبدیل میشه. وجودداره فقط ماهیتش عوض میشه.ممکنه این اتفاق افتاده باشه (ضدماده : ماده ای که از آنتی الکترون و آنتی پروتون -الترونی که بار مثبت داره و پروتونی که بار منفی داره- تشکیل شده) همه دانشجویان فیزیک این مطلب رو تا این حد میدونن این جهت اطلاع رسانی بود. با آرزوی مشخص شدن سرنوشت مسافرانش و رفع نگرانی خانواده هایشان در ضمن متن خبرتون هم جالب بود.ممنون
  • aliarya A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    22 7
    میگن خلبانش یکی رو میخواسته بهش ندادن دلشو زده به دریا با هواپیما و مسافراش!
    • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      3 0
      :l
  • سید IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    12 3
    پس این گوگـــــــــــــــــــــــــــــــل ارث که فیلم و عکس میگیره چه غلطی میکنه!خیلی عجیبه... اینا با این همه پیشرفت موندن,دیگه ما ایرانـــــــــــی ها کجای کار هستیم...!!!
  • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    1 23
    دروغ 1393
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      16 1
      چرت نگوو
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      0 26
      بچه ها یک مشت اهن غرازه تو شهر ما پیدا شده بگید بیان برشون دارن با این خرافات دولت
  • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    1 7
    اون قدر که فکر میکنیم سیستم جی پس و ...ردیابی هواپیما پیشرفته نیست یادتون چند ماه پیش یه نفر برنامه کنترل برای اندروید ساخته بوده
  • ناشناس IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 23
    شاید بن لادن تو هواپیما بوده آمریکاییها ساقطش کردن
  • مرکوری IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    4 24
    طبق اخرین خبرها هواپیمای ام اچ 370 بدلیل حمل رهبر گروهک جیش العدل توی جزیره کیش فرود اجباری شده است
  • حمید رضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    15 1
    دهکده جهانی ، جوکی بیش نیست.
  • افشین A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    10 1
    الان یکیشون شده جان لاک داره با دود سیاه رفیق می شه
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    20 5
    بعضی ها حرف از سریال لاست، فرینچ و .. میزنن و موجودات فضایی ببینید چقدر هالیوود تاثیرگذاره!؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      14 3
      سریال لاست و فرینچ چه ربطی به هالیوود دارن؟
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 12
    احتمال دار بینم راه پنجر شده باشند / یا چراغ راهنما خراب شده باشد و پشت چراغ قرمز گیر کرده باشند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    10 0
    به نظر من درسته رفته ته اقيانوس براي همين نميشه قطعاتش رو پيدا كرد
  • علی نظری EU ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    6 0
    در صورتی که اطلاعات مقامات درست باشه واقا انفجار و چنین اتفتقات برای هواپیما با زنگ حوردن موبایل 19 نفر در تضاد است...
  • ahmad A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    27 1
    با همه کامنت هائی که دوستان گذاشتند باز هم بیائیم همه دعا کنیم که بزودی خبر های خوشحال کننده ای از آنها دریافت کنیم .
  • شهروند جامعه غیر مدنی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    30 2
    من فقط میتونم بگم که از خواندن بسیاری از نظارت بسیار بسیار متاسف شدم. در شرایطی که تعداد زیادی از خانواده ها که حالا معلوم شده دو خانواده هم از هموطنان ما بودن داغدار هستن نظارت حاوی جک ها و مزه پرانی های لوس بی نمک خنک و دور از نزاکته. خجالت بکشید. تو که از محنت دیگران بیغمی .... نشاید که نامت نهند آدمی از اونایی که میرن سر صبح صحنه اعدام تماشا کنند بیشتر از این نمیشه انتظار داشت.
    • ahmad A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      9 0
      این گونه افراد معمولا در گذراز صحته تصادفات وحشتناک نه تنها کمکی نمیکنند حتی یک لحظه پخش نوار شاد ماشینشان را قطع نمی کنند آنها بوئی از انسانیت نبرده اند.متاسفانه بچه ها را هم سر اعدام میبرند .
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    7 0
    ماهواره های جاسوسی ردشو گرفتن نمیخوان اسرار جاسوسی شون لو بره
  • amir IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    8 1
    یا رفته تو مثلث برمودا یا یک کشوری دزدیدتش انشاالله پیدا بشه
  • جواد IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    12 7
    احمق نباشيد. يا آمريكاييا خبر دارن و توطئه اي در سر دارن يا تمام اين پيشرفتهاي تكنولوژيك كه اين همه از اون دم ميزنن كشكه. چون پيشرفتها و ماهواره هاي مخابراتي و جاسوسي و .... واقعا وجود دارن پس قطعا اونا ميدونن چه اتفاقي رخ داده. دنيا رو به بازي گرفتن. چند سال ديگه خودشون واقعيتها رو ميگن. ديگه فقيرترين كشورها هم ميتونن با زنگ خوردن يك گوشي محل اونو پيدا كنن اونوقت اونا با اون همه وسايل جاسوسي نميتونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    10 1
    تخیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتل نفرمایید همه مسافراش مرده اند چند روز دیگه که جسدشون پیدا شد متوجه میشوید فیلم با واقعیت فرق داره اولین خبر پیدا شدن یه قطعه یا لباس در سواحله بعد در قعر اقیانوس هواپیما پیدا میشه دنبال تخیل و...هم نباشبد. ضمنا در جاده های ما سالانه 20 هزار نفر کشته و 100 هزار مجروح میشن دلتون به حال خودمون بسوزه
  • نيما11 IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 3
    من مطمئنم يه داستان سياسي امنيتي پشت اين قضيه هستش.گرونگان گيري،بازي سياسي،سرگرم كردن دنيا يا چيزاي مشابه.شواهد واقعي رو به هيشكي نميدن.شايد قراره بزرگرترين معماي دوران ما اين بشه.
  • بی نام JP ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    1 17
    کار سهیونیتاس
    • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      4 0
      شما اول برو یاد بگیر صهیونیست رو چه شکلی مینویسن!
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    6 0
    اری عزیزم در قرن ۲۱ اتفاق باور نکردنیهای زیادی در کشور ما رخ داده.
  • عمونوروز A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 0
    این هواپیما به یقین سقوط کرده و یقین خلبان دچاره سکته مغزی شده و تعادل بهم خورده و با ماغه شیرجه رفته در اقیانوس و مستقیم رفته درون تپه های شنی !!!و یا درون حفره های اقیانوسی !!!
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    10 0
    ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺍﻳﻦ ﻗﻀﻴﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻴﺸﻪ ﻭﺍﺑﻬﺎﻣﺎﺕ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻴﺸﻪ ﻓﻘﻄ ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ ﺍﺯﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻮﻱ ﺣﻮﺍﺩﺙ و ﻣﺼﻴﺒﺘﻬﺎﻫﻢ ﺩﺳﺖ اﺯﻣﺴﺨﺮﻩ ﺑﺎﺯﻱ ﺑﺮﻧﻤﻴﺪﺍﺭﻧﺪ.
  • علیرضا سوری A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    2 4
    کار کار بابا پنجعلیه!!!
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 1
    اطلاعات مکان این هواپیما در دست ماهواره های جاسوسی هست اما به دلالیل امنیتی اون رو فاش نمیکنن
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      0 0
      این هم نظر بدی نیست میتونه ایجوری باشه
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 3
    به نظرم از سرعت مجاز تخطی کردن ویهو از جاده خارج شده وبه فضا سقوط کردن ! وباید تو فضا دنبالشون گشت
  • ستوان دوم قلی زاد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    انا لله وانا الیه راجعون خدایشان بیامرزد ولی روز به روز پیدا کردنش سخت میشود
  • مری A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    5 1
    احتمالا هواپیما یک نقص قنی فاجعه بار داشته که اگه بر ملا میشده کلی خسارت سنگین به اون ایر لاین وارد میشده ... بخاطر همیت پنهان کاری کردن
  • علی A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 0
    شاید رفته تو مثلث برمودا.......دنیای دیگه غیر از اینجا......دیگه مخم کار نمیکنه واقعا .........
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    1 0
    هراتفاقی ممکن است افتاده باشداز سقوط هواپیما درمثلث برمودابگیریدتاربوده شدن ان امانکته ی جالب این است که باوجودپیشرفت علم واینکه درهریک ساعت یک اختراع میشود چراهنوز نتوانسته اند این هواپیماراپیداکنندیه جای ماجرامی لنگد